מרגש: תלמידות בהצגה משותפת עם ניצולות שואה - סרוגים

מרגש: תלמידות בהצגה משותפת עם ניצולות שואה

יוזמה של התאטרון הקהילתי הבין דורי "ובחרת בחיים" הובילה לעליית הצגה משותפת של תלמידות מחוז חיפה בחמ"ד וניצולות שואה שאיתן נפגשו בקביעות. ההצגה מספרת את סיפורי חייהן של הניצולות, מלפני השואה ועד העלייה לארץ

author-image
מרגש: תלמידות בהצגה משותפת עם ניצולות שואה
  ההצגה המשותפת של התלמידות וניצולות השואה

נוער החמ"ד מכל רחבי הארץ פועלים במהלך השנה במסגרות שונות לצד ניצולי שואה, לטובת שימור הזיכרון והעדות החשובה. אחת היוזמות היפות יצאה לפועל במחוז חיפה של החמ"ד, שהקים תאטרון קהילתי בין דורי "ובחרת בחיים", במסגרת נוער 'הקהל'.

מנהל החינוך הדתי בשיתוף מנהל חברה ונוער, הקימו לפני מספר שנים את ועידת "הקהל למען ציון", המפגישה בני נוער הלומדים במוסדות העל-יסודיים בחמ"ד, מכל הארץ, לחשיבה, קבלת החלטות ועשייה למען בני הנוער, בית החינוך, הקהילה ומדינת ישראל. במסגרת ההתארגנות, מובילים הנערים תהליכים ערכיים וחינוכיים, אשר הם בעצמם החליטו להעלות לסדר היום.

הרעיון הייחודי העומד מאחורי התאטרון הבין-דורי התחיל מפגישות שבועיות עם ניצולות שואה, שנערכו במסגרת תכנית 'חמ"ד ועד'- במסגרתה תלמידים מראיינים ניצולי שואה וכותבים את סיפורם. כחלק מהתכנית 13 תלמידות כיתות ט' וי' ממספר מוסדות על יסודיים במחוז חיפה נפגשו בקביעות עם ארבע נשים ניצולות שואה במשך שנה. במפגשים אלו ניצולות השואה סיפרו את סיפור חייהן- משואה לתקומה. תיאור העדויות במהלך הזמן, התהווה לכדי הצגה מרגשת, המורכבת מפסיפס סיפור חייהן של ניצולות השואה ומשפחותיהן מלפני השואה עד עלייתן ארצה.

הצגה זו עלתה לאוויר בעשרה בטבת השנה, מול 600 איש שבאו לצפות בשיתוף פעולה ייחודי זה. קטע חזק במיוחד שנצרב אצל הצופים היה בתחילת ההצגה, בה עלו לבמה שחקניות שהציגו את עצמן כמשפחותיהן של הנשים לפני השואה. בסוף ההצגה, עלו לבמה המשפחות האמיתיות של הניצולות- ברגע מרגש של סגירת מעגל חיובית, בה הבמה התמלאה בצאצאיהן. אחת הנכדות סיפרה שהצגה זו הייתה הפעם הראשונה בה היא ומשפחתה נחשפו לסיפור חייה וחוויותיה של סבתם בתקופת השואה ולאחריה לפרטי פרטים.

מפגשים אלו נחקקו בלב התלמידות וניצולות השואה, עד כדי כך שחלקן שומרות על קשר רציף ומתראות אחת למספר שבועות. תלמידה אחת אף הדפיסה יומן אישי מסיפור של אחת הניצולות. לקראת יום השואה, התלמידות יזמו מפגש חוזר של ערב לימוד עם הניצולות שיתקיים הערב (חמישי) בשיתוף פעולה עם  המכון ללימודי השואה ע"ש אייבשיץ וצוות מל"ל חיפה. "המפגש הבין דורי הוא היה החזק ביותר לאורך כל המפגשים" סיפרה תמר בלום, שכתבה וביימה את ההצגה. הקשר האישי שנוצר בין תלמידות תיכון לניצולות השואה היה מרגש כשלעצמו".

"במפגשים, מה שהדהד כמכנה משותף, ויצר חיבור טבעי, על אף פער הגילאים וחוויותיהן המשוחררות של התלמידות לעומת חוויותיהן הקשות שהניצולות עברו, היה הרצון של כולנו בוחרות בחיים, תמיד, ועם הפנים קדימה" הוסיפה בלום. "כל אדם, בכל גיל, יכול להתחבר לזה".

בלהה גליקסברג, מפמ"רית לימודי היסטוריה בחמ"ד, ציינה כי "לימודי השואה בחמ"ד ותיעוד חוויות ניצולי השואה הן חלק מהציון הסופי של התלמידים הניגשים לבגרות בהסטוריה. דבר זה יכול להצביע על חשיבות העניין שהחמ"ד רואה בפרוייקט זה, ואת הערך העליון שסבורים בחמ"ד שיוצא לתלמידים מכך. השנים הקרובות הן השנים האחרונות שנוכל לשמוע עדות ממקור ראשון מהניצולים, ולכן התלמידים הופכים באופן ישיר להיות העדים של העדים, ולהיות בבוא היום אלו שמעבירים לדור הבא את זיכרון השואה".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו