אצל הרמב"ם נשים וקדושה כן הולכים ביחד - סרוגים

אצל הרמב"ם נשים וקדושה כן הולכים ביחד

לאחר שלפני כחודש יצא ספר 'נשים', השבוע יצא לאור הכרך המבואר של ספר 'קדושה', המרכיבים יחד את הלכות הבית היהודי, במשנה תורה של הרמב"ם. היוזם של המפעל הוא יוחאי מקבילי, עובד הייטק חיפאי שהחזון שלו הוא שכל יהודי יוכל ללמוד את הרמב"ם.

author-image
אצל הרמב"ם נשים וקדושה כן הולכים ביחד
  משנה תורה בכל בית. יוחאי מקבילי

השבוע יצא לאור ספר קדושה במהדורה המבוארת של משנה תורה לרמב"ם.

זהו הכרך התשיעי (מתוך ארבעה עשר), שיוצא לאור, כשרק לפני חודש הושלם ביאורו של ספר נשים.

בסדרה שיוצאת לאור על ידי 'מפעל משנה תורה' מובאים דברי הרמב"ם בנוסח המדויק ביותר שמצוי כיום, כשהוא מנוקד, ותחתיו מופיע ביאור קצר ותמציתי שמתאים לאנשים פשוטים ולתלמידי חכמים.

יוזם המפעל והעורך הראשי שלו הוא יוחאי מקבילי, תושב חיפה העובד לפרנסתו כאיש הייטק, ובזמנו הפנוי (או יותר נכון הלא פנוי) משקיע את מרצו בהוצאה לאור של ספר 'משנה תורה'.

למה דווקא לעסוק במשנה תורה של הרמב"ם?

הרמב"ם דיבר על כך שצריך לעסוק בכל מקצועות התורה, שאדם יוכל להכיר את תמצית התורה כולה בזמן סביר. זהו החיבור היחידי עד היום שעוסק בכל התורה כולה מתפילה ותפילין ועד בית מקדש וסנהדרין.

איך זה בא לידי ביטוי?

"קח למשל את הלכות בשר וחלב שהם פרק אחד, פרומיל, אלפית, מכל 1000 הפרקים של "משנה תורה". כולם מתעסקים בהם. אבל אף אחד לא מתעסק באותה רמה במשפט העברי, במוסדות המשפט והשלטון. אתה יודע שיש 300 פרקים על הנושאים האלה.

אנחנו רוצים שאנשים ירגישו את הכיוון הגדול שהרמב"ם דוחף אותנו, לא רק ללמוד, אלא לשאוף לקיום כל התורה. בחלק הפרטי ובחלק הלאומי. חסר לנו סנהדרין, חסר לנו מקדש, וזה לא פרט קטן, זה חצי מיהדות (לפחות זה חצי ממשנה תורה…)

אבל לא פוסקים לפי הרמב"ם, אלא לפי ספרים אחרים?

מי אמר?! דבר ראשון אני מכיר רב מאוד חשוב ומוכר שאמר שאפשר לפסוק על פי הרמב"ם. קוראים לו הרב משה בן מיימון. לעצם העניין, לפחות 90% מהרמב"ם מובא להלכה בשו"ע. ההבדלים הם בעיקר במנהגים.

מכל מקום המטרה של המפעל היא לדעת הלכה, להכיר את עמוד השדרה של התורה, לאו דווקא לפסוק בכל דבר ודבר כמו הרמב"ם. היום כל אחד פוסק כמו שהרב שלו פסק לו. והבעיה היא שמרוב שיטות כבר לא רואים כיוון.

רסיסים רסיסים של הלכה, ושברים של יהדות. אם יש דמות אחת של קונצנזוס בעולם היהודי שיכולה לאחד את כולנו לכיוון אחד, לקראת הקמת סנהדרין, שהרמב"ם ראה אותה כריאלית ביותר – אז זה הרמב"ם.

בהרבה נושאים כמו המקדש, החקלאות והמשפט העברי, פסיקת הרמב"ם משמשת יסוד הכי חזק. נכון, חסר לנו פה ושם תיעוד של מנהגים, אקטואליה לימינו ועוד – ואנחנו עתידים להשלים את זה בשלבים הבאים.

אבל דבר ראשון, אנחנו רוצים שאנשים יכירו את היסוד, את התשתית, את המגמה. אחרת, מרוב עצים לא רואים יער. יש מהדורות שמשלימות את הפסיקה של הרמב"ם להפניות לשולחן ערוך ולרמ"א וכו'. אבל לדעתנו זה צריך לבוא רק אחרי יסוד מאוד חזק של הכרה של שיטה אחת הכוללת את כל התורה.

העיקר הוא הלהט של האנשים

המהדורה המבוארת, היא שלב שני במפעל של מקבילי. לפני כשבע שנים, הוא החל בהוצאה לאור של משנה תורה, כשבתחילה הוא עסק בנוסח המדויק ביותר של הספר.

מסתבר כי במהלך הגלות הספר סבל משיבושים, צנזורות והוספות של עמי ארצות שפגעו בנוסח המקורי. בעבודה של כשנה וחצי ביחד עם תלמידים מישיבת ההסדר בחיפה, הוא עמל על הוצאת "רמב"ם בכרך אחד" ובו הנוסח המדויק ביותר של הספר.

איור מתוך הלכות שחיטה

בשלב שני, החל מקבילי בסיוע אברכים מישיבת 'תורת החיים' ומרבנים ודיינים במכון משפטי ארץ בביאור הספרים עצמם, בצורה קלה ופשוטה, שמתאימה גם לתלמידים וגם לתלמידי חכמים.

הביאור עצמו מפרש את הרמב"ם על פי הרמב"ם, בעיקר על ידי שימוש במקבילות מספר משנה תורה עצמו או מפירוש המשניות.

דף הסבר מתוך הלכות יבום וחליצה

איך אתם מספיקים להפיק ספרים בקצב מטורף, כל כמה חודשים ספר?

המטרה שעומדת לפנינו היא להנגיש את כל הרמב"ם לכל אחד. זו משימה גדולה מאוד. לכן חברנו לגופים רבים כדי שיעזרו לנו להוציא תוך מספר שנים את כל הרמב"ם. ההפקה היא השלב האחרון.

ספרים מבשילים משך שנים, ואנחנו עובדים עליהם במקביל. למשל, נשארו לנו עוד 5 ספרים וכולם בשלבים שונים של התקדמות.

אנחנו מנסים לעבוד עם המומחים בכל תחום. בספרי המשפט העברי עם תלמידי חכמים, דיינים ורבנים ממכון "משפטי ארץ", בספרי המקדש עם רבנים הבקיאים בנושאים אלו מ"מכון המקדש", עם "מכון התורה והארץ" בספר זרעים, עם "מכון משה" בספר קדושה, ועם ת"ח מישיבת "אור וישועה" וישיבת "תורת החיים".

הרמב"ם הוציא את משנה תורה תוך עשר שנים. צריך לשאוף לסיים את הביאור התמציתי שלנו תוך זמן דומה. בסופו של דבר המטרה שלנו היא ביאור קצר, שגם הלומד לא ייבהל.

ומי מממן את כל המפעל הזה?

יסודו של המפעל הוא צוות של מתנדבים, שהחזון הגדול של הרמב"ם נר לרגליהם. אני לא מתפרנס מזה, כך גם ד"ר יחיאל קארה, המנקד והעורך הלשוני שלנו, וכך עוד רבים רבים. גם הרמב"ם עצמו לא התפרנס מזה.

אמנם יש פה ושם תרומות קטנות, אבל העיקר הוא הלהט של האנשים. אנחנו באמת זקוקים לעוד תרומות כדי להאיץ את התהליך, ובייחוד את ההפצה הרעיון שכל אחד יוכל להכיר את התורה כולה.

מה החידוש בסט הזה של נשים וקדושה?

ספר נשים כולל את מסגרת הנישואים ואת פירוקה, ואת הלכות ייבום וחליצה. ספר קדושה את הלכות נידה, ומתוך כך את הלכות הגיור וצניעות; וכן את כשרות המאכלות כולל דיני השחיטה.

אי אפשר להבין את הכשרת הבשר בלי לראות תמונות של גיד הנשה, של איברי הבהמה. בנושא הזה כתבנו הקדמה ארוכה על מערכות הבהמה: מערכת הנשימה, העצבים וכו'.

אי אפשר לדבר על התפתחות עובר מבלי לראות איך נראה עובר בן 40 יום. באופן כללי, הפכנו את ההלכות האלו לתורת חיים, שאדם מבין אותם ולא רק גורס אותם.

ולמי מתאים הביאור? לבחורי ישיבה, לבעלי בתים, לתלמידי תיכון?

"קהל היעד הראשון שלנו הוא תלמידי תיכון. קיבלנו תרומה לפיה בכל מקום שמתגבשת קבוצה עם מורה ללימוד הרמב"ם, הם מקבלים את הספרים במתנה.

קהל יעד שני הוא כלל הציבור הדתי, וביניהם גם תלמידים או אפילו בוגרי ישיבות שלא הצליחו להרים את הראש שלהם מלימוד פרטי פרטים והוויות אביי ורבא, ולראות את התמונה הגדולה של המגמה הגדולה של היהדות. אבל אני חושב שגם רבנים יכולים למצוא בו סדר וגם פניני ביאור.

בהרבה נספחים הבאנו את ההלכה למעשה, כמו בנספח "שטר שכירות". כדי שהלומד המסיים ללמוד את ההלכות יוכל לממש את לימודיו. שהתורה תהיה תורת חיים.

איור מתוך הלכות איסורי ביאה

==

אתר מפעל משנה תורה

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
לא הבנתי איך משיגים?
אמירה | 01-12-2011 17:11
2
כתבה יפה
ליאורה | 01-12-2011 22:52
3
למי ששאל איך משיגים-
המשיג | 02-12-2011 1:06
https://www.mishnetorah.com/