הטענה שהרב אליהו היה משנה את דעתו- לעג לרב - סרוגים

הטענה שהרב אליהו היה משנה את דעתו- לעג לרב

הרב וולפסון מביא עדות של אדם שטוען שהרב אליהו התיר לו לעלות להר, אך מה ערכה של עדות אחת זו מול עדותם של הרב זעפרני שליט"א, שהיה צמוד לרב 22 שנים, ושל הרב יוסף אליהו שליט"א בן הרב, שמעידים שהרב אסר תמיד באופן עקבי לשואלים רבים ששאלוהו

הטענה שהרב אליהו היה משנה את דעתו- לעג לרב
  ארכיון (צילום: פלאש90)

הרב אליהו זצ"ל כותב בספרו מאמר מרדכי לימות החול, הספר האחרון שהוציא בחייו, פ"ט הל' טז: "אבל אסור להתפלל במקום המקדש עצמו, היינו בכל הר הבית, כיון שכולנו טמאים בטומאת מת ושאר טומאות, ואפילו אם נטהר משאר הטומאות אין אנו יודעים את המקום המדויק של העזרה והחיל". וכך כתב גם בספרו שו"ת הרב הראשי (תש"ן-תשנ"ג הערת הרב לסי' ה): "מועצת הרבנות הראשית החליטה שאסור להיכנס כלל להר הבית… הסיבה לאיסור זה, כי אין אנו יודעים את הגבולות המדויקים של הר הבית המקודש… בזמנו הצעתי לבנות בית כנסת לא בשטח הר הבית ממש, אלא מחוץ לחומה בצד מזרח, במקום גבוה שיראה למרחוק".

דברי הרב אליהו חדים וברורים: איננו יודעים את מקום העזרה והחיל, ולכן אסור לנו להיכנס לכל ההר. כך אמר גם בשיעור שהתפרסם בסרטון של 'מורא מקדש': "אתה הולך להר הבית, מי יודע על מה אתה דורך?! מי יודע על מה אתה רומס?!" כנגד הדברים הברורים האלה, מביא הרב וולפסון שליט"א מכתבים שכתב הרב אליהו יותר מעשרים וחמש שנים לפני כן, בשנים תש"מ-תשמ"ב, כשהיה דיין בביה"ד הגדול. במכתבים אלו הרב אליהו תובע לבנות בית כנסת בהר הבית, והרב וולפסון רוצה לקבוע על פיהם את שיטתו של הרב אליהו. (הרב וולפסון כותב שהמכתב לרבנים, עליו חתם הרב אליהו עם הרב ליאור והרב דרוקמן, נכתב בתש"ס, אך התאריך במכתב ברור- שבט תש"ם, כפי שרואים גם מאיכות ההדפסה).

אך כאן יש לשאול, אחד המכתבים מופנה לרבנות הראשית וקורא לה לתחום תחומים ולבנות בית כנסת בהר. אך הרי הרב אליהו זצ"ל היה אחר כך הרב הראשי בעצמו במשך עשר שנים, ומדוע בכל השנים הללו, ובכל 17 השנים שאחריהם, כשהיה בשיא השפעתו הציבורית, הרב אליהו לא הפעיל את כובד משקלו בדרישה לבנות בית כנסת בהר, ורק חזר והדגיש את האיסור להיכנס להר כולו? אינני יודע את התשובה, אך ברור שדעת הרב צריכה להקבע לפי דבריו הברורים בכל שנותיו האחרונות, ולא לפי מה שדרש הרבה שנים לפני כן ולא חזר לדרוש כשהיה בשיא מעמדו והשפעתו כראשון לציון במשך 27 שנים!

הרב אליהו אוסר בקולו לעלות להר הבית

(ההקלטות של הרב אליהו באדיבות 'בית המדרש דרכי הוראה לרבנים')

עוד יש להדגיש, שכפי שצוטט לעיל (מהערת הרב בשו"ת הרב הראשי, כשנתיים לפני פטירתו), הרב אליהו עצמו כתב שהצעתו היתה לבנות בית כנסת מחוץ לתחומי ההר, צמוד אל ההר וגבוה ממנו, ולא בתחומי ההר עצמו. וגם במכתבים המדוברים משנות התש"מ הרב מדגיש שבית הכנסת צריך להיות סגור ואטום לחלוטין לרחבת הר הבית, שאליה אין להיכנס בשום אופן, ושהכל צריך להיות על פי הדרכת הרבנות הראשית. כך שמי שנכנס היום להר עובר בוודאות על דברי הרב אפילו לשיטת הרב וולפסון.

הרב אסר לכולם, בלי שום חילוקים

הרב וולפסון מביא עדות של אדם שטוען שהרב אליהו התיר לו לעלות להר, אך מה ערכה של עדות אחת זו מול עדותם של הרב זעפרני שליט"א, שהיה צמוד לרב 22 שנים, ושל הרב יוסף אליהו שליט"א בן הרב, שמעידים שהרב אסר תמיד באופן עקבי לשואלים רבים ששאלוהו. וכך מעיד גם הרב דביר זעפרני שליט"א, ששאל את הרב אחרי בירור ארוך של הגבולות, והרב אסר לחלוטין. וכך גם הרב בורשטיין שליט"א, שהרב ודאי סמך עליו שידע לברר את הגבולות. (כל העדויות מופיעות בסרטון).

הטענה שהמצב השתנה מאז פטירת הרב, ולכן יתכן שהרב היה חוזר בו, היא צחוק ולעג על דברי הרב. נכון שלפעמים המציאות משתנה ומשנה את היחס, אך הרב אליהו זצ"ל נפטר רק לפני שמונה שנים, ופשוט מגוחך לטעון שהמצב השתנה מאז באופן שיכול לשנות את פסיקתו. אם חל שינוי הוא דווקא לרעה, שכן עם התרחבות העליה להר והתעמולה הגדולה הנלווית לה, התווספו חילוניים רבים שעולים מטעמים לאומיים, וראשי הפעילים של העולים גם מעודדים זאת בפומבי. מה שהשתנה הוא רק שהרב אליהו זצ"ל נפטר, ולכן יש שמעזים לומר בשמו דברים הפוכים ממה שהוא פסק ופרסם בצורה ברורה.

=======

הרב עמיחי אליאש, ר"מ בישיבת 'שלום בניך', וחבר ארגון 'מורא מקדש'

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
24 תגובות - 14 דיונים מיין לפי
1
מצווה לעלות להר הבית משום חיבוב מצווה
יפה יוסף | 16-05-2018 11:12
ידוע שהרבנים מחבבים מאוד את עצמם אז לא נשאר כלום להר הבית וכדו'.
ל1
אביתר יעקב מיכלשוילי | 18-10-2018 21:43
תתבייש מבזה תלמידי חכמים
היי להרגע.
א | 18-05-2018 0:05
.
יישר כח. חרטטנים בשקל אנשי "הר הבית"
יהודה | 16-05-2018 16:00
..
אפשר להמציא עוד הרבה מצוות.
אבי | 16-05-2018 12:27
מה עם להקשיב להלכה?
2
יישר כח . דברי אמת
אריה | 16-05-2018 11:32
לא הגיוני שרב צעיר כמו וולפסון הופך עצמו לגדול הדור ופוסק בעניינים אלו
טענה חלשה
דביר | 16-05-2018 15:46
תפסיקו לטעון טענה שאינה עניינית, ועוד שהרב וולפסון רק מצטט ולא פוסק
3
הסבר פשוט
יהודי | 16-05-2018 11:44
הרב אוסר עלי' להר הבית, אבל שואל מסוים, דינו הי' שוטה הפטור מן המצוות......
4
ישר כח הרב אליאש. דברים ישרים וברורים, כדרכך
אברימי | 16-05-2018 12:06
חזק וברוך
5
דברים נכוחים,אך זה לא יעזור. ימשיכו להתווכח. גם אם משה רבינו יבוא ויצעק-שאסור לעלות,יש כאלה שיענו
מיכאל פרנקו | 16-05-2018 12:12
יש מכתב של הרמבם שהוא חזר בו מאיסור כרת במקום המקדש גם ראיתי עדות של אדם שמעיד שהרמבם התיר לו לחלל שבת בצינעא. אעפ שלרבים הוא לא התיר
6
היו לא תהיה עליה להר הבית
ג'סי | 16-05-2018 14:30
אולי בעצם כן
7
2084 אנשים לא מסכימים
מנדל | 16-05-2018 15:36
לא משנה מה עמיחי אליאש יכתוב, יותר ויותר אנשים יעלו להר הבית כי הם יודעים האמת. בלי עליה לא יהיה בנין המקדש. העם הבריא מתעורר משינתו הגלותית ורוצה מקדש. עמיחי מבזבז זמן שלו בפרטי פרטים של הבל ושטות במקום לקיים מצוות השם. גם למרגלים וגם לקרח היו תשובות טובות אבל לא אמתיות. מזמן שהקמת הכת של מורא מקדש יש שיא של עולים כמעט כל יום. אולי כדאי להגיד לך תודה.
אז כל האנשים עוברים על שיטת גדולי הדור ומקבלים כרת
דוד | 17-05-2018 0:35
ג
2084.5 מסכנים עולים (פחות כי כמו הפלסטינים סופרים כל אחד כמה פעמים.לא נורא) ו15000000 לא עולים.
עם ישראל ב"ה לא עולה למקום המקדש.כי אסור. | 16-05-2018 16:03
בה
8
הנהגה מול הלכה
הראל | 16-05-2018 15:51
מתי תשכילו להבין? אנשי 'מורא מקדש' מנסים לצייר כאילו הדברים הם שחור לבן. אך כפי שכתב יפה הרב וולפסון בסוף דבריו, נושא עלייה להר הבית מורכב, ועל כן מחד הרב רצה ושמח בעליית יהודים להר הבית כהלכה, ומאידך, מהיותו פוסק שעיני כל ישראל נשואות אליו, לא יכל בשום אופן להתיר את העלייה בפומבי מחשש לתקלה. מי שלא מבין מורכבות זו, לא מבין הנהגת ציבור מהי.
לא זכית
הראל | 16-05-2018 20:24
לא זכית להבין. לא לחינם אמרו חזל גדולה שימושה יותר מלימודה. והבן
הרב פסק לכל השואלים אותו שאסור, כעדות בנו ותלמידיו וכך גם כתב בספריו. אז זו הלכה!
משה יצחקי | 16-05-2018 16:25
כיון שאיננו יודעים את המקומות,ולא סמך על המדידות המסופקות מאוד, כפי שביאר, לאחר שמדד את כל המקומות. אז תפסיקו לעקוף אותו בטענה שזו רק הנהגה.
9
"מורא מקדש" כבר נצחו בנוק-אאוט.
יועץ תקשורת | 16-05-2018 17:10
מפני שהם הצליחו לגרור את ארגוני המקדש למגרש שלהם. דהיינו לבירור דעת גדולי הדור. לו חכמו ישכילו זאת יבינו לאחריתם, היה להם לארגוני המקדש לגרור את מורא מקדש למגרש שלהם. דהיינו לברר דעת תורה. כלומר תכל'ס הביאו ראיות-פירכות. למשל אפשר להוציא סרטון עם סרטוטי כל השיטות בצורה ברורה, ולהראות שאם נחפוץ לחשוש לכל השיטות אז אסור אפי' להכנס לכותל. ברגע שהם יצטרכו לענות עניינית, כבר ניצחתם.
10
הרב יצחק שילת שליט"א
הראל | 16-05-2018 20:29
כך גם כתב הרב יצחק שילת שליטא: בי' בשבט תשמו פרסמו הרבנים הראשיים לישראל דאז, הרב אברהם אלקנה שפירא והרב מרדכי אליהו זצל, קריאה אל כל רבני ישראל אשר נדבה רוחם אותם, לעסוק בבירור ענין הכניסה להר הבית בזמן הזה, הגבולות המותרים והאסורים וכו'. בעקבות קריאה זו כתבתי מאמר שפורסם ב'תחומין' כרך ז', ומסרתי אותו לרבנים הראשיים, אשר אמרו שכתבתי דברים נכוחים, אבל הביעו את החשש שכל עוד אין גבולות מסומנים המצב עדיין בעייתי.
11
הרב ישראל אריאל שליט"א
יעקב | 16-05-2018 20:30
כך כתב מורינו הרב ישראל אריאל שליטא: כשנתיים לאחר מלחמת ששת הימים נערך כנס בבית כנסת 'תורת חיים' בעיר העתיקה, עוד בטרם הוקמה ישיבת 'תורת כהנים'. בשולחן הנשיאות ישבו רבנים ודיינים וביניהם הרב מרדכי אליהו, הדיין ר' פייבל פרנק ועוד. הרב מרדכי אליהו נשא דברים, כשהוא יוצא חוצץ מול העובדה שההר נתון לשליטת הערבים. לבסוף יצא בהכרזה בדבר החובה לבנות בית כנסת בתוך הר הבית כשלב לקראת בניין המקדש. בסיום דבריו עמדתי ונתתי לו צ'ק על אלף לירות (הייתי באותם ימים אברך המתפרנס בצמצום). האוירה היתה כאילו מניחים אבן פינה למחרת. הצ'ק כמובן לא נפרע עד היום. בעניין העלייה להר שמעתי כמה אנשים שסיפרו לי שהתיר להם לעלות.
12
הרב אליעזר ולדמן שליט"א
יעקב | 16-05-2018 20:30
כך כתב הרב אליעזר ולדמן שליטא בחוברת 'קומו ונעלה' עמ' 16: באותה תקופה הסכים הרב אליהו להיות נשיא של תנועת 'אל הר ה' שהוקמה עי ר' יואל אליצור ני ועודדה עליית יהודים להר הבית למקומות המותרים.
13
הרב מנחם בורשטין שליט"א
יעקב | 16-05-2018 20:33
אני נגד עלייה להר הבית בגלל שכך מקובל עלינו מהפוסקים, מסביר הרב מנחם בורשטיין, ראש מכון פועה בראיון ל'כיפה' את תמיכתו המפתיעה. עם זאת, לצורכי כיבוש ביקש הרב מרדכי אליהו שנבנה בית כנסת על הר הבית שהכניסה תהיה ממקום מותר, ולא ניתן יהיה לצאת ממנו למקום האסור. כך, על פי התכנון, יתאפשר לרבנים אשר אינם מתירים לעלות להר בימים אלו, ולתלמידיהם, גם להתפלל על הר הבית ומנגד לא לחשוש מצעידה במקום האסור לעלייה. כזכור, לפני כחודש פורסם ב'כיפה' כי על פי סקר שנערך למען עלון 'הלבנון' התגלה כי מיעוט מבני הציונות הדתית המגדירים עצמם כחרדל, מעוניינים לעלות להר הבית, כך שבניית בית כנסת אשר מותר על פי רוב רובם של הדעות הרבניות יהווה חיזוק משמעותי ביותר לשוחרי המקדש והר הבית. הכותל השתרש בטעות כמקום הקדוש ביותר והאבסורד היה שחיילי צהל שהגיעו במלחמת ששת הימים, עברו את הר הבית וירדו לכותל, אומר הרב בורשטיין. אנחנו רוצים מקום בתוך הר הבית שעליו אין שום מחלוקת הלכתית ושיהיה מוסכם על כולם. המצב היום הוא ש'הר הבית לידנו' וצריך שיהיה מצב של 'הר הבית בידנו', זאת יחד עם שמירה על הגדרים יחד עם שמירה על מצב של כיבוש ההר והשארתו בידיים ישראליות. חייב להיות ברור שהר הבית נמצא בידנו, הוא אומר.
14
הוא התנגד להר המור שכעת נושאים את שמו לשווא
יהודי | 17-05-2018 15:48
וגם הר' שפירא התנגד בכל מאודו להר המור שמנפנפים כביכול בשמו. כשזה לא רלוונטי הרב אליהו אסר כי חשש שיעלו בטומאה לרמה המוגבהת בשנה האחרונה עלו כ30 אלף יהודים שנשמרו ועלו כהלכה, רק ביום ירושלים האחרון לפי נתוני המשטרה עלו 2084 איש שצייתו ולא עלו למקום המקדש שברמה המוגבהת. היו כלו שפקפקו במסורת שהמקדש היה ברמה המוגבהך ובימינו התברר טופוגרפיית סלע ההר ועל פי מסכת מידות שמוכח שמקום המקדש הוא ברמה המוגבהת ואבן שתיה היא בסלע שבכיפה ואי אפשר לזוז כמלוא נימה מהמיקו שבמסורת ישראל על מקום המקדש , כך שכיום המפקפקים במסורת ישראל ובדברי הראשונים והאחרונים צריכים לפקפק או רחל באמינות של מסכת מידות, או לפקפק במבנה הטופוגרפי של ההר. לכן תח בעלי תבונה מתירים בשופי ולכל הפחות לא מתנגדים. אבל מתנגדי הר הבית בימינו הם העושים את התורה קרדום לעסקיהם וגלות השכינה לא מעינינת אותם כמלוא נימה
זה באמת רעיון לעשות סרטון: דעת הרב אליהו על ישיבת הר המור
רעיון | 17-05-2018 23:00
וכן דעת ריב אברום על ישיבת הר המור. וכן עלזה הדרך.