החילונים סובלים מכפייה דתית; הדתיים מכפייה חילונית - סרוגים

החילונים סובלים מכפייה דתית; הדתיים מכפייה חילונית

זה בכלל לא משנה באיזה צד של המתרס אתה. הדתיים בארץ סובלים מכפיה חילונית. וחילונים? אלו שאינם שומרי תורה ומסורת? אל תדאגו, גם להם יש חיים לא פשוטים. הכפייה הדתית בארץ, רק מתעצמת מיום ליום. אז מה עושים?

author-image
החילונים סובלים מכפייה דתית; הדתיים מכפייה חילונית
  פלאש90

אוטובוסים בשבת? זהו רק קצה הקרחון.

יש לנו רק מדינה אחת. זהו נתון הפתיחה. איתו אנחנו חייבים ללמוד להסתדר. זה בכלל לא משנה אם כל צד חושב שהוא צודק, לא משנה מה קבוצה אחת חושבת על הקבוצה השנייה או בשליחות של מי היא פועלת. זה כמו צעצוע אחד שמבוגר נותן לשני ילדים ומצפה מהם להסתדר, לשתף, לחלוק ובעיקר לוותר.

האם אנחנו מוותרים? האם אנחנו באמת מוכנים ללכת לקראת האחר? לקראת השונה?

האמת היא, שאנחנו למעשה כופים את דעתנו על אנשים אחרים. באלגנטיות, לא חלילה בריש גלי. אנחנו לא מכריחים את הפלג השני לקיים מצוות או לכפור בהם, אבל אנחנו בהחלט יודעים להכשיר את הקרקע כך שתתאים לנו, ותפריע לשונה מאתנו לדבוק במה שהוא מאמין או רוצה.

יש כפייה חילונית

וזה בכלל לא משנה באיזה צד של המתרס אתה. הדתיים בארץ סובלים מכפיה חילונית. אין ספק, שללכת במרחב הציבורי הופך להיות משימה קשה מיום ליום. שלטי החוצות שמתהדרים בתמונות לא צנועות וצורת הלבוש הפרובוקטיבי והמינימלי של ההולכות לצידך במדרכה, הם אלו בדיוק המראות שמהם אתה מנסה בכל כוחך להימנע.

המוזיקה שבוקעת מהבית הסמוך בקולי קולות בליל שישי וממנה אין לך אפשרות לברוח, או לחיצות היד בין גברים לנשים, המקובלות בכל מקום רשמי שאליו אתה מגיע, הן כפיה חילונית חד משמעית.

כך גם העובדה שאדם דתי, לא יכול להתפלל היכן שנפשו חפצה, כמו בקבר יוסף או בהר הבית, וכן  שחייל דתי חייב לשמוע נשים שרות בטקסי הצבא (ולא כאן המקום לדון אם הדבר הוא אכן בעיה הלכתית או לא). אכן, לא קל לקיים את מצוות הדת, במדינה חילונית כמו שלנו.

יש גם כפייה דתית

וחילונים? אלו שאינם שומרי תורה ומסורת? אל תדאגו, גם להם  יש חיים לא פשוטים. הכפייה הדתית בארץ, רק מתעצמת מיום ליום.

התחבורה הציבורית, שרות הניתן לאזרח על ידי המדינה, אינה עובדת בשבת. תקציבי לומדי הישיבות, גדולים באופן ניכר מתקציבי הסטודנטים בארץ. טקס חתונה פורמלית חייב להתבצע רק דרך הרבנות הראשית, וכן טקס הגירושין. (ושלא נזכיר, כי אם בטעות התאהבת בגרושה, ושם משפחתך הוא "כהן", אתה יכול לשכוח מחתונה בכלל). לוויות רשמיות עוברות רק "חברה קדישא", ובימות הפסח אסור לך למכור חמץ בפרהסיה, גם אם אתה לא ממש מאמין בכל ענייני החג.

בתשעה באב, קיים איסור לפתוח בתי שעשועים, וכמו כן אסור לגדל חזיר על אדמת ארץ ישראל. למה? כי ככה קבעו. כי הדתיים קובעים. ושלא להזכיר את עניין שעון החורף קיץ, שעליו יש פולמוס שלם.

כפייה יש לכאן ולכאן. ההתנהגות שלנו תמיד תשפיע על האחר.

אז מה עושים? למי זכות הקיום הטבעית? כנראה לשני הצדדים. אנו צריכים להמשיך לחיות כאן ביחד, עם פשרות וויתורים, כואבים ככל שיהיו.

כי אין ברירה, אנחנו באמת בסירה אחת. ולא משנה איזה צד ייתן את הטון. מספיק שצד אחד בסירה הרעועה הזו ישקול יותר, הוא יטביע את כל הסירה כולה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
10 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
המובן מאיליו, הברור מאיליו, מה החידוש?
יאיר ס | 28-03-2012 7:32
ושוב, שלומית כותבת את המובן מאיליו, הקיטש והנדוש. בשביל זה יש לנו את אבי רט, ואת כל אינסוף הררי המילים מפעולות בנ"ע. הניסיון לכתוב יעני יאיר לפיד דתי הוא פשוט מביך. חוצמזה די כבר עם דימויי הילדים והצעצועים, הבנו שאת אימא גאה. חוצמזה יש עוד דימויים אחרים ממחוזות אחרים שאפשר להביא? קצת תוכן איכותי, זה קשה מידי?!
2
נכון-חוץ מתקציב הישיבות לעומת אונבירסטאות
תיקון קל | 28-03-2012 21:43
תקציב הישיבות-מיליארד תקציב האוניברסיטאות-4 מיליארד סטודנט מקבל פי שבע מאברך,שכר הלימוד הגבוה הוא בעיקר בגלל משכורות גבוהות (ראשי הישיבות לא מתקרבים למשכורת של הסגל הבכיר באוניברסיטה וחלק מהמשכורות של הבכירים בישיבות דומה לסגל הזוטר) ותנאים גבוהים של המקום (לדוגמא בישיבות שלמדתי אם היו מנקים את השירותים פעם ביום המצב היה טוב למרות שהשימוש הרבה יותר מבאוניברסיטה שלי שמנקים מספר פעמים ביום וזה דוגמא קטנה)
3
כפיה חילונית?
שחר | 24-04-2018 8:45
אז לפי הכתבה הזאת הזכות שלי לבחור מה אני לובש (שכמובן ניתן באופן מלא לכל אדם בארץ בנתיים) היא כפיה חילונית ? הזכות שלי לא לשמור שבת (שקיימת רק באופן חלקי או כמעט ולא אם אתה חייל) היא גם כפיה חילונית? בגלל דעות כאלה יש לדת בארץ עדיפות על פני הזכויות שלי וקיימת כלכך הרבה כפיה דת שרק גדלה (אני מסכים עם הסעיפים של התפילה והשירת נשים בצבא -אבל מצד שני אותי חייבו לשמוע חפירות של רב כל שבועיים בצע בנוסף לטקסים הדתיים,הכשרות,העובדה שלא קיבלתי ארוחת ערב בשישי כי לא הסכמתי להשתתף בטקס דתי,ושבאופן כללי החרדים שהתגייסו קיבלו תנאים טובים בהרבה ממני ,שכללו אפילו פטורים מהטקסים הדתיים בחגים) אבל אם נוח להגיד שזה עד כדי כך חד צדדי ושהתרבות זה ארגון מפר זכויות אדם באופן מוחלט שבמתכונת הנוכחית שלו איבד מזמן את זכותו להתקיים אז למה לא...... ולגבי תגובה 2 תבדוק שוב את היחס בין כמות האברכים בארץ לכמות הסטודנטים
4
הרבי
נועם | 12-11-2021 12:08
הרבי מלובביץ' ישו מוחמד הנביא מואפק טריף
5
חילונים
נועם | 12-11-2021 12:09
חילונים לאיראן
6
יושי
נועם | 12-11-2021 12:09
יושי = יאיא כהן אהרונוב
7
רק
נועם | 12-11-2021 12:11
רק בישראל בארצות הברית יש מיליונים שאין להם מה לאכול
8
בן
נועם | 12-11-2021 12:14
בן גביר שהתאסלם
9
הראפר
נועם | 12-11-2021 12:24
הראפר העבריין היהודי
10
ערפאת
נועם | 12-11-2021 12:27
ערפאת צדק