"יש לי בעיקר שאלות": שלומית מלכה בפוסט פילוסופי על סערת רותם סלע

"יש לי בעיקר שאלות": שלומית מלכה בפוסט פילוסופי על סערת רותם סלע

הדוגמנית שלומית מלכה החליטה לכתוב פוסט פילוסופי ארוך במיוחד, בעקבות הסערה שעוררו דבריה של רותם סלע שיצאה נגד היחס הניתן לערבים בישראל

author-image
שלומית מלכה:''אני חילונית, זה אומר שאין בי אמונה?"
  (צילום: איל נבו פנאי פלוס, באדיבות ynet)

באה לעזרת חברה: הדוגמנית שלומית מלכה, החליטה להקדיש פוסט ארוך במיוחד לסערה הציבורית שנוצרה בעקבות דבריה של חברתה רותם סלע, על קואליציה עם המפלגות הערביות.

דבריה של סלע הצליחו לעורר תגובות רבות, ביניהם אפילו תגובה רשמית מראש הממשלה נתניהו, שהגיב נגד טענותיה של סלע.

"דיון פילוסופי מרתק עלה כאן בימים האחרונים, וחשוב לי להדגיש שהוא פילוסופי ולא פוליטי" כתבה מלכה היום לאחר התגלגלות דבריה של סלע " זה דיון שעוסק במוסר ובטבע האדם. כל ניסיון להפוך אותו לפוליטי או לכלי משחק בידי קבוצה כזאת או אחרת חוטא למטרה. ומכאן עולה אולי הדבר שהכי מעניין אותי מהתבוננות מהצד בתגובות שלכם וזה הדחף שלנו לשים דברים בקופסאות."

גל גדות לצד סלע (צילום: מתוך אינסטגרם)

מלכה המשיכה את הפוסט והסבירה: "הרצון הזה לחלק את העולם לשחור ולבן, טובים ורעים, דתיים וחילונים, ימנים ושמאלנים, נשים וגברים. כאילו כל דבר שאנחנו פוגשים במציאות חייב להיכנס לאחת מהקופסאות האלה.

אם אני חילונית האם זה אומר שלא קיימת בי אמונה? אם אני אישה אז אין בי תכונות גבריות? יש מישהו אחד שקורא את זה ומרגיש שהוא יכול ליפול באופן מלא לאחת מהקטגוריות האלה בלי הסתיגויות? סביר להניח שלא. כי האמת היא, שהמציאות לא ממש מתקפלת לתוך ההגדרות החד גוניות שלנו. ובטח שלא בני אדם."

"במה מותר האדם מן הבהמה?"

בפוסט מלכה החליטה להתעמק בשאלת מהות האדם וכתבה:  "עוד שאלה מעניינת שעולה מהדיון הזה: מה זה בכלל אומר להיות בן אדם? או, במה מותר האדם מן הבהמה?

האם זו לא זכות הבחירה שלנו להתעלות מעל היצרים שלנו ולנהל דיון מוסרי לפני שאנחנו מגיבים? אם אני רק מגיבה למה שקורה בחוץ, אז מי שולט במחשבות שלי, ברגשות שלי, במעשים שלי?
איזו זכות בחירה יש לי בעצם, אם כל דבר חיצוני מפעיל אותי ומוציא אותי מאיזון? אם פוסט שאני קוראת ברשת מציף אותי בכעס וגורם לי להתנהג באלימות, איך אני מגיבה במערכות יחסים בחיים שלי?

הרי אי אפשר באמת להפריד בין השניים. המיקרו שווה למקרו. התופעה שאנחנו רואים בגדול היא התופעה שקיימת בקטן. האופן בו כל אחד מאיתנו בוחר להתנהל בחיי היום יום שלו קובע את האופן בו מתנהלת החברה שלנו."

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Shlomit Malka Levi (@shlomitmalka) on


את הפוסט סיכמה מלכה, בנקודה למחשבה: "אולי פשוט נתחיל לשים לב לאופן שבו אנחנו מתנהגים ונתחיל לשאול את עצמנו – האם אנחנו אחראיים למעשינו? האם אנחנו באמת מקיימים את זכות הבחירה שלנו?
וכשאנחנו רוצים להציג טענה אולי כדאי שנשים לב על מה אנחנו מבססים את ההנחות שלנו, וכמה מהן באמת שלנו, ולא של ההורים שלנו, או חברים שלנו, או העיר בה גדלנו.

ככל שכל אחד מאיתנו מנסה לדבר בשם דת, או מפלגה, או קבוצה, אנחנו הולכים ומתרחקים מלקיחת אחריות אישית, והולכת וגדלה הסבירות שהאמונות שאנחנו מחזיקים בהן ומגנים עליהן בכלל לא שלנו.

עצם העובדה שאנחנו לא מסוגלים לנהל דיון אובייקטיבי ולא אמוציונלי בנושאים שקשורים במוסר צריכה להדליק לנו נורה אדומה.
כמו שאתם מבינים אין לי תשובות וגם לא דעות נחרצות. יש לי בעיקר שאלות, ואני משתפת כדי לעודד אתכם להתחכך בשאלה שאולי הכי חשובה בעיני: איזה מין בן אדם אני רוצה להיות?" סיכמה מלכה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
16 תגובות - 15 דיונים מיין לפי
1
אתר 'סרוגים' אוהב להביא תמונות של דוגמניות
מגיב התמהה כל פעם מח | 13-03-2019 16:26
ולצערנו זה מכשיל את הציבור. מה דעתה חשובה יותר מכל דעה של פלוני אחר בארץ. הוגת דעות דגולה שלומית מלכה? עם כל הכבוד לה...
2
רותם סלע / שלומית מלכה מגיבה
מיכל | 13-03-2019 17:35
שלומית מתוקה אנמ מאמינה לך שאת ערכית ,מוסרית ורוצה לתמוך בחברה דלך רותם שהיא לא העיפרון המחודד בקלמר. את שלומית אדם מדהים תברחי מכל הבורות הפליטיים עכשיו הכל פוליטי המועמדים ימכרו את אמא דלהם במכירה פומבית כמה פעמים אם ירויחו מזה דבר מה . את מדהימה הפנים ומבחוץ ותמשיכי להיות כזאת ותתרחקי מהפוליטיקה .
3
למה למה חשוב לפרסם דברי הבל של חצי פרוצות?
סלח | 13-03-2019 21:21
4
נו... עוד פילוסופית כזאת ועברנו. מוטב שתתרכזי במראה שלך.
בנצי | 13-03-2019 21:28
5
שיוויון, נאורות, רוחניות
שלום | 14-03-2019 9:15
אכן, כולן-ם שווים. חמלה היא לכולן-ם, גם לבעלי חיים. שלומית, גל, רותם ורבות נוספות מבינות את מהות החיים ואת חוקי היקום. נשים שרואות עולם ויודעות להבחין בין דברים תלויי תרבות ומדינה לבין התמונה הגדולה, הדברים המשותפים, האוניברסליים. אהבה, חמלה, פירגון, סבלנות וסובלנות אלו הזרעים שמהם צומחים פירות מזינים ומבריאים. אלו שמתרכזים רק בעצמם, ובקרובים להם, מומלץ להרחיב נקודת המבט מתוך פירגון וחמלה. לצאת מגבולות הארץ, לתרום, להתנדב. איחוד כוחות ומשאבים=סינרגיה. שינוי מצב תודעתי של מסה קריטית, יביא להווה ולעתיד טובים יותר. יש להסתכל רחב, זה לא פוליטי או תלוי ג'נדר, זה בוגר.
6
עדיף שתשתקי...מה גם שאת לא חכמה במיוחד
את מבינה רק בדוגמנות | 14-03-2019 11:39
טיפשות....
שלומית בעלת דיעה עצמית
רות | 14-03-2019 19:05
אני דוקא התפעלתי מהמחשבה המעמיקה והעצמאית. סוף סוף דוגמנית שלא מפחדת להביע את דעתה בצורה נחרצת
7
חופש ביטוי
שולה | 14-03-2019 13:37
במילה אחת , את מדהימה בעומק החשיבה ובאופן שאת מגיבה. ראוי לציין שהעלית שאלות חשובות. קראתי בעיון את השאלות..כאשר כולי חרדה מהכיוונים בהם המדינה צועדת...הלואי ובני גילך היו מתעניינים יותר ולוקחים אחריות. אחרי הכל כל הקודים הלא מוסריים ששולטים יהיו מנת חלקם של ילדיכם לא???
8
רותם סלע
אסתר | 14-03-2019 14:49
דיי להתייפייף כולם צבועים כולם רוצים להראות שהם יפיי נפש למה כשיש פיגוע וישראלי נהרג הם לא יוצאים בהודעות גינוי נגד הערבים הם צריכים להבין שהערבים לא רוצים אותנו על אדמת ארצנו, הם לא רוצים אותנן בכלל על היקום....
9
יפה שאלת שלומית
נטע | 14-03-2019 16:08
עכשיו תנסי לענות מתוך אותו כושר התבוננות בעזרתו מצבת את השאלות. אם תיטיבי להתבונן - הרי שאת בדרך לתבונה. לא לחינם תבונה והתבוננות נגזרות מאותן אותיות שורש. רק צריך להרים את העיניים מעל המסך והמקלדת ופשוט להתבונן בסוגי האנשים שחיים מסביבך על דפוסי החיים שלהם וכיצד אלו משתלבים עם מערכות האמונה שלהם - ואם אכן תיטיבי להתבונן - תביני.
10
בסופו של הדבר היפות גם חכמות וגם בנות אדם
יעל | 14-03-2019 16:25
כן ירבו... אנשים שהם בני אדם ואינטלגנטים... אחרת זה אומללות
11
אני שואל את רותם את מלכה כאשר נרצחה אורי היד
צדוק התקוה | 14-03-2019 16:38
לא שמענו ממכם מילה אחד אתם וכל ארגוני הנשים המשעממות של השמאל הקורא עצמו נאור אבל כאשר מדברים על ערבים אתם מיד קופצים להגן עליהם
12
מלכה
אני | 14-03-2019 18:27
לכי לחברה שלך הבהמה יעל אבקסיס ותבני למה צריך לא לשמוע שום דעה שלכם כי הם תומכות מדינת כל אזרחיה או שפשוט תעזבו אותנו ותלכו למדינה כזאת
13
תגובה
אורן | 14-03-2019 20:22
בנות יקרות אל תדברו ממרום מיגדלכם המדינה לא תשרוד אם אנחנו לא ניהיה כאן הריבון שיהיה לכם ברור ביום שיהיה כאן שילטון מוסלמי אתם ואני לא נחייה כאן שנייה אחת כי ישחטו אותנו תמשיכו לחיות בבועה שלכם וזה בסדר לי אין בעייה בכלל עם זה רק אל תדברו שטויות
14
מלכה אמיתית
סיון | 15-03-2019 11:16
שלומית את מלכה ואל תתני לכל מיני רעשי רקע של זבובי זבל לקלקל אותך.
15
דיון פילוסופי מדוגמנית? אחרית הימים אה?
רב אחר | 09-04-2019 13:05
בתכלס, בלי להכנס לעומקם של הדברים, דרך ארץ כמובן לא קדמה לתורה במובן הערכי אלא אך ורק במובן הכרונולוגי. אה נו, וכמובן גם ואהבת לא מכוון כלפי כל אדם אלא אך ורק כלפי מי שעומד בתנאי הסף, כי הרי אין מדובר בסיום הפסוק - יש המשך לפסוק.