לחרדים יש מה ללמוד מאיתנו על אהבת השם - סרוגים

לחרדים יש מה ללמוד מאיתנו על אהבת השם

על אהבת ה' דרך ההיכרות עם התורה הקדושה נלמד מאחינו החרדים. על אהבת ה' דרך ההיכרות עם פעולותיו של הקב"ה בעולם ילמדו אחינו החרדים מאיתנו

author-image
לחרדים יש מה ללמוד מאיתנו על אהבת השם
  (צילום: גילי יערי/ פלאש90)

'ציוונו לאהבו… נתבונן ונשכיל מצותיו ופעולותיו עד שנשיגהו ונתענג… ' (סה"מ עשה ג)

המשימה לאהוב את הקב"ה הינה מופלאה. כיצד מצווים על אהבה? הרמב"ם מלמד אותנו שהדרך לאהבתו של הבורא עוברת בהיכרות עם תורתו (לימוד תורה) ופעולותיו (הנהגתו את העולם). על אהבת ה' דרך ההיכרות עם התורה הקדושה נלמד מאחינו החרדים. על אהבת ה' דרך ההיכרות עם פעולותיו של הקב"ה בעולם ילמדו אחינו החרדים מאיתנו.

הגרי"ד סולובייצ'יק התמנה בשנת תש"א (1941) כחבר במועצת גדולי התורה של אגודת ישראל בארה"ב, וליו"ר הוועד הפועל שלה. שנים ספורות מאוחר יותר, לאחר 'לילות נדודי שינה, ספקות ופקפוקים' שעברו עליו, החליט הגרי"ד, במהלך נועז ונדיר, לוותר על יחסי חברות וידידות רבים שהיו לו, לעזוב את אגודת ישראל ולהצטרף לתנועת המזרחי. את הנימוק למהפך ההשקפתי שעבר מיצה במאמר 'קול דודי דופק' שנכתב בשנת תשט"ז (1956):

'לפני שמונה שנים, בעצם ליל בלהות מלא זוועות מיידנק, טרבלינקה ובוכנוולד, בלילה של תאי גז וכבשנים; בלילה של הסתר פנים מוחלט… צץ ועלה הדוד. האל המסתתר בשפריר חביון הופיע פתאום, והתחיל לדפוק בפתח אוהלה של הרעיה הסחופה והדוויה… נולדה מדינת ישראל'.

מחלוקת חריפה הייתה לגרי"ד סולובייצ'יק עם גדול ישראל ופארו, ה'חזון איש'. ה'חזון איש' העריך שהמדינה תיעלם תוך זמן קצר, ואף מספרים שבערב פסח תש"ט בדרכו לאפיית מצות, הביע את פליאתו על כך שכבר חלפה שנה ועדיין מתירים לאפות מצות.

שבעים השנים שחלפו מאז המחלוקת החשובה הכריעו – 'זה היום עשה ה' – נגילה ונשמחה בו'. אל נוכח הפריחה של עולם היהדות והתורה ואל נוכח חוזקה וחוסנה של המדינה ניתן תודה לבורא עולם ונכיר בכך שהוא הוא העומד מאחורי שגשוגה של המדינה והצלחתה הבלתי נתפסת – 'מאת ה' הייתה זאת – היא נפלאת בעינינו'. ומתוך כל זאת גם נקיים את מצוות אהבת ה'.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
16 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
מאמר יפה מאוד
. | 08-05-2019 19:13
נפלא לראות אנשים שכותבים כך. חשוב שנדע להכיר בתכונות הטובות שבכל חברה בעם ישראל. כך, מתוך החיבור ואהבה תבוא בעזרת ד', הגאולה .
המאמר - לא אפיקורסי אבל גם לא אורתודוקסי
עידו 2 | 10-05-2019 12:46
אחרי הכל. החרדים השכילו להעמיד הרבה גדולי תורה עד היום. ואילו גדולי ישראל הסרוגים ניתן לספור אותם. הגרי''ד סולובייצ'יק זצ''ל. לא חדר לתודעת עולם הישיבות. למרבה הצער.
2
הרבנים אוהבים להתווכח עם חרדים נאיבים
חזק על קטנים | 09-05-2019 0:53
הגישה החרדית אינה מתוחכמת מבחינה אמונית. לכן תמצא חרדים שגילו את האור בתורת הרב קוק. כי כל צפצוף חלוש עושב הד רב בחדר ריק וחלול. אבל שם זה מסתיים. נוער ישראלי ביקורתי אינו מסוגל לקבל את הממלכתיות הנאיבית והטיפשית. הללו כבר נחשפו לשיטות חשיבה מתוחכמות יותר. ועם נוער שכזה הרבנים אינם מעיזים להתמודד. וכי מה יאמרו לדתלש? יגידו שהוא חטא בגלל התאווה או שהוא בכלל אידיאליסט. אבל בכל מקרה, לא יתמודדו עם שאלותיו.
ליצנות
חרדק | 09-05-2019 20:23
גבב השטויות שלך יוצא מן הכלל .הדמיון שלך שסרוגים חזקים מחרדים מבחינה אמונית מעורר גלי צחוק.הניכוס שלך שהרב קוק שייך לסרוגים הוא שערוריה .ולהתמודד עם עוד דתלש שהוברר הדבר שמלמפרע לא היה דתי מעולם מזכיר הנף יד לגירוש זבוב טרדן .אתה באמת חושב שכל ילד חם שרוצה להתיר לעצמו את העריות הוא תבונה טהורה?
3
מגמתי
בניהו | 09-05-2019 1:13
למה סתם להביא ציטוט ש החזון איש לא מוסמך ולרמז שזאת האגנדה שלההם. הסתה פרועה
4
החרדים מסתכלים על מה שיוצא מהסרוגים ומצקצקים
שי | 09-05-2019 12:18
שאספר לך איך נראית ישיבה-יוניברסיטי כמה עשרות שנים אחרי הרב סולובייצ'יק, עם תא גאה ושאר ההמצאות הטרנדיות? שאספר על מספר הדתלשים בקרב הסרוגים?
כן
שימי | 10-05-2019 9:12
ותספר על החרדים ששמים קצוץ על הרבנים, על החרדים שחיים חיים כפולים, על הצביעות , הגזענות, הסטיות, ספר הכל. אנחנו מקשיבים
5
כמה אחוזים
יוסי | 09-05-2019 14:25
כמה אחוזים של נושרים אחרי הצבא ביחס לחרדים, המון!!! נכון שעולם התורה פורח אבל אחרי המון המון מאבקים ולולא עמידתו האיתנה של החזון איש היינו ככל הגויים. ועדיין כמה חילולי שבת ופריצות בריש גלי, ושב מאחריך, אם היינו יותר עומדים על משמר היהדות ברור שה' היה שורה בקרב מחה הצבא ואזי היינו זוכים לנצח את האויבים ללא חללים כפי שהיה בימי דוד ושלמה
6
רב שנראה כמו כומר מדבר על אהבת ה...
חרדי | 09-05-2019 14:38
.
מגיב שהוא "אדם יראה לעיניים" ולא מבין ש..
מגיב | 12-05-2019 1:15
...ה' יראה ללבב מדבר כך. המאמר וטיעונו מדויקים להפליא בעיני.
7
השם לא צריך שיאהבו אותו
טעות | 09-05-2019 20:20
רק שיעבדו אותו. הוא לא מבקש אהבה, רק ציות. בהצלחה!
שמע ישראל ..
שלמה . | 10-05-2019 8:44
כל שאנו אומרים מיד לאחר הקריאה המופלאה שמע ישראל ... אינו אלא ההוראה לאהבת השם ומה הדרך למילוי הוראה זו , קיום המצוות . הברכות ביסודו אינן אלא הכרת הטוב , ולא שהשם יתברך זקוק , מבחינת חסר , לאהבתינו , אלא כך נוצר קשר עדין ומתוק בינינו לבינו על בסיס מוסרי יסודי .
ה' לא צריך מאיתנו כלום, ועדיין...
מגיב | 10-05-2019 0:14
יש איזו מצווה קטנה שאנחנו מזכירים מדי פעם ואהבת את ה' אלוהייך ... וכו' אפשר לשאול את המחבר אישית לפני שעונים, כך נמנע ביזיון למגיב
8
ר' עמיחי - למה כל פעם מחדש צריך להתעמת?
נעם | 09-05-2019 23:04
תגיד אמירה חיובית. אנחנו למדים אהבת ה' בדרך המפגש עם פעולות ה' (לכו חזו מפעלות ה'). זהו. בלי חרדים או חילונים.
9
למה לפלג?? לכל אחד דרכו בעבודת ה'.
ישראל | 10-05-2019 10:26
לא חכם להיבנות מרמיסת האחר. לכל ציבור היתרונות והחסרונות שלו. ישראל - יש שישים ריבוא אותיות לתורה. לכל אחד מישראל החלק המיוחד לו בתורת ה'.
10
שנאת חינם
יוסי יסעור | 10-05-2019 14:48
ולכם, כמו גם להם, יש מה ללמוד מהחילוניים על אהבת חינם ועל ואהבת לרעך כמוך ובכלל על כל המצוות שבין אדם לחברו, במקום להיתקע על מצוות בין אדם למקום ולאדמה ולקירות ולמבנים