הרב בזק: מה חסר לי במצע של האיחוד הלאומי? - סרוגים

הרב בזק: מה חסר לי במצע של האיחוד הלאומי?

הרב אמנון בזק, מרבני הר עציון, סבור שהמצע החדש של מפלגת 'האיחוד הלאומי' בענייני דת ומדינה אינו שונה בהרבה מזה של המפלגות החרדיות

הרב בזק: מה חסר לי במצע של האיחוד הלאומי?

הרב אמנון בזק, מרבני הר עציון, סבור שהמצע החדש של מפלגת 'האיחוד הלאומי' בענייני דת ומדינה אינו שונה בהרבה מזה של המפלגות החרדיות.

"מפלגת 'האיחוד הלאומי' פרסמה את מצעה בענייני דת ומדינה, המשקף גישה חרד"לית מובהקת. למעשה, בנקודות רבות המצע נראה זהה למצע של ש"ס או יהדות התורה", כתב הרב בזק.

בעמוד הפייסבוק שלו התייחס הרב בזק למספר דוגמאות מהמצע וכתב: בתחום השבת הציבורית – הציונות הדתית דגלה בהידברות עם הציבור החילוני בדרכי נועם, בהבנה שכפייה יוצרת ריחוק ושנאה ולא תורמת לאהבת התורה והשבת. ברוח זו, דומה שאמנת מו"ר הרב מדן ופרופ' גביזון ייצגו היטב את רוחה של הציונות הדתית, ואת האמונה שבהידברות ניתן להגיע להישגים שיחזקו את השבת באופן מלא ואמיתי. מצער לקרוא את האמור במצע של 'האיחוד הלאומי': "התנועה איננה תומכת בהצעות פשרה ברוח אמנות שונות שמחלישות את שמירת השבת".

בהתייחסו לתחום הגיור כותב הרב בזק: "אחת המשימות הגדולות המוטלות על הדור היא פתרון בעיית מאות אלפי הלא-יהודים שחיים בתוכנו. למרבה הצער, הרבנות הראשית לא זו בלבד שלא נקטה בצעדים מעשיים בתחום זה, אלא היא גם אימצה קו מחמיר בענייני הגיור, ושללה את האפשרות שרבנים בעלי גישה מקילה יותר יוכלו לגייר, גם אם מדובר ברבני ערים ידועים ומוסמכים. והנה, 'האיחוד הלאומי' מאמץ את הקו החרדי הנוקשה של הרבנות הראשית, ומכריז: "התנועה תומכת בחיזוק מערך הגיור הממלכתי כפי הוראות הרבנות הראשית לישראל… הרבנות הראשית היא הגורם הבלעדי שעל פי פסיקותיו יוכרו הגיורים במדינת ישראל".

"ככלל", מוסיף הרב בזק, "הרבנות הראשית לישראל מתנהלת בשנים האחרונות על פי גישה חרדית, המדירה את רבני הציונות הדתית מתפקידי רבנות ערים, ולא פעם נגועה במינויים בעייתיים עד מושחתים. ממש בימים אלו מנהל הרב דוד לאו שליט"א מאבק נגד הראשון לציון על מחטף במינויו של מקורב למנכ"ל בתי הדין הרבניים. 'האיחוד הלאומי' בחר להעלים עין מכל התופעות הבעייתיות של הרבנות הראשית, ומתייחס אליה כאילו מדובר בגוף האידיאלי כפי שהיה בחזונו של הרב קוק: "התנועה תפעל בחקיקה לחיזוק מעמד הרבנות הראשית והחלטותיה בנושא דת ומדינה".

לאחר שהתייחס לנקודות המופיעות במצע, כתב הרב בזר מה חסר לו בו: "ומה אין במצע? הרבה. למשל, אין ולו גם מילה אחת על חשיבות שילובן של נשים במרחב הדתי הציבורי. חיזוק ישיבות ומכינות קדם צבאיות – מופיע; מדרשות לבנות – הס מלהזכיר".

"בסופו של דבר, המצע מייצג היטב את הגישה החרד"לית, ולכן יש רק להצטער על כך שהוא מכריז על עצמו שהוא "משקף את עמדת הציונות הדתית". אני מאמין באמונה שלמה שהזרם המרכזי בציונות הדתית מאמין בחשיבות ההידברות עם הציבור החילוני, במציאת דרכים הלכתיות המאפשרות התמודדות רצינית עם בעיות הגיור, בגישה ממלכתית שאינה מקדשת רק חומרות, בשילוב נשים במרחב הדתי הציבורי ועוד – ומקומו הרחק מן המצע של האיחוד הלאומי".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
18 תגובות - 14 דיונים מיין לפי
1
הרב בזק, תודה שהארת את עיני.
מודה | 06-03-2018 8:41
דברי קשוט.
החיקוי של החרדיות לא מושלם, בלי בערות אלימות עניות הממון והדעת.....צריך לרדת עוד קצת כדי להגיע למצבם המעורר חמלה.
לולו | 06-03-2018 8:53
ןול
2
למה הם לא כתבו שכל פעם שרואים חרדי ברחוב. חובה לעצור ולתת לו 100 ש"ח. שכולם יפרנסו אותו. ירפאו אותו . וישלחמו בשבילו. והוא ינוח., וגם מדי פעם ירק בפני מיטיביו מפרנסיו מרפאיו ומגיני חייו...
קרית ספרי | 06-03-2018 9:04
הם שכחו. לא כתבו את כל המצע.
בסידור החרדי משמיטים את התפילה לחיילי צה"ל, ואת ברכת מקדש השבת שבה חז"ל תיקנו לומר שהשבת באהבה וברצון ר"ל. ולא בכפייה ואיומים.............
עע | 06-03-2018 9:55
עע
3
תתעורר. אתם שוליים
ציוני דתי | 06-03-2018 9:13
למי שאתה קורא חרדל - הוא באמת המיינסטרים של הציונות הדתית. לא ליברלים כמוכם.
חרדל זה המיינסטרים
יאיר | 06-03-2018 11:15
בין הר הברכה ליצהר
צודק בחצי וטועה בחצי
גושניק לשעבר | 06-03-2018 9:23
הם אכן שוליים, אבל גם החרדלים שוליים. רוב הציבור נמצא באמצע.
4
תגובה לכבוד הרב בזק
גושניק לשעבר | 06-03-2018 9:13
אמנת גביזון מדן אינה מייצגת היטב את רוחה של הציונות הדתית, משימה גדולה יותר מפתרון בעיית רבבות הגויים היא בעיית שמירה על עם ישראל מגיור המוני כשר פורמלית אבל לא מריח טוב, שילובן של נשים לא באמת מעניין את הציבור, וזו הנקודה - כבוד הרב מייחס לציונות הדתית את האופי של הבועה האלון-שבותית. ולא היא.
5
אני מציע לר' בזק שיכתוב מצע לנאמני תורה ועבודה
מאיר קליין | 06-03-2018 10:26
אתה רוצה להכניס את התרבות המערבית ,הנאורה' לתוך התורה היהודית?
6
בזק לא צריך להיות מודאג, הוא לעולם לא יצביע למפלגה דתית
שי | 06-03-2018 11:51
כמו רב ליברלי אמיתי, הוא בוודאי יתן את קולו ללפיד ושמאלה.
7
ימח שם הליברלים
אורי | 06-03-2018 12:17
רפורמים שהורסים את הציונות הדתית
8
חסר לו דבר יותר גדול וחשוב וזה
טוביה מגדלובובסקי | 06-03-2018 12:28
כבוד לגדולי הדור. אם היה לו הכבוד הזה בית הלל לא היה קם. חיפשתי שם תלמיד חכם בסדר גודל של הרב אריאל , הרב ליטנשטיין הרב ליאור וכד' ולא מצאתי. בית הלל הזה הוא עורבא פרח שכולו יוהרה ותאבת פרסום.
9
הרב בזק מייצג שוליים
רות | 06-03-2018 12:52
המצע מייצג את דעת רוב רבני ישראל. הרב בזק ונאמני תורה ועבודה הם שוליים שמיוצגים בכנסת על ידי אלעזר שטרן ורחל עזריה.
10
זה לא אמור להיות כ"כ שונה
איש אמת | 06-03-2018 12:57
אני מתנצל שאני צריך להגיד את המובן מאיליו, אבל כנראה שלחלק מהאנשים הוא לא ככ ברור. אמנם החילונים הם אחים טועים ואנחנו אוהבים אותם, אבל לציבור הדתי לאומי יש הרבה יותר במשותף עם הציבור החרדי מאשר עם הציבור החילוני!!! יש לי הרגשה שהרב בזק לא ככ מסכים עם זה, וחבל.
11
בזק אינו מייצג את הציונות הדתית !!! אלא את המתיוונים !!!!!!!!!!!!!!!
א | 06-03-2018 13:56
הליברלים עם כיפה מנסים להכניס תרבות יוון מתחת לרדאר, ערכים מנוגדים לדעת תורה כמו ערבוביה בין המגדרים לכתחילה. יש להיזהר מכל מיני כמרים הקוראים לעצמם רב - שהם הפך התורה הקדושה. לכן יש להם אג'נדה שיטתית שמי שקרוב לחרדים הוא לא בחבר'ה שלהם - על מנת להפחיד. זו השיטה של הניאו רפורמים, הממומנים עי האיחוד האירופאי ושאר שונאי ישראל. ידע הציבור המאמין, ויזהר !!!
12
באמת מה שחסר
סתם אחד | 06-03-2018 14:05
מה שבאמת חסר לי ששוב פעם לא שאלו את דעתי...
13
"... קו מחמיר בענייני הגיור" על מי מדובר - הרב דרוקמן? הרב רוזן?
אפקי | 07-03-2018 11:42
... קו מחמיר בענייני הגיור כשהרב מדבר על קו מחמיר, חרדי, על מי מדובר - הרב דרוקמן? הרב רוזן זצל? הם הרבנים החרדים שמחמירים בענייני גיור?
14
מחילה, הרב בזק
יהודי | 08-04-2018 16:33
מדוע לך ולדעותיך אתה קורה 'הציבור הדתי לאומי', ואת סמוטריץ' ורבותיו אתה דוחק לשוליים?! אחת מהשתיים - או שתגבה את דבריך בנתונים מחקריים, או שתשאל רק מדוע יש רבנים ככ רבים שחלוקים על הרב מדן שליטא.