תורה ועבודה זו אינה דרך של פשרה - סרוגים

תורה ועבודה זו אינה דרך של פשרה

תורה ועבודה זו אינה דרך של פשרה, תורה והצטיינות במדעים ובמקצועות הרוח זו אינה תפיסה של "בדיעבד", תורה וחיים- זו תורתו של יעקב אבינו, ועל דרך זו אנו עמלים ומתפללים

תורה ועבודה זו אינה דרך של פשרה
  (צילום: שאטרסטוק)

"ויחלום והנה סלם מצב ארצה וראשו מגיע השמימה"

רבות נכתב על משמעות הסולם. מה הוא מבקש לבטא, מה פשר העובדה שמלאכי אלוקים עולים ויורדים בו? מה ניתן לקחת מסולמו של יעקב לעמו של יעקב, לנו? ננסה להאיר, אולי, מעט כיוונים נוספים.

הרמב"ן- לימד אותנו שלא כל מה שנראה לנו בעולמנו – זה העולם הבלעדי. יש מי שמנהל את העולם, מנהיג אותו וסביבו ומתוכו מונהג עולמנו שלנו. ב"ה יש השגחה בעולם.

"הראהו בחלום הנבואה כי כל הנעשה בארץ נעשה על ידי המלאכים והכל בגזרת עליון עליהם, כי מלאכי אלהים אשר שלח ה' להתהלך בארץ לא יעשו קטנה או גדולה עד שובם להתיצב על אדון כל הארץ לאמר לפניו התהלכנו בארץ והנה יושבת בשלוה או מלאה חרב ודם, והוא יצוה עליהם לשוב לרדת בארץ ולעשות דברו".

האברבנאל למד אחרת: "יהיו מלאכי אלקים עולים ויורדים בו, שהם מלאכי עליון שלוחי השגחתו שהם עולים עם ריח הקורבנות ותפילות המתפללים במקום ההוא (בית-המקדש) ויורדים להושיעם ולהצילם ולהשפיע עליהם טובות כיד המלך…"

מדוע קודם "מלאכי אלוקים עולים"? לכאורה היה צריך להיות להפך? המלאכים נמצאים בשמים- קודם יורדים ואחרי זה עולים?! (רש"י כידוע ענה תשובה אחרת). תשובתו של אברבנאל יפה ביותר. כמו בתפילה, שהתנועה היא מלמטה למעלה, האדם מתפלל, פונה לקב"ה בתפילתו – "מלאכי אלוקים עולים.." וה' שומע תפילתו של האדם, מקשיב לו ונענה לו "מלאכי אלוקים יורדים.." התפילה היא רק דוגמה וכיוון דרך למה מתרחש בעולמנו. מהרמב"ן היה ניתן להסיק, שהקב"ה משגיח על העולם ומנהל אותו "לבד.." אברבנאל לימד, שאנחנו בתפילתנו, בהתנהגותנו, במוסריותנו, ביחס שלנו לחלש ולגר, משפיעים על הקב"ה בהשגחתו עלינו… קודם מלאכי אלוקים עולים- מאיתנו לה'- ומתוך כך הקב"ה גוזר עלינו גזרות טובות… " מלאכי אלוקים יורדים.." (הזכרנו בעבר את דברי הבעש"ט: "ה' צלך על יד ימינך" ה', כביכול, הוא הצל שלנו. מי שמרחם, הקב"ה מרחם עליו וכן הלאה. אנחנו המשפיעים לכאורה, על דרך השגחתו של הקב"ה אלינו).

מהמדרש (בראשית רבה) נוכל ללמוד נקודה פשוטה ועמוקה. (מופיעה בעולם החסידות, למשל בכיוןן זה הולך ה"נתיבות שלום" ועוד):

"ר' חייא ורבי ינאי, חד אמר: עולים ויורדין בסולם, וחד אמר: עולים ויורדים ביעקב… שנאמר (ישעיה מט) ישראל אשר בך אתפאר, את הוא שאיקונין שלך חקוקה למעלה עולים למעלה ורואים איקונין שלו ויורדים למטה ומוצאים אותו ישן." המלאכים העולים והיורדים בסולם תמהים לראות את יעקב בו זמנית בתחתית הסולם ובראשו של הסולם?!

יש אפשרות שאדם יהיה גם מרכבה לשכינה וגם רועה צאן? הייתכן שאדם – דמותו תהיה חקוקה בכיסא הכבוד והוא נושק לרחל כאחד האדם?… האם העולם אינו מחולק למלאכים ולבני אדם? לקדושי עליון ואנשי מעשה?

יתכן וזו גם פליאתו של יעקב עצמו: "ואנוכי לא ידעתי" לא ידעתי את מה שאמר הרבי מקוצק… לא ידעתי את מה שהסביר הרבי מקוצק. על "אנשי קדש תהיו לי" מלאכים ושרפים יש לי די- " אנשי קודש"! איש, חי, פועל בעולם המעשה בישרות, בטוב, במוסריות, באנושיות, בהארת פנים ומתוך שליחות לכלל ישראל- וזה קודש.

ואת תפיסת העולם המשמעותית ביותר, של דרכה של תורה, אנו למדים מסולם יעקב. שמים וארץ נושקים זה לזה ומקבלים זה מזה. "ראשינו בעמקי תורתה, כפינו ברגבי אדמתה.." יעקב- איקונין שלו חקוקה למעלה והוא זה שישן בתחתית הסולם. תורה ועבודה זו אינה דרך של פשרה, תורה והצטיינות במדעים ובמקצועות הרוח זו אינה תפיסה של "בדיעבד", תורה וחיים- זו תורתו של יעקב אבינו, ועל דרך זו אנו עמלים ומתפללים.

ר' צדוק הכהן מלובלין, למד ממלאכי הסולם דגש אחר:

"והנה סולם מוצב ארצה" (שם כ"ח, י"ב), הוא שליבות המדרגות בעבודת השם יתברך, מתהום ארעא עד רום רקיעא… כידוע שאי אפשר לעליה יותר גדולה בלי ירידה. ומקודם עולים עד איזה מדרגה ואז הירידה. ואחר כך "והנה ה' נצב עליו" (שם, יג), גם בירידה ה' נצב שגם זה להכרת השם יתברך. וה' נצב מדרגה יותר גדולה על ידי הירידה, כידוע" (קומץ המנחה, חלק ב, אות עב).

כשאנחנו מתבוננים על מסלול חייו של אדם, אנחנו מבינים שיש עליות רוחניות, יש רגעי שיא ויש נפילות… בדרך כלל, השאיפה היא להיות למעלה. הירידה היא "רע הכרחי". לירידה אין מקום וצריך כל הזמן להשיק כנפיים ולטפס. ר' צדוק – שוהה לרגע במקום הנמוך, בירידה, ונותן לו מקום… גם כשאדם נמצא בירידה, המשך הפסוק: "והנה ה' ניצב עליו". גם הירידה היא חלק אינטגראלי מתהליך ההתקדמות. כשאדם נמצא בשבר, חלילה, בנפילה, פעמים שדווקא ברגעים אלה – הוא חש ש" ה' ניצב עליו". בהיבט זה זו מדריגה יותר גבוהה מאשר כשאדם עולה בסולם. (זה שיעור גדול לכולנו, ביחסנו לתלמידים, ברגעים שבהם הם לכאור במצב של "ירידה"- עם ליווי נכון, שם נמצא האדם בכנות עם עצמו, שם – "והנה ה' ניצב עליו" וזו המדרגה היותר גדולה.. נקודה למחשבה)

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
אין היתר לתנועת נוער מעורבת !!!
יהודי של אמת | 16-11-2018 11:22
אז מה אתה יושב ודורש דרשות ! קודם כל תשמע לקולם של כל גדולי ישראל !
2
זכויות יוצרים
שלום | 16-11-2018 11:57
מי כתב את הכתבה?חמד זה כללי מידי.
3
נכון. הרפורמים גם עובדים וגם לומדים!
יפה יוסף | 16-11-2018 16:04
וגם מתפללים וגם נוסעים בשבת.
4
כתוב שהתורה" בפיך ובלבבך לעשות"
יפה יוסף | 17-11-2018 20:01
הנורמל של האדם שצריך גם לימוד וגם מעשה.אלו שאומרים שצריך רק ללמוד הם קיבלו מאבותם לא " בפיך ובלבבך לעשות" הם חיים כמו תוכי עלוב חייקן.
5
הכנס לתוכן התגובה ושם תמצא מענה
דויד | 02-01-2019 12:13
אחי היקר מספיק כבר ממילים גבוהות בא ותתעמת עם העובדות זה עדיף. ובכן העובדות כדלהלן. על פי נתוני הלמ''ס וכן ארגון חותם מפרסמים כי קרוב ל-50% מבני הציונות הדתית המתחנכים בחמ''ד הופכים לחילוניים גמורים ר''ל. הרב יהושע שפירא אומר כי זה כישלון חינוכי ציוני דתי טוטאלי יש פה קריסה קולוסאלית של כל המערכת ואילו החרדים התמונה אצלהם ממש הפוכה גם לפי הנתונים המחמירים ביותר יש שם נשירה של 9% אחוז בלבד ורבים מהם ואליי רובם בסופו של דבר מתייצבים שומרים מצוות בצורה כל שהיא, אז אוליי דמותו של יעקב אבינו יותר קרובה אליהם שהנחיל תותר אמת לזרעו ולא לדמות האוטופית שאתה מייחס לו לבני הציונות הדתית