לפני כשבועיים אובחן אצלי קרע ברישתית העין, והיפרדות של הרישתית. הובהלתי לניתוח דחוף בבית החולים. בלי הרבה הכנות; בלא שהספקתי לברר על הניתוח, ולדעת שאני נמצא בסכנת עיוורון; בלא שהספקתי לבחור לי מנתח בעל שם ולשלם לו במיטב כספי.
נקודת אור בתהליך הזה, הייתה הרופאה שעמדה לנתח אותי. בטוחה בעצמה, מחייכת, מסבירת פנים, תיארה לי את הסיכונים בלי לייפות. הייתי מפוחד, אבל הרגשתי בידיים טובות. הרגשתי שהיא השליח שמינה לי ה' להאיר את עיני, תרתי משמע.
תוך כדי אחת מהרבה בדיקות שעברתי, חשבתי לעצמי על היחס לנשים שאני מורגל אליו, מן ההלכה שאותה אני מקיים כל ימי. הנשים בהלכה שלי הן עצילות (תלמוד ירושלמי, פסחים פ"א ה"ד), ולכן לא ניתן לסמוך עליהן בבדיקת חמץ (מהרש"ל), בניקור הבשר (ש"ך, יו"ד קכ"ז סק"ל), או בהדלקת נרות שבת (חיי אדם, הלכות שבת, כלל א' סעיף י"א).
מאה נשים נחשבות כשני גברים, לעניין זימון (בבלי ברכות מ"ה ע"ב); אסור ללמדן תורה כי הן מוציאות את דברי התורה לדברי הבאי לפי עניות דעתן (רמב"ם, הלכות ת"ת פ"א ה"יג).
הפער בין ההלכה שאני אוהב לבין הרופאה שנסכה בי ביטחון, שניתחה אותי והחזירה לי את מאור עיני, מכביד עלי מאוד. אינני יכול להתייחס מחוץ לבית המדרש אל נשים בכבוד, בהערכה ולפעמים בהערצה, ובתוך בית המדרש ללמוד וללמד את תלמידי את ההיפך.
במה נשים שונות מגברים?
זכיתי ללמוד מעט אצל נחמה ליבוביץ זצ"ל (כן, יש דבר כזה – זכר צדיקה לברכה). אישה שהשאירה עלי רושם בל יימחה, תערובת של חכמת חיים, ידע נרחב כל כך, מוסריות עמוקה, מחוייבות להלכה ונעימות. אני זוכה להיפגש עם נשים חשובות, משכילות, פורצות דרך, בתחומים רבים. אני עובד עם מורות מסורות, שאינן נופלות משום מורה שהכרתי.
אני מכיר מנהלות בתי ספר שהן מופת ניהולי, שמעטים המנהלים הגברים המשתווים להן; אני מכיר נשים למדניות בתורה ובהלכה, ומשתאה שוב ושוב על העומק והרוחב של ידיעתן; אני מכיר נשים רגישות, משכילות, חכמות, אסרטיביות, מנהיגות, מובילות.
בעולמי אין מקום לאמירות השליליות הללו על נשים. יש נשים עצלניות ויש גברים עצלנים (אגב, לדעתי אין כלל עצלנים בעולם, וזו בעיית הגדרה, ואכמ"ל); יש נשים שמאה כמותן נחשבות כשני גברים, ויש גברים שמאה כמותם נחשבים כשתי נשים; יש נשים שמוציאות את דברי התורה לדברי הבאי ויש גברים שמוציאות את דברי התורה לדברי הבא. אין שום מקום לאמירה כוללנית על נשים (או על גברים). אולי היה לדברים אלו מקום בזמן שהם נכתבו, אבל דינם היום להיעלם.
ואכן, חלקם כבר נעלמו. יש היום לגיטימציה הלכתית לנשים ללמוד תורה. זו דוגמה חיובית וטובה. אבל ההתנגדות המתמשכת של רבנים להוראת תלמוד לבנות היא שארית מן המחשבה שאותה ציטטתי. אחד הרבנים התבטא ש"אין זה מתאים לנשמתן" של הנשים, ללמוד תלמוד. מניין כבוד הרב יודע כיצד בנויה נשמה של אישה, ובמה היא שונה מנשמה של גבר?
תנו לנשים מקום
ולכמה מאמץ נדרשו נשים כדי לקבל את ההיתר להיות טוענות רבניות? כמה מכשולים הציבה הרבנות על נשים מלהתמנות לנציגות במועצות דתיות? כמה מכשולים מציבה הרבנות בימים אלו בפני נשים לקבל הסמכה להיות משגיחות כשרות? ומה עם אותו רב יישוב שפסק שאישה לא תכהן בוועד היישוב, והיא צריכה להביע את דעתה באמצעות בעלה?
וכיצד נשים מתבזות במקומות שונים בארץ כשהן באות להספיד את יקיריהן, בגלל אטימותם של אנשים (מעטים, אני מקווה) ב"חברה קדישא"? ומה עם מפלגה דתית-לאומית שהדירה נשים מרשימתה לכנסת, בהוראת רבנים?
שומא עלינו להפנים שלפנינו לא רק שינוי קוסמטי בהלכה, אלא שמשהו בסיסי במציאות החיים שלנו השתנה, משהו שלא חוו גדולי ישראל בכל הדורות, על אף גדלותם הבלתי מעורערת. כמה כואב הדבר שדוברי ההלכה הם הנלחמים נגד התאמת ההלכה למציאות במקרה זה.
להבדיל בין טמא לטהור, הכנסיה הקתולית התנגדה למסקנות המחקר המדעי של גלילאו. היום, במבט לאחור, עמדת הכנסיה נראית מאובנת וחסרת כל היגיון. איך יראו הדורות הבאים את יחס ההלכה היום לנשים? האם הם יגידו: כמה חכמים היו פוסקי ההלכה שידעו לצפות את הנולד, להבין את התהליכים בזמן התרחשותם ולתת להם את המענה המדויק שדרוש?
"המדרון החלקלק" של השינוי הוא סכנה מוחשית, אבל בהתאבנות ובקרב המאסף האבוד כנגד שילובן של נשים יש סכנה לא פחות גדולה.
==
הכותב הוא מנהל בית המדרש "רשות רבים" במרכז יעקב הרצוג בעין צורים, ומנחה מורים במסגרת "YRF להתחדשות בחינוך", לשעבר ראש ישיבה תיכונית. שיעוריו בנושא חידוש ההלכה מופיעים באתר "שאלה של שיעור".
מה דעתך בנושא?
48 תגובות
0 דיונים
חיים בן יהודה
איני מסכים למה שכתבת:"אינני יכול להתייחס מחוץ לבית המדרש אל נשים בכבוד, בהערכה ולפעמים בהערצה, ובתוך בית המדרש ללמוד וללמד ההיפך." אין שום סיבה לא להראות הערכה וכבוד לנשים ראויות!!
11:39 15.06.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יאיר קליין
(בעיקר ל36 ול46) אני לא מאמין שאתם דתיים. להיות דתי פירוש הדבר להאמין שבאנו לעולם כדי לקיים מצוות תוך עמידה בנסיונות שהעולם הזה,רווי הפיתויים, מזמן בפנינו. העולם הזה הוא פרוזדור. שמעתם...
(בעיקר ל36 ול46) אני לא מאמין שאתם דתיים. להיות דתי פירוש הדבר להאמין שבאנו לעולם כדי לקיים מצוות תוך עמידה בנסיונות שהעולם הזה,רווי הפיתויים, מזמן בפנינו. העולם הזה הוא פרוזדור. שמעתם על זה? יפה מאד. עכשיו תעיפו מהראש שלכם את כל השטויות על אור וחושך. כל זה לא רלוונטי. הרי אנחנו מקיימים מצוות כי יש אלוקים שמחייב אותנו וכל יהודי שלא מקיים שולחן ערוך יכנסו באבי אביו אחרי שהוא ימות. נשמע רע. אבל זו היהדות. נמאסתם כבר עם ההתחנפות לחילוניים. שכחתם מה זה תורה. כולכם. עלאק ציבור דתי לאומי. אם התורה אמיתית מה זה משנה אם היא חשוכה??? וכי קיבלנו אותה כי היא טובה או כי זה האמת????? כל השיח הרקוב הזה בציבור הדתי לאומי שדנים מה רלוונטי ומה לא, מה הגיוני ומה לא, צריך להשתנות! זו פשוט תפיסה מעוותת של היהדות! תפסיקו לקרוא ווינט ולא יהיה לכם שום שאלות על שום דבר.
המשך 09:20 15.06.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ירון
23:47 14.06.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גם אני מכיר את התופעה מקרוב ובאופן אישי
00:22 14.06.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ק
22:16 12.06.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דגנית ומיכאל
17:34 12.06.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שישקו
כפי(ר)ה סרוגה - אהבתי!!!!
12:52 12.06.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שיקוף של רמת האינטיליגנציה, מספיק גחמה עלובה, מעלים באינטרנט, וקיבלנו פירסום ענק. כמובן שאין פה טיפה של עומק, ענווה ומחשבה לא משוחדת, הדברים נכתבו אבל שורש רעיון עמוק שמצדיק אותם...
שיקוף של רמת האינטיליגנציה, מספיק גחמה עלובה, מעלים באינטרנט, וקיבלנו פירסום ענק. כמובן שאין פה טיפה של עומק, ענווה ומחשבה לא משוחדת, הדברים נכתבו אבל שורש רעיון עמוק שמצדיק אותם לא. זוהי בעיית ה"איסתרא בלגינא קיש קיש קריא" הידועה. "אל תבהל את פיך, וליבך אך ימהר להוציא דבר לפני האלוקים, כי האלוקים בשמים ואתה על הארץ, על כן יהיו דבריך מעטים" (מגילת קהלת).
המשך 00:48 12.06.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
צפור דרור
שא כותב. כי בתורה שאני למדתי יש יחס עצום של כבוד לאשה,יש את "מכבדה יותר מגופו" של הרמב"ם, יש את רבי אליעזר שרצו למנותו לנשיא , שהיה בעמדה של מלך ממש,...
שא כותב. כי בתורה שאני למדתי יש יחס עצום של כבוד לאשה,יש את "מכבדה יותר מגופו" של הרמב"ם, יש את רבי אליעזר שרצו למנותו לנשיא , שהיה בעמדה של מלך ממש, אבל לא אמר "כן" אלא הלך להיוועץ באשתו, יש את רבי טרפון שעשה עצמו עפר לרגלי אמו, יש את ר' חייא (כמדומני) שאמר "סבתא בבית ברכה בבית", ועוד אינספור עמדות מהן למדתי יחס מכבד לאשה, יותר ממה שתמצא אי פעם באומות העולם. וכן יחס מגונן, שמסדיר את זכויותיה. אני אשה, שלומדת תורה וחיה בין לומדי תורה, שמכבדים את נשותיהם כמו שאתה כנראה לא תדע לעולם. כי אתה עושה הפרדה בין חיי התורה לבין החיים הרגיליים, ואצלנו חיים חיי תורה כחלק מהחיים. אני גאה להיות חלק מציבור שהתורה אצלו איננה משהו שמנתחים על פי קוטן הדעת וגודל הרשע (עיין "שערי תשובה" לר' יונה גירונדי, שער שלישי). רחמי עליך, מקווה שהשי"ת יחזיר אותך בתשובה שלמה.
המשך 18:00 11.06.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דני+
גם לחכמים ב"זמנים החשוכים" היה אמא והם כבדו אותם לא פחות ואפילו יותר מכל הפטפטנים של ימינו (ר' טרפון ועוד), ועם כל זאת הם אמרו מה שאמרו לגבי האשה כי...
גם לחכמים ב"זמנים החשוכים" היה אמא והם כבדו אותם לא פחות ואפילו יותר מכל הפטפטנים של ימינו (ר' טרפון ועוד), ועם כל זאת הם אמרו מה שאמרו לגבי האשה כי זו היתה דעתם-דעת התורה הקדושה שאינה משתנה בשום מצב ובשום רגע, וודאי שלא לפי גחמות של אנשים פשוטים, כן פשוטים, שעסוקים בלימוד התורה והבנתה הרבה פחות מחכמי הדור שליט"א. וכמו שלא יעלה על הדעת להכניס את האשה לבית הכנסת ולהושיבה במזרח ולהעלותה לתורה (ואולי לפי ה'רבנים והדת היהודית החדשה' כן), כך כל המוסיף והמשנה ידו על התחתונה
המשך 15:11 11.06.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר