לא רק בארה"ב: הסרוגים שמציינים את חג ההודיה - סרוגים

לא רק בארה"ב: הסרוגים שמציינים את חג ההודיה

אלפי אזרחי ארה"ב יציינו הערב את חג ההודיה- אך גם בישראל רבים מציינים את החג האמריקני. לכבוד האירוע, חמישה ישראלים סיפרו לסרוגים מדוע הם מציינים את החג, ומה חבריהם הישראלים חושבים על כך

author-image
לא רק בארה"ב: הסרוגים שמציינים את חג ההודיה
  סעודת חג ההודיה- גם בישראל (צילום: שומרוני-בן זאב: תקשורת, אסטרטגיה ותוכן)

אלפי אזרחי ארה"ב יחגגו הערב (חמישי) את חג ההודיה, המצוין מדי שנה בסוף חודש נובמבר. המנהג המוכר ביותר של החג הוא הסעודה המסורתית, בה האורחים אוכלים תרנגול הודו ומאכלים רבים נוספים כדרך לציין אסירות תודה על יבולי הסתיו. אמנם מדובר בחג אמריקני בעיקר, אך גם בישראל רבים מציינים את האירוע מדי שנה בדרכים שונות.

בניגוד לארה"ב, בישראל תאריך החג הוא יום עבודה רגיל- אך זה לא מונע מהחוגגים לציין את היום. "מדי שנה אני תולה במשרד שלי שלט לציון החג, כדי שכולם יחייכו" סיפרה לסרוגים יעל בקלור-קאהן, בת 27 מנווה דניאל. "בערב אני נפגשת עם המשפחה והחברים הקרובים לארוחת חג ההודיה, שבה אנחנו גם מציינים את יום ההולדת של בעלי".

שלט חג ההודיה במשרד בירושלים (צילום: יעל בקלור-קאהן)

"החוויה נוגעת לכולם"

רבים מאלו שמציינים את חג ההודיה בישראל הם אזרחים אמריקנים לשעבר שעלו לישראל- אך לא רק. יניב מתן לוי, מנהל פיתוח עסקי בן 31 מתל אביב, סיפר כי הוא התחיל לציין את החג לפני 3 שנים כשהיה בשליחות של הסוכנות היהודית באוניברסיטת קורנל שבארה"ב. "היינו מגובשים כשליחים מצד אחד, וקצת מנותקים תרבותית ולאומית ממה שקורה סביבנו מצד שני" סיפר. "החג הלאומי מדבר על הודיה לברכת יבולי השדה מהשנה האחרונה ע״י סעודה עשירה עם משפחה ואהובים, ולמרות שהקהילות השונות פתחו את הבית והזמינו, תחושת ה'בית' שלנו הייתה בחוויות עם החברים".

גם אחרי החזרה לארץ, מתן לוי המשיך לציין את החג בסעודה, שזכתה אצלו לכינוי "Friends-Giving". "בתום השליחות חזרנו לארץ עם מטען תרבותי מדהים, עם משפחה נוספת ופתיחות לחוויות חדשות. הסעודה הזו היא אחד הזכרונות הלא-נשכחים שלנו מהתקופה ההיא ולמרות שמדובר ביום לאומי אמריקאי, יש המון ישראליות חמה וקהילתית במהות של האירוע הזה" הסביר. "החוויה נוגעת לכולם, לא משנה איפה הם גרים ואיזו שפה הם דוברים. זאת הזדמנות טובה להודות גם על חברים טובים ואהובים".

תרנגול הודו לסעודת חג ההודיה (צילום: שומרוני-בן זאב: תקשורת, אסטרטגיה ותוכן)

מתן בוני, בן 31 מירושלים, התחיל גם כן את האירוע לאחר שליחות של הסוכנות היהודית באונטריו שבקנדה, והחליט להמשיך לארגן סעודה לחג בעקבות שובו לישראל. "הערב זו הפעם הראשונה שאחגוג [את חג ההודיה] בארץ" אמר. "אנו עורכים את הסעודה כי זה מזכיר לנו זיכרונות טובים מהשליחות. כל המשתתפים הם שליחים לשעבר וזו סיבה טובה עבורנו להיפגש. יש בזה משהו חדש וגם אי אפשר להתעלם מההילה שיש סביב החג הזה שתמיד ראינו בטלוויזיה".

"בשבילי זה לא באמת חג, ואני לא משווה אותו לחגים יהודיים" הוסיף והבהיר. "זו סיבה לחגוג יחד חברות שנרקמה בצפון אמריקה סביב אותו היום, ומזכירה לנו תקופה של עשייה ותרומה דווקא לעם היהודי בתפוצות- שחלקו כן מציין את היום הזה גם לא מסיבות דתיות אלא יותר תרבותיות".

מדוע מציינים את החג בישראל?

עבור אמריקנים שעלו לישראל, מדובר בדרך טובה לשמר חלק מהמסורת של ארה"ב גם אם הם לא גרים שם, וכן דרך כללית להביע הערכה על החיים. "מדי שנה אני חוגגת עם משפחות של עולים מארה"ב בארוחה משותפת" סיפרה אליסון רוזנברג, בת 27 מחיפה. "יש לזה משמעות גדולה עבורי. מבחינה פסיכולוגית גם חשוב מאד להביע הערכה והודיה, ואנחנו לא עושים זאת מספיק בחיינו".

אלמנט ההערכה לטוב עולה רבות גם בדברי הישראלים האחרים שסיפרו לסרוגים על חוויותיהם. "בשבילי זה יום להביע הערכה ולהודות על כל הדברים הטובים שיש בחיי, גם אם העולם סביבי לא מושלם. בנוסף, זו סיבה טובה להיפגש עם אנשים, לצחוק, להנות, ולהקדיש זמן אחד לשני" אמרה היילי סקלאר, עולה חדשה משיקגו שגרה כעת בירושלים. "ביהדות יש לנו את יום כיפור כדי לחשוב על חיינו, אבל אני חושבת שהיום היחיד שבו האמריקנים חושבים ברצינות על חייהם זה חג ההודיה. אנשים בדרך כלל נמצאים עם חבריהם ומשפחותיהם, אז זה זמן טוב להביע שמחה על כל מה שיש לך בחיים".

"מבחינתי, המקבילה היהודית לחג ההודיה היא סוכות. העובדה שחג ההודיה הוא לא חג ישראלי רק אומר שיש לי יום נוסף להעריך את הכל" הוסיפה וסיכמה בקלור-קאהן. "זו סיבה נוספת להיות עם המשפחה. לא משנה לי איפה בעולם אני מציינת את החג, כל עוד זה עם משפחתי ועם החברים".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
צעד ראשון בדרך להתבוללות
בהצלחה לרפורמים | 24-11-2018 18:19
מה הייתם אומרים לו היו חוגגים את חג הקורבן?