יממה לפתיחת הקלפיות: המדריך המלא ליום הבחירות - סרוגים

יממה לפתיחת הקלפיות: המדריך המלא ליום הבחירות

מחר ייערכו הבחירות לכנסת העשרים ואחת, כאשר מספר שיא של 41 רשימות יתחרו על מספר המנדטים הגבוה ביותר. איפה הולכים להצביע, מה שווה פתק לבן ומה עושים אם מחייבים אתכם לעבוד ביום השבתון? כל התשובות ליום הגדול

יממה לפתיחת הקלפיות: המדריך המלא ליום הבחירות
  (צילום: יוסי זליגר/ פלאש 90)

רגע האמת מגיע: הבחירות לכנסת העשרים ואחת ייערכו ביום שלישי הקרוב, כאשר 6,339,729 בעלי זכות הצבעה בישראל יממשו את זכותם הדמוקרטית ללכת ולהצביע באחת מ- 10,460 הקלפיות הפזורות ברחבי הארץ. מהן 3,940 קלפיות נגישות ו־2,189 קלפיות נגישות מיוחדות.

לקראת היום הגדול, הכנו מדריך מיוחד עם כל התשובות לשאלות החשובות שיעזרו לממש את זכות ההצבעה הדמוקרטית שלכם.

יום השבתון- מי עובד ומי לא?

מאז שנת 1989 יום הבחירות מוגדר כיום שבתון- שבו רוב העובדים במשק אינם מחויבים לעבוד.  על פי החוק, כל מי שעבד אצל מעסיק לפחות 14 ימים רצופים לפני הבחירות יוכל לממש את יום השבתון. עם זאת, החוק קובע שמקומות עבודה שמוכרים כ"שירותים ציבוריים" יכולים לחייב את העובדים להתייצב לעבודה.

רשימת השירותים שלא יזכו ליום שבתון נקבעה על ידי שר הפנים אריה דרעי, וכוללת את עובדי המפלגות, עובדי הסיעות בכנסת, עובדי הסיעות ברשויות המקומיות ועובדי רשימות המועמדים. כמו כן, עובדי משרד הפנים והרשויות המקומיות שממלאים תפקיד ביום הבחירות יחוייבו לעבוד, יחד עם כל מי שמבצע בעבורם תפקיד או נותן להם שירות לצורכי יום הבחירות. כוחות הביטחון ושירותי ההצלה יפעלו במתכונת הזהה להתנהלות בימי שבת וחג.

לפי קביעת ועדת הבחירות המרכזית, שירותי התחבורה הציבורית יהיו פתוחים לציבור הרחב, חינם, החל מהשעה 20:00 בערב שלפני יום הבחירות ה-8.4.19, ועד לתום השירות ביום הבחירות, 9.4.19. הנוסע באוטובוס ציבורי בינעירוני, יעלה לאוטובוס באופן חופשי, ללא צורך בכרטיס נסיעה והנוסע ברכבת יקבל כרטיס נסיעה חינם בקופות השירות בתחנות הרכבת.

עם זאת, ייתכנו שינויים בלוחות הזמנים- כך שמומלץ לבדוק באתרי החברות לפני שיוצאים מהבית.

גם חניונים, תחנות דלק, בתי מלון, מסעדות, בתי קפה, קיוסקים, מפעלי חרושת וחקלאות שתהליך הייצור בהם עובד באופן רציף, שירותי התקשורת, מפעלי מים וחשמל, וספקי דלק יעבדו כרגיל ביום הבחירות. מובילי לחם, פירות, ירקות ותוצרת חלב יעבדו עד השעה 11:00, וחנויות לממכר מזון יפעלו בין השעות 6:00 עד 12:00 בצהריים.

כמה מרוויח מי שמחויב לעבוד?

החוק אינו אוסר על העסקה ביום הבחירות, וניתן לדרוש מעובד לעבוד ביום זה גם אם הוא לא משתייך למקום עבודה המוגדר כשירות ציבורי. עם זאת, למעסיק אסור לנכות יום חופש על יום השבתון, ועל כל מעסיק לאפשר לכל העובדים לממש את זכותם  להצביע- גם אם מדובר בעובד שלא מצביע לרשות שבו מקום עבודתו נמצא.

אין הנחיה מפורשת לגבי גובה התשלום למי שעובד ביום הבחירות, אך מקומות העבודה צפויים לספק לעובדיהם תשלום נוסף על העבודה ביום השבתון. הפרשנות המקובלת היא תשלום בגובה של 200% לאותו היום, או לחילופין שכר רגיל בצירוף יום חופש נוסף.

כיצד מצביעים?

בוועדת הבחירות נרשמו מספר שיא השנה של 47 רשימות המתמודדות לכנסת, אך לאחר פרישה של חלק מהרשימות נותרו 41 מתמודדות. כאמור, תוצאות הבחירות תקבענה את הרכב הסיעות בכנסת העשרים ואחת.

כל תושב בן 17 ומעלה רשאי להצביע, כאשר הקלפיות ייפתחו להצבעה ביום הבחירות מ-7:00 בבוקר ועד ל-22:00 בלילה (למעט ברשויות שבהם מספר המצביעים הרשומים נמוך מ-350 איש, בהם הקלפיות ייסגרו ב-20:00). בשבועות שקדמו לבחירות משרד הפנים שלח הודעה לכל בוחר, שבה רשומה הקלפי שסמוכה למקום מגוריו. במידה ולא קיבלתם הודעה, ניתן גם לאתר את מיקום הקלפי באמצעות אתר המידה של משרד הפנים.

בעת ההגעה לקלפי יש להזדהות באמצעות תעודת זהות, רישיון נהיגה, דרכון ישראלי או תעודת חוגר/קצין. חיילים בשירות סדיר, מילואים או קבע, שנמצאים בתפקיד ביום הבחירות יוכלו להצביע בקלפיות המיוחדות לחיילים שיוצבו בבסיסי צה"ל, בעוד שחיילים המשוחררים ביום הבחירות יצביעו בקלפי הסמוך למקום מגוריהם.

בניגוד לבחירות ברשויות המקומיות, ההצבעה לבחירות בכנסת נעשית באמצעות פתק אחד לאחת מן המפלגות הרצות לכנסת. ניתן לשים במקום פתק לבן, שנחשבת "הצבעת מחאה", אך למעשה מדובר בבזבוז זמן עבור המצביעים, בעוד הפתקים מושלכים לצד ולא נספרים כלל.

בכל קלפי יהיה מזכיר קלפי, האחראי על הניהול התקין של ההצבעה. לאחר בחירת הפתקים והכנסתם למעטפות מכניסים את המעטפה לקלפי. בתום ההצבעה הקולות ייספרו- וכל המדינה תדע מי ראש הממשלה הבא של ישראל.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
ביבי - תעמולן #1
יוני | 08-04-2019 16:02
הימין חזק כי העם ימני. השאלה היא הקואליציה- מחר הסיכוי שלנו להגיד לא לגזענות של כהניסטים ולהצביע זהות! פייגלין ימני אמיתי עם עמוד שידרה שלא פרייאר של הליכוד (בניגוד לבנט), ולמי שבספק שיבדוק מה עשה בשנות ה90!
2
יש פה טעות
שלום | 08-04-2019 17:50
כתבתם שיש זכות הצבעה מגיל 17 ומעלה. זה נכון בבחירות המקומיות, אך בארציות זה מגיל 18