איך זה שתמונה של ברוך גולדשטיין מזעזעת יותר מחילול שבת? - סרוגים

איך זה שתמונה של ברוך גולדשטיין מזעזעת יותר מחילול שבת?

איך ייתכן שתמונה אחת בסלון מזעזעת ראש ישיבה מכובדת יותר מחילול שבת של הפוליטיקאית הכי מוערכת במגזר, זו שר''מ אחר מאותה ישיבה כבר הזדרז להצהיר שיעבור לתמוך בה?

author-image
איך זה שתמונה של ברוך גולדשטיין מזעזעת יותר מחילול שבת?
  (צילום: יוטיוב/ דאום חנוך)

פעם אמר לי חבר טוב שתקופת השידוכים לא דומה לשום דבר אחר בחיי האדם. יש מקומות שאנו נבחנים ביכולות הלימודיות שלנו; ביחסי חברה אנו נמדדים באינטליגנציה רגשית; מקום עבודה בודק כישורים שונים ומגוונים; אך תקופת הדייטים בודקת את המכלול. החל במראה החיצוני, עבור בהישגים האישיים וכלה באופי ובמידות הטובות. אין פרמטר שלא בא לידי ביטוי ולכן תקופת הדייטים היא, בין השאר, גם הזדמנות נהדרת לאדם להכיר את עצמו ולבחון את ערכיו, הישגיו ושאיפותיו.

כך באדם הפרטי וכך גם באידיאולוגיה.

החכם באדם כבר אמר (משלי כ"ז) 'איש לפי מהללו', כלומר שאדם נבחן לפי מה שהוא מהלל ומשבח. וכך גם להיפך – ממה הוא הכי סולד ואת מה הוא הכי מתקשה לקבל.

כשוך הסערה של שבוע הגשת הרשימות, סיר לחץ שהמגזר לא חווה הרבה שנים, צריך לברר שאלה ערכית ראשונה במעלה שהוצפה השבוע, במהלך השידוך בין המפלגות.

איך ייתכן שפגיעה בערכים מערביים מפריעה לחובשי כיפות פי כמה מפגיעה בשמירת לב התורה? איך ייתכן שאת מה שהתורה מכנה תועבה יש המנסים להכיל, לקרר את הסלידה היהודית, אבל תלמידי הרב כהנא מכונים תועבה בפי רב בולט במגזר?

איך ייתכן שתמונה אחת בסלון מזעזעת ראש ישיבה מכובדת יותר מחילול שבת של הפוליטיקאית הכי מוערכת במגזר, זו שר"מ אחר מאותה ישיבה כבר הזדרז להצהיר שיעבור לתמוך בה?

איך ייתכן שאפילו סמוטריץ', שצריך זכוכית מגדלת כדי למצוא את ההבדלים האידיאולוגיים בינו למיכאל בן ארי, מרגיש צורך להתנצל ולהצטדק על החיבור (הטכני, הטכני. כמובן), עם עוצמה יהודית ולא אמר מילה אחת של הצדקה על יפעת ארליך שקראה לשינוי הנוסח של ברכות השחר ופרשה בינתיים בגלל אותו איחוד?

במונחי עולם הישיבות, עולה כאן חקירה יסודית אחת, שחשובה יותר מכל מערכת הבחירות. האם הציונות הדתית היא קבוצה לאומית בתוספת קיום תורה ומצוות, או שהיא קבוצה דתית, הממשיכה את מסורת היהדות של כל הדורות, בתוספת היבטים לאומיים הנוגעים לתקופתנו?

האם התורה משרתת את האדם או האדם משרת את התורה?

אין ספק שכל ראשי הישיבות יענו ללא היסוס שהצד השני בחקירה הוא הנכון. אך אם כך, מצופה שפגיעה בקיום התורה תכאב ותפריע לא פחות מפגיעה בערכי ההומניזם, ולו מצד חילול ה' שיש ביחס כל כך קוטבי בין מי ששונה מהמגזר ברוב התרי"ג מצוות למי שמקפיד על קלה כבחמורה ושונה אך ורק בגישה למאבק באויב הערבי.

איך אומרים בדרך כלל בסיום דיון בחקירה?

צריך עיון.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
30 תגובות - 20 דיונים מיין לפי
1
ההבדל הוא פשוט
מישהו | 21-02-2019 16:30
רצח זה גם הלכה בתורה וזאת העבירה הכי חמורה בתורה ולפאר ולרומם דרך של טרור יהודי ולחנך שרוצח המונים הוא גיבור ישראל זה הרבה יותר חמור הלכתית ומהותית משינוי נוסח ברכות השחר. גם יפעת ארליך הפורשת ומחליפתה שכנראה לא תהיה טובה ממנה היא לא כוס התה שלי וזאת סיבה מעולה לא לבחור בית יהודי אבל להכניס תומכי טרור זה כבר הרבה יותר גרוע
אם היו לנו עוד 100 גודשטיין הכל היה אחרת
בנימין מבנימינה | 22-02-2019 13:04
שונאי ישראל הפלסטינאים ואחיהם מהשמאל היו רועדים מפחד. והשלום [חחח השלום?] היה בא בעל כרחם
כל יהודי בעולם יודע כי ברוך היה שליח ה' והעם
בניטשקה חונטשקה | 22-02-2019 12:16
אפילו אנשי השמאל שט בלב פנימה מעריכים את הרב גודשטיין הי''ד
אתה טועה ומטעה
מוסר | 22-02-2019 7:18
עדיף חילול שבת על הערצת רוצח המונים
ל1
משה | 21-02-2019 19:49
מי שהורג ערבים זה לא טרור חבל שאיבדת את הזהות היהודית שלך. דבר שני תבדוק טוב את ההסטוריה הם התכוננו לצאת משם לפיגוע רב נפגעים. מצאו שם הרבה אמלח ברוך גולדשטיין הוא צדיק
כל הכבוד לכותב
משה | 21-02-2019 19:47
מסכים עם כל מילה
2
פשוט מאד
צ | 21-02-2019 16:30
באותה ישיבה מכובדת יש ערכים של תרבות המערב.
3
הבדל תהומי
יוסף | 21-02-2019 16:31
ניסיון עלוב לטשטש את האידיאלוגיה הרצחנית של עוצמה יהודית ולקרוא לזה מחלוקת לאומית פוליטית. להכנס למערת המכפלה ולרסס חמור הרבה יותר מכל מה שכתבת כאן על אחרים
4
איזו היתממות
שמחתי לעזור | 21-02-2019 16:34
נו באמת. מדובר על תמונה של רוצח!!! מחללי שבת בדורנו הם תינוקות שנשבו. בטח אלו שלא עושים להכעיס וזה רוב עמך ישראל. את זה אומרים כל פוסקי ההלכה ואני בטוח שיהודי נבון כמוך מכיר אותם טוב ממני. אבל רצח ותמיכה ברוצח אמורים להיות מחוץ לתחום. לא מצינו שמישהו יטען שמישהו הוא תינוק שנשבה בעניין שפיכות דמים. אתה באמת לא מבין את ההבדל או מיתמם??
אני לא מסכים עם בן גביר אבל
אביח | 21-02-2019 21:47
הסיבה שהוא שם את התמונה על הקיר זה בגלל שגולדשטיין הציל עשרות יהודים. תינוק שנשבה או לא זאת לא הנקודה, מבחינה ציבורית אנחנו צריכים לצאת נגד חילול שבת.ולא לנסות להכיל. ואגב רואים שהציבור החרדי שיוצא באופן מוצהר נגד השבת מצליח להחזיר בתשובה יותר מהציבור הדתי לאומי וזה אומר 'דרשני'
5
המוסר הטבעי קודם לתורה
ארי | 21-02-2019 16:50
״אסור ליראת שמים שתדחק את המוסר הטבעי של האדם, כי אז אינה עוד יראת שמים טהורה״ (אורות הקודש ח״ג) חילול שבת זה חמור, רצח המוני ותמיכה בו עוד יותר חמור.
תפסיקו להתממם
אבי | 21-02-2019 23:05
א. בן גביר נגד רצח ערבים חפים מפשע הסיבה שהוא שם את התמונה זה משום שגולדשטיין הציל יהודים. ב. התורה היא אמורה להגיע למצב שבו היא תהיה טבעית לכולם. (כליותיו= מוסר כליות של אברהם אבינו נעשו כשתי תורות) ג. בנינו גם בלי התמונה שלך גולדשטיין אלו שמקשקשים בזנביהם היו ממשיכים לקשקש.
6
זה כמו שגרמני יתלה תמונה של היטלר בסלון
בהחלט | 21-02-2019 17:06
ואז יגיד שלהדליק מזגן בשבת זה הרבה יותר גרוע
תתבייש!
יצחק | 21-02-2019 23:16
תתבייש איך אתה מעז להשוות יהודי קדוש לאיזה בהמה נאצית
וואללה
התמים | 21-02-2019 17:47
ההיתממות של תומכי עוצמה ומי שלא עמד בפרץ ( תרתי משמע ) מזעזעת כל אדם בעל ערכים. עם כל הכבוד, חילוני לא שקול לרוצח. מי שמנסה לייחס לחילול שבת נשקל של רצח הוא מטורלל לא שפוי. חד ןחלק.
7
זו הצביעות שבגללה הלייטים אצל בנט
מאמר טוב! | 21-02-2019 18:23
סוף סוף נאמר במפורש שהיחס לעוצמה היה חילול ה'. ביזו והעליבו ורדפו את עוצמה. פושעי אסון אוסלו אשמים באלפי הרוגים ופצועים ואף אחד לא דורש להוריד את תמונתם. שלא לדבר על מפעיל התותח הקדוש
8
מילים כדורבנות
יהודיה נורמלית | 21-02-2019 18:51
אשריך שאתה מייצג את החשיבה שלנו
9
איסור רצח זה רק ערך מערבי?
אריק1 | 21-02-2019 19:21
נדמה לי שזה גם עפ התורה
10
בסלע
דניאל כמו תמיד- מילה | 21-02-2019 19:24
כל
11
היתממות
יובל | 21-02-2019 22:10
אני לא מבין את התממות, הרי לא מדובר בסתם תמונה. זו תמונה של רוצח. מדובר בעבירה שאפילו גויים נאסרו בה. יש אמירה ערכית בסיסית ביותר לגבי היכולת שלנו לשבת ביחד במפלגה עם אנשים שמהללים רוצחים ! איך החקירה לגבי כמות התורנות של אדם קשורה לנושא הנל. (אני לא פוסל את השאלה על האם רב צריך לתמוך באדם שמחלל שבת או לא, אבל אין קשר בינה לגבי תמיכה ברוצחים).
12
כתבה מעולה
אלכס | 21-02-2019 22:32
13
טוב שאותה אחת הלכה. מי צריך כזאת
אלעד | 21-02-2019 22:33
14
אשריך! כתבה יפה מאד!
יצחק | 21-02-2019 23:14
תתעוררו ותתפקחו מה"מוסר" המעוות שלכם זה אותו ה"מוסר" שאומר שעדיף שחיילים ימותו מש"חפים מפשע" יפגעו התעוות לכם המוח לגמרי עוצמה יהודים הם יהודים יראי שמים אמיתיים בלי שום רבב ופשרנות
15
מאמר דמגוגי
אהרון | 22-02-2019 0:30
כל אחד פה חושב שיכול לחלוק ולבטל במחי משנה ציונית דתית של אחת מהישיבות המפוארות והלמדניות בעולם הישיבות הדתי, רק בגלל שהעזו להציב אמירה מוסרית. מטריד אותך החילול שבת של איילת שקד? זאת צביעות! כשהיא הייתה בבית היהודי כל ראשי הישיבות וכל זקני העדה הללו ושבחו אותה, אך ברגע שפנתה למפלגה אחרת, (אגב מה ההבדל בין התחיה בשעתה לימין החדש? למבזים החילוקים והתשובות...) פתאום נהפכה למוקצה. יותר מזה אומר, לולא הלחצים של נתניהו (שעכשיו יצעק גוועלד וישתה את כל המנדטים בחזרה אליו), והקמפיינים והסקרים המוטים עוצמה יהודית לא הייתה משתלבת, משום אותם בעיות שעליהם עמדו הרב מדן, הרב משה, הרב בזק, הרב לאו ועוד. תשאלו בסתר את רוב ככל ראשי הישיבות ותראו שגם אם מסכים שההסכם הוא מאוד מאוד בעייתי אלא שלשם הצלת גוש הימין צריך לעשות פשרות. שומעים? אין פה שיתוף פעולה אידאולוגי ואף אחד לא שש ושמח היה לשתף איתם פעולה אך לשם האינטרנס הפוליטי מזיזים הצידה את העמדה המוסרית. על כך אותם רבנים מוחים - האם לשם אינטרסים פוליטיים מזיזים את העמדה המוסרית שהייתה הקו הרשמי של הבית הפוליטי והקול הרשמי הבוקע מבתי המדרש של כלל הציונות הדתית? רבנים אלו מבטאים בקול את מה ששאר הרבנים מפחדים לומר או אומרים בצורה רפה יותר.
קטונתי מלבטל
דניאל סגרון | 22-02-2019 10:43
אבל לשאול מותר, בפרט בגוש. אני מבין שהגיש סבורים שיש בעיה מוסרית בבן גביר (אני חושב שיחסית לימי התנך הוא בסדר גמור אלא שמישהו החליט שהנורמות המוסריות של התנך השתנו והיום כבוד האדם מעל הכל. לדעתי זו השפעה נוצרית שהולידה את תרבות המערב שהגיש במוצהר מכירה בה. הראל זצל הרי סבר לכתחילה שיש דברים טובים בתרבות המערב) אני רק תוהה לו היינו שואלים את אביי ורבא, את הרמבם והרשבא, איזה פגם רחוק יותר מתורת משה פגמו המוסרי של בן גביר או פגמה הדתי של שקד. אני חושב ששילוב שקד הוא דבר נכון כי זה שיתוף פעולה טכני אבל לשתף פעולה עם שקד ולדחות את עוצמה יהודית זה חילול שם שמיים
16
במילה אחת - מזרוחניקיות
סרוג | 22-02-2019 0:40
לפחות בנט לא היה מתנצל ומתבייש בדתיות שלו ( על אף שהוא רק מסורתי) אבל המזרוחניק הקלאסי מעדיף להתבייש באחיו החרדים ולהתגאות באחיו החילונים
17
לא קראנו שכתבת נגד פסק שמתיר לחלל שבת כדי לתד
אבי גורן | 22-02-2019 10:44
לתדרך ילדים החקירה בשבכ....
18
פרובוקטורים בכירים בשב"כ מנסים להיראות קיצוני
שקוף | 22-02-2019 14:53
לכן האינטואיציה שלנו לא טועה, אבל צריך לתמוך בבית היהודי
19
מישנו מכיר "לא תרצח"?
מתן | 25-02-2019 8:12
מאד ברור, בלי סיגיים או תוספות. שמור את השבת הוא ציווי מאד ערטילאי ונתון לפרשנות אישית. מי שנתן לנו את הדברות מספיק חכם כדי לדייק בכל מילה וניסוח. הדברות מאד ברורות. כל שאר התוספות זה רק פרשנות של אנשים.
20
לא תעשה לך?
דויד כוהן | 19-09-2019 21:31
מאמר מאיר עיניים ונותן חומר למחשבה. בזכותו החלטנו להסיר בכיתה שאני מלמד בה את תמונותיהם של הרצל ובנימין נתניהו, ולהמיר אותם בתמונות צדיקים שומרי שבת: רבי ישי שליסל, יגאל עמיר, יוסף בן דויד, יעקב טייטל, דר יוסף מנגלה.