חלמתי שחבר שלי מת והוא באמת מת, מה זה אומר? - סרוגים

חלמתי שחבר שלי מת והוא באמת מת, מה זה אומר?

חלמתי שחבר שלי מת, הוא מת, ואני המום. מה זאת אומרת? הרב שלמה אבינר משיב על משמעות החלום בחיינו

חלמתי שחבר שלי מת והוא באמת מת, מה זה אומר?
  (צילום: שאטרסטוק)

חלמתי שחבר שלי מת והוא באמת מת, ואני המום. מה זאת אומרת?

זה לא אומר כלום. הרי כמה פעמים בחייו אדם חולם שחבר שלו מת? לפחות פעם אחת. כמה אדם חולם? הרבה אך הוא זוכר חלום אחד כל לילה בממוצע. יוצא, אם אדם חי 70 שנה, ויש בערך 300 יום בשנה, הוא חולם בערך 20,000 פעם בחייו. כלומר, חלום אחד מתוך 20,000 שחבר מת.

כמה אנשים מתים כל יום? אחד ל- 30,000. למשל, במדינת ישראל שיש מעל ל-8 מליון אנשים מתים בכל יום מאתיים. הסיכוי שאדם יחלום שחבר מת הוא אחד ל20,000 והסיכוי שאדם ימות באותו יום הוא אחד ל30,000, יוצא שסיכוי שאדם חולם שחברו מת והוא מת הוא אחד ל- 600,000,000.

כמה אנשים יש על פני כדור הארץ? שישה מיליארד. לכן יש עוד 10 אנשים בעולם שזה קרה להם, והשבוע – 70 אנשים והחודש – 300. ובדידי הוה עובדא שיום אחד חלמתי שחבר שלי מת. בבוקר בדרך לבית המדרש דפקתי על הדלת שלו. ענה, ואמרתי: שלום, מה שלומך? אמר: בסדר, מה בעיה? אמרתי: אין בעיה, רציתי לשאול מה שלומך. בערב, בדרך חזרה מבית המדרש, דפקתי על הדלת שלו. ענה, ואמרתי: מה שלומך? הוא אמר: מה יש, מה אתה מוטרד? אמנם אני מכיר את החשבון, אבל הריכוך הסטטיסטי הוא פועל על השכל ולא על הרגש.

ומעשה ביהודי מהעיר וולוז'ין שחלם כי הוא נוסע בעגלתו על פני הנהר הקפוא במקום שהיה רגיל לעבור בו, לפתע קורס הקרח תחת עגלתו, העגלה נופלת לנהר והוא מוצא בו את מותו. הוא התעורר משנתו מזועזע ומיהר לספר את הדבר לגאון רבי חיים מוולוז'ין, תלמידו של הגר"א. רבי חיים ביטל את החלום במחי יד ואמר: "'דברי חלומות לא מעלין ולא מורידין' (גיטין נב א). סע לשלום!".

בלילה השני חלם שוב: הנהר הקפוא קורס והוא נחנק למוות במים הקרים. כשהוא אחוז טירוף, רץ היהודי שוב לרבי חיים מוולוז'ין. גם הפעם ביטל ר' חיים את החלום בתנועת יד, ואמר: "חלומות שווא ידברו. סע!". יצא היהודי לדרכו, עבר מעל הנהר הקפוא, הקרח קרס והוא טבע למוות במים הקפואים. באו בני משפחתו בהתרגשות עצומה ובטרוניה גדולה לרבי חיים, וטענו כלפיו: מדוע ביטל כך את חלומו ונתן לו ללכת לקראת מותו? השיב להם רבי חיים: אם חז"ל קבעו כי דברי חלומות אינם מעלים ואינם מורידים- הרי שזוהי המציאות, ומה שהקרח קרס בדיוק כשעבר שם, הרי זו תופעה שכיחה ואין לה כל קשר לחלום.

ולא זו בלבד, הוסיף רבי חיים, אלא הריני מצהיר בפניכם שאילו הייתה באה לפניי שאלה כזו, חלום זהה, גם כיום, לאחר מעשה- הייתי שב ומורה לנסוע (ספר 'שימושה של תורה', עובדות והנהגות לגרא"מ שך, הרב אשר ברגמן, עמ' כה-כו. וע' שם שדן בדברי התשב"ץ ב קכח). אלה לא סיפורי חסידים, אלה סיפורי 'מתנגדים'.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
חלומות חלומות
רופא נכאים | 06-09-2018 16:59
אם חלמת שהחבר שלך מת והוא באמת מת אז זה אומר שהוא מת. דהיינו אין כלל פעילות גלי מוח והלב הפסיק לפעום.
2
ואני אענה על התשובה האמיתית..
רם | 06-09-2018 18:43
לפעמים חלום אמת הוא ולפעמים שקר. אם תרצה לחלום יותר חלומות אמת ולדעת לפענח אותם נכון יותר כי בחלומות יש מסרים, אז תצטרך להתמיד ולהעמיק בלימוד ובקיום מצוות וכמובן לשמור על טהרה ברמה גבוהה, שזאת אומרת לפחות 3 פעמים בשבוע מקווה, שמירת עיניים וכו' וכו'.
למגיבים... הגמרא היא זאת..
רם | 14-09-2018 9:07
שהקדישה פרק שלם במסכת ברכות לחלומות, וכן גאוני עולם כתבו על זה. ולא סתם חלום רע צריך לעשות תיקון בזמן ברכת כהנים, אנחנו עם קדוש ולחלום יש תפקיד. כדי להבין אותו צריך ללמוד תורה ומצוות. ולשמיל, אתה חילוני שכותב פה שמירת עיניים מי המציא, כתוב בתורה במפורש וקוראים זאת כל יום ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עינכם(פרשת שלח לך). אין בחלומות נסתרות כיוון שה' בוחר לגלות לך או לרמוז לך דבר מה, וכן צריך לדעת להבדיל בין חלום אמת לשקר ולזמנים בהן החלומות הם אמיתיים.
שמירת עיניים ? מי המציא את השטות הזו?
שמיל | 10-09-2018 10:56
נהפוך הוא , הכוח שיש באדם הוא בהתאפקות ובשמירה על היצר. מי שהיצר גובר עליו אינו אדם שלם. אדם צריך להתמודד עם היצר ולנצח אותו למרות מראה עיניים. אנחנו חיים בעולם בו יש גירויים רבים ואנחנו צריכים ללמוד להתמודד איתם ולא להעמיד פנים שאיננו רואים אותם. מי שאינו יכול להתמודד עם היצר הוא אדם חלש. ככל שנחשף יותר למראה עיניים כך, תפחת השפעתם של הגירויים עלינו.
מומלץ גם להתרחק מנוכלים ומאחזי עיניים
זהירות | 08-09-2018 16:23
כל מי שמבטיח שהוא יודע נסתרות מקובל או כל קשקוש אחר הוא נוכל שפל הגוזל כסף מאנשים תמימים.
3
יש חלומות אמת וזה ברור מחלומות יוסף
יפה יוסף | 04-10-2018 18:22
ועוד חלומות אחרים בתנך.לא צריך להיות גאון לדעת שיש חלומות אמת אבל לא לכל אחד.צריך להיות דובר אמת כדי שחלומותיו יהיו אמת.החלום זה לא תמיד אחד על אחד אבל יש בו מסר אם טוב ואם רע.בסיפור לעיל היה חלום אמת ובכל זאת מתעקש שלא.