"זוכרים היכן נולדנו": היוזמה הישראלית לשיקום אתרי המורשת באתיופיה

"זוכרים היכן נולדנו": היוזמה הישראלית לשיקום אתרי המורשת באתיופיה

יוזמה ישראלית חדשה של יוצאי אתיופיה פועלת במטרה לשקם את אתרי המורשת היהודים בהרי הסאמיאן שבאתיופיה, שנהרסו בשריפות ענק באזור. חבר המשלחת אמיר סבהט סיפר לסרוגים כי "אנו זוכרים שזה המקום בו נולדנו וגדלנו"

author-image
"זוכרים היכן נולדנו" מיזם לשיקום אתרים באתיופיה
  חברי המשלחת בתצפית על אזורי השריפה באתיופיה

שריפות הענק שפרצו לפני כחודש בהרי הסאמיאן שבצפון אתיופיה הובילו להרס רב באזור, הנחשב כאתר מורשת היסטורי וחשוב עבור יהדות אתיופיה. כעת יוזמה ישראלית חדשה של יוצאי אתיופיה פועלת במטרה לשקם את האזור, כאשר 5 מתנדבים ביניהם היזמים החברתיים אבי יאלו ואמיר סבהט, בני הקהילה האתיופית, יצאו להפגש עם קברניטי האזור בכדי לבחון יחד אפשרויות לשיקום האתרים ההיסטוריים שנהרסו בלהבות.

מיזם השיקום החל כרעיון של שגרירת ישראל באתיופיה לשעבר בליינש זבדיה, שנולדה וגדלה סמוך לאזור. "כשהיא שמעה על מה שקרה, היא הביאה את הרעיון הזה שיתחיל עם משלחת הזדהות של יוצאי אתיופיה לאזור" סיפר סבהט לסרוגים. "ההיסטוריה של האזור חשובה מאד ליהודי אתיופיה, כי רובם באו מהאזור הזה ושם גם שכנה ממלכת הגדעונים, אוטונומיה של יהדות אתיופיה שהתקיימה במשך מאות שנים. גם ברמה אישית, הכפר שלי היה לא רחוק מהאזור הזה".

שגרירת ישראל באתיופיה לשעבר בליינש זבדיה ושגריר אתיופיה בישראל רטה אלמו נגה עם חברי המשלחת לאתיופיה

כשבועיים לאחר השריפה, חברי המשלחת נחתו בגונדר ונסעו לבחון את מוקדי השריפות והנזק שנגרם. "חבר המשלחת שהוא מנהל משתלה בקק"ל ביצע הערכת נזק ראשונית בשטח, ומשם חשבנו מה אפשר לעשות כדי לעזור בשיקום- גם השיקום של החורש הטבעי והצמחיה שנשרפו, וגם הלאה בפיתוח האזור" אמר סבהט. "יש כמה אספקטים- גם שימור הטבע ושיקום הנזק מהשריפות, גם אתרי המורשת היהודים, ובהמשך האתיופים רוצים שנעזור למשוך לשם תיירות.

לדבריו, "המטרה היא לעשות משהו אקטיבי כדי לשקם את האזור, כי זה פארק לאומי באתיופיה, אתר מורשת עולמי וגם חשוב בהקשר האמוני שלנו. יש הרבה מקומות באזור שחשובים ליהודי אתיופיה, בין אם זה ישובים שהיו שם, בתי כנסת שנחרבו ועוד".

חברי המשלחת בפגישת עבודה עם מנהל אוצרות הטבע והגנים של נפת סמיין באתיופיה

בהמשך חברי המשלחת נפגשו עם ראשי הרשויות באתיופיה, במטרה לדון על דרכי שיתוף פעולה וסיוע אחד לשני. "נשיא מדינת אמהרה (אחת מ 9 המדינות באתיופיה) אמר שהרשויות יאפשרו לנו רגולטורית לפעול שמה, יסייעו בגיוס תקציב מקומי ובינלאומי, ויפעלו לאפשר הקלות בפעילות שם" הסביר סבהט. "מדובר באזור לא כל כך נגיש – והם יספקו סיוע לוגיסטי כדי שנוכל לפעול. אנחנו גם בקשר עם הקהילה האתיופית בארץ, שתומכת ביוזמה והגיבה באופן חיובי מאד".

"בשלב הבא אנחנו צריכים לבדוק את השטח יותר לעומק בהקשר של טבע וסביבה. זה ייעשה בשיתוף פעולה עם גורמי המקצוע הרלוונטיים, בהובלת נציג קק"ל שהוא יוצא אתיופיה בעצמו" הוסיף על התכניות העתידיות. "במקביל נעביר מיפוי מלא של אתרי המורשת של יהודי אתיופיה לרשויות, ובשיתוף פעולה איתם נדאג לשימור האתרים ואפילו לשחזור של חלק מהם".

"רצינו להראות לתושבי אתיופיה שאכפת לנו ולא נותרנו אדישים לאירוע המצער" הבהיר סבהט בסיכום. "אנו זוכרים שזה המקום בו נולדנו וגדלנו, בו שגשגו דורות על גבי דורות של משפחתנו – ונפעל כתף מול כתף לשקמו".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
ההסטוריה של יהודי אתיופיה
נדב | 29-05-2019 16:44
צריכה להילמד בבתי הספר. מהמלכים הגדעונים והמלכה יהודית ועד למסעות מסירות הנפש בדרך לארץ ישראל. עדה מפוארת!
מסעות מס"נ של האריתראים והסודנים לא"י
אברם | 31-05-2019 13:13
האתיופים תפסו טרמפ על היהודים בכלל והמסרוחניקים בפרט, למעט הפושע מאוסלו אף רב לא הכיר בסיפורי הבדים של עובדי האלילים מכוש
כל הכבוד. שיצליחו!
שושנה בן-דור | 29-05-2019 20:28
כפי שכתוב, לקהילה האתיופית שורשים עשירים באזור סמיין, הן מבחינה פוליטית, הן מבחינה דתית. מאד משמח לראות שצעירים מהקהילה כל כך מעורבים בשיקום והפצת מידע. חשוב שכל ישראלי יכיר את ההיסטוריה והמורשת של ביתא ישראל.
2
גם הפעם המדינה תממן?!..
אברם מקוק | 31-05-2019 13:18
פרט ששכחו משום מה לציין הסיגד הוא הוא חגה של הכנסייה האתיופית..
3
יוזמה נפלאה אשריכם!
כי חסדי ה" לא תמו! | 02-06-2019 12:43
יוזמה נפלאה אשריכם!