הסרוגים של מפלגת העבודה, ותתפלאו יש כאלו - סרוגים

הסרוגים של מפלגת העבודה, ותתפלאו יש כאלו

הפריימריז של מפלגת העבודה מציג הפעם מועמד דתי ומועמדת חרדית. כמה מבני ובנות הציונות הדתית ממפלגת העבודה, מספרים לסרוגים למי יצביעו, למה הם מיעוט בשמאל ואיזו סוגייה דתית העבודה חייבת לטפל בקדנציה הקרובה?

author-image
הסרוגים של מפלגת העבודה, ותתפלאו יש כאלו
  צילום מסך

שמאלנים ודתיים, הילכו יחדיו? "אתה יכול להיות ציוני דתי ויכול להצביע למפלגת העבודה", אמר חילי טרופר בקמפיין שלו לקראת הפריימריז בעבודה בסוף שנת 2012, אמר אז ועבר היום להיות מועמדו של בני גנץ במפלגת חוסן לישראל.

בתקופתה של ח"כ שלי יחימוביץ' כיו"ר המפלגה, נעשה ניסיון אקטיבי לחיבור הציונות הדתית למפלגה: "הייתה ברית היסטורית בין המפד"ל לבין מפלגת העבודה", אמרה אז יחימוביץ' בראיון לערוץ 10, "והן חיו בשלום ובשיתוף זו לצד זו, ומבחינתי הייתי מאוד רוצה לחדש את הברית ההיסטורית הזאת".

מי שהיה אז ראש המטה של יחימוביץ' הוא יאיא פינק, שהיום כבר מתמודד על רשימת העבודה לכנסת. לצידו מתמודדת גם מיכל צ'רנוביצקי, יו"ר התא החרדי במפלגה, שמקווה לעשות מהפך כפול: גם חרדית וגם שמאלנית שתיכנס לרשימת הכנסת.

60,000 מתפקדים יבחרו מחר את רשימת מפלגת העבודה בכנסת שברקע הירידה בסקרים על סף אחוז החסימה. הבחירות ייערכו ב-84 קלפיות ברחבי הארץ, ואחוז הצבעה נמוך משמעו שלמועמדים החדשים אין כמעט סיכוי להיבחר. בנוסף: השריונים של יו"ר המפלגה אבי גבאי (מקומות 2 ו-10) עלולים לדחוק את המועמדים החדשים למקום לא ריאלי. התוצאות: בשעה 22:00 מחר באירוע המרכזי בגני התערוכה.

האם הסרוגים של מפלגת העבודה עדיין "שומרים אמונים" מגזרית ויצביעו למועמדים הדתיים? 

אביעד הומינר, בן 30, מירושלים עונה בחיוב: "כן, אני אצביע להם. גם ליאיא וגם למיכל. שניהם מצויינים לדעתי ומייצגים את העמדות שאני מאמין בהם".

רוני (שם המשפחה שמור במערכת), 22, מירושלים: "אני מצביעה כנראה ליאיא ומיכל. השיקול הוא מה יהיה מקום ריאלי".

יהודה לוינגר, 32 מרחובות לא בטוח לגבי שניהם: "את יאיא אני מכיר והוא ראוי. על מיכל שמעתי פחות ואני לא חושב שרק בגלל הדגל החרדי צריך להצביע לה".

דתיים מצביעים לדתיים

ח"כים דתיים במפלגת העבודה: חשוב? או מורכב מדי?

ערן בן יהודה, 29 מירושלים: "יש חשיבות לחכ"ים דתיים, ולשיח שח"כים דתיים מדברים. יש חשיבות לעולם התוכן הזה שייוצג במפלגה שהרבה שנים נמנעה מלדבר את השיח הזה ולפנות לקהלים האלה, ואני שמח שבבחירות האלה יש כמה וכמה מועמדים ומועמדות ראויים שמדברים גם את השפה הזו".

הומינר: "זה שהם דתיים זה בונוס, זה דבר חשוב בעיניי, אבל אם לא הייתי מסכים עם הדעות שלהם – לא הייתי מצביע להם רק בגלל שהם דתיים. זה נותן העדפה, אבל זו לא הסיבה הראשונה שלי. אני חושב שהעמדות שלהם מייצגות עמדות מאד ברורות של מפלגת העבודה. העמדות הקלאסיות של הציונות הדתית דומות הרבה יותר לעמדות שלהם, לעמדות של מי שהיום מייצג את המפלגה. עד שנות ה-70 המפלגה הייתה מפלגת שמאל בכל הקשור המדיני ועד שנות ה-90 הייתה שמאל בכל הקשור להיבט הכלכלי. בסוף אלה עמדות ציונות קלאסית ברובם, אז אני לא חושב שיהיה קונפליקט. בעיניי זה בונוס שיש להם את הרקע והידע היהודי והדתית וגם היכולת לדבר בשפה יותר יהודית. אני גם חושב שמגיע ליהדות שייצגו אותה גם אנשים אחרים בכנסת. במצב שבו יש את האיחוד הלאומי והמפד"ל כנציגי הציונות הדתית, והמפלגה האחרת שמנסה לייצג אותם זה הימין החדש – כי זה מה שמאחד שם בין אנשים – מגיע ליהדות שיהיו גם קולות אחרים".

לוינגר: "שחילי טרופר התמודד הייתי בדעה שחשוב שסוף סוף יהיה קול של חיבור של הציונות הדתית, ואני גם תמכתי בו והתנדבתי אצלו. היום אני מאמין בערכים יותר, והכיפה או הפאה על הראש פחות משחקים אצלי תפקיד. אבל בהחלט ישנה חשיבות לח"כים מהשמאל ".

רוני: "זה חשוב לי, אבל גם חשוב לי שהם לא יהיו עלה תאנה. שלא יהיו שילוב של הנה יש לנו 'דתי מחמד' אלא שיהיה שזה שילוב של באמת, שיהיו חכ"ים טובים שיבואו לקדם ערכים ברוח של היהדות".

לטפל בתחבורה הציבורית בשבת

במה מפלגת העבודה צריכה להתמקד בענייני דת ומדינה?

הומינר: "קודם כל, אני יכול להגיד שבעיניי רוב הציונות הדתית מסכימה היום שהעיסוק הדתי הוא לאו דווקא בסוגיות של דת ומדינה. אני חושב שאני לא מסכים עם הפירוש של הציונות הדתית לזה, אבל גם עיסוק בביטחון, בשלום, בחברה וכלכלה הוא קשור למקום היהודי בעיניי. הקול שגם מיכל וגם יאיא מבטאים הוא מאד חשוב בהקשר הזה, הוא מביע עמדה יהודית".

בן יהודה: "העיסוק של דת ומדינה הוא נושא אחד מתוך הרבה נושאים, לא הייתי מצביע למועמדים דתיים אם זה היה הדגל היחיד שלהם. לעצם השאלה: מפלגת העבודה צריכה לעסוק בתחבורה ציבורית בשבת שזה משהו ריאלי וחברתי. צריך למצוא פתרון למנועי חיתון כמו חסרי דת או כהן וגרושה, ובכלל על נושא 'חוק החופות' שמביא עונש מאסר למי שמחתן שלא דרך הרבנות".

רוני: "אני חושבת הייחוד של העבודה מול מפלגות אחרות בנושא הזה, זה באמת היכולת להשמיע קול מתון. זאת אומרת שגם אם מדברים על תחבורה ציבורית בשבת, מדברים על עוד ערכים ומדברים על זה שזה צריך להיות מתון וסוציאלי, וגם שמדברים על שילוב חרדים אז לא בכוח, אלא בשיח והידברות. אני חושבת שזו הייחודיות של מפלגת העבודה מול מפלגות אחרות".

אבי גבאי דיבר על אוטובוס שייסע בשבת בתל אביב:

רוני: "נכון, אבל הטון הוא לא טון מחריף, הוא לא טון של: 'הדתיים האלה הם כופים עלינו', ודבר שני של שמפלגת העבודה מורכבת מהרבה ח"כים ולא מאיש אחד. והיה אפשר לראות את זה בחוק למניעת מסתננים, אבי גבאי חשב משהו מסויים והמפלגה עשתה אחרת, ובסוף כולם התיישרו לפי זה שלא צריך לגרש מבקשי מקלט, שזה מה שיפה במפלגת העבודה. זה לא היו"רש שמחליט אלא באמת המפלגה שמשמיעה את הטון ואם יהיו הרבה דתיים אז הטון יהיה יותר מתון.

מועמדים דתיים יש גם במפלגות מרכז שמאל: חילי טרופר בחוסן לישראל ואלעזר שטרן, עליזה לביא, תהלה פרידמן וטור-פז ביש עתיד. למה עבודה?

בן-יהודה: "אני חושב שהיסטורית יש מנדט וחצי-2 של דתיים ליברלים שמחפשים בית: בעבר זה היה מימ"ד, אם זה ביש עתיד אצל אלעזר שטרן וכחלון עם רחל עזריה, מנדט וחצי שניים שמחפשים בית מצביעים על ניו-אנסים מגוונים: מדיני ביטחוני, כלכלי וכו' אבל חשוב להם גם דת ומדינה וחשוב להם השפה והטרמינולוגיה, בטח בעידן פוליטיקת זהויות, שבה אתה מזדהה עם השפה שלך. מבחינה היסטורית מפלגת העבודה הבינה את זה או בריצה משותפת עם מימ"ד, וב-10 שנים אחרונות זה לא היה לה מספיק חשוב. עכשיו יש מועמדים ומועמדות רציניים שמניפים דגלים חשובים ושראויים מבחינת עצמם להילחם בנושאי  דת ומדינה.

הומינר: "אני קשור גם למועמדים ביש עתיד וחוסן לישראל, יש שם אנשים מצויינים ומוכשרים ואני מאחל להם בהצלחה, אבל בכל זאת חושב, שמי שמגיע ליהדות שיהיה לה קול שמייצג שמאל ברור ולא מנסה להגיד שהוא ימין מתון או מרכז, אלא קול שמביא עמדות שמאל ברורות שקוראות להסכם עם הפלסטינים והיפרדות ועמדות מובהקות בנושאי דת ומדינה. זה מעולה שיש עוד מפלגות אחרות, אבל אני חושב שהמקום הזה מגיע. זה חזרה למה שהיה המפד"ל בתקופה של משה חיים שפירא, שהייתה הסמן הימני בממשלה- התנגדו למלחמת ששת הימים, ואחרי המלחמה רצו להתנתק מהשטחים. היה מקום היסטורי למפלגה הזאת, אז אני חושב שגם לציונות הדתית מגיע גם נציגים כאלה. בסוף, הנציגים במפלגות האחרות הם בעיקר מתונים בנושא הדת והמדינה, שזה דבר חשוב בעיני, אבל בהקשר החברתי-כלכלי ובטח בהקשר המדיני, הדעות שלהם הם או ימין או שאומרים דברים לא ברורים. אני חושב שמגיע שגם יהיו נציגים של שמאל ממש".

רוני: "מועמדים דתיים במפלגות שמאל מתחיל להיות יותר מיינסטרים ודבר שני שהדתיים לא נכנסים בגלל עמדות מדיניות, אלא בגלל נושאים אחרים וכלכליים, אז למרות שהשמאל המדיני הוא עדיין לא המיינסטרים בחברה הדתית וגם לא יהיה, השמאל הכלכלי לגמרי מיינסטרים בחברה הדתית. העבודה היא עם שורשים אידאולוגיים היסטוריים לא מפלגת אווירה ויש בה הליך דמוקרטי ויש בה פרלמנטרים מצויינים ומביאה מבחינתי את הערכים של היהדות של שלום וצדק חברתי ויחס לגר".

ברמה האישית: ח"כים דתיים גורמים לך  יותר תחושה של בית?

בן יהודה: "הייתי מצביע למפלגת עבודה לא משנה גם אילולי היו, אבל לחלוטין זה מוסיף לי נדבך נוסף . אבל בסוף, הפלורליזם והדמוקרטיה והליברליזם במובן של החופש של אנשים לקבל החלטות חוצה את כל התחומים, אתה לא יכול להאמין בשוויון שזה נוגע לתחום הכלכלי אבל לא בדת ומדינה או להאמין בשוויון בדת ומדינה אבל לא לפלסטינים ומיעוטים. או שאתה בעד שוויון: מדיני, כלכלה ודת מדינה, או שאתה מתחיל לגמגם".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
מה כל כך מושך בזהות
חילוני, עובד בהייטק | 10-02-2019 21:55
אפילו מצביעי מרץ לשעבר? כמובן שזהות נגד כפייה, לרבות נגד כפייה דתית. ולגליזציה (כסמל לחירות) היא *תנאי סף* שלה. מדוע עוד כדאי לכל אחד ואחת להצביע זהות? 1. כל יתר המפלגות הן סוציאליסטיות (רגולציות חונקות ושאיבת כסף). 2. תזכרו טוב טוב (!) מה קורה מיד בתום הבחירות: שוב קיר אטום ל 4 שנים. 3. בשורת החירות הכלכלית שנדבקים בה מיד כשקוראים את המצע, והרבה יותר כסף בכיס. אותי לא מעניין מסקרים (מה, בוז'י לא ראש הממשלה? שיהיה. אז אולי הילרי נשיאת ארהב?). ככל שזהות תקבל יותר קולות, כך ייטב לך יותר.
החורים בכיפת הסרוגים אלו מידי גדולים לא משלנו
עידו | 11-02-2019 13:17
תמיד הסרוגים פולטים את הפסולת מתוכם
2
"סרוגים" בערך כמו בנט. שמאלנים תומכי מר"ץ
את מי זה מעניין בכלל | 10-02-2019 22:18
את מי הם מעניינים??
3
אין שכל, אין דאגות
שי | 10-02-2019 22:26
מי שמאמין בהזיות השמאל, למרות הפיאסקו המדמם של הסכמי אוסלו וחרף קריסת הסוציאליזם בכל מדינה שבה הונהג, אינו אלא טיפש.
4
מיכל איננה חרדית
ענת | 12-02-2019 16:08
רק קוראת לעצמה חרדית