מכנסיים לנשים? לא צריך "להציל את ההלכה"/ תגובה

אני תוהה מה מביא את הרב פכטר אל הרושם הזה, ואל תחושת השליחות של קריאת קודש אל גדולי הדור להציל את ההלכה משקיעה בחוסר רלבנטיות

מכנסיים לנשים? לא צריך "להציל את ההלכה"/ תגובה

לא אתייחס אל עצם הפסק שפרסם הרב עידו פכטר כיוון שאינני פוסק הלכה, מה גם שכאדם הלובש מכנסיים מזה שנים רבות, אם אטען שיש לאסור על חלק מהציבור ללבוש מכנסיים, עלולים להאשים אותי בכך שאני מקל לעצמי ומחמיר לאחרים.

ישנם מצבים בפסיקת ההלכה בהם יש לקחת בחשבון שיקולים נוספים, מלבד המקורות ההלכתיים עצמם. בחלק מן המקרים הללו חושף בפנינו הפוסק את אותם השיקולים, מקרים בהם מכניס הוא אותנו אל תוככי "המעבדה ההלכתית" שלו, שם אנו פוגשים את "רוח ההלכה", את המניע העומד בבסיס ההיתר או האיסור המסוים. במקרה שלנו, משתף אותנו הפוסק בשיקולים נוספים, כלליים, העומדים בבסיסו של הפסק הנ"ל.

הרב פכטר כתב: "כל עוד ההלכה תישאר של אנ"ש בלבד; לצערי היא תישאר כעניין ארכאי שמעניין רק את מי שנולד לתוכה, וגם זה בקושי. או אז, את החזון הגדול, להפוך את ההלכה לתורת חיים שתהווה מוקד משיכה לכלל ישראל – נחמיץ. לכן קריאתי לאנשי ההלכה היא כקריאתי למנהיגות הפוליטית – צאו מהמגזריות, התחברו באמת לכלל ישראל. רק בדרך זו תחזור ההלכה לגדולתה הראויה לה."

שתי טענות מחודשות ביחס אל ההלכה מוצא אני בדבריו: 1. ההלכה ירדה מגדולתה, היא איננה נמצאת במקום הראוי לה, ולכן יש להפוך אותה למשהו אחר. 2. על ההלכה להיות אטרקטיבית, לעניין ולמשוך גם את מי שלא מתעניין בה.

הלכה היא השורה התחתונה של התורה. בבניין הגדול של תורת ישראל יש קומה של תורה שבכתב, ועליה תורה שבעל פה, שאותה ביארו הראשונים והאחרונים, ובאו הפוסקים לדורותיהם והעלו מתוך כל הבניין הגדול הזה מהי הדרך בה יש לצעוד, מה רצון השם בכל פרט מחיי המעשה של אדם מישראל.

גם הדור שלנו מוסיף ומפאר את הבניין הזה, ברוך השם. בדורנו הולכים ומתרבים ספרי הלכה- מחברים רבים כותבים ספרים כמעט בכל נושא מעשי שניתן להעלות על הדעת שההלכה תתייחס אליו. היכן אם כן אנו רואים את ירידת ההלכה מגדולתה? אני הקטן דווקא מתרשם שישנה פריחה גדולה, לומדי ההלכה מתרבים, אנשים רבים מבקשים להתחזק בקיום תורה ומצוות. האם על פוסק בימינו להרגיש שהוא רופא המטפל בחולה מסוכן, או יועץ תדמית שהתבקש להפיח רוח חיים במותג גוסס?

אני תוהה מה מביא את הרב פכטר אל הרושם הזה, ואל תחושת השליחות של קריאת קודש אל גדולי הדור להציל את ההלכה משקיעה בחוסר רלבנטיות.

לגבי הטענה שעל ההלכה להיות אטרקטיבית, אני מסכים שפרסום כותרת על קולא חדשה היא אכן אטרקטיבית. אבל את מי היא אמורה למשוך, ולאן? הרב פכטר מתאר שבקהילתו יש יראי שמיים המקלים בנורמה הלכתית מסוימת, ולכן מסקנתו היא שיש להזיז מעט את הגדר כדי שימצאו את עצמם שוב בפנים. מי הופך אטרקטיבי כאן, ההלכה? או שמא המציאות מכתיבה מצבים, וההלכה היא זו שמתבקשת לרדוף אחרי המציאות בשטח? ועד כמה נרחיב את הגדר? בסופו של דבר זו גדר, תמיד תגיע נקודת האיסור הכואבת ש"תאותגר" על ידי הציבור.

יש סיפור ידוע על החפץ חיים זצ"ל, שבאו אליו בתלונה בעקבות פרסום ספרו על הלכות שמירת הלשון, שכבר אי אפשר לפתוח את הפה. להיפך, ענה להם. עכשיו סוף סוף אפשר לפתוח את הפה.

טענתם של המתלוננים כלפיו הייתה שכבר יש נורמת דיבור מסוימת, וכעת בא הספר ואוסר אותה. מדוע אם כן שנרכוש ספר חומרות שכזה, מה אטרקטיבי בזה? לטובתך אנו באים, אמרו לו ודאי, כדי שתמכור יותר ספרים, כדי שההלכה שכתבת תמשוך את הקורא, אל נא תסגור את פיותינו. ותשובתו של החפץ חיים, מגדולי הפוסקים בדורות האחרונים, הייתה שהוא פונה אל קוראים הרוצים לדעת מה מותר להם לדבר, כאלו שכאשר אינם יודעים את המותר, יהיה פיהם סגור. אל אנשים כאלו יבוא הספר כמים קרים על נפש עייפה, ויפתח את פיותיהם.

אכן קשה לקבל את המילה "אסור". ה"מותר" תמיד יהיה אטרקטיבי יותר. הפיתרון ל"בעיה" הזו איננו בשינוי ההלכה, אלא בחינוך ובתפילה שניגש אל ההלכה מתוך רצון לשמוע את דבר השם, גם אם הוא לא תמיד יתאים לדרך בה אנו חיים לפני שפגשנו את ההלכה.

שנזכה להימשך אחר ההלכה בטהרתה, ולמצוא את הדרך הנכונה למשוך אליה את ליבותיהם של ישראל.

=======

יואל מאייר הוא מפתח תוכנה בחברה בירושלים, בוגר ישיבה

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
20 תגובות - 14 דיונים מיין לפי
1
כרגיל, רק כולם של הגברים נשמע...
הפטריארכיה | 28-01-2019 19:34
מישהו שאל את הנשים? אם זה היה תלוי ברבנים לנשים לא היתה זכות הצבעה לכנסת.
הבעיות שלנו נובעות מטשטוש הגבולות בין גברים..
אחד שיודע | 29-01-2019 15:53
לנשים. אחת רוצה ללבוש מכנסיים, השנייה רוצה להניח תפילין, השלישית מתגייסת לשריון. לא כדי להתקרב לקדוש ברוך, לא כדי לתרום לעם ישראל, אלא כדי להידמות לגברים.
הראו לרב גדול את פסקי הרבנים והוא החל להקיא !
עידו | 29-01-2019 9:46
גועל נפש !! במה עוסקים 2 חברה צעירים, ומטנפים את העיתונים הדתיים
דור המבול
חמי | 29-01-2019 9:22
שיווין זו לא יהדות
במקרה שלך נראה שתרופת דמה לא תעזור. רק כימיה
מבינה היטב בנפש | 29-01-2019 1:47
.
2
יפה מאוד !!
תודה רבה לך | 28-01-2019 20:04
קהל קוראים חיכה למישהו שיגיב למאמר המוזר הזה..כתבת בבהירות ובעדינות
3
כל הכבוד
משה בן צבי | 28-01-2019 20:54
איש אמת. כתיבתו נאה וקולו נשמע.
4
סרוג בדימוס
הלל המעגל | 28-01-2019 23:05
כמה עייפתי מכל הפסקי ההלכה המגוכחים וההזויים לפעמים הקהילה מחליקה פגיעה מינית בילדים אך אוי אוי אוי על סטייה מההלכה. אני מודה לריבונו של עולם שפקח את עיניי להבין שאיש באמונתי יחיה ואני חי עפ מצוות הרב נח ומרגיש יהודי כשר
מעניין אם
אני | 29-01-2019 9:33
אני אומר זאת על חוקי המדינה מה תאמר, עייפתי ממס הכנסה, מחוקי תנועה וכד'... לא שאני חלילה משווה בינהם כי הם יציר בשר ודם ומשתנים בהינף יד וכיס.
ריפורם
חמי | 29-01-2019 9:23
מישהו אמרלך כבר
5
ישר כח
רוזטה | 28-01-2019 23:10
דבריך ראויים לשימור!
6
יומא מבודק
יומא | 29-01-2019 6:09
מולי סובין
7
חושך על פני תהום
קרן פוקס | 29-01-2019 9:43
ורוח אלוהים לא מרחפת
8
יפה מאוד
חיים | 29-01-2019 10:05
תגובה נכונה לכתבה המקורית. כתבת בצורה יפה ומדויקת.
9
חזק וברוך!
אוהד | 29-01-2019 10:20
יישר כוח על כתיבה מסוגננת ועניינית!
10
כל כבודה בת מכס פנימה
עדי סטריביוטד | 29-01-2019 11:00
מי יתן ונזכה במיץ פטל
11
כשרב אלמוני רוצה להיות אהוד על ידי הלייטים
אחד שיודע | 29-01-2019 15:51
הוא מוציא פסקי הלכה 'אמיצים', במרכאות כפולות ומכופלות. פעם זה מכנסיים לנשים, פעם אחרת זה זכויות להטב, ובפעם הבאה הוא יקבל כותרת בעיתון הארץ.
12
ישר כוח יואל!
יחי | 29-01-2019 16:28
דייקת בדבריך, וגם כתבת בחוש הומור ובחידוד. נכנס לנו ללב בכיף :)
13
כתיבה עניינית, בהירה ומדויקת
שמאי ברקו | 30-01-2019 10:11
יישר כח. עמדת על הנקודה בצורה יפה, מדויקת ומכבדת.
14
צודק, במקום שהרב ישפיע על הקהילה, קורה הפוך
אודי | 30-01-2019 12:15
הרב אמור לגרור את הקהילה אחריו ולא להתאים את עצמו לקהילה. עצוב שיש רבנים כאלה