אין זו משימה מובנת מאליה, מצדו של רב, לצאת להגנתה של אישיות פוליטית, ואפילו תהיה זו מן הקרובות לעמדות התורה. הגנה כזו תיראה תמיד כגובלת בחנופה, כמשוקעת באינטרס, וגרוע מכל, האישיות הפוליטית תתנשא בגאווה מעל הרב ללא כל יוצא מן הכלל. אך הפעם כיון שמדובר בטובת כלל ישראל, אין מנוס מלדחוק חששות ודאגות אלה הצדה, ולומר את האמת.
כל יהודי נורמלי ובריא לא היה זקוק להתקפתו של ח"כ סמוטריץ' נגד החלטת הפרקליט הצבאי הראשי לפתוח בחקירה נגד קצינים וחיילים, שהיו מעורבים באירועים שבהם נורו למוות שני פלסטינים שהתפרעו ליד גדר המערכת ברצועת עזה, כדי לחוש ולהבין שיש כאן לא רק ״להיטות היתר להיראות טוב בעולם במחיר תקיעת סכין בגב לוחמי צה"ל היא מסוכנת ופוגעת בביטחון ישראל״ – אלא שמדובר בסימני מחלה כרונית שפגעה בחלקים ידועים של החברה הישראלית כבר שנים רבות. וברור גם ש״לוחמי צה״ל ראוים לגיבוי והוקרה, גם במקרים של טעויות. ולא לפרקליטים שיושבים במשרדים ממוזגים ושופטים לאור הפלורסנט סיטואציה מלחמתית מורכבת אל מול פני האויב״.
עצם חקירת הלוחמים נובעת מפעילות השמאל
ובכל זאת, ידידי הרב יעקב מדן יצ"ו, ראש ישיבת הר עציון, טען שח"כ סמוטריץ' טעה משום שבביקורתו הוא משחק לידי גופי השמאל הקיצוני בארץ ובעולם המתאמצים מעבר ליכולתם, לפלג ולסכסך את החברה הישראלית, ובמיוחד את צה"ל, וכך לפורר את כל היקר לנו במדינתנו. ולכן, לדבריו, אסור לאיש להביא את צה"ל, שכל תפקידו הוא להגן על עמנו, לעסוק ב"קטנות". אין איש שיכול לזלזל בחששות אלה, של נפילה לעיסוק הדוחק את הדאגה לבטחון הצדה, ומשום כך שיקולי הרב מדן ראויים לתשומת לב ולהתחשבות.
אלא דא עקא, אף שכוונתו טובה, טיעוניו עיתים תמוהים, עיתים לוקים בחסר ועיתים אף מופרכים. תמוהים, כגון העובדה שכראש ישיבת הר עציון הוא קובל נגד הפירוד והפילוג בצה"ל, מטעמי בטחון, ושכח שהפירוד הראשון בציונות הדתית (ומטעמי "בטחון"), החל עם הקמת תנועת 'עוז ושלום' שמרכזה היה בישיבת הר עציון.
אך קשה מזה: כיצד ידידי, על אף היותו ראש ישיבה, אינו מבחין בטעות הלוגית שבדבריו? הלא עצם החקירה נגד שני חיילים אלו, נובעת מפעילותו של השמאל הקיצוני, היודע מתוך ההד שעשתה פרשת אזריה באווירה הציבורית, שעצם החקירה תקומם חלקים נרחבים שעדיין ברי דעת במדינתנו, וא"כ ההסכמה לפתוח בחקירה כזו היא כבר כניעה של צה"ל ללחצי השמאל הקיצוני הבא לסכסך. מגמת הסכסוך בחברה הישראלית כבר החלה, ועוד באמצעות היקר לנו כצה"ל. מה גם שצה"ל כבר נגרר לעיסוק בקטנות אלה. מדוע, אם כן, הרמת קול הקורא לצה"ל לא ליפול בפח, תיחשב לגורם סכסוך כאשר כל כולה באה דווקא למנוע סכסוך?!
החקירה היא הריסת צה"ל
וגדולה מכולן: נניח שנשכח מהעוולות של צה"ל בעת האחרונה כלפי דתיים, כדי שלא נפורר צה"ל על קטנות מסוג "זעקה על קיפוח הדרוזים, לענייני הדתה, מ'אכלו לי', ל'שתו לי' וכו' וכו'", כדרישת הרב מדן, במקרה זה, חקירה זו אינה "קטנות" כלל וכלל, ואינה עיסוק דתי. היא עוסקת בלב ליבו של תפקידו של צה"ל! ומשום כך, כל כולה מהווה הריסה של צה"ל. כי לא זו בלבד שהיא מביאה חיילינו לידי סכנה, אלא שהיא גם מפוררת את צה"ל מבפנים, משום שכל מוטיבציה ללחום תיפגע ממנה, באשר כל חייל יחשוש לנקוט בצעדים הנראים לו נכונים בשטח.
יסלחו לי הקוראים על סגנוני הבוטה, אך אין מנוס מלקבוע שמכאן והלאה, רק אידיוט או לחילופין בעל מסירות נפש מלאכית, ירצה ללחום בלב שלם בצבא שעלול להעמיד אותו במשפט על פגיעה באוייב! האמת היא, שטפשות זו, המביאה צבא לחקור חייליו על פגיעה באויבים אכזריים, היא שיא הראוי בהחלט לספר השיאים של גינס, ואינני מבין איך עדיין לא זכה להירשם לטובת מדינתנו. מלה טובה על כל פנים חייבת להיאמר: אי אפשר שלא להתמלא הערצה כלפי עמנו, שלמרות טפשות זו, בניו נלחמים ברבבותיו כאריות, למרות איומים משפטיים פנימיים כאלה.
אבל על ידידי ראש הישיבה, מתעוררת שאלה קשה ביותר: כיצד אין הוא זוכר את דברי חז"ל המפורשים, לפיהם בשעת מלחמה "טוב שבגויים הרוג"?! אין בדברי אלה כל הזמנה לתרגום לשפת המעשה של אמרה זו, משום שפקודות צה"ל אוסרות פעמים רבות גישה זו, וחייבים לציית לפקודות צה"ל. אך במסגרת דיון פילוסופי-מוסרי וסוציולוגי צבאי יהודי, השאלה חייבת להישאל.
מלחמה היא מאבק בין עמים
כיצד ראש ישיבה מכובד, נופל בפח של העיוות מבית מדרשו של אהרן ברק, לפיו לאויב מעמד משפטי שווה לזה של אזרח? מלחמה, ככל מלחמה, אינה מתנהלת בין פרטים. מלחמה היא מאבק בין עמים, וככזו, כל פרט בצד של האויב, הוא בהכרח על תקן של לוחם שבא לפגוע! לצערי, כבר פעמים רבות מדי נאלצתי להעיר, שמישיבתו יוצאים קולות צורמים, במנגינה מאד כנסייתית, לפיהם אויבינו הרוצחים, ראויים ליחס הנכון והראוי לסתם אזרח מבני עמנו. אל נא תטילו עלינו פעם נוספת, את חובת ה-'VIA DOLOROSA'.
העובדה שידידי ראש ישיבת 'הר עציון', השולח את תלמידיו בקו ראשון באלפים, רואה בויכוחים אלה המבריאים את החברה סכנה, ואינו רואה בכניעה של צה"ל לאיומי השמאל סכנה, מדאיגה ביותר. בפרט בימינו אלה, כאשר מתפרסמים דבריו של מי ששימש כסגן הרמטכ"ל, יאיר גולן, שהספיק להצטיין באמירות שנויות במחלוקת המפלגות את כל עם ישראל. קצין בכיר זה, המתגלה כחניך חוגי השמאל הקיצוני, שהתפרסם כבר בהאשמות של פאשיזם בתוכנו, העז להוסיף, ע"פ עדותו של חגי הוברמן, במהלך יום עיון בנושא 'ערכי צה"ל' לפני "קציני אוגדת המילואים הדרומית, מרמת מפקד פלוגה ועד מפקדי חטיבות", "כי ערכי צה"ל מחייבים לסכן חיים של חיילי צה"ל, כדי לחסוך בחיי פלסטינים חפים מפשע"!
ומדוע להרעיש עולמות כנגד הצהרותיו של תא"ל וינטר הוא דבר מה מוצדק, ולא חוששים לכך שהדבר מפורר לא רק את צה"ל, אלא את כל עמנו, וליאיר גולן מותר לתקוף בתוך תוכו של צה"ל (באותו יום עיון) קצין מבריק?!
אינני מבין מדוע לא הציע הרב מדן הצעה נגדית, כגון לומר לפצ"ר להישאר בארון אטום וכך לא ישמע תלונות השמאל, ובאופן זה, לא יתעורר כל חשש של התפוררות? מדוע לא הציע הרב מדן לצה"ל, להפסיק לעסוק בפוליטיקה, בחינוך לאידיאולוגיה ידועה, וכך יוכל להתמסר כולו רק לענייני בטחון?
צה"ל הוא צבא ה'
לסיכום: ידידי היקר, אתה רוצה ובצדק, לשמור על צה"ל, וגם אנחנו רוצים לשמור עליו ולא פחות ממך, אך הפעם טעית. משימתנו הקדושה היא לומר לצה"ל: אין מקום יותר לכוחנות מזמנו של בן גוריון, שאיפשרה לצה"ל לעצב את רוח האומה באמצעותה. רוח האומה נושבת מהר סיני, ורוח זו היא היא המשפיעה על האנושות כולה כבר אלפי שנים. צה"ל איננו רק צבא הגנה לישראל, אלא הוא צבאות ה', והשמירה על אחרון החיילים הינה משימת קודש.
ולמען שמירה זו נמשיך, ומחוייבים אנו להמשיך להיאבק נגד כל גורם המסכן אותם, אף אם גורם זה אהוב ומוערך ככל שיהיה. לא יהיה בכך פירור ופירוד, אלא אהבת ישראל אמיתית ועמוקה. וסליחה על הביקורת בערב ראש השנה, כי גם היא באה להעדיף אהבת עמנו והשמירה עליו עולה על כל כבוד המתבקש לכל גורם פרטי.
==
הרב ד"ר אליהו רחמים זייני הוא ראש ישיבת ההסדר בחיפה
מה דעתך בנושא?
12 תגובות
3 דיונים
יעקב מדן
הרב זיני הביע במשפטים קצרים את כאבו הגדול על חקירת חיילי צה''ל ועל דבריי בנושא זה. למרות כאבו הגדול דבריו נאמרו בסגנון מכבד והוא נזהר מאוד מלפגוע ביריבו, כלומר,...
הרב זיני הביע במשפטים קצרים את כאבו הגדול על חקירת חיילי צה''ל ועל דבריי בנושא זה. למרות כאבו הגדול דבריו נאמרו בסגנון מכבד והוא נזהר מאוד מלפגוע ביריבו, כלומר, בי. מעבר למחלוקת הברורה בינינו, למדתי הרבה מסגנונו המכבד של הרב זיני ומן הדוגמה האישית שנתן, ודומני שבערב ראש השנה לימוד זה חשוב יותר מן המחלוקת בינינו.
המשך 00:21 30.08.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסי
קורא לרב מדן ידידי ונכנס בו בזלזול תהומי. אבל זה הסגנון שלו כלפי כולם
13:51 31.08.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
צביקה
והמדינה צריכה לתת את הכל.לאנשים שמוסרים את חייהם למענה בגבולות מול האויבים.כולל במענה המוסרי בבתי המשפט.ומי שלא מבין שיעבור עם זחאלקאה לקטאר.
21:05 29.08.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמואל בן אברהם
לשמוע יותר בסוגיות ציבוריות.
20:20 29.08.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
צר לי מאד שנושא שניתן היה לדון בו בכובד אאש ובכבוד הדדי נכתב באופן בוטה ומעליב ובכלל לא מתייחס לטיעונים ענייניים. מתחיל הרב זיני במילים: "כל יהודי נורמלי ובריא...", כלומר...
צר לי מאד שנושא שניתן היה לדון בו בכובד אאש ובכבוד הדדי נכתב באופן בוטה ומעליב ובכלל לא מתייחס לטיעונים ענייניים. מתחיל הרב זיני במילים: "כל יהודי נורמלי ובריא...", כלומר יהודי נורמלי ובריא מסכים עם הרב זיני ואילו מי שאינו מסכים עימו הינו בהכרח לא נורמלי או לא בריא (כנראה בנפשו) או שניהם יחד. הואיל ואני חושב שאני נורמלי ואפילו בריא ואיני מסכים עם הרב זיני הרי שברור מדוע אני מתקומם נגד הסיגנון. אבל לגופו של עניין המחלוקת בשאלה אם לוחם פעל כשורה או רצח היא שאלה רבת משמעויות. האם עצם היותו של אדם לוחם משחררת אותו מכל ערך אחר. "טוב שביהודים הרוג" אמרו הנאצים על היהודים. אם הרב זיני רוצה להצדיק את אוייבינו ולקרוא לחיילי צה"ל נאצים שישחרר אותם מכבלי הצורך המבצעי בהרג האוייב. אם חייל יורה על מנת להרוג כשאין בכך צורך מבצעי וכשהוא יודע שאין בכך צורך מבצעי הרי שאם הוא הצליח, הוא רוצח. אני מקווה שיוכח שהיה צורך או שהיה לחייל יסוד דביר להניח שהיה צורך. אבל אם לא היה צורך והחייל הרג הוא חייב להענש. כבר ממשפט גבעתי הראשון חיילים ידעו שאם הם רוצחים הם יענשו. זה טוב. זה בונה צבא הוגן.
המשך 19:30 29.08.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
Mi atA
על מה תלין הרי נהגת באופן דומה לתלונתך. בחודש הרחמים והסליחות כדאי להתאפק .שנה טובה.
22:08 29.08.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עפרה
הכל יפה כול עוד זה נשאר בדלת אמות הצבא ולא פרסום ניסה זה מחליש אותנו ומעצים את האויב יש להפעיל חשיבה לפני תגובה לקחת את כוחו של צה"ל זו תוכנית אבדון לכולם.
06:31 30.08.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלום
ידידי, הרב לא אמר להיכנס עכשיו לתוך כפרים ולהתחיל לירות באנשים שלא עשו כלום. הרב צעק על כך שאפילו בעת שיש צורך מבצעי (כמו מחבלים שחוצים את הגדר) חיילי צה"ל נכנסים לכלא על שעשו את עבודתם והרגו את המחבל! אני מודה בכל יום לה׳ על שסיימתי את שירותי כמפקד ביחידה קרבית ושכרגע אני במילואים, כי אחרת היה סיכוי גדול שבתקופתנו אנו הייתי מעדיף לא לשרת כלל- או להיות מדליק ממטרות צבאי. באמת כל הכבוד לחיילים ששומרים עלינו למרות שהמדינה הולכת נגדם מתוך אומץ! ומסכנים החיילים שפשוט לא חכמים מספיק כדי להבין את המצב ולהישאר בבית...
09:01 31.08.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמוס צברי
הדתיים הורסים כל חלקה טובה בצבא. עדיף שלא יתגייסו כלל כמו החרדים ולא יתערבו בניהול הצבא.
10:41 29.08.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דרור
ומי יתגייס ? שמוצניקים ובדויים ? אם דעתיים עכשו עוזבים צה"ל כבקשתך לא ישאר שם פחוגה מבעית אחת. שקץ שכמוך.
12:45 29.08.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בדיוק
אפשר להחליף את כל הדתיים שלא מפסיקים להתבכיין ולהתלונן בבנות לוחמות.
18:34 29.08.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עפרה
אתה חשוך גזען ומעל הכל שונא ישראל על זאת עונשך יצאיה מתחומי הארץ אין מקומו של משטין בארצנו
06:26 30.08.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר