במאמר המתפרסם באתר ישיבת פ"ת, כותב הרב יהודה יונגסטר מגבעת שמואל, המשמש כר"מ בישיבה, מדוע שביתת המתמחים אינה מוצדקת.

אחד המקורות אותו משלב הרב יונגסטר במאמרו, הוא ההלכה הבאה: 'הרי שהיה בורח מבית האסורין והיתה מעברא לפניו, ואמר ליה טול דינר והעבירני – אין לו אלא שכרו' (יבמות קו ע"א; שו"ע חו"מ רסד, ז).

הרב יונגסטר מדמה דין זה, בו על הבורח לשלם את המחיר הרגיל, ולא את המחיר המופקע לו התחייב, לאיום ההתפטרות.

בהמשך דבריו, מסביר הרב ש"ההנחה היא, שסירובו של נותן השירות להעניק את השירות עבור התמורה המקובלת אינו סירוב אמיתי אלא הפעלת לחץ לא הגון. נמצא, כי יש מצבים בהם השאלה אם ההתפטרות או הסירוב לעבוד הם אמיתיים אינה בגדר דברים שבלב, אלא בגדר דברים הגלויים לכל."

חונכים את המתמחים

הרב יונגסטר דן בשכר הנמוך לכאורה של המתמחים, ומנתח את המציאות: "מתמחה עובד שעות רבות כל כך לא משום שזו עבודתו של רופא, אלא משום שבעבודתו הוא לא רק נותן אלא גם מקבל".

למעשה, העבודה הנוספת הנדרשת ממנו (ובגינה אומרים לנו המתמחים, ששכרם נמוך מאד, שכן הם מחלקים את שכרם, הגבוה נומינלית, למספר גדול של שעות, כך שמתקבל שכר שעה נמוך) היא השכר שהם משלמים לנו, לעם, אשר הופך אותם למומחים בזכות העובדה שהוא מעמיד עבורם רופאים מעולים אשר חונכים אותם!".

בסוף דבריו הרב יונגסטר משווה בין מאבק המתמחים לבין מאבק הרופאים, וכותב כי מאבק הרופאים מוצדק, בניגוד למחאת המתמחים: "שביתת הרופאים היתה, ככל הנראה, מוצדקת ומוסרית, שכן במהלך השנים משתנים התנאים עליהם הוסכם בהסכם הקודם (שחיקת שכר, גודל האוכלוסיה וכדומה), ויש להתאים את שכרם לתנאים החדשים".

"אולם אחר שנחתם הסכם ונקבע שכר ראוי חדש, התפטרות הרופאים היא עוולה מוסרית והלכתית, ואינה אלא קציצה על ידי הדחק תוך שימוש בחיי אדם כמכשיר לחץ."

==

המאמר המלא מתפרסם באתר ישיבת ההסדר פתח תקווה.