מבקר המדינה: "כשל מערכתי בתחבורה ציבורית" - סרוגים

מבקר המדינה: "כשל מערכתי בתחבורה ציבורית"

מבקר המדינה פרסם דו"ח חמור על מצב התחבורה הציבורית בארץ, בו האשים את השר ישראל כץ בהתנהלות לקויה: "מדובר בכשלים חוזרים ונשנים, על הממשלה לתת את הדעת לבעיה לאומית זו"

מבקר המדינה: "כשל מערכתי בתחבורה ציבורית"
  (צילום: נעם רבקין פנטון\פלאש 90)

מבקר המדינה יוסף שפירא, פרסם היום (רביעי) דו"ח חריף על מצב התחבורה הציבורית בארץ, אשר נמצא לדבריו במשבר גדול. בדו"ח סיקר את הקשיים הגדולים בתחום, בראשם המחסור בתחבורה ציבורית יעילה ומהירה, וכן הנזקים הנגרמים למשק הישראלי בשל כך.

במסגרת הדו"ח, משרד מבקר המדינה בדק את הנושא הן בהיבטים מערכתיים הן בהיבטים מטרופוליניים. בנוסף נעשה הליך שיתוף הציבור באמצעות מילוי שאלונים מקוונים, שבו השתתפו יותר מ-20,000 אנשים- דבר שמדגיש את המשקל הרב שמייחס הציבור לבעיות בתחבורה הציבורית ועל הצורך המיידי בשיפור המצב."תושבי ישראל מתמודדים מדי יום ביומו במציאות תחבורתית קשה ומעיקה" נטען בדו"ח. "אין מדובר כלל ועיקר רק באי נוחות. המציאות הזאת פוגעת בפריון העבודה; מביאה לאי-מיצוי הפוטנציאל של התוצר המקומי הגולמי ושל ההכנסות ממיסים; תורמת לזיהום האוויר ולמפגעי רעש". 

המבקר הוסיף וטען כי בשנים האחרונות ההשקעה בתחבורה הציבורית בישראל הייתה נמוכה מאוד לעומת מרבית המדינות המפותחות, כשבמקום זאת הושם דגש על פיתוח תשתיות התומכות בשימוש ברכב הפרטי. "כבר שני עשורים מודעת הממשלה בכלל ומשרד התחבורה והבטיחות בדרכים בפרט ,לכך שמערכת תחבורה ציבורית ענפה ויעילה היא הפתרון המיטבי לבעיות התחבורה במטרופולינים ומרכיב הכרחי בצמיחה של ענפי המשק" אמר. לדבריו, בעשור האחרון נרשם עלייה של 24.9 אחוז- וכתוצאה, צפיפות התנועה בכבישי ישראל היא הגבוהה במדינות ה-OECD, פי 3.5 מהממוצע במדינות אלו.

המבקר נגד ישראל כ"ץ: "כשלים חוזרים ונשנים"

דו"ח המבקר גם תקף בחריפות את התנהלות משרד התחבורה והשר ישראל כץ, שמכהן כשר התחבורה מאז 2009. "בפועל, משרד התחבורה אינו משמש כגורם המרכזי שמנהל ומוביל את ענף התחבורה הציבורית, ופועל ליישום מדיניות שר התחבורה בכל שלביו" אמר. "ממצאי הביקורת מצביעים על כשל מערכתי שנובע לא רק מליקויים שמאפיינים תהליך יחיד או פרויקט יחיד, אלא מכשלים החוזרים ונשנים במצבים רבים. אכן בשנים האחרונות קודמו נושאים שונים ובוצעו פרויקטים חשובים בתחום התחבורה, אך עדיין הכשלים והליקויים בתחום התחבורה הציבורית הם משמעותיים ביותר. מצב זה רובץ לפתחו של משרד התחבורה, שבראשו עומד השר ישראל כ"ץ". 

על התנהלותו של כץ המבקר אמר כי "שר התחבורה לא קידם את החלטות הממשלה שחייבו אותו לבחון הטלת אגרת גודש באמצעות תוכנית פיילוט ועיכב במשך כשלוש שנים ניסוי שנועד לבחינת תמריצים כלכליים להפחתת השימוש ברכב פרטי כחלק מההתמודדות עם הגודש בכבישים. על הממשלה והעומד בראשה לתת את הדעת לבעיה לאומית זו ולפעול להסרת חסמים שיאפשרו את ביצועם של פרויקטים תחבורתיים חשובים בלוחות זמנים סבירים, ולהביא את כל הגורמים הללו לפעול בדחיפות ובשיתוף פעולה לטיפול בכשלים ולתיקון הליקויים, תוך בחינה מערכתית כוללת של משבר התחבורה הציבורית בארץ".

צפיפות בלתי נסבלת וזמני נסיעות ארוכים

על פי מסקנות המבקר, התלות הרבה והגוברת ברכב הפרטי היא בעיקר תוצאה של שירותי תחבורה ציבורית שאינם מספקים. ברוב המקרים קווי האוטובוסים והרכבות פועלים בתדירות נמוכה, זמני הנסיעות ארוכים והצפיפות תוארה כ"גבוהה עד בלתי נסבלת". עוד נטען כי אין שילוביות מספקת בין אמצעי התחבורה הציבורית השונים, וכן קיימת נגישות נמוכה של תחנות לחלקים גדולים יחסית באוכלוסייה. בדו"ח נטען כי קשיי ההתנהלות של מערכות האוטובוסים נובעים ממחסור חמור בנהגים, לצד כשלים שנמצאו בפיקוח ובבקרה של משרד התחבורה על מפעילי האוטובוסים, ובפעילות הרכבת נרשמו ליקויים וקשיים בין משרדיים, אשר הובילו למחסור בקטרים, בקרונות ובציוד אחר.

ביקורת רבה נרשמה סביב ליקויי התכנון והתשתיות לתחבורה ציבורית, הן ברובד הארצי והן ברובד העירוני. "במשך שנים רבות הוקמו ופותחו יישובים תוך הקדשת תשומת לב מזערית לתחבורה הציבורית אל היישובים ובתוכם. גם כיום התכנון הפיזי של חלק מהשכונות שמתרחבות וביישובים חדשים נעדר רכיבים חיוניים שיאפשרו הספקת שירותי תחבורה ציבורית איכותיים" נאמר בדו"ח. "הממשלה בכלל ומשרד התחבורה בפרט הצהירו כי קידום התחבורה הציבורית חיוני לפיתוחה של המדינה ולפיתוח כלכלתה, ובעשור האחרון הוקצו מרבית תקציבי הפיתוח לתחום התחבורה הציבורית- אך  המחסור בתשתיות המיועדות לתחבורה הציבורית עדיין ניכר ומורגש". 

הדו"ח התייחס גם לעיכובים הרבים בביצוע פרויקטים לתחבורה ציבורית- ביניהן גם פרויקטים שהוגדרו כלאומיים. "נמצאה יכולת נמוכה לקדם פרויקטים תשתיתיים בזמן קצר ובלוחות הזמנים שנקבעו. העיכובים נמשכו שנים, ובמקרים מסוימים אף עשורים" נטען. "הוועדה לתשתיות לאומיות הוקמה כדי לקצר את פרק הזמן הנדרש לאישורן של תכניות עבור פרויקטים תשתיתיים מורכבים- אולם קידומם של פרויקטים חיוניים שונים עוכב במשך שנים רבות בשל הליכי תכנון ארוכים מאוד. התמשכות תהליכי התכנון וחוסר היכולת לקדם פרויקטים בלוחות זמנים סבירים הם "תעודת עניות", לתהליכי התכנון בכלל בישראל". 

משרד התחבורה: מדביקים פער של עשרות שנים

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה לדו"ח המבקר: "משרד התחבורה מדביק פער של עשרות שנים בהשקעות בתשתיות התחבורה בישראל, ובעיקר בתחבורה הציבורית. גם עשור של עשייה חסרת תקדים, שטרם היתה כמותה מאז קום המדינה, לא יכול למחוק פיגור של יותר מ-100 שנה, בהשוואה למדינות המתקדמות בעולם. כיום, כ-60% עד 70% מתקציב המשרד, מושקע בפרויקטים של תחבורה ציבורית.

משרד התחבורה מקדם כיום פרויקטים תחבורתיים, בהיקף של יותר מ-100 מיליארד שקלים, שנועדו להתמודד עם עומסי התנועה ולשנות מהיסוד את המציאות התחבורתית בישראל. מדובר בין השאר בהקמת רשת משולבת של מסילות ברזל, מערכות הסעת המונים ורכבות קלות, מאות קילומטרים של נתיבים מיוחדים לתחבורה הציבורית בכל רחבי הארץ, רשת "נתיבים מהירים" ומאות קילומטרים של שבילי אופניים.

מבקר המדינה מציין בדוח את הגידול העצום שחל בשנים האחרונות במספר הנוסעים בתחבורה הציבורית, שעומד על 42%. וזאת, כתוצאה משורה ארוכה של פעולות שביצע משרד התחבורה, בהם רפורמת התעריפים בתחבורה הציבורית והטמעת ה"רב קו", הפרטת קווים, גידול תקציב הסובסידיה ועוד.

הביקורת מתייחסת לפרויקטים שהשר כץ הצליח לראשונה להוציאם לפועל, לאחר עיכובים של שנים רבות. בין היתר מדובר בהקמת "הנתיבים המהירים", פרויקט "מהיר לעיר" ופרויקט האכיפה האלקטרונית בנת"צים. אי אפשר להתעלם מהעשייה האדירה, חסרת התקדים, שמוביל השר כץ בתחבורה בישראל בעשר השנים האחרונות."

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
תחבורה בבית אל, בנימין והסביבה
מתנחלת אחת | 13-03-2019 16:14
התחבורה של אגד תעבורה. בכל פעם שיש הפגנה בירושלים מבטלים תחנות. בגשר המיתרים יש תחנות לאוטובוסים מוזלים לציבור החרדי שמסתירים ממי שמגיע אם יש אוטובוס בתחנה (תפרידו בין התחנות!!!). לתל ציון אוטובוס כל 10 דקות, בחצי מחיר (אפשר חופשי כמו ירושלים). לבית אל- מחיר מלא (כאילו מסובסד, אבל צריך לשלם גם בתוך ירושלים). לגבעת אסף- מתנה, שבועיים אחרי הפיגוע בצומת, ביטלו את התחנה הסמוכה לישוב ונשים, ילדים קטנים, נערות וסבתים/סבתות או גברים עובדים/לומדים נאלצים ללכת לצומת מרכזית רחוקה ומסוכנת (חציית כבישים!!!). הרבה תודות לשר התחבורה!
2
מכירים את הטיימיניג של מבקר המדינה אחלה
ג'אן | 13-03-2019 17:16
אם לא היו בחירות בפתח נראה לי היה פרסום הבקורת בסביבות בקיץ אבל יש בחירות ויש מבקר שרוצה להשפיע מעט אז מפרסמים עכשיו עשרות שנים של הזנחה שח התחבורה הציבורית והתשתיות והממשלה בעשר שנים האחרונות מפציצה עם פרויקטים שעולים מילארדים ואם מבקר המדינה רוצה להשפיע על תוצאות הבחירות אז שיתן רעיון לתקצוב יותר גדול ושקבלנים יעבדו יותר מהר ושוועדי העובדים לא ישביתו ואז נוכל לאמר למבקר שאפו
3
מבקר המדינה טינופת מטונפת. עוף מכאן !!
עידו 2 | 13-03-2019 17:18
אתה לא מתבייש שפירא? הרי שר התחבורה. הקים את המדינה מחדש!!! באף מדינה אין רשת כבישים כזו. גשרים בלי סוף. ומה לא? הבולשביקים ברכבת בהנהגת החלאה ניסקורן הורסים את הרכבת ומי אשם? כמובן שר התחבורה !!!