תקשורת – חבר או אויב? - סרוגים

תקשורת – חבר או אויב?

אי אפשר לדמיין עולם ללא תקשורת - הרי מדובר בצורך אנושי בסיסי שחיוני להתפתחותנו כחברה וכפרטים המתפקדים בה. עוצמתה של התקשורת הגיעה לשיאים בעשורים האחרונים כתוצאה מההתפתחות הטכנולוגית והדיגיטלית המואצת

תקשורת – חבר או אויב?

לתקשורת יש כוח עצום ומקום מרכזי בחיינו – לטוב ולרע

אי אפשר לדמיין עולם ללא תקשורת – הרי מדובר בצורך אנושי בסיסי שחיוני להתפתחותנו כחברה וכפרטים המתפקדים בה. עוצמתה של התקשורת הגיעה לשיאים בעשורים האחרונים כתוצאה מההתפתחות הטכנולוגית והדיגיטלית המואצת. כיום אנו חיים בעידן תקשורתי מתוקשב ואינטראקטיבי המצויד בערוצים חדשניים, שמעשירים את יכולותינו לתקשר באופן משפיע ומקדם. יחד עם זאת, אליה וקוץ בה – התקשורת יכולה להשפיע על אנשים ותהליכים הן לטובה והן לרעה, היא יכולה לתת הרבה אך גם לגזול לא מעט. את החסרונות והיתרונות הגלומים בה לומדים כבר בשלב ראשון של לימודי תקשורת, אך גם ללא לימוד, כל אדם מן היישוב חווה מדובשה ומעוקצה של התקשורת ברמה היומיומית.

 

תקשורת מאפשרת דמוקרטיה

תשאלו כל אדם מה הן סגולות התקשורת, ולרוב תקבלו את התשובה – דמוקרטיה. התקשורת היא אכן צינור אדיר לחופש ביטוי ולהבעת דעות. תמיד היה ביכולתה להשפיע על מהלכים חברתיים ועל מדיניות בנושאים שונים – והיום יותר מתמיד. התקשורת האינטראקטיבית הנפוצה כיום ברשתות החברתיות מספקת לכל אדם הזדמנות להשמיע את קולו, ומעודדת דיון ציבורי בכל דעה שמובעת. עם זאת, באותה מידה בה היא מהווה רמקול לקולות חיוביים ולדעות בונות, התקשורת מהווה גם אמצעי ביטוי לקיצוניים ולגזעניים, ועלולה לשמש כבמה לדברי הסתה ולליבוי יצרים.

 

מידע זורם שפתוח בפני כולם

התקשורת מעניקה לנו את אחד הכוחות הגדולים ביותר – המידע. בזכות התקשורת המתקדמת אנו חשופים לכמויות אינסופיות של מידע זמין וחינמי. די בלחיצת מקש כדי לקבל עשרות ומאות תשובות לכל שאלה, להשכיל ולהעמיק בכל נושא, לראות כל תמונה, לצפות בכל סרט – הכול פתוח. החשיפה האדירה הזו חוסכת זמן יקר וכסף, ומייעלת את פעילותנו בכל תחום. תחשבו לדוגמה, כמה קל היום לאסוף מידע לעבודה אקדמית, בעוד בעבר נדרשנו לכתת רגלינו בין ספריות ולחטט בין עשרות ספרים מעלי אבק. מאידך, חופש המידע הזה עלול להיות גם בעוכרינו, הן בשל העובדה שאנו נחשפים בין השאר גם למידע שגוי, והן מכיוון שילדים ובני נוער נחשפים לתכנים מסוכנים שעלולים להשפיע עליהם לרעה. כמו כן, יש לזכור שגם המידע האישי שלנו חשוף, ומכאן המרחק לסחר ופגיעה בפרטיות קצר מאוד.

 

תקשורת מקרבת ומרחיקה אנשים

תקשורת יכולה ליצור ולמנף יחסים אישיים ובינאישיים, ומאידך היא עלולה לגרום להפחתה באינטראקציות חברתיות. היתרון משתקף לדוגמה בתקשורת המתקיימת ברשתות חברתיות  ומאפשרת להיווצרות חברויות חדשות, שימור קשרים קיימים וחידוש חברויות מהעבר. מאידך, בזכות התקשורת המאפשרת לנו לקבל פתרונות מבלי להיעזר בסביבתנו החברתית – אנו נדרשים פחות ופחות לפנות באופן ישיר לגורמים אנושיים. כמו כן, אנשים רבים שהיו נפגשים פנים אל פנים בעבר, מתחזקים את הקשרים ביניהם כיום בהתכתבויות בטלפון החכם – האם זה באמת חכם?

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו