שו"ת מחאת חוק הלאום: האם דרוזים - הם אחינו?

שו"ת מחאת חוק הלאום: האם דרוזים - הם אחינו?

על רקע מחאת הדרוזים מזכיר הרב שלמה אבינר בראיון: "זו מדינה יהודית. לא ערבית ולא דרוזית. אך יש מקום למיעוטים. לכן, יש להתייחס לכל דרוזי באורח אינדיבידואלי בהתאם"

הרב אבינר לסרוגים: הדרוזים - הם לא אחינו
  (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

האם דרוזים – הם אחינו? ראיון עם הרב שלמה אבינר, רב הישוב בית אל וראש ישיבת עטרת ירושלים

האם דרוזים אחינו הם, כמו שיש מתבטאים?

לא. היהודים הם אחינו. כל היהודים – דתיים, חילוניים, שמאלניים, ימניים, חרדים, ציונים, רפורמיים, קונסרבטיבים, בארץ ישראל ובחוץ לארץ. אבל הגויים אינם אחינו. הם אנשים בצלם אלהים, אבל אינם יהודים.

יש דרוזים שנפגעים מחוק הלאום המגדיר את מדינת ישראל כמדינה יהודית…

אכן זו מדינה יהודית. כך נצטוה אברהם אבינו: ואעשך לגוי גדול. ובשביל זה, קמה התנועה הציונית. בשביל לגור במדינה לא יהודית, אפשר להישאר באמריקה.

אבל אין לגוי מקום בארץ?!

ודאי יש לו מקום בתנאים מסויימים. א. תנאי רוחני, שאינו עובד עבודה זרה. ב. תנאי לאומי, שמקבל מרות מדינת ישראל (רמב"ם מלכים פרק ו).

לא צריך שבע מצוות בני נח? די להימנע מעבודה זרה?

זו מחלוקת תנאים. מרן הרב קוק מוכיח שדי להימנע מעבודה זרה, וכן רבנו הרב צבי יהודה (שיחות הרב צבי יהודה, ארץ ישראל, בפרק "נכרי אשר בקרבך"). על כל פנים הדת שלהם אינה עבודה זרה.

הדרוזים הם מוסלמים?

לא. הם נתפלגו מן השיעים לפני כאלף שנה. יש להם דת עצמאית, מאמינים באדם, נח, אברהם אבינו, משה רבנו, ישו הנוצרי, מוחמד ועוד מוחמד אחר.

גם יתרו…

כן, בדרגה יותר נמוכה. על כל פנים, אינם עובדי עבודה זרה.

יש דין גר תושב בימינו?

לא. כי אין יובל. אבל הראב"ד כותב שבכל זאת גוי יכול לגור בארץ, והכסף משנה כותב שגם הרמב"ם מסכים איתו (הלכות ע"ז פרק י).

לא לשפוט לפי מקרי קיצון

ומה בדבר קבלת מרות המדינה?

סך הכל הם אזרחים נאמנים וגם משרתים בצה"ל במסירות נפש.

קצין גבוה דרוזי מסר ידע לסורים במלחמה…

כן. ואכן הרמב"ם כותב שלצבא מגייסים רק יהודים (הלכות מלכים ד ב. ו א). והיו עוד פרשיות ריגול. אבל הן היו מקרים יוצאי דופן ולא שופטים על פיהם.

ש:וקצין אחד פגע בחיילת יהודיה שתחת פיקודו…

כנ"ל.

בשנת תשס"ח היו אירועים קשים מאוד בפקיעין, שהיוו שיא של שנים של שנאה והתנכלויות ליהודים שם, ממש אווירה של פוגרום כמו בתרפ"ט, שרפו ליהודים את הרכב, את הדירה, והם נסו על נפשם. היה נורא…

נכון. נורא מאוד. אבל שוב, יש להיזהר מהכללות, גם כלפי גויים.

יש לגוי דין לדון לכף זכות?

לא. אבל יש דין להיות איש אמת.

אז הכל בסדר איתם?

על פי רוב. אבל ודאי יש לעמוד על המשמר. אי אפשר לדעת עתידות.

כן, אומרים שהדרוזים הם תמיד עם חזק, אז זה יכול להתהפך…

ליתר דיוק, הם תמיד נאמנים למדינה בה הם גרים. רוב הדרוזים גרים בסוריה, אז שם הם נאמנים לסוריה ומגדירים עצמם כסורים. הגרים בלבנון מגדירים עצמם כלבנונים והגרים אצלנו מגדירים עצמם כישראלים.

ישראלים לכל דבר?

אתה צודק. זה מורכב. הם קודם כל רואים את עצמם כדרוזים, אחר כל כישראלים ואחר כך כערבים.

למה כערבים?

כי הכל מורכב. למשל חלק מהדרוזים בגולן, אינם רוצים לקבל אזרחות ישראלית, בגלל סמיכותם לסוריה, וחששם שהגולן יעבור לסוריה. כמובן, זה לא יקרה, בע"ה.

אז מה הבעיה עם העדה הדרוזית?

אז לפני קום המדינה מה היה?

בעבר הרחוק, לפני 400 שנה, הם תקפו פעמים רבות את יהודי צפת, שדדו, ויהודים ברחו. בזמן המנדט הבריטי, היו ניטראלים. בזמן המרד הערבי הגדול תרצ"ו-תרצ"ט, רובם עמדו מן הצד ומיעוטם הצטרפו לערבים. לאחר קום המדינה, הם הצטרפו לצה"ל. הוא שאמרנו, הם מצטרפים למדינה השולטת.

אם כן, מה הבעיה עם העדה הדרוזית?

אף מדינה בעולם אינה עושה הסכמים עם עדה זו או אחרת. היא מתייחסת לכל אחד לגופו, באורח אישי, אך אינם מאפשרת הופעת קבוצות לאומיות עצמאיות, שמהוות מדינה בתוך מדינה. וכן, אנחנו צריכים להתייחס לכל דרוזי באורח אישי. אם הוא נאמן למדינה, לוחם בצה"ל במסירות, מאוד נכבד אותו, וניתן לו תגמול הולם.

הם שופכים דמם עבורנו…

הם שופכים דמם עבור עצמם. יש אצלם מצוה גדולה להגן על אח דרוזי. והם מבינים היטב שבזה שמתגייסים לצה"ל, הם בעצם מגינים על עצמם. זו החלטה שכלית, ישרה ומוסרית.

אז לא צריך הכרת טובה?

ודאי צריך. פעם בהיותי חייל, נסענו בקומנדקר כמה חיילים מאחורה, ושמענו חדשות שחייל נהרג. הפנים התכסו בעצב. אז הודיעו את השם: דרוזי. אז אנחת רווחה יצאו מפיהם: זה רק דרוזי. אך אחד שישב איתנו היה דרוזי. ואז הוא אמר בצער ובכעס: מה זאת אומרת "רק דרוזי"!! הוא צדק מאה אחוז.

ובסיכום?

זו מדינה יהודית. לא ערבית ולא דרוזית. אך יש מקום למיעוטים, אם הם לא עובדי עבודה זרה ומקבלים מרות המדינה. לכן, יש להתייחס לכל דרוזי באורח אינדיבידואלי בהתאם. "מי ומי" ההולכים – ראשי תיבות "מעשיך יקרבוך ומעשיך ירחקוך".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
66 תגובות - 41 דיונים מיין לפי
1
הדרוזים
יוסי | 04-08-2018 21:22
עם כל הכבוד לרב צריך לנסות לגשר וכמה שפחות לגרום לקשיים ומרירות שלא חסרים.
ישראל משולים לגפן שאינו מזדווג עם שום אילן
עמוס | 05-08-2018 7:17
הקירבה בין הדרוזים לבין עם ישראל הכשר אינו טוב. לכן חוק הלאום הוא חוק תורני אמיץ
2
צודק.מי שמתגייס לצהל עושה לעצמו
יפה יוסף | 04-08-2018 21:33
מגן על עצמו ועל עמו . הערבים שלא מתגייסים מקומם בגדה עם דמוקרטיה וצבא משלהם.יהודי לא צריך למות במלחמה בשביל עם אחר . לעשות חסד כן.
יש עוד סיבות להתגייסותם לצה"ל
לא פילנטרופים | 05-08-2018 0:06
קריירה צבאית עם כל ההטבות, כבוד ועוד.
3
הדרוזים נאמנים לעצמם יותר מלדינה בה הם חיים
דוד | 04-08-2018 21:49
אסור בתחלית האיסור לגייס מי שאינו יהודי לצבא על פי הלכות רמבם שחלילה לא יהיו גייס חמישי מיומן בנשק ובמודעין צבאי חלילה. עכשיו הזדמנות לחזק את חוק הלאום לבטל את חובת הגיוס לדרוזים,לאסור עליהם להתגייס לצבא ארץ ישראל ולכוחות בטחון כלשהן. לאסור לקבל נשק. ולהשוות אותם כשלב ראשון כשאר בני מיעוטים לפי שעה. עד שתושג המטרה הסופית של יעוד ויישוב ושליטה מוחלטת על ארץ ישראל
4
ל2
גנא | 04-08-2018 21:49
אתה חוצפן מאיפה החינוך הזה?? מציע לך להתנצל בפני הרב שהוא תלמיד חכם עצום וצדיק! אין חובה להסכים יש חובה לכבד!
5
רב מתועב
מינה | 04-08-2018 21:50
אני בזה לך רב גזען מטונף אני יהודייה ומתעבת אותך ויהודים כמוך אתה לא אחי מעדיפה אח דרוזי מרב מחליא כמוך
6
כרגיל המראיין שואל שאלות רשלניות ושטחיות
יואב | 04-08-2018 22:20
חבל חבל ושום חבל על הרמה וחוסר האחריות של הראיונות שאתם מעלים כן זה מכוון אליך השואל המופיע בראש הכתבה כמראיין . אתה לא חושבים יותר מדי כאילו מראיינים בכיף ומפרסמים בכיף. ואנו אנא אנו באים
7
שלמה אבינר
דודי | 04-08-2018 22:43
אני עוקב בשנים האחרונות אחרי ההצהרות, האמירות והדעות של שלמה אבינר ולעוקביו אני אומר - האדם הזה חולה נפש.
8
הרב אבינר אמיתי
אורי מזרחי | 04-08-2018 22:43
יישר כח הרב אבינר
9
בוודאי יותר אחים מהחרדים שאינם מתגייסים
יפה יוסף | 04-08-2018 23:01
וגם חצי יותר אחים מבני ישיבות ההסדר שסידרו לעצמם חצי שירות.
90 אחוז מהטוקבקים הם נגד הדרוזים והבדואים
עמוס | 05-08-2018 19:57
הבדואים הם הגנבים והגזלנים הגדולים ביותר בהיסטוריה.
חוסר עכרת תורה ביהודי מרחוב גוי
ישי | 05-08-2018 12:48
קל יותר לומר לדרוזי משרת מאשר יהודי שלומד כל באשר הוא כולל אותך,נראה(נמליץ לך) אותך לילה אחד ללכת אצלם ונקווה לראות חיי בבוקר .
האחים האלה ימכרו אותך לסוריה
שי | 05-08-2018 11:54
ברגע שתיווצר ההזדמנות. אתה מוזמן לחזור לשיעור היסטוריה בכיתה ו' וללמוד איך האחים הערבים, למשל, טבחו ביהודי חברון בתרפט.
10
הגייס החמישי
הפוסק | 04-08-2018 23:04
ראינו הערב את הגייס החמישי בכיכר מלכי ישראל ועוזריהם הקוראים לעצמם יהודיים, אשר לא רוצים שתהיה כאן מדינה יהודית- וכמובן הכל בתמיכת המחבלים התקשורתיים. ביבי הבין זאת באיחור, אך זה מבחן חייו: אסור לו לסגת כהוא זה מהחוק הטריוויאלי ביותר, ומצד שני אסור לו בתכלית האיסור לתת לדרוזים שום פרס,שום מענק, ושום הקלה. מתברר יותר ויותר כי הדרוזים הם ערבים לכל דבר, והולכים תמיד עם הכוח. ראינו זאת כבר אז, בקרב על רמת יוחנן... היום אסור למצמץ מולם, הם חיים יותר מידי בלוקסוס, מקבלים משכורות ממשלתיות, כמו תאל אמל אסעד אשר חוגג על חשבון הקופה הציבורית, ומשמיץ את המדינה. הפתרון פשוט: לחזק את ראש ממשלתנו בכל מחיר, ומצד שני להדיר את רגלנו מהשווקים והכפרים הדרוזים, והם כבר יבואו על ארבע.
11
תת רמה
אריאל | 04-08-2018 23:34
לגמרי
12
כל מלה מהגאו שליט''א היא קודש. יהי ה' עמו
עמוס | 04-08-2018 23:45
אין גרים מישמעאל. הדרוזים כיום הם ''ישמעאלים מושלמים''
13
אמת
רחל | 04-08-2018 23:50
השמאל מעונין לגרום לאנרכיה ... לדרוזים יש זכויות במדינת ישראל.. ודיי עם הצביעות של השמאל
14
מדינת יהודים
הפוסק | 04-08-2018 23:58
ראינו הערב את הגייס החמישי בכיכר מלכי ישראל ועוזריהם הקוראים לעצמם יהודיים, אשר לא רוצים שתהיה כאן מדינה יהודית- וכמובן הכל בתמיכת המחבלים התקשורתיים. ביבי הבין זאת באיחור, אך זה מבחן חייו: אסור לו לסגת כהוא זה מהחוק הטריוויאלי ביותר, ומצד שני אסור לו בתכלית האיסור לתת לדרוזים שום פרס,שום מענק, ושום הקלה. מתברר יותר ויותר כי הדרוזים הם ערבים לכל דבר, והולכים תמיד עם הכוח. ראינו זאת כבר אז, בקרב על רמת יוחנן... היום אסור למצמץ מולם, הם חיים יותר מידי בלוקסוס, מקבלים משכורות ממשלתיות, כמו תאל אמל אסעד אשר חוגג על חשבון הקופה הציבורית, ומשמיץ את המדינה. הפתרון פשוט: לחזק את ראש ממשלתנו בכל מחיר, ומצד שני להדיר את רגלנו מהשווקים והכפרים הדרוזים, והם כבר יבואו על ארבע....
15
גזען קטן וחשוך
יפה יוסף | 05-08-2018 0:01
כבוד לרהב אבינר
16
כבוד
ג | 05-08-2018 0:07
כבוד לכל הקבוצות שחיות כאן אנחנו לא סוריה שרוצחת דרוזים אבל המדינה היא מדינה יהודית ולא מדינת כל אזרחיה לשרת בצבא זו זכות גם לדרוזים הם לא חייבים כאשר הדרוזים היו בסכנה בסוריה מי שבא לעזרתם זה רק ישראל אל תשכחו את זה
17
אני מתחבר לאמירה "להתייחס לכל אחד באופן אישי"
שי | 05-08-2018 0:16
רק חבל שהכותב לא נוטל קורה מבין עיניו ומרחיב את זה גם לגבי יהודים. נראה לי שאפילו הכותב והקוראים המאמינים ביותר היו מעדיף בתור שכן רופא דרוזי (ואפילו ערבי רחמנא לצלן) מאשר פדופיל יהודי. לגבי כל התקריות, שמוזכרות - היה לפחות קצין יהודי דתי שהטריד חיילת יהודיה (בוכריס), וגם יהודים שמסרו ידיעות לאוייב ולהגיד שהשירות הצבאי של מישהו הוא להגן על עצמו ולכן לא נחשיב? נו באמת, את זה אפשר להגיד על כל חייל. למשל חיילי הציונות הדתית משרתים כדי להגן על נכסי הציונות הדתית, אז שלא יצפו לאיזו הכרת תודה מיוחדת.
18
הרב, לך לחרדים לפני שיחרימו אותך במגזר הסרוג....אתה מדי אמיתי.
נתי | 05-08-2018 0:33
מה אתה אומר
ישו | 05-08-2018 12:49
מאמת לא צריך לפחדמוזהממה הרב עושה.
19
הנשים הדרוזיות היו רוצות שיהיה להם בעל יהודי
אליסף | 05-08-2018 0:33
הדרוזים מתיחסים לנשים שלהם כמו לכבשים צריך לעזור להן לעבור ולהיות חלק מהעם הנבחר שהמדינה תאפשר לנשים הדרוזיות להצטרף בקלות לעם ישראל במסלול קצר ומיוחד תוך פחות משנה אפשר להכניס לאם ישראל עוד עשרות אלפי נשים שיזכו לבעל יהודי ולחתונה כשרה ברבנות הרב שלמה אבינר, רב הישוב בית אל צודק שהדרוזים צריכים לקבל את זה שהם חיים במדינה יהודית כאן זה לא מדינת הדרוזים עם הדת שהם המציאו לעצמם שיקבלו על עצמם את דת האמת והתורה ושלא ישרתו בצהל עדיף
20
איש צר עין, כפוי טובה, מחרחר רעה
יעקוב החשמונאי | 05-08-2018 0:56
על יהודים מהסוג של הרב אבינר אמר ישו : הישמרו לכם מלימוד הפרושים, בני הצפעונים, קברים מסוידים יפה מבחוץ, איך תוכלו למלל טוב ואתם רעים? כי משפעת הלב ימלל הפה.
21
אפרופו גוי גדול
הרב בריח | 05-08-2018 1:04
ונתתי את זרעך כחול אשר על שפת הים.. עוד משהו שאלוהים הבטיח ולא קיים 12 מיליון זה לא גוי גדול. בטח שאפשר להתגייר ויהדות היא לא גנטית
גוי גדול יהיה באחרית הימים
יהודי | 08-08-2018 20:07
כשאנו בגלות אז כתוב במפורש שנהיה מעט מכל העמים
22
טעויות קריטניות של הרב המחמיר והקנאי
איש הטעיות | 05-08-2018 1:20
דבר ראשון הרשימה אותה הוא ציין אינה נכונה, זה תאקיה, הטעייה שלהם כלפי המוסלמים. יתרו אצלהם זה הנביא העליון וכנראה שיש להם סלידה חזקה למוחמד(למשל הפעם הראשונה ששמעתי על עיישה בת השש שמוחמד נישא אליה היה מדרוזים). כמו כן יש תקדים וזה בני שבט הקיני, שגם היו קשורים ליתרו. אי הכרת תודה למי שחלק ממך ונתן את נשמתו אליו מזכיר יותר את הגויים באירופה באנטישמיות שלהם. יחס דומה שמעתי מהרב כלפי האוונגליסיטים. הוא מנסה לדרדר אותנו לסכסך אותנו עם חבירנו בדומה לשמאלנים שמנסים לעשות אותו דבר עם אותם שתי קבוצות. אל תקשיבו לרב אבינר הקנאי שהבריח ואיים באיומים על אוחנה
23
מחזק את הרב, דעת תורה שהחכמנו גם אנו. תודה
אהרון | 05-08-2018 1:47
יישר כוח לרב אבינר. דעתו ללא חת. ארץ ישראל לעם ישראל. מי שלא טוב לו יש מקום בסוריה. לא ייתכן שהחבר'ה האלה שמקבלים ים של הטבות אינסופיות,בין אם בשטחים וקרקעות, הטבות, הקלות, וכו' וכו' מה שכל חייל משוחרר יכול לחלום עליו. גם אני 15 שנה אחרי שחרור לא הגעתי לרבע שיגיע דרוזי. אז מספיק עם החמדנות והצביעות...
רב גזעני
ולדימיר | 18-01-2019 1:27
הרב הזה גזעני ולא צודק בשום מילה, אתה ממש לא מבין על מה אתה מדבר, החוק כן פוגע בזכותם של כל בני העדה הדרוזית, אתה לא מכיר את הדרוזים אפילו, יש לי מלא חברים דרוזים! אני מכיר דרוזים מקרוב אני יהודי והדרוזים הם כן האחים שלי ושל כל עם ישראל! אתה לא מחליט את זה! קודם כל הם לא מאמינים בישו הנוצרי ולא במוחמד המוסלמי! יש להם אמונה ודת משלהם הם לא ערבים אויבי המדינה שלנו הם כן שופכים דמם עבור המדינה ולא רק עבור עצמם. רב פשוט דובר שטויות ולא מבין כלום, חרדים? רק מדברים! אתם אפילו לא משרתים בצהל כמו אחינו הדרוזים, גזעני בן אדם גזעני!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! לך לעזאזל
24
חילוקים מניין?
לא מובן | 05-08-2018 2:59
לא מובן החילוקים של יהודים אחים לא יהודי לא אחי.. מאיפה זה נלקח? לא סתם להגיב מהתורה, איפה בתורה? כי כולנו בני אברהם? אז גם ישמעאל? כולנו בני יצחק? אז גם עשיו? כולנו בני יעקב? כי זאת התשובה היחידה שתשאיר אותנו נבדלים משאר העמים? כולנו בני אדם הראשון, בני נח (כן, גם אנחנו בני שם בן נח), אין סיבה שגוי יהיה נפרד במילה אחי. זה כמובן לא אומר שאין חשיבות לקבוצת הפנים שלנו כיהודים בעלי ציביון משותף ושאיפה לאומית משותפת שהיא זאת שמגדירה אותנו בארצנו, ודאי שזאת מדינת היהודים. אך החילוק בין אח לאח סתם נשמע לא טוב. החיים של כולם חשובים, של כל אדם שנברא בצלם אלוקים. במקרה שלנו הערך הקולקטיבי של הזהות הלאומית של המדינה כולה, יותר חשוב מההגדרה לפרט וקבוצת מיעוט בתוכה. כך לדעתי הסבר יותר סביר לאוזן
25
הלאום והדרוזים
דרי אלברט | 05-08-2018 6:49
דברך אמת ואין הסבר אחר
26
חוק הלאום
עופר רז | 05-08-2018 8:17
לא ברור לי מה הדרוזים מתלהמים. אין בחוק הלאום מילה אחת נגדם. להיפך, יש אזכור של מיעוטים שחיים בארץ. יותר מזה, איך יכול ח״כ דרוזי לטעון שאנחנו חצופים שקועים שמדינת ישראל היא מדינה יהודית. צריך לקרוא לו את הרש״י הראשון בבראשית. אם לא נוח לו עם המדינה היהודית שילך ויחיה עם אחיו הדרוזים בסוריה. שם יותר טוב. ועוד - חוק הלאום חייב היה להיכתב, מיד אחרי הכרזת המדינה לפני 70 שנה, בתור חוק יסוד מס 1 של מדינת ישראל. אני גם מסכים עם הרב אבינר, שאין שום צורך לעשות עם הדרוזים שום הסכם מיעוט נפרד. צריך כן לעשות משאל בין הדרוזים: מי שנוח לו עם החוק שישאר. מי שלא שיעזוב. חבל שיש ביבי ו היהודים כאלה. כמו הנפל ברק, שמסכימים איתם ותומכים בהם
27
פונדמנטליסט חשוך
יובל | 05-08-2018 8:17
הרב אבינר הוא איש דת פרימיטיבי. אות קלון למסורת ולהומניזם העברי האותנטי. דמות של אינקוויזיטור קנאי מימי הביניים שהופיע פתאום למאה ה 21 במדינת ישראל. בושה.
28
לא תשנו את ההלכה ואת האמת עם התגובות האמוציונ
יעקוב | 05-08-2018 8:28
האמוציונליות שלכם שוויון זכויות לא היה אי פעם ואין עכשיו וגם לא יהיה בעתיד. חוק השבות חל רק על יהודים. הארץ היא רק של עם ישראל. מעוטים ישנם ויש להם זכויות וחובות(לעתים זכויות יתר לפי העניין) שוויון אין-זו מילה ריקה. גם בין המגזרים השונים של היהודים אין שוויון
29
קיצור תולדות הדרוזים
שי | 05-08-2018 11:53
1. מתגייסים לצבא 2. משלמים מסים 3. רוצים על זה פרס ישראל, כאילו היה מדובר באיזה מעשה גבורה ולא בחובות אזרחיות רגילות.
הדרוזים מזכירים את מצביעי ביבי
יפה יוסף | 05-08-2018 17:38
חולבים את השלטון ומיללים על קיפוח
30
גם השמאלנים לא אחים שלנו
דוד | 05-08-2018 12:32
אדם ממוצא יהודי שרק אבותיו היו יהודים כשרים והצאצא החילוהי לא שומר מצוות ובנוסף לכך,חוטא,מדבר סרה על דת ישראל הוא לא אחי! מקומו בברלין
31
כל הכבוד לרב על השמעת דעת התורה
אלון | 05-08-2018 13:41
סקירה יסודית ועניינית על מעמדם של הדרוזים על פי ההלכה
32
למה מתייחסים אליהם כאינדיבידואלים?
ו | 05-08-2018 16:56
האם מצוות דינים שב7 מצוות בני נח לא אומרת שצריך להתייחס אליהם כמיעוט שצריך להקים לעצמו מערכת משפט וכו'? סתם שאלה צדדית...
33
אבינר נכשל להבין את הרמב"ם פירושו למורה גרוע
משה משה | 05-08-2018 20:52
כתב פירוש גרוע מכל גרוע למורה הנבוכים. הרמבם הגדול לא צריך אותו כלל. כדי להבין את מורה הנבוכים, לא צריך את גבבותיו של הרב אבינר.
34
שותפות גורל היתה באופן מצידנו והוכחה במעשים.
מרדכי | 05-08-2018 23:24
יש שותפות גורל שלנו איתם, כשדעש או מי פגעו באחיהם הדרוזים ,נעשו על ידי הממשלה וצהל מהלכים כדי להצשיםילם ולמנוע הרג ואכן נמנע הדבר וזה נעשה בלב שלם והבנה לכאבם של הדרוזים בארץ לגבי אחיהם בני אותה עדה מעבר לגבול,וזה היהתה פעולה טבעית למרות שהינם סורים והיו נאמנים בתיזה לאסאד אויבנו.
35
האם המדינה לא הייתה יהודית לפני חוק הלאום?
נטף | 06-08-2018 13:59
אחרת קשה להסביר את הצורך בחוק
36
סרוגים תתביישו לכם
אשה יהודיה | 07-08-2018 0:11
שאתם נותנים פתחון פה לאיש נוראי כזה.
37
אני לא הייתי נרדם במארב כשתור השומר דרוזי אבל
צרלי.צ | 07-08-2018 1:10
גם כשהוא מהסרוגים לא יכול במיוחד כשזה הסדרניק
38
רב אמיתי ואמיץ.
חדווה | 09-08-2018 19:42
אין על הרב
39
מי זה השוטה הזה
רוני תל צור | 13-08-2018 7:08
מי זה הקשקשן שמבין בכל עניין ונושא. לימוד תורה הקנה לו הבנה בנושא הדרוזים? לא הייתי ישן בשקט אם איש זה היה מדבר לילדי ונכדי
40
שימו לב,
עצרו רגע! | 15-08-2018 11:14
חברים, שימו לב איך אתם מדברים! לכל אדם ,גם אם דעותיו שונות משלך צריך להתייחס בכבוד, במיוחד אם מדובר ברב. אין שום הצדקה להתבטא בצורה כל כך מזלזלת ופוגענית!!!!
41
חופש דת
נדב | 17-08-2018 17:03
כמו שיש בתי כנסת בחול יכולים גם להיות כנסיות ומסגדים במדינת ישראל נ.ב - במגילת העצמאות רשום חופש דת וחופש מדת