אל תשלמו לבתי הספר בלי לדעת לאן הולך הכסף - סרוגים

אל תשלמו לבתי הספר בלי לדעת לאן הולך הכסף

לקראת שנת הלימודים הבאה מציע שמואל שטח איך להוריד את מחירי מוסדות החינוך: "הורה לא ישלם אם אין הוא יודע במדוייק לאן הולך הכסף ואם משרד החינוך אישר את הגבייה"

אל תשלמו לבתי הספר בלי לדעת לאן הולך הכסף

תשלומי הורים – ניקוי המצפון ויעילות נמוכה

הארץ גועשת על תשלומי ההורים שהם בממוצע כ-1,307 ש"ח בחינוך הכללי. "הלוואי עלינו" אומרים הורים בחינוך הדתי, שבו העלות הממוצעת כמעט משולשת וברשתות מסוימות היא מגיעה לממוצע של כ-7,000 ₪ עוד לפני תחילת התשלום על פנימייה.

אלא שלאחרונה אני שומע יותר ויותר קולות אשר רואים במציאות זו מצב ראוי ומנסים לשכנע שהפתרון לבעיות טמון בהפרטה נוספת, נוסף על מה שכבר הופרט במערכת החינוך הדתי. לטענתם, במקום שההורים יוציאו את כספם על טיסות לחו"ל, מן הראוי שיוציאו אותו על חינוך ילדיהם. – לכאורה, זהו טיעון חשוב אלא שהמציאות מזמנת לנו קשיים אחרים.

העשירים משלמים, העניים מוסללים החוצה

ראשית, בל נשלה את עצמנו שרק מערכת ממשלתית היא בזבזנית. מערכות חינוך פרטיות כמו רשתות, לוקחות גם הן תקורה, שהיא לרוב גדולה מהתקורה הממשלתית. כשהכסף עובר דרך רשת או דרך עמותה, הרבה יותר קשה לשלוט על הכסף.

מעבר לכך, המציאות כיום אינה שעשירים משלמים ואילו עניים מקבלים מלגות. בפועל, רוב העניים מוסללים למוסד אחר ובכך מתחדדים הפערים החברתיים. כשמוסד צריך להיכנס לכיס של ההורים, הוא יעדיף את מי שהכיס שלו מלא. וכך, נוצרים לנו מוסדות לעניים ומוסדות לעשירים.

גם בתוך המוסד עצמו, מי שאין לו – מרגיש לא נעים, ולעיתים דווקא מי שיש לו יכולת, מתחמק מהתשלום, – ולמנהל אין יכולת ודרך לכפות.

ולבסוף, אם הטיעון הוא שהתשלום מביא לאחריות הורית, הרי אני מבקש לטעון ההיפך: התשלום מנקה את מצפונם של ההורים אשר חושבים בטעות שככל שהם משלמים יותר, כך הם מעניקים חינוך טוב לילדיהם.

ההורים חייבים להבין על מה הם משלמים

על כן, בכדי לצמצם את בעיית תשלומי ההורים הגבוהים, עלינו בראש ובראשונה להקפיד על שקיפותם: הורה לא ישלם אם אין הוא יודע במדוייק לאן הולך הכסף ואם משרד החינוך אישר את הגבייה. למעשה, המדינה כבר מממנת כיום את תוכנית הלימודים הרגילה. ביותר מידי מקומות, נגבה תשלום המוצג להורים כתוספת שעות הוראה, בשעה שהכסף הולך לתקורה שאינה חוקית. ברבע מהמוסדות גובים היום כסף למרות שלא ניתן להם אישור לכך ועל כן, ההורים חייבים להבין במדוייק על מה הם משלמים.

בטווח הארוך, יש לתגבר את חלקו של התקצוב הדיפרנציאלי למוסדות. המדינה כן יודעת מי עני ומי עשיר ובהתאם היא יכולה לתגבר את בתי הספר. הדבר גם משפיע על הרישום ומביא לצמצום הפערים החברתיים בתוך המוסדות עצמם. כמו כן, מס הנגבה ע"י מדינה הוא יעיל וצודק בהרבה, מאשר מס הנגבה ע"י מנהל אדמיניסטרטיבי. לאזרח הקטן מדובר באותו כסף ולכן עדיף להגדיל מיסים הנגבים ע"י המדינה ולהקטין מיסים הנגבים באופן מקומי.

אם נתמקד בחינוך הדתי, הרי שהצורך המרכזי הינו בהגדלת המוסדות. במוסד על-יסודי בחינוך הממלכתי לומדים בממוצע 972 תלמידים – לעומת 325 בלבד בחינוך הממלכתי-דתי. מעבר ליעילות הכלכלית, הרי שמוסד גדול עשוי להעניק מגוון רחב של לימוד תורה, מעבדות, מגמות, כיתות חינוך מיוחד ועוד. ובעיקר הוא גם יפגיש אנשים ממקומות חברתיים ורוחניים שונים.

חזרתי לפני שבועיים מארה"ב. עם כל הליקויים שיש אצלנו, כגון בכללי העסקת מורים המחייבים נתינת גמישות רבה יותר למנהל, אני בוחר במערכת הציבורית שלנו. זה עדיף ממערכת חינוך שיש בה ציבורי ופרטי, אך בה, הכסף האישי יענה את הכל.

==

שמואל שטח הוא מנכ"ל תנועת נאמני תורה ועבודה​.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
12 תגובות - 11 דיונים מיין לפי
1
סלאח פה זה ארץ ישמעאל איפה כחלון המקופח
הציבור | 13-06-2018 17:35
שלא שוכח מאיפה הוא בא
2
מי שלא משלם מקבל קנס והוצאה לפועל
אם | 13-06-2018 17:42
מי שמנסה ללכד הורים סביב הרעיון של המנעות או עיכוב מתשלומים חייב למצוא דרך להתגבר על המנגון הקיים שבאמצעותו התשלומים רשומים כחוב לעירייה עם כל המשתמע מכך.
3
נראה אותך מצליח לקבל מידע מרשת צביה
צביה | 13-06-2018 17:44
4
אם יש אישור משרד חינוך לבדוק אישור וועד הורים
שלום | 13-06-2018 18:07
מספר פעמים רשתות מזייפות אישורי וועד הורים בכדי לקבל אישור גביה מההורים. במסך של משרד החינוך ניתן לעיין אם מסומן הבוקס של אישור וועד הורים. אם הוא מסומן בקשו מהרשת להמציא לכם את אישור וועד הורים. במידה והם מסרבים בקשו זאת ממשרד החינוך. כעיקרון משרד החינוך לא מורשה לאשר תשלומים, אם אין אישור הורים, ולכן רשתות מזייפות לפעמים אישור וועד הורים.
מאיפה המצאת שצריך אישור ועד הורים??
לא קיים | 14-06-2018 20:18
צריך רק אישור משרד החינוך
5
הכי גרוע זה התשלומים ל"אהרן הרא"ה".
בוקשפן | 13-06-2018 19:05
שום שקיפות.
6
בית ספר נועם בנתניה גובה כספים כמו הסכומים
הורים. | 13-06-2018 19:13
בכתבה אך מסרב לפרט ... אם אתה מבקש הנחה כי קשה לך נותנים לך תחושה של קבצן...ובית ספר תורני הוא כבר מזמן לא!
7
תשלומים לבית הספר
מרי אביטבול | 14-06-2018 6:55
רוצה לדעת על מה אני משלמת לבית הספר
8
מוקד פניות להורים לישיבות ולאולפנות
עדן | 14-06-2018 9:30
חפשו בגוגל תשלומי הורים - מוקד לשימוש נכון במשאבי החינוך הדתי תשלומים0 ממליצה בחום, עזרו לנו עם הכספים באולפנה
9
כל מוסד מפרט לאן הולך הכסף ואין לך דרך לבדק
מכיר מפבנים | 14-06-2018 20:21
ראשית, משרד החינוך אינו מתקנן את המוסדות ביום ארוך הנהוג במוסדות דתיים, וברור שההורים צריכים להשלים, אחרת הילד יסיים ללמוד הרבה יותר מוקדם. הבעיה שהרשתותמוסדות מפרטים סכום גבוה מהמוצדק.
10
טוב שמישהו בודק ופועל ללא אינטרס ,לטובת הכלל
נורמלי | 15-06-2018 14:57
טוב שמישהו בודק ופועל לטובת הכלל , בלי אינטרס אישי. לגבי השקיפות - כבר נאמר והייתם נקיים מה' ומישראל.
11
הורים משלמים בשביל אלה עם הגיפים השחורים שלא
משלמים | 17-06-2018 13:28
מנהלת נתנה לחברי הועד רשימה של הורים שלא שילמו. מצאנו את אלה שמגיעים לביס עם הגיפים השחורים וכל קיץ בחול. אמרתי להם שטיול עותה אוטובוס, מדריך, מלווה עם נשק, אכסניה. אמרו לי: משרד החינוך משלם... אין להם בושה בגרוש. עוד התלוננו למה המנהלת נתנה את השמות שלהם. אנו מממנים לילדים שלהם את הלמודים והטיולים, אוכלוסית שתו לי אכלו לי