בשבועות האחרונים, עמד הרב מלמד בראשית הכותרות של הציונות הדתית, ביקורות רבות נאמרו על דרכו, מהרגע שקרא למסור את הנפש ועד הרגע שכביכול חזר בו.

דעתו של הרב מלמד לא נובעת מתחושות בטן, או נגיעות אישיות, אלא נובעת מתוך ברורה של הלכה.

בשורות הבאות אנסה להסביר, בעזרת ציטוטים מדברי מו"ר הרצי"ה קוק זצ"ל ומתוך דבריו עצמו, שפורסמו לאחרונה.

היו שטענו כנגד הרב זלמן שהרצי"ה התנגד לבניה על קרקעות פרטיות.

אז הנה לפניכם חלק מכרוז שפורסם ב'הצופה' ('ארץ הצבי(ב)') קראו ותחליטו לבד.

"כל הארץ הזאת היא שלנו, בהחלט, של כולנו, ואינה נתנת להמסר ממנה לאחרים, "ירושה היא לנו מאבותינו…

לפיכך אחת ולתמיד הדברים ברורים ומוחלטים, כי אין כאן שום שטחים ערביים ואדמות ערביות, אלא אדמת ישראל, נחלת אבותינו הנצחיות, אשר אחרים באו ובנו עליהם שלא ברשותנו ונוכחותנו.."

אח"כ טענו שהרב זלמן לא יודע הלכה פשוטה, שיהרג ובל יעבור זה רק על ג' עבירות.

אז שוב מ'ארץ הצבי'(ג).

"לגבי קיום תורה ומצוות יש מדרגות… בשלושה דברים יהרג ואל יעבור: עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים, ואילו בכל התורה כולה – פיקוח נפש דוחה. אולם כל ההבחנות הללו שבין דברים יותר חמורים לפחות חמורים קיימות במצבים נורמליים, פשוטים, אבל במצב של כפיה – וכפיה מאיזה צד שהוא: מגויים או אפילו, חלילה, כפיה מיהודים – כפיה הבאה לעקור איזה דבר תורה שהוא, קל כחמור – מחויבים אנו כולנו, כל אדם מישראל, במסירות נפש!

הדברים נלמדים מהגמרא בע"ז(עד:) "א"ר יוחנן לא שנו אלא שלא בשעת גזרת המלכות אבל בשעת גזרת המלכות אפילו מצוה קלה יהרג ואל יעבור"

"..החיוב של "והורשתם את הארץ וישבתם בה"…, אנו מחויבים במסירות נפש כשמגיע מצב של כפיה, אם תהיה מצד הגויים או אילו, חלילה, מצד יהודים, בגלל שבושי פוליטיקה ושבושי דעות – כולנו מחוייבים ליהרג ולא לעבור! על יהודה ושומרון, על רמת הגולן – זה לא ילך בלי מלחמה!

ושוב תחליטו לבד, האם הרצי"ה היה ממלכתי..

לסיכום, כשיש כפיה לעבור על מצווה כגון על מצוות ישוב א"י, צריך למסור את הנפש.

המציאות השתנתה

אז האם הרב זלמן חזר בו? התשובה היא לא! המציאות השתנתה.

בהתחלה, הרב זלמן לא האמין לראש הממשלה, בגלל שהיו רק הבטחות באויר, ומשום שבמדינה כיום שולט היועץ המשפטי לממשלה. ורק לאחר שהוברר שהוא לא מתנגד להוספת הדירות ולאחר שנקבע מקום ולוחות זמנים, הרב זלמן החליט, לשתף פעולה.

את הדברים האלה אמר הרב מלמד בפירוש בראיון ל'בשבע' שפורסם באתר זה,

לכן, בגלל שהמדינה הראתה נכונות לחזק את הישוב,  אין כאן כפיה לעבור על מצוות ישוב א"י וממילא אין כאן דין של מסירות נפש.

בקיצור, הרב מלמד לא נהפך פתאום לרב ממלכתי. אין כאן נגיעה אישית או עסקי נדל"ן, אלא דעה הלכתית. ואם חס וחלילה, הממשלה תחליט, לפנות ישובים מארץ ישראל, הרב זלמן יורה על מסירות נפש.

לסיום, אע"פ שכולנו חכמים, כולנו נבונים, כולנו יודעים את התורה, ולכן כל אחד שלמד קצת בישיבה יכול לחלוק על הרב מלמד.

אין לאף אחד רשות לזלזל ברב, להשמיץ אותו או להאשים אותו בעסקי נדל"ן.

ולא להורות לו הלכה, מה לעשות וממי הוא צריך לבקש סליחה.

הרב זלמן מלמד הוא מזקני רבני הציונות הדתית (85) אשר העמיד רבבות תלמידים, החל משיעור י' בו מונה ע"י לר"מ במרכז הרב, וכיום ראש ישיבה בבית אל. עשה ופעל ופועל למען  א"י, והמדינה, עוד לפני שכל מי שקורא את המאמר הזה נולד..

אז בבקשה, קצת כבוד ומי שבכל זאת רוצה להשמיץ, עליו נאמר: "כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא, חוץ ממי שמנסה לאבד אותו בכח…"

==

אלעד גסנר הוא בוגר ישיבת בית אל.