מהן הלכות האבל של ראש ממשלה? - סרוגים

מהן הלכות האבל של ראש ממשלה?

פטירתו של בן ציון נתניהו ז"ל, אביו של ראש הממשלה, מעלה שאלה הלכתית די נדירה על דיני האבלות של מלך. האם מותר למלך להשתתף במסע ההלוויה של אביו? האם הוא מותר בתספורת ובגילוח? למי מותר לנחם את ראש הממשלה ומה קורה בתוך בית המנחמים?

author-image
מהן הלכות האבל של ראש ממשלה?
  איך הוא ישב שבעה? נתניהו (פלאש90)

פטירתו של בן ציון נתניהו ז"ל, אביו של ראש הממשלה, מעלה שאלה הלכתית די נדירה על דיני האבלות של מלך.

השאלה לא נידונה כמעט בספרות ההלכה, מהסיבה הפשוטה שמימי בית שני לא היה לעם ישראל מלך משל עצמו.

גם מאז חזרת עם ישראל לארצו, במשך 64 השנים האחרונות, מספר הפעמים שראש ממשלה מכהן ישב שבעה קרתה פעמים בודדות, אם בכלל.

השולחן ערוך שפסק רק להלכות הנוגעות לזמנו, לא עסק בנושא, וכך גם רוב ספרות הראשונים והאחרונים.

הלכות המלך מפורטות בקיצור נמרץ במסכת סנהדרין, והרמב"ם, שפוסק בכל נושאי התורה, הוא מביא אותם בספרו משנה תורה, בהלכות מלכים ומלחמות. בנוסף מתייחס הרמב"ם למלך, בהלכות אבל.

בהלכות אבל, פוסק הרמב"ם לגבי דיני אבלות של מלך וכהן גדול וכותב:

"וְכֵן הַמֶּלֶךְ חַיָּב בְּכָל דִּבְרֵי אֲבֵלוּת, אֶלָּא שֶׁאֵינוֹ יוֹצֵא מִפֶּתַח פַּלְטוֹרִין שֶׁלּוֹ אַחַר מֵתוֹ, וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר אַחַר מֵתִים אֲחֵרִים, וְאֵינוֹ מְנַחֵם אֲבֵלִים."

כלומר, המלך, בניגוד לכהן גדול אסור בגילוח ובתספורת, וחייב לקרוע את בגדיו. אך הצד השווה שביניהם שאסור לשניהם לצאת מביתם ללוויה, כפי שאסור להם לצאת מביתם לשום הלוויה.

עם זאת מתמודד הרמב"ם בעקבות התלמוד עם תקדים מדוד המלך, שיצא אחר מיתת אבנר בן נר, למרות שהיה מלך. לגבי זה אומר הרמב"ם כי ""וְלֹא יָצָא דָּוִד אַחַר אַבְנֵר אֶלָּא לְהוֹדִיעַ לָעָם שֶׁלֹּא נֶהֱרַג בִּרְצוֹנוֹ."

ניתן לומר מכאן כי במידה ויש למלך צורך שלטוני להביע כבוד או הערכה לאחד משריו הוא רשאי.

על פי ההלכה הפשוטה, נראה שאסור לראש הממשלה, לצאת למסע ההלוויה של אביו, אלא עליו להשאר בבית ראש הממשלה.

אך עם זאת, הואיל וכיום נוהגים גם ראשי מדינות להשתתף בהלוויות ממלכתיות (ראשי ממשלה ושרים לשעבר), נראה שמתוך המציאות המודרנית יהיה מותר גם לראש הממשלה להשתתף בלוויה.

מנהגי אבלות

גם לגבי מנהגי האבלות, ישנם למלך דינים מיוחדים וזאת משום כבודו.

הראשון שבהם הוא זהות המנחמים שרשאים להגיע לנחם את המלך: "אֵין אָדָם נִכְנָס לַמֶּלֶךְ לְנַחֲמוֹ אֶלָּא עֲבָדָיו וּמִי שֶׁנָּתַן לוֹ רְשׁוּת לְהִכָּנֵס, וְאֵין לָהֶם רְשׁוּת לְדַבֵּר לוֹ תַּנְחוּמִין אֶלָּא כְּפִי מַה שֶּׁיַּרְשֶׁה אוֹתָן."

דין שני הוא שהמלך אינו יושב על הרצפה כשבאים לנחמו ובסעודת ההבראה, אלא "כְּשֶׁמַּבְרִין אוֹתוֹ – כָּל הָעָם מְסֻבִּין עַל הָאָרֶץ, וְהוּא מֵסֵב עַל הַדַּרְגָּשׁ." (מעין שרפרף).

כאמור, לגבי שאר דיני האבל – איסור תספורת וגילוח, דינו שווה לכל אדם. יהיה זה מעניין מאוד, לראות את תגובות התקשורת הזרה, לנציגה הבכיר של מדינת ישראל מתהלך בזיפי זקן לפחות עד חג השבועות.

בשבעת ימי האבל, אסור לאבל לעסוק במלאכה ולכן אסור לנתניהו לחזור לעבודתו. אך עם זאת, ברור שבמקרים של פיקוח נפש, יותר לו לקבל החלטות מדיניות ובטחוניות.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
10 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
יהיה מאוד מעניין לראות מה יעשה רה"מ
| 30-04-2012 11:43
2
הוא לא מלך!!!!!!!!! מה אתם גנובים?
בזיון לדמוקרטיה | 30-04-2012 12:07
3
רק שאלה הלכתית קטנה חסרה בכתבה
| 30-04-2012 14:24
האם לראש ממשלה יש דין של מלך? נראה שלדעת רוב מוחלט של הפוסקים התשובה היא לא מוחלט וע"כ כל הכתבה מוארת באור מגוחך שמבזה את האתר שבו היא מופיעה...
4
בגין ישב שבעה על אשתו כאשר היה ראש הממשלה
שמעון | 30-04-2012 14:48
5
כרגע "ראש ממשלה" זהו המעמד הכי קרוב ל'מלך'
לכל המתלהמים | 30-04-2012 17:31
גם אם דעותיו לא מוצאים חן בעיניכם זה לא מוריד אותו מדרגתו...שכידוע בהיסטוריה היו גם מלכים רשעים מרושעים, ובכל זאת חכמים התייחסו אליהם בכבוד
6
ל-5 מה הקשר להתלהמות
| 30-04-2012 18:35
אין שום קשר לדעות הפוליטיות של רה"מ. ההלכות שהכותב מביא מדברות על מלך ישראל במובן ההלכתי וזה לא קיים בשום פנים ואופן בזמן הזה ולרה"מ גם לפי הממלכתי הקצוני ביותר (ואני אישית ממלכתי לא קטן...) אין דין מלך. זהו דיון סרק שתלוש לחלוטין מכל קריטריון הלכתי מינימלי.
7
הלכות אבל ראש הממשלה
דרשן הכהן פנחס | 30-04-2012 23:07
אין מלך בישראל לפי דעתי ככל האדם
8
תפסיקו לפלפל פלפולי סדק
בלבולי מח | 01-05-2012 8:20
הגדרת מלך הוא אפילו לאדם שכהונתו מוגבלת בזמן אך חייב להיות שיוכל לחרוץ הכל בפיו ואין מעכב בידו מלעשות רצונו ואפילו לחרוץ דין מוות והיות שלראש הממשלה אין כזאת סמכות ברור שאין לו דין מלך
9
התשובה- ביבי חילוני
אבנר | 01-05-2012 17:46
אז הוא לא מרגיש מחוייב להלכה, וזה בסדר גמור, זאת הבחירה שלו. לכן אני בטוח שהוא יתגלח במהלך הימים האלה. בנוגע לשני דיני האבלות הראשונים. האבטחה של ראשי הממשלה (וכל המאובטחים במדינה) שופרה מאוד מאז רצח רבין ולכן בכל מקרה כל אדם שרואה אותו גם כך עובר סינון בטחוני. בנוגע לדין השני, ביבי חילוני כמו שאמרתי.
10
ראש הממשלה יש דין מלך כמו
בלפור רומנוב | 08-05-2012 9:10
ראש הממשלה יש דין מלך כמו שהרב הראשי כעין מנהיג הסנהדרין. מי שחולק על מרא דאתרא הוא כזקן ממרא. גם ראש ממשלה הוא כעין מלך הוא הורג בלי משפט למשל סיכול ממוקד נעשה ללא משפט