תשע שנים עברו מאז הלך לעולמו רבה הספרדי של ירושלים ואחד מגדולי הפוסקים הספרדיים בדורות האחרונים, הרב שלום משאש זצ"ל.
הרב משאש נולד ב כ"ב בשבט תרס"ט (1909) במקנס שבמרוקו לאביו, הרב מימון, שהיה רב ודיין בעיר. בן דודו הוא הרב יוסף משאש זצ"ל, שהיה רבה הספרדי של חיפה.
כבר בצעירותו נחשב לעילוי ואת ספרו הראשון 'מזרח שמש' כתב כבר בגיל 17. בגיל שלושים וחמש כבר עמד בראש ישיבה ובגיל 39 מונה לדיין בעיר קזבלנקה. בגיל 52 מונה לרב הראשי של העיר ולראש אבות בתי הדין בעיר, כשבהמשך הוא כיהן כרבה של מרוקו כולה.
במרוקו, אין הפרדה בין דת למדינה, ולבתי הדין הרבניים יש מעמד ממשלתי כפוסקים בענייני ממונות. שמו של הרב הגיע עד לחסן השני מלך מרוקו, שהעריך מאוד את הרב, ואף העניק לו סמכויות כשל שופט וסמכויות נרחבות אחרות. פעמיים בשנה היה מגיע הרב לברך את המלך כשחסן עומד כראשו כפוף בזמן הברכה ומאזין לכל מילה של הרב.
בשנת תשל"ח (78'), עלה הרב משאש לארץ, וביזמם של הרבנים הראשיים דאז, הרב עובדיה יוסף והרב שלמה גורן זצ"ל, מונה לרב הראשי לירושלים, תפקיד בו שימש במשך כעשרים ושש שנה עד לפטירתו, כשעד יומו האחרון, בגיל 95 הוא ממשיך ופועל וכותב תשובות ופסקים.
לשמור על מנהגי צפון אפריקה
הרב משאש היה בקי וחריף בכל חלקי התורה, ובכל השאלות החדשות היה פוסק על פי הנראה מעיונו, אולם במה שכבר נהגו אבותיו רבני מרוקו – לא שינה, והיה מחזק ומברר את מנהגיהם.
בהקשר הזה עמד במחלוקת מול שיטת פסיקת ההלכה של הרב עובדיה יוסף שהעדיף את השולחן ערוך על פני המנהג של צפון אפריקה.
בניגוד לדעת הרב עובדיה יוסף הורה לברך על חצי הלל בראש חודש ובפסח ושלא להניח תפילין של ר"ת, הוא התיר לנשים ללכת עם פאה ולברך על נרות שבת אחרי ההדלקה. בנוגע למידות ושיעורים פסק כי השיעורים של כזית וכביצה הם לפי נפח ולא לפי משקל.
נקודת מחלוקת נוספת עם הרב יוסף הייתה לגבי העירוב, כשהרב משאש פסק שלא לסמוך על העירוב ושלא לטלטל במקום שאינו מוקף בגדר ממש. בנושא החזרת שטחי ארץ ישראל, פסק כי אסור לתת שלטון לגויים על אף חלק מארץ ישראל .
למרות המחלוקות ההלכתיות, היה בקשרי ידידות וחיבה עמוקים עם הרב עובדיה יוסף, ועם כל הזרמים והפלגים של היהדות מחב"דניקים עד הליטאים, אשכנזים וספרדים.
סדר ספריו המזוהה בדרך כלל עם השם שמ"ש (ראשי תיבות שלום משאש), כוללת חיבורים בהלכה ובאמונה. בשנים האחרונות יוצאים לאור ספרי הלכה וסידורים המיועדים ליוצאי מרוקו ובהם פסקי הלכה של הרב משאש, המבקשים להחזיר את מנהג מרוקו לקדמותו כפי שהיה בדורות האחרונים.
היום, לפני תשע שנים הלך לעולמו הרב שלום משאש כשעשרות אלפים מלווים אותו בדרכו האחרונה. יהי זכרו ברוך.
מה דעתך בנושא?
21 תגובות
0 דיונים
יעקב לוי
בענין מנהגי מרוקו, שהגר"ע יוסף מערער עליהם, כתב הגאון רבי שלמה טולדנו שליט"א ספר נפלא ביותר, שמרן הגאון רבי שלום משאש זצוק"ל, גדול חכמי מרוקו, גמר עליו את ההלל, בהסכמה...
בענין מנהגי מרוקו, שהגר"ע יוסף מערער עליהם, כתב הגאון רבי שלמה טולדנו שליט"א ספר נפלא ביותר, שמרן הגאון רבי שלום משאש זצוק"ל, גדול חכמי מרוקו, גמר עליו את ההלל, בהסכמה יוצאת דופן. הספר נקרא "דברי שלום ואמת", והוא שופך אור על כל מנהגי מרוקו שהנציח מורנו הגר"ש משאש זצ"ל, או ההלכות שפסק, שלא עלו בקנה אחד עם פסקי הגר"ע יוסף. בתשובה לטענות הנפוצות, מוכיח המחבר בטוב טעם ודעת את העובדות הבאות: א. מעולם לא היה מנהג אחיד בירושלים, ובכל אלף השנים האחרונות היו שם כמה עדות עם מנהגים נפרדים, ביניהם גם עדה מרוקאית שנקראה "עדת המערבים", ועדה אשכנזית, וממילא אין מושג כזה "מנהג ירושלים". ב. בהלכות שנידונו בספר (סלע המחלוקת, כשבעים הלכות לערך), מנהג מרוקו הוא כדעת מרן השו"ע, יותר מהמנהג המכונה "עדות המזרח", בניגוד לדעה הרווחת שהגר"ע יוסף מצדד בדעת השו"ע ומנהגי מרוקו סותרים את השו"ע (לעיתים יש גם מחלוקת בהבנת דברי השו"ע בין הצדדים). בספר יש עשרות דוגמאות, להלכות שהגר"ע יוסף פסק בהם נגד דעת השו"ע. ג. קהילה שלימה הבאה מחו"ל אינה צריכה לנהוג כמנהג המקום שבאה אליו, (לא יצוייר שבארץ ישראל היה מנהג אחיד...) ורק יחיד הנכנס לקהילה, צריך לשנות את מנהגו למנהג הקהילה. ובפרט שבארץ ישראל ישנם כמה עדות וכל אחת עם מנהגה, וגם האשכנזים לעולם לא שינו את מנהגם. וגם בזמן השו"ע עצמו נהגו בכמה עניינים שלא כדעת השו"ע. ד. ע"פ הכלל שמנהגים שקדמו לכתיבת השו"ע, דוחים את השו"ע, שכתב מרן השו"ע בעצמו בהקדמה לספריו, מוכיח הספר שכל מנהגי מרוקו קדמו למרן השו"ע והשתמרו ע"י רצף של גדולי תורה בכל אלף השנים האחרונות, ולא הושפעו ממבקרים אשכנזים בדורות האחרונים, כפי שטוענים. ה. בכמה מקומות כתב בילקוט יוסף בנוסח "מנהג הספרדים ועדות המזרח", כשהמנהג בכל צפון אפריקה הוא להיפך, ולעיתים נמצא כי "מנהג הספרדים" הוא רק מיעוט קטן הספרדים. או ש"ילקוט יוסף" בעצמו יצר את המנהג שהוא נשען עליו... לעיתים הוא גם כותב בנוסח "כבר פשט המנהג... ואין לשנות מן המנהג", וזאת כאשר המנהג של יהודי מרוקו מאז ומעולם אינו כך, ועד עתה אינו כך, וממילא, מדובר ביותר ממחצית הספרדים שאינם נוהגים כך, ולא יתכן לומר "כבר פשט המנהג".
המשך 22:56 09.10.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישורון
א' איני טוען אחרת ממך באשר לרב משאש זצ"ל. אני מתמגד להתנגדות שלכם נגד כך שהרב עובדיה יוסף יאריך ימים קורא לכל העדות לבטל רוב מנהגיהם והלכותיהם וללכת אחרי מר"ן. אבל לא...
א' איני טוען אחרת ממך באשר לרב משאש זצ"ל. אני מתמגד להתנגדות שלכם נגד כך שהרב עובדיה יוסף יאריך ימים קורא לכל העדות לבטל רוב מנהגיהם והלכותיהם וללכת אחרי מר"ן. אבל לא העמיד חרב בבית המדרש. האורז במרוקו לא שונה מהאורז בכורדיסןט או עיראק . לדעתי חבד שהיו במרוקו הכניסו את ההלכות האלה,ועוד הלכות אחרות. הרב משאש היה גאון ופוסק דור ענק צדיק כמו כל גאוני ספרד בגאוניותם ובענותנותם כך שאיתי לא יהיה כלום מלבד שצריך להכיר ולדעת שהרב עובדיה יוסף הוא האילן הגדול,לחלוק עליו כל אחד יכולאם יביא ראיות ואחד כמו הרב משאש הוא ק"ו שיכל לחלוק. כתבתי שהרב עובדיה הביא אותו ממרוקו על פני חברי שלמד איתו בפורת יוסף שהיה רב בדרום אמריקה,אמר יש לי רב ממרוקו שאותו בקשתי לכהן כרב ראשי לירושלים.
המשך 14:32 08.04.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חנן מלכה
למרות שמגיבים אחרים הסבירו לך בהרחבה, אתה חוזר שוב ושוב על הטעויות שלך, ועוד מגלה בורות בנוגע למנהגי אכילת קטניות.... להוי ידוע לך, שאם רצית לבטל את האיסור של אכילת קטניות,...
למרות שמגיבים אחרים הסבירו לך בהרחבה, אתה חוזר שוב ושוב על הטעויות שלך, ועוד מגלה בורות בנוגע למנהגי אכילת קטניות.... להוי ידוע לך, שאם רצית לבטל את האיסור של אכילת קטניות, לא היית צריך ללכת אחרי הרב עובדיה, גם הרב יוסף משאש (רבה הראשי של חיפה) כתב שבימינו אין שום צורך להחזיק במנהג איסור אכילת קטניות, כי מקור המנהג במרוקו היה משום שהקטניות היו מעורבות עם החיטה, ולא היתה "תקנת איסור אכילת קטניות" כמו בארצות אשכנז. ולכן מרוקאים רבים אוכלים קטניות בהכשר "בית יוסף" יש מנהג שהוא אותיות גהנם ויש מנהג שיסודו בהררי קודש, וכך הם רוב מנהגי מרוקו, כפי שמוכיח מרן הרב שלום משאש בספריו, וכפי שניתן לראות בסידרת הספרים המרהיבה "דברי שלום" (של הרב שלמה טולדנו שליט"א מירושלים). יש גם מנהגים שהרב עובדיה מחזיק מהם, ומאידך רבים יצאו כנגדם באיסורים וחרמות (כמו מנהג הוצאת שערות מהמטפחת), וכתבו עליהם שמנהג אותיות גהנם. לומר שאין אחד שיכול לעמוד מול הרב עובדיה, נובע גם מגאווה וגם מטפשות. אין לאף אחד מונופול על התורה, חכמי ישראל נחלקו בעשרות אלפי הלכות. ואם רצית ללמוד על גדלותו של מרן הרב משאש, צא ולמד מה כתב עליו הרב עובדיה בעצמו (ששלח אליו פסקי הלכה מוקשים בהלכות עגונות). לרגל הוצאת שו"ת שמש ומגן חלק ב', שלח הגר"ע יוסף שליט"א מכתב ברכה למרן הגר"ש משאש, וכתב לו בזה הלשון: "שמועה טובה תדשן עצם, שמחנו מאוד לשמוע כי כבוד הרב הגאון הגדול, מבצר עוז ומגדול, המאור הגדול לממשלת התורה, רבה הראשי של ירושלים, כמוהר"ר שלום משאש שליט"א, עומד להוציא לאור את ספרו שמש ומגן חלק שני, על ארבעת חלקי השולחן ערוך, אשר אין ספק שיהיה לתועלת רבה לכל יושבי על מדין ולכל מורי ההוראות בישראל, לדון ולהורות, לשעה ולדורות... וכבר זכה להוציא לאור את חיבוריו הגדולים "תבואות שמש" על ארבעת חלקי השולחן ערוך בארבעה כרכים, בהם הוא צולל בעמקי ים התלמוד והפוסקים בחריפות ובקיאות עצומה ובתוכם בירור להלכה ולמעשה... וסמכות פסיקתו היא בעלת משקל רב בעולם התורה". עכ"ל. וכן בהקדמה לשו"ת שמש ומגן חלק ד', שיצא לאור לאחר פטירתו של מרן הגר"ש משאש זצ"ל, כתב הגאון רבי עובדיה יוסף שליט"א בזה הלשון: "נודע בשערים המצויינים בהלכה, הגאון המפורסם בקצוי תבל רבי שלום משאש זצ"ל, שהיה רבה של ירושלים במשך עשרים וחמש שנה... כל באי שער עמי יודעים כי נקשרנו בעבותות אהבה כל ימי חייו של הגאון הצדיק זצ"ל, ובאו לידי ביטוי בדברי הערכה שכתב בספר הנוכחי (עמ' קפח-קפט) בשבח הספרים אשר זכיתי לחבר, ועוד הוסיף לשבח ולפאר את הנהגתי, מרוב ענוותו, ואהבת התורה היוקדת בקרבו. והנה למרות שבכמה עניינים היינו חלוקים בהלכה, אולם נתקיים בנו את והב בסופה (ראה קידושין ל:) והיינו תמיד באהבה ואחווה, וכמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם".
המשך 11:46 08.04.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישורון
ביטל את איסור אכילת הקיטניות בפסח והולך בכל מכל כל אחרי מר"ן הרב עובדיה יוסף שליט"א. כל מרוקאי חכם מבין טוב שאי אכילת קיטניות היא מיותרת לחלוטין. ויש רבים ממנהגי מרוקו או...
ביטל את איסור אכילת הקיטניות בפסח והולך בכל מכל כל אחרי מר"ן הרב עובדיה יוסף שליט"א. כל מרוקאי חכם מבין טוב שאי אכילת קיטניות היא מיותרת לחלוטין. ויש רבים ממנהגי מרוקו או כל עדה אחרת כולל עירק הם פשוט מיותרים ואף שליליים. מנהג=שווה גם גהינם.כך שלהתבצר בעדתיות זו דעת בורים ולא דעת הלכה של אמת לאמיתה "לא תגורו מפני איש". חוצפה ועזות שלכם לא יוצאת מההגדרה של לא תגורו מפני איש,אלא סתם שינאה וגאווה. לא יעזור לכם מאומה אין אחד שיכל לעמוד מול הרב עובדיה יסף,כי ממר"ן הבית יוסף לא קם כיוסף. אם יעמידו את הרב עובדיה בצד המשקל האחד ואת כל חכמי ישראל בצד שני יכריע את כולם.
המשך 22:25 07.04.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ככ
זה הרמה שלכם להעתיק כתבות מכדורינט, שרק מבזות את הרבנים וכותב והכתבה ההזוי?
21:39 05.04.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גל
מדבר על עזות וחוצפה והוא בעצמו עם הארץ שמבזה תלמידי חכמים
21:16 04.04.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אשר סויסה
מי יתן לנו תמורתו, היה צדיק וקדוש ועניו במידה מופלאה, גם פייטן הבקי בכל שירי ידידות ישר והפוך, כל החוגים העריצו אותו ללא יוצא מן הכלל, היום לכל אחד יש...
מי יתן לנו תמורתו, היה צדיק וקדוש ועניו במידה מופלאה, גם פייטן הבקי בכל שירי ידידות ישר והפוך, כל החוגים העריצו אותו ללא יוצא מן הכלל, היום לכל אחד יש מתנגדים
המשך 20:24 04.04.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רפאל
ההשתלחויות שלך מרגיעות אותי, אתה לא מתייחס כלל למה שמנסים להסביר לך, וכל דעה חולקת מטריפה את דעתך... אל תדבר בשם רבי שלום זצ"ל וגם לא בשם רבי עובדיה שיח', אתה...
ההשתלחויות שלך מרגיעות אותי, אתה לא מתייחס כלל למה שמנסים להסביר לך, וכל דעה חולקת מטריפה את דעתך... אל תדבר בשם רבי שלום זצ"ל וגם לא בשם רבי עובדיה שיח', אתה לא ראוי לכבוד הזה!
המשך 20:06 04.04.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלי
כולם ללכת כמוהו. המזל הגדול שיש היום יותר ויותר אנשים שנפתחים להם העיניים והם מכירים פסקי הלכה של רבנים אחרים, כמו הרב בן ציון או הרב משאש.
19:31 04.04.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יגאל
איך אתה מעיז לדבר נגד הגאון הרב משה אלחרר? אתה יודע שגם הרב עובדיה מזכיר אותו בכמה מקומות ביביע אומר? אתה מכיר אותו בכלל, שאתה מרשה לעצמך לפתוח עליו את...
איך אתה מעיז לדבר נגד הגאון הרב משה אלחרר? אתה יודע שגם הרב עובדיה מזכיר אותו בכמה מקומות ביביע אומר? אתה מכיר אותו בכלל, שאתה מרשה לעצמך לפתוח עליו את הפה? "הפוסל במומו פוסל", אתה בעצמך בעל גאווה גדול ולכן אתה מטיף מוסר לאחרים בדבר שאתה הכי נגוע בו, לא ראיתי אף אחד מהמגיבים כאן שביזה את הרב עובדיה, יש לך (ולחסידים אחרים שלו) רגשי נחיתות, שגורמים לך לדמיין דמיונות. גם הקללה חוזרת כבומרנג, ולכן אל תתפלא אם "האסונות יפקדו את ביתך", כמיטב איחוליך לאחרים. תתבייש.
המשך 18:54 04.04.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר