השופט: האתר החרדי לא פגע במורשת הרב קוק - סרוגים

השופט: האתר החרדי לא פגע במורשת הרב קוק

עמותת אור לראי"ה תבעה תביעת לשון הרע את האתר החרדי כיכר השבת ע"ס 50,000 ש"ח שכן לדבריה פגעה במורשתו של הרב קוק תוך סילוף מגמתי. השופט דחה את התביעה על הסף

author-image
השופט: האתר החרדי לא פגע במורשת הרב קוק

בפסק דין שניתן בבית משפט השלום בת"א, דחה השופט יאיר חסדיאל  על הסף תביעת לשון הרע של עמותת אור לראי"ה נגד האתר החרדי "כיכר השבת" בטענה כי פגעה במורשתו של הרב זצ"ל, הסיבה: העמותה קמה לאחר פרסום הכתבה ואינה אמונה על מורשתו של הרב.

התובעת, עמותת אור לראי"ה – לשמירת מורשת הרב קוק, תבעה את אתר "כיכר השבת" לאחר פרסום כתבה במרץ 2013 בה נטען כי הרב קוק התנגד ללימודי חול אפילו שעה אחת ביום וכי הרב מתנגד לשליחת ילדים למוסדות בהם מלמדים לימודי חול.

העמותה הביאה כתבה נוספת מנובמבר 2017 בה כביכול סילף האתר החרדי פרשנות במכתב היסטורי ששלח הרב קוק לרבי מגור.

בתביעה טענו באור לראי"ה כי בפרסום נעשה "פגיעה במורשתו (של הרב קוק) ובסילוף מגמתי של דברי המת, שפוגעת במורת, ומי שמחזיק במורשת הינה התובעת".

לטענת העמותה, הסיבה שהיא אמונה על מורשתו של הרב קוק הינה בשל כך שהיא "מנסה לשמור על המורשת של הראי"ה קוק בכל דרך, יוזמת פעילות, מתרגמת חומר של הרב, מבצעת מחקר, יוזמת פעילות ברוכה, ומנהלת המורשת שלו בארץ ובעולם", ועל כן "פגיעה במורשתו של הרב קוק בדרך בה הלך האתר של הנתבע, בפרסום כתבה המסלפת את מורשתו ופגעת בה – וודאי שהינה פגיעה אנושיה בתובעת שהינה עמותה העוסקת ושומרת על המורשת הזו, גם פגיעה כלכלית".

התביעה דרשה 50,000 ש"ח "כפיצוי ללא הוכחת נזק בגין לשון הרע – הוצאת דיבה".

בפסק הדין דחה השופט חסדיאל את התביעה. לדבריו, העמותה נוסדה בשנת 2015, 80 שנה לאחר פטירתו של הרב קוק: "ואף אם נניח כי נמשחה (העמותה) משמים לכהונת מחזיקת מורשתו", כתב השופט חסדיאל, "לא ינביעו הדברים עילת תביעה ולא תקום כל יריבות משפטית בין התובעת לנתבעים".

נימוק השופט נעוץ בכך שהדברים שפורסמו באתר החרדי אינם כוללים "שום אמירה כלפי התובעת", ובנוסף פרסום הכתבה אף נעשה שנתיים טרם ייסוד העמותה.

על כן, קבע השופט חסדיאל כי פירוש כתביו של הרב קוק כפי שפורסם באתר החרדי "לא יימצא אפוא כלי בגדרו של חוק איסור לשון הרע".

השופט השית על התובעים, עמותת אור לראי"ה, הוצאות משפט גבוהות יחסית –  ע"ס 7,500 ש"ח.

גילוי נאות: עו"ד נסים בן חיים, בא כוח הנתבע, מעניק ייעוץ משפטי לאתר סרוגים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו