בתקשורת התפרסמה לאחרונה כתבה על מסעדה נוספת בראשון לציון שעברה לכשרות של צהר. הטיעון של בעל המסעדה היה שהמחיר שצהר דורשת עבור השירות שלה היה הרבה יותר שפוי ממה שהרבנות דורשת.
אז בואו נראה. במחירון של צהר למסעדות – כפי שמופיע באתר האינטרנט שלהם – עלות חודשית למסעדה בשרית קטנה היא 1050 ₪. המחיר אמור לכלול גם את שכרו של משגיח הכשרות, ובמידה והמסעדה משתמשת בירקות עלים ללא פיקוח הלכתי מעל 30 ק"ג לשבוע, ניפוי קמח מעל 20 ק"ג בשבוע, וברירת אורז מעל 25 ק"ג בשבוע – יש צורך בתשלום נוסף.
ובכן, כמה זה באמת צריך לעלות? מן הסתם אם צהר מאפשרת שימוש בירקות עלים ללא פיקוח הלכתי כל בעל מסעדה יקנה את הירקות הללו – זה הרבה יותר זול. הירקות הללו דורשים ניקיון רציני הרבה יותר מאשר נקיון של ירקות שגדלים עם פיקוח. לא מדובר בחשש לחרקים אלא בוודאות של חרקים ובכמויות גדולות – אתם מוזמנים לקנות בשוק אגודת כוסברה או פטרוזיליה ולבדוק בעצמכם.
נקיון של 30 ק"ג בשבוע משמעו לפחות 5 ק"ג ביום – לשישה ימי עבודה – ובהנחה שהמשגיח עובד גם ביום שישי. כמו כן ברירת קטניות במסעדה שמגישה אורז בתפריט – ובדרך כלל מדובר בהיקפים של 3-4 ק"ג ליום לפחות – במסעדה קטנה, ומלבד זאת יש צורך בברירת קטניות נוספות כחומוס, שעועית, בורגול, ועוד ועוד.
יש צורך גם בהכשרת כבד – כל מסעדה בשרית מחזיקה כבד בתפריט. זו עבודה שדורשת זמן וידע מקצועי והלכתי. מלבד זאת צריך להוסיף את בדיקת כל חומרי הגלם במסעדה, פיקוח על נושא בישול נכרים ועוד ועוד, מדובר בזמן עבודה של לפחות שעה וחצי ביום – כל יום. חישוב זה הוא חישוב מקל מאוד. כמה מקבלים לשעה וחצי ביום, כולל בימי שישי?
שכר משגיח כשרות הקבוע על פי חוזר מנכ"ל הוא 37 ₪ לשעה – זה סכום לא גבוה. סכום זה מסתכם במשרה מלאה בשכר חודשי של 6919 ₪ בחודש ברוטו. האם זה סכום גבוה? האם משגיח כשרות מתעשר על חשבון בעלי העסקים במשכורת שכזו? האם נמצא איש מקצוע, שלמד, עמד בבחינות והוסמך, שיעשה עבודה מקצועית בפחות ממשכורת שכזו? איזו סוג של אנשים עובדים בדרך כלל במשכורות שפחותות ממשכורת שכזאת?
אם נחשב את עלות העסקת המשגיח למסעדה מעין זו לפי רמת השכר הזאת, עלותו היא כ1200 ₪ לחודש, לא כולל נסיעות. במידה ולמשגיח יש כמה עסקים שהוא צריך לנוע ביניהם, צריך לחשב גם את זמן הנסיעות בין המקומות בתוך עבודתו.
נשוב למשגיח בראשון לציון. הוא משגיח על 5 עסקים של מסעדות קטנות שבכל אחד מהם הוא נדרש לעבוד שעה וחצי ביום, וזמן הנסיעות ביניהם לצורך העניין לא יהא גדול – בין כולם הוא יהיה כשלשת רבעי שעה – בכך יש לנו משרה מלאה. יש לנו אפוא 5 מסעדות שמשלמות אגרה של 5250 ₪ לצהר ביחד, הן משלמות על משגיח ששכרו הוא 6919 ₪ לחודש, לא כולל עלות מעסיק, ולא כולל את עלות השכר של כל המערכת – המפקחים, המזכירות, ראש המערכת – הרב אורן דובדבני, עלות החזקת המשרדים, ועוד ועוד.
אז מי משלם על כל זה? – צהר מוצאת לנכון לממן את כל היתרה מכיסה. היא פשוט נותנת מתנות לבעלי העסקים. אז למה אני לא זכאי לקבל מתנות מצהר גם? כי אני לא מנגח את הרבנות הראשית לישראל? מי מממן את צהר במיליוני שקלים בשנה כדי לסבסד את בעלי העסקים? או שאולי צהר נותנת למשגיחיה שכר נמוך בהרבה כדי לכסות את ההפרש, ומי יערוב לי לאיכות המשגיחים אם שכרם חודשי שלהם מסתכם ב5000 ₪ בלבד?
קיימת אפשרות נוספת: המשגיח מגיע לרבע שעה בלבד ביום, אבל הוא סומך על בעל העסק, שאולי אינו שומר מצוות ואינו אוכל כשר כלל, שהוא יברור את הקטניות כהלכה, והוא ישטוף את ירקות העלים כהלכה, הוא יצלה את הכבד והוא יהיה משגיח הכשרות. האם זו ההשגחה שאנו מעוניינים בה? ומה קורה במקום שכזה כיום בכשרות של הרבנות המקומית?המסעדה תשלם את עלות המשגיח – כ1200 ₪ לא כולל נסיעות. היא תשלם אגרה שנתית לרבנות של כ750 ₪ בערך לשנה– אגרה שנקבעת על ידי משרד הדתות. ומי שמממן את השכר של כל המערכת – ראש מחלקת הכשרות וציוותו – זו המועצה הדתית, שמקבלת לשם כך תקציב מהמדינה, וגם את האגרות המשולמות מכל השירותים שהיא נותנת לאזרח.
אז על איזו השגחה אפשר לסמוך?
=======
הרב חיים מרקוביץ הוא ראש מערך הכשרות בגוש עציון
=======
תגובת ארגון רבני 'צהר': "מצופה מרב להקפיד על הלכות לשון הרע ולבדוק היטב לפני שהוא מוציא שם רע לעשרות משגיחי הכשרות של צהר שעושים עבודתם נאמנה ומגיעים יום יום לעסק. הקמנו את מיזם הכשרות של צהר מאחר וכולנו ראינו את הכשלים במערך הכשרות של הרבנות. לשמחתינו הציבור ובעלי העסקים מצביעים ברגליים ומיזם הכשרות של צהר פורח וימשיך לפרוח".
מה דעתך בנושא?
41 תגובות
12 דיונים
חיה מונק
הרב המכובד לא בדק אם משגיחי הכשרות של הרבנות מגיעים ועושים את מלאכתם. לצערינו רוב משגיחי כשרות של הרבנות עושים עבודתם פלסתר. מופיעים פעם במסעדה ולא מופיעים פעמיים. במקום להתקיף את רבני...
הרב המכובד לא בדק אם משגיחי הכשרות של הרבנות מגיעים ועושים את מלאכתם. לצערינו רוב משגיחי כשרות של הרבנות עושים עבודתם פלסתר. מופיעים פעם במסעדה ולא מופיעים פעמיים. במקום להתקיף את רבני צהר אולי תשפרו את השירות כולל עבודת משגיחי כשרות.
המשך 18:35 15.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמואל מרקוביץ
למדתי דבר חדש: רבני צוהר מספקים לא רק משגיח כשרות אלא גם משגיח ישיבתי הנותן שיחות מוסר (כי אין לו משהו טוב יותר) עלו והצליחו גם בזה!!! אולי בזה תהיו יותר מוצליחם
15:22 15.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמוס
הבנתם?
09:37 14.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איש יהודי
למי שכתב שהאגמ לא התיר ג׳לטין אני ממליץ לפתוח ספר וללמוד, גם ביוד חלק ראשון וגם בחלק שמיני, בנוסף התירו את זה האחיעזר, החזון איש ועוד גדולי עולם, למי שכתב שסה מיוצר...
למי שכתב שהאגמ לא התיר ג׳לטין אני ממליץ לפתוח ספר וללמוד, גם ביוד חלק ראשון וגם בחלק שמיני, בנוסף התירו את זה האחיעזר, החזון איש ועוד גדולי עולם, למי שכתב שסה מיוצר משומן ועורות טריים, אני חותם ששמעת את זה ולא ראית מעולם מפעל של ג׳לטין, זה מה שמספרים לכם, אבל זה שקר! ולא נכון! לגבי מי שכתב על אבקת חלב נכרי, לא כתבתי על אבקה אלא על חלב ממש! וזה שהגיב שמעולם לא התירה הרבנות חלב נכרי רני דן אותך לכך זכות בזה שאתה כנראה צעיר לימים ולא יודע מה היה פה לפני בוודאות הרהר התירה גבינות המיוצרות מחלב נכרי, ונמכרו כמעט בכל מרכול. (עם הכשר חול כמובן) לגבי ירק עלים חוץ מהתלהמות לא קיבלתי שום תשובה, הבאתי במפורש פוסקים שמתירים, העניין הוא פשוט מאד לרוב הפוסקים (ולא מומחי החרקים שמתפרנסים מזה ומפחידים את העולם) אדם חייב לבדוק בעיניו, אם הוא לא ראה חרק ולא משנה מה הסיבה לא עובר על שום איסור. למי שכתב שזה עשרות לאווים גם לא נכון, חרק בתערובת זה לא לאו, אם לא מתכוון לבנות ממנו זה גם לא לאו, אם היה כמתעסק, זה גם לא לאו, ועוד... אל תזמינו אותי לאכול במקומות כאלה, ולא אמרתי לאף אחד לאכול במקומות כאלה, זכות כל אחד להחליט איזו רמת כשרות הוא רוצה לאכול, טוב ויפה להקפיד על מהדרין! אבל לא לכפות את כל החומרות בעולם על הציבור הכללי, אחרת אלו התוצאות, תמשיכו כך הרבנות ממשיכה במדרון שבו היא הגיע בגלל הדברים האלו, וכל זמן שתמשיך היא תמשיך להחליק חזק יותר ומהר יותר. לצערי.
המשך 08:11 14.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלמה
תשב ותלמד בעצמך את האגרות משה או שתציין מקור מדוייק.
19:02 14.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איש יהודי,
אחיעזר, ציץ אליעזר, יביע אומר חלק שמיני סימן יא, ועוד רבים וטובים, וגם הרה״ר שהתירה עד לפני כמה שנים. מה איתם? קנה רצוץ? תשובה ותגובה לא עיניינית....
07:19 16.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יואב
לאורך כל הדורות אנשים בררו קטניות, שטפו עלים וצלו כבד בביתם. הניסיון להעמיד את הדברים כאילו נדרש ידע ומקצועיות מיוחדים הוא הטעות. ובעניין אמון הטענה שווה בין אם המשגיח מארגון...
לאורך כל הדורות אנשים בררו קטניות, שטפו עלים וצלו כבד בביתם. הניסיון להעמיד את הדברים כאילו נדרש ידע ומקצועיות מיוחדים הוא הטעות. ובעניין אמון הטענה שווה בין אם המשגיח מארגון זה או אחר. כל הרוצה להקפיד על עצמו מוזמן, אבל הפיכת קולא לטריפה היא מנגינה שאי אפשר לשמוע.
המשך 23:20 13.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מפריח היונים
שתי נקודות מהותיות שהתעלמת מהם בדבריך: 1. יש הבדל בין אדם פרטי שבורר לעצמו לבין עסק כלכלי שמפסיד כסף על הבדיקות הללו בזמן ובמוצרים שהוא צריך לזרוק לפח אם הם מתגלים כלא כשרים ולכן צריך סמכות חיצונית בודקת. 2. מדובר על אנשים שאינם שומרי תורה ומצוות ולכן הם כלל לא נאמנים לבדוק דברים כאלו. מי שאין לו יראת שמים ואינו מקפיד על ההלכה אינו יכול להיות הסמכות שעוסקת בענייני כשרות
14:05 28.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מיכאל צנעני
לצוהר אין סמכות על פי חוק ליתן תעודת כשרות או אף להשתמש במושג כשרות כך גם נקבע ע"י בג"ץ.
19:48 13.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לתשובה
תקראו שוב את המאמר. הרב מרקוביץ לא שואל כלל בצורה ראויה, אלא בעקיצות, ולכן לא ראוי שיקבל תשובה
17:57 13.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דודי
לא ראיתי כל עקיצה בדבריו. הוא שאל שאלות ראויות ולא קיבל כל מענה.
14:57 14.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רק בגלל הרב מצגר
כולם ראו איך חקלאים מעידים על כמות הריסוס שהם צריכים לרסס לפני הקטיף. הרב עמאר רצה להפסיק את חיוב בעלי העסקים בירק ללא תולעים. הרב מצגר מנע בטענה שזה הרבה...
כולם ראו איך חקלאים מעידים על כמות הריסוס שהם צריכים לרסס לפני הקטיף. הרב עמאר רצה להפסיק את חיוב בעלי העסקים בירק ללא תולעים. הרב מצגר מנע בטענה שזה הרבה עבודה אח"כ. איפה הרב מצגר היום?
המשך 17:52 13.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ברור
הפרטה ושוק חופשי. מי שמתגעגע לבולשביזם יכול להצביע בבחירות למפא"י, או לעבור לרוסיה ולבחור בפוטין.
16:49 13.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איש יהודי
כל מילה בסלע! אמת ויציב,
12:16 14.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יפה יוסף
בקשר לעלים.אני קונה עלים בלי כשרות מיוחדת והם נקיים מתולעים כי מרססים אותם תודה לאל.גם הכרובית השתפרה מאוד והיא נקיה.החקלאים צריכים להמשיך לרסס ולעזור לעם ישראל לאכול כשר .בכל אופן...
בקשר לעלים.אני קונה עלים בלי כשרות מיוחדת והם נקיים מתולעים כי מרססים אותם תודה לאל.גם הכרובית השתפרה מאוד והיא נקיה.החקלאים צריכים להמשיך לרסס ולעזור לעם ישראל לאכול כשר .בכל אופן חייבים לשטוף היטב לבדוק כרגיל.
המשך 10:55 13.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הפוך
ריסוס מסרטן וגורם למחלות קשות. חלק מהחומרים הרעילים נספגים ושום שטיפה לא תעזור. בימים בהם ניתנה התורה לא היו חומרי ריסוס כלל.
16:53 13.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מוסא
באו נחזור גם אנו לנהוג במכוניות של לפני 30 שנה ובאו נחיה כולנו בבתים בלי מזגנים ואתה יודע מה, גם בלי מערכת "כיפת ברזל" - רק שכדאי לרכוש , קסדות נגד טילים לכל בני המשפחה. אתה פשוט לא מציג את הדברים באמת שלהם. חלב גוי זה לא מותר מעיקר הדין אלא קולא שמי שמתיר אותו קורא לו "שעת הדחק" (עיין אגרות משה יור"ד חלק ד' בהתחלה. וירק עלים לא מפוקח הוא קולא עצומה ואין לך פוסק בדור שיגיד שזה לכתחילה. ומה שכתבת על היתר ג'לטין - לא עושים היום ג'לטין מעצמות יבשות אלא בעור ושומן טרי של חזירים ופרות נבילות וכמעט אף אחד לא מתיר. בקיצור כשרות רגילה זה אוסף של כל הקולות שיש בהלכה ולא לכתחילה כפי שאתה מציג את הדברים. אבל איני פוסל את זה - מי שלכתחילה רוצה ללכת ולאכול בדעבד, יש לו על מי לסמוך. והוא יכול להזמין את כבודו לאכול איתו יחד.
18:52 13.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלמה
ישנם ירקות עלים שניתן לנקותם בקלות (רק צריך לדעת כיצד), כגון חסה, מנגולד, סלרי, בצל ירוק, וכדו'. אך פטרוזיליה וכוסברה וכדו' מגידול רגיל כמעט בלתי אפשרי לנקותם (תשאל את המומחים בתחום), ולכן אם רוצה להשתמש בהם צריך לטחון אותם כדי שהחרקים יתבטלו. ברוקולי וכרובית הם בחזקת נגועים ושום שטיפה אינה מועילה להם, כיוון שהחרקים בורחים פנימה בין התפרחות. לכן צריך להוריד את התפרחת לגמרי, או לטחון כנ"ל, או לקנות מגידול מיוחד. זהירות מעשרות רבות של לאוין דאו'!
18:53 13.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר