שאלה
שלום כבוד הרב
בשבת האחרונה התפרסמה קביעה שכיום ישנם מוצרים שאין בהם חמץ ובכל זאת אנשים מבערים וזורקים אותם וזוהי עבירה של בל תשחית, הכותב מוסיף שבתור חומרא שימכרו את החמץ.
השאלה שלי בגלל שהרב פסק לנו שאין היתר למכירת חמץ במקרה הזה בו ישנם טענות על מוצרים שהם ללא חשש חמץ אבל אנו לא בטוחים האם במקרה כזה נגיד שמותר למכור חמץ או שמא נאמר שעדיף "להקל" בזריקת המוצרים הבעייתיים ולא "להקל" בביצוע מכירה.
בברכה
תשובה
שלום וברכה,
הדאגה של רבנים או סתם אנשים כיום לבל תשחית, אינה אלא מסווה לקרב מאסף על מנת 'להציל' את המכירה האומללה הזו מתהום נשייה. ויש אף עמי ארצות שטענו שיש לתת את החמץ לנכרים, תוך איסור ברור דאורייתא של לא תחנם.
לא שייך מושג בל תשחית שחובה להשחיתו. האם אמר חכם אי פעם שאסור לשרוף תרומה טמאה בגלל שיש בדבר משום בל תשחית?! או אפילו ספק תרומה טמאה?! לכן, על אף שברור שאין להשחית מה שאינו מחויב השחתה, יחד עם זה אין שום חשש להשחית מה שהקב"ה ציווה להשחית, או אפילו ספק איסור חמץ.
ובדורנו, בהתחשב במורכבות תעשיית המזון העושה שכמעט ואין איש המסוגל לדעת מה הוא אוכל, אם מי שהוא זורק חשש חמץ, אין לו כל עבירה בידו.
אבל נכון שעל האדם לנסות לברר תכולת המוצרים כמיסת ידו, וגם לברר דיני תערובות או חשש תערובות בנידון כדי לא לזרוק מה שודאי אינו מחויב ביעור, אך המכירה אינה הפתרון הטוב ביותר, אלא הבירור הוא הפתרון הנכון.
בברכת חג כשר ושמח,
==
הרב אליהו זייני הוא ראש ישיבת אור וישועה בחיפה. התשובה התפרסמה באתר הישיבה.
מה דעתך בנושא?
15 תגובות
0 דיונים
אקדמיה תורנית
פשט המילים לשמש תלמידי חכמים הוא לא כדברך אבל גם אם יצוייר שכן רש"י לא אומר את מה שאתה שמת בפיו. אנא עיין שוב במקור שאתה הבאת
09:34 16.04.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לומד גמרא
אם תסתכל ברש"י במקומות בהם מופיע הביטוי (למשל סוטה כב.), תגלה שהוא מפרש ש"שימוש תלמידי חכמים" פירושו פשוט ללמוד גמרא, ולא רק הלכות פסוקות בלא טעם. לא נראה לי שהרבנים...
אם תסתכל ברש"י במקומות בהם מופיע הביטוי (למשל סוטה כב.), תגלה שהוא מפרש ש"שימוש תלמידי חכמים" פירושו פשוט ללמוד גמרא, ולא רק הלכות פסוקות בלא טעם. לא נראה לי שהרבנים חברי בית הלל, ובכללם הרב חיים נבון, למדו פחות גמרא ממך או מהגאון הגדול הרב אליהו רחמים זיני שליט"א. הרב אהרן כץ יודע פחות גמרא ממנו? הרב דני וולף? אתה יכול להסתכל על רשימת החברים בארגון בעצמך ולהחליט לבד האם הם "שימשו תלמידי חכמים" או לא.
המשך 16:02 15.04.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
The yehudi
שמם של רבני בית הלל אכן הולם אותם. כמו שאומרת הגמרא בסנהדרין: "משרבו תלמידי שמאי והלל שלא שימשו כל צרכן - רבו מחלוקות בישראל". הרב זייני לא סתם מכנה אותם...
שמם של רבני בית הלל אכן הולם אותם. כמו שאומרת הגמרא בסנהדרין: "משרבו תלמידי שמאי והלל שלא שימשו כל צרכן - רבו מחלוקות בישראל". הרב זייני לא סתם מכנה אותם עמי ארצות שכן זוהי הגדרתו ההלכתית תלמודית של המכונה 'עם הארץ' - ש"קרא ושנה ולא שימש תלמידי חכמים". זוהי בדיוק הבעיה של רבנים אלו. הם רבנים צעירים בעלי ידע תורני נרחב אומנם אך חסרי כל התנהגות של תלמידי חכמים. מטרת שימוש תלמידי החכמים היא בדיוק ע"מ ללמד את התלמיד את הגבולות ההלכתיים = מה אומרים בציבור ומה לא (לדוגמא:http://www.srugim.co.il/28891-%D7%94%D7%A8%D7%91-%D7%91%D7%A0%D7%99-%D7%9C%D7%90%D7%95-%D7%A0%D7%AA%D7%A4%D7%9C%D7%9C-%D7%A9%D7%94%D7%A8%D7%91-%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%A9%D7%99%D7%91-%D7%99%D7%A1%D7%AA%D7%9C%D7%A7-%D7%9E%D7%99), מה עושים ומה לא (לדוגמא: http://www.srugim.co.il/30320-%D7%94%D7%A8%D7%91-%D7%A0%D7%91%D7%95%D7%9F-%D7%9B%D7%9E%D7%94-%D7%96%D7%9E%D7%9F-%D7%90%D7%A0%D7%99-%D7%A8%D7%95%D7%90%D7%94-%D7%98%D7%9C%D7%95%D7%99%D7%96%D7%99%D7%94-%D7%9C%D7%90-%D7%A2%D7%A1 ) מה נפסק להלכה ואיפה גבולו ומה לא. הרב זייני מדגיש נקודה זאת פעמים רבות בשיעוריו שבלי להיות במחיצת תלמידי חכמים כמה עשרות שנים ולשמשם אי אפשר לדעת גבולות הלכתיים והתנהגות הלכתית ודרך הוראה לציבור כמו שצריך. ולכן גם אם אדם הוא למדן גדול ויודע ש"ס בבלי וירושלמי על בוריו בע"פ הוא עדיין אינו תלמיד חכם (אגב, אפשר למצוא לא מעט כופרים וחוקרים שהיו למדנים בעברם). זו הסיבה שהרב זייני (כמו שאר גדולי הדור) אינם מוקירים אותם. אגב, לשאר המגיבים המגנים את לשונו וסגנונו של הרב זייני - מוטב להם לבדוק וגלות בעצמם שכל תלמידי החכמים הגדולים בכל הדורות עד ימינו (וגם כיום) השתמשו במילים קשות ובסגנון חריף על מנת לבטא סלידה וריחוק ממעשים שאין הדעת וההלכה סובלתם.
המשך 02:39 10.04.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד
הרי כל מטרתם של בית הלל זה להתייפיף מול כולנו שהם יותר טובים. וחבל, כי זה מה שיוצר פילוג בעם ישראל, והם הרי בית הלל... הם יוצרים "אלטרנטיבה אחרת לתורת...
הרי כל מטרתם של בית הלל זה להתייפיף מול כולנו שהם יותר טובים. וחבל, כי זה מה שיוצר פילוג בעם ישראל, והם הרי בית הלל... הם יוצרים "אלטרנטיבה אחרת לתורת ישראל" דבר שני מה הקשר לאקדמאי? זה שלרב יש תואר הופך אותו להיות לא "מלאך ה' צבאות"? שטויות! תורה צריכה לבוא בכל ממדי החיים גם באקדמיה, הרב זייני אחד מהרבנים שלא מוותרים לאקדמיה בשום דבר, התורה שהוא מכניס לשם, הקדושה שהוא מוסיף למקומות האלו מעל ומעבר. אל תחיה חיים מצומצמים- תורה היא לא רק הלכה, צריך לקחת את התורה מלימוד למעשה. לימוד זה אחד, ויחד עם זאת אנחנו שואפים ללמוד וללמד לשמור לעשות ולקיים! חוץ מזה מה תגיד על הרמב"ם?! ויש עוד המון חכמים שהשכלתם רק מגבירה התורה בעולם. כי הם יודעים מתוך תורה מה לסנן ומה לא. ואם הוא כאדם אנחנו כחמורים ואפילו לא כחמורו של פנחס בן יאיר. עוד דבר, בתור רב חובה עליו להגיד לציבור את דעתו ע"פ התורה למקרים אלו. זאת ההלכה לבער את החמץ- האמיתי, וגם דעות שמחמיצות את התורה. לפני שאתם מגיבים על רב תלמדו מעט תורה, אני לא מעז להגיב- אבל כשיש ביזיון ת"ח זה חובה כדי למנוע חילול ה'. שנזכה לצאת מהמֵיצרים ונהיה סוף סוף חירותיים - עובדי ה' באמת.
המשך 01:00 10.04.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בלפור רומנוב
האמנם? גברת אקדמיה תורנית אולי אדון אקדמיה תורנית. עכ"פ. דע לך יקירי ויקקרנו מהאקדמיה. מאז הוקמה מדיחנת ישראל כל השטחים שתחת הריבון הישראלי יש לי דין כיבוש עולי מצרים ובטח כיבוש עולי בבל. וזה לא...
האמנם? גברת אקדמיה תורנית אולי אדון אקדמיה תורנית. עכ"פ. דע לך יקירי ויקקרנו מהאקדמיה. מאז הוקמה מדיחנת ישראל כל השטחים שתחת הריבון הישראלי יש לי דין כיבוש עולי מצרים ובטח כיבוש עולי בבל. וזה לא רק לשיטת המזרוניקס אלא זו דעתו של הרב יואליש מסאטמר. שאומר ואומרים בניו שאע"פ שהמדינה היא לשיטתם סיטרא אחרא. בכל זאת הכיבוש של הציוניסטים הופך את המצות למצות דאורייתא. ולכן מי שגר באילת ובלוד חוגג השנה יום אחד של ליל הסדר ולא שניים.
המשך 12:34 06.04.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שחר
הרב הזה גזעני ומתנשא
11:01 06.04.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בלפור רומנוב
כל שנה יש חומרות המתחדשות. יועד הנה אני רואה ששאלת שאלת תם. אתה יודע יועד, שיש ארבעה בנים, חכם רשע תם ושאינו יודע לשאול. והם הולכים בזוגות החכם מול הרשע והתם מול...
כל שנה יש חומרות המתחדשות. יועד הנה אני רואה ששאלת שאלת תם. אתה יודע יועד, שיש ארבעה בנים, חכם רשע תם ושאינו יודע לשאול. והם הולכים בזוגות החכם מול הרשע והתם מול השאינו יודע לשאול. והתם יודע לשאול. אלא שהוא טיפש|! עכשיו נתחיל. הרב זייני סומך על היתר המכירה. מה זה סומך?!. הוא חושב שלאכול מפירות נוכרים זה "היתר" פרות נוכרים. "היתר"! "אוצר בית דין" זה "היתר" "אוצר בית דין היתר". אבל היתר המכירה הוא ההיתר הכי מהודר מכל ההיתרים. כי לפי הדין הקרקע מופקרת בשמיטה. עכשיו האנשים שמוכרים חמץ היום מסתמכים על הרבנים המתירים, "היתר מכירה" "היתר מכירת חמץ" צריך לזכור שהרבנים שבשנת השמיטה אומרים שאסור להסתמך על המכירה, מסתמכים בין היתר על החזו"א שאמר שיש בזה לא תחונם. עכשיו לך תשאל חברים שלך מי יותר נותן מתנה לנוכרי מי שמפרנס אותו שנה שלימה קונה ממנו פירות ולא קונה מיהודי שמוכר את קרקעו בהיתר המכירה. נו?!!!!! תגיד לי נו?! עכשיו אתה לא מבין אבל כל האנשים שמסביבך הם לא טמבלים כמוך. הם מבינים שמוכרים את הקרקע לצורך הקיום של מצות ישוב הארץ. ולכן היתר המכירה הוא המהודר שבהיתרים של השמיטה. ובאמת גם מכירת חמץ מותרת בשעת הדחק למכולת. אולי לבעל מניות בבורסה וכו'. וכיו"ב. אבל בטח לא לא לאספני חמץ, שיש בינהם המגדילים לעשות, אוספים ליד הקופות בסופרים את החמץ לפני פסח ואחרי פסח מחלקים אותו לחברים העניים שלהם בשכונה. בישוב ובגמ"ח.
המשך 02:39 06.04.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אביתר
כל טענותיך אינן מתחילות א. חזל התירו לפרנס עכו"ם משום דרכי שלום למנוע איבה, ולכן לתת לגויים מתנות ללא חשש איבה הוא לא תחונם גמור. עי' בגמ' בגיטין סוף פרק חמישי...
כל טענותיך אינן מתחילות א. חזל התירו לפרנס עכו"ם משום דרכי שלום למנוע איבה, ולכן לתת לגויים מתנות ללא חשש איבה הוא לא תחונם גמור. עי' בגמ' בגיטין סוף פרק חמישי ששם כתוב שמפרנסים עניי עכום עם עניי ישראל- כלומר דווקא באופן זה שאם ניתן לעניי ישראל ועכום שואל צדקה ונסרב לו יגרום הדבר לאיבה, ואז אין זה מתנת חינם. ב. גם ערבי נאסר באיסור לא תחונם כדפסק הבית יוסף בחושן משפט ולא משנה אם הוא משרת בצבא הגנה לישראל, (עדין לא שמעתי שהותרו כל האיסורים כלפי מי שמשרת בצה"ל, אולי בקרב איזה קבוצות ישנה גישה כזאת, מסכנים). ג. מה הקשר לעמותות צדקה? ד. באשר לשפה של הרב זייני, אני מסכים עמך כי יש למתן את השפה ראה מאמרו בענין קריאת פרשת זכור ששם התבטא בצורה לא ראויה לדעתי וחבל.
המשך 00:43 06.04.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אנונימוס
בנוסף לקודמי כל היתר מכירת חמץ נועד לבעלי עסק שאי מכירת חמץ גורם להם לנזק עצום אגב לא הבנתי מה הקטע של תגיד לי נו? מה אתה מדבר לעצמך? ועוד...
בנוסף לקודמי כל היתר מכירת חמץ נועד לבעלי עסק שאי מכירת חמץ גורם להם לנזק עצום אגב לא הבנתי מה הקטע של תגיד לי נו? מה אתה מדבר לעצמך? ועוד וכי באמת נראה לך שהרב יענה לכל אחד שכותב איזו שטות באינטרנט
המשך 20:27 05.04.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אקדמיה תורנית
עם הארץ שכמוך וכי אתה משווה בין היתר מכירה שהוא עומד מול שמיטה דרבנן להערמה של המכירה המזוייפת מול איסור דאוריתא שעונשו כרת(אגב אשמח לדעת איפה אתה גר אזמין את...
עם הארץ שכמוך וכי אתה משווה בין היתר מכירה שהוא עומד מול שמיטה דרבנן להערמה של המכירה המזוייפת מול איסור דאוריתא שעונשו כרת(אגב אשמח לדעת איפה אתה גר אזמין את הגוי שמכרת לו שידרוש את שמגיע לו ואתחלק איתו חצי חצי ברוויחם).בנוסף לכך ראשונים כגאונים הסתייגו מהערמה זאת.כמובן שהרב כתב את דבריו בקיצור כי כתב לתלמידו, ולא חשב שאחד כמוך יקרא אותם.
המשך 19:07 05.04.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר