בחירות בלשכה: צמצום מס' הקלפיות "החלטה פסולה" - סרוגים

בחירות בלשכה: צמצום מס' הקלפיות "החלטה פסולה"

ועדת הבחירות בלשכת עורכי הדין החליטה לצמצם את מספר הקלפיות על אף הגידול במספר עורכי הדין, וזאת מבלי לנמק את החלטתה. עו"ד אבי חימי: "פתחו קלפיות נוספות", עו"ד גליה שמילוביץ גרינגרד: "לא נוותר"

author-image
בחירות בלשכה: צמצום מס' הקלפיות "החלטה פסולה"
  צילום: Flash90

לאחר שוועדת הבחירות  ללשכת עורכי הדין החליטה אתמול (רביעי) על צמצום מספר הקלפיות בבחירות ללשכת עורכי הדין, הרשימות יוצאות נגד המהלך שיוביל לאחוז הצבעה נמוך: "החלטה זו נוגדת את יסודות הליך הבחירות הדמוקרטי".

בחירות בלשכת עורכי הדין במספרים:

  • מספר עורכי הדין בלשכה: 67,546
  • המועצה הארצית: 48 מושבים
  • תקציב הלשכה: מוערך ב-70 מיליון ש"ח (מתוכם: הכנסות מדמי חבר 54 מיליון ש"ח)
  • תקציב החברה הכלכלית של הלשכה: מוערך ב-20 מיליון ש"ח
  • משנת 1962 כיהנו 11 ראשי לשכה
  • ראש לשכת עורכי הדין הזמני: עו"ד אבי חימי שהחליף את עו"ד אפי נווה.
  • יום הבחירות: 18.6.19 | יו"ר הלשכה | חברי המועצה הארצית | יו"ר וועדי המחוזות | חברי וועדי המחוזות

על פי החלטת ועדת הבחירות, יפרסו 44 קלפיות בלבד בפריסה ארצית עבור 67,291 עורכי דין בבחירות למוסדות הלשכה. ירידה מ-51 קלפיות בשנת 2015 אז היו פחות עורכי דין הרשומים בלשכה (56,750).בשנת 2011 היו 73 קלפיות בעוד שמספר עורכי הדין היו 46,500 בלבד. מגמת הצמצום החלה עוד בכהונתו של יו"ר הלשכה הקודם עו"ד אפי נווה.

המועמד לראשות לשכת עורכי הדין וממלא המקום הזמני, עו"ד אבי חימי, אשר גם עומד בראש סיעת "לשכת חזקה", פנה לוועדת הבחירות: "פתחו קלפיות נוספות למען הנגשת ההצבעה לכלל עורכי הדין בארץ", ובימים האחרונים הגישה הסיעה 5 בקשות לפתיחת קלפיות במחוז מרכז ומודיעין – על הבקשות חתמו כ-350 עורכי דין.

מסיעת לשכת חזקה נמסר כי מטרת הפנייה הינה לשם הגדלת אחוז ההצבעה והנגשת הקליפות לעורכי דין "שגרים ופועלים ביישובים השונים ולסייע במימוש זכותם הדמוקרטית של כלל עורכי הדין להצביע בבחירות".

הסיעה הגישה לשם כך בקשות לפתיחת קלפיות משנה במודיעין, בית המשפט המחוזי בלוד, בית משפט השלום רמלה ובית משפט השלום ברחובות ובראשון לציון. בסיעת "לשכה חזקה" בוחנים בקשות נוספות במחוזות אחרים ברחבי הארץ.

"הדבר החשוב ביותר לנו הוא עריכת בחירות נגישות, שקופות נקיות, בהן יכולים להשתתף כלל עורכי הדין בישראל. אני קורא לוועדת הבחירות לפתוח קלפיות נוספות בכל רחבי הארץ וקורא לעורכי הדין: צאו להצביע! יחד נחזק את הלשכה, למען כלל עורכי הדין בישראל", כתב עו"ד אבי חימי.

"החלטה פסולה מיסודה"

גם רשימות נוספות דרשו לבטל לאלתר את וועדת הבחירות והצביעו על הקשר בין צמצום הקלפיות לבין אחוז ההצבעה הנמוך בבחירות למוסדות הלשכה. בשנת 2007, למשל, הצביעו 42% מכלל עורכי הדין, בעוד בשנת 2015 עמד אחוז ההצבעה על 28.5% בלבד.

רשימת "לתכלית ראויה", בראשות עו"ד גליה שמילוביץ גרינגרד, שלחה ליו"ר וועדת הבחירות בלשכה עו"ד חיים קנת, בקשה להורות על ביטוח החלטתה של הוועדה בעניין פריסת הקלפיות: "החלטה זו נוגדת את יסודות הליך הבחירות הדמוקרטי, את תכליתו של חוק הבחירות ואת דיני הבחירות, ועל כן היא פסולה מיסודה".

בבקשה פירטה רשימת "לתכלית ראויה" כי בעוד חל גידול במספר עורכי דין דווקא פריסת הקלפיות צומצמה, והוועדה אף לא נימקה את החלטתה בדבר צמצום מספר הקלפיות: "אינה טורחת לנמק החלטותיה מסיבות שאינו סבירות ושאינן הולמות את תפקידה המכובד".

במכתב נימקו את בקשתם והראו כי צמצום מספר הקלפיות מוריד את אחוז ההצבעה והוביל לירידה דרמטית במספר המצביעים שמימשו את זכותם: "נתונים אלו מדברים בעד עצמם וחותרים תחת הרעיון לפיו הכרעה על מוסדות לשכת עורכי הדין צריכים לקרב את הבוחרים בעלי זכות הבחירה אל הקלפי, ובכך לממש את הרעיון בו תוצאות הבחירות משקפות באופן מיטבי את ציבור הבוחרים המקסימלי".

לדבריהם, החלטת וועדת הבחירות "חותרת תחת רעיון ראוי זה וניכר כי לכל הפחות ראוי לנמקה על מנת לאפשר למתמודדים ברשימות השונות לפעול לבחינת החלטות ועדה".

רשימת "לתכלית ראויה" הבהירה כי אם הוועדה לא תחזור בה מהחלטתה: "מתבקשת הועדה לפרסם בשקיפות את פרוטוקול הדיון אשר קדם להחלטתה ואת השיקולים שהנחו אותה".

עו"ד גליה שמילוביץ גרינגרד מסרה כי הרשימה לא תוותר בעניין הזה ואף תפנה לערכאות במידת הצורך.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו