המדריך המלא: כך תנהגי בניתוח קיסרי - סרוגים

המדריך המלא: כך תנהגי בניתוח קיסרי

קיימים סיבות רבות לביצוע ניתוח קיסרי אלקטיבי בקרב יולדות. ד"ר איואנה אולתינאו, מנהלת חדרי הלידה במרכז הרפואי מעיני הישועה, מספקת מדריך שיבהיר את תהליך האשפוז ומה יקרה לפני ואחרי הניתוח

המדריך המלא: כך תנהגי בניתוח קיסרי
  (צילום: שאטרסטוק)

ניתוח קיסרי יזום (אלקטיבי) יכול להתרחש מסיבות רבות. הסיבות השכיחות ביותר לביצוע ניתוח מסוג זה הן: מצג העובר (כגון מצג עכוז), שליית פתח, עובר גדול, ניתוחים רחמיים קודמים או חוסר אפשרות ליילוד רגיל. כחלק ממאמציה לעזור לאלו שנדרשות לעבור ניתוח מסוג זה, ד"ר איואנה אולתינאו, מנהלת חדרי הלידה במרכז הרפואי מעיני הישועה, מציגה מדריך שיבהיר למה לצפות וכיצד לנהוג לפני ניתוח, במהלכו ולאחריו.

לפני הניתוח: כיצד מתכוננים?

ההכנה לניתוח מהווה מרכיב חשוב לא פחות מהניתוח עצמו. "ניתוח יזום מתבצע בדרך כלל בין השעות 07:30 ל-15:00 בחדר הניתוח של אגף נשים ויולדות" מסבירה אולתינאו. "לניתוח קיסרי המתוכנן לשעות הבוקר יש להגיע ביום הניתוח בשעה 7:00 בבוקר. במידה והנך הראשונה בתכנית הניתוחים, עלייך להתאשפז לילה קודם במחלקת נשים".

כחלק מההכנה, על המנותחת לצום בשעות הקודמות לניתוח. "ניתן לאכול ולשתות עד 6 שעות לפני הניתוח" טוענת אולתינאו. "כמו כן, יש להסיר לק מהציפורניים, ולבצע שני חוקנים (מיקרולקס) בבית או במחלקה בבוקר הניתוח".

אולתינאו מוסיפה כי "לקראת האשפוז חשוב גם להצטייד בתיק רפואי, הכולל את כל המסמכים הנדרשים: תוצאות הבדיקות הנדרשות, לרבות ספירת דם עדכנית של החודש האחרון, פירוט הבדיקות האחרות שנדרשו במרפאה טרום ניתוחית, מידע על תרופות הנלקחות בקביעות".

 

ליווי בזמן הניתוח

אלו שעוברות ניתוח קיסרי יזום לא חייבות לעשות זאת לבד. "הלידה הנה חוויה מרגשת ואישית, לכן אנו מאפשרים כניסת מלווה אחד" מספרת אולתינאו. "המלווה ישהה עם היולדת בחדר ניתוח עד להוצאת התינוק, אז ייצא המלווה עם המיילדת והרך הנולד".

עם זאת, גם המלווה להתכונן לניתוח. "לפני הכניסה לחדר ניתוח על המלווה לרחוץ ידיים, ללבוש חלוק, כובע, מסיכה וכיסוי לנעליים. יש להגיע במכנסים ארוכים" הסבירה אולתינאו. "אין להכניס פריטים אישיים כגון תיקים, מצלמות או טלפונים סלולריים לחדר הניתוח. במשך הניתוח ישב המלווה ליד היולדת מאחורי ווילון סטרילי".

בנוסף, נוכחותו של המלווה נתונה לשיקול הדעת של הרופאים המנתחים. לטענתה של אולתינאו, "יתכנו מצבים בהם ע"פ החלטת הרופאים לא תתאפשר כניסת מלווה לחדר ניתוח, או שהמלווה יתבקש לצאת מהחדר במהלך הניתוח. הוצאת המלווה תתרחש במצבים כמו ביצוע הניתוח בהרדמה כללית, ניתוח דחוף, ניתוח לפני שבוע 36 ובמצבים רפואיים מיוחדים".

הניתוח עצמו: מי מטפל ביילוד?

עם הקבלה לאשפוז המנותחת עוברת בדיקה על ידי רופא ומיילדת, ובמידת הצורך תיערך גם בדיקת אולטרסאונד. כשעה לפני תחילת הניתוח יינתן טיפול אנטיביוטי כהכנה להרדמה אזורית, וכן ייערך פגישה עם רופא מרדים שיחליט על אופן ביצוע הניתוח. "הניתוח אורך בממוצע כ- 45 עד 60 דקות" מרגיעה אולתינאו. "בזמן הניתוח תרגיש היולדת לחץ, במיוחד בזמן חילוץ התינוק, אך לא תחוש כאב".

בתום הניתוח, היילוד עובר להשגחת המרכז הרפואי. "בניתוח נוכחת מיילדת שהוכשרה לטיפול ביילוד, רופא הילדים זמין במידת הצורך" מסבירה אולתינאו. "לאחר הלידה תתבצע לילוד בדיקה גופנית, טיפול ראשוני ושקילה. התינוק יישאר בהשגחה למשך 4-6 שעות, ולאחר שייבדק ע"י אחות ורופא יוכל לעבור למחלקת ילודים".

 תהליך ההחלמה לאחר הניתוח

לאחר סיום הניתוח, היולדת נשארת מאושפזת במהלך תקופת ההתאוששות. "בתום הניתוח, היולדת תישאר בחדר התאוששות כשעתיים. בזמן הזה ינטרו סימנים חיוניים, דימום, כווץ הרחם ורמת הכאב. יתכנו תחושות קור ורעד בכל הגוף, כתגובת לחומרי ההרדמה, תחושה זו תחלוף תוך מספר שעות" אומרת אולתינאו. "במידה והמצב יאפשר, יורשה כניסה למלווה העונד צמיד זיהוי או מלווה נוסף לשהות לצד היולדת לזמן קצר".

הצום של היולדת, שהחל לפני הניתוח, נמשך גם אחריו. "החזרה לאכילה ושתייה הינה הדרגתית. ניתן להתחיל לאכול כ-6 שעות לאחר הניתוח" אמרה אולתינאו. "הארוחה הראשונה צריכה להיות בעלת מרקם רך או נוזלי. יש לדווח לצוות על תחושה של בחילות והקאות,ולהימנע משתייה מוגזת וממזונות הגורמים לגזים".

אולתינאו מסבירה שבשעות הראשונות שאחרי הניתוח, על היולדת להישאר במיטתה. "ניתן לרדת מהמיטה בפעם הראשונה שש עד שמונה שעות לאחר הניתוח. הירידה הראשונה מהמיטה תתאפשר בתום השפעת ההרדמה האזורית באישור ונוכחות אחות בלבד." אמרה. "ניתן לצפות שאזור הבטן יהיה רגיש, כואב ויקשה על התנועה ביום הראשון לאחר הניתוח- אך למרות זאת רצוי מאוד להתנועע".

בניגוד ללידה רגילה, זמן ההתאוששות מניתוח קיסרי ארוך יותר. "ככלל, ההחלמה לאחר ניתוח קיסרי איטית יותר מאשר לאחר לידה רגילה וכרוכה בכאבים, במיוחד בימים הראשונים" מסבירה אולתינאו. "מומלץ לבקש משככי כאבים כדי להקל על הכאב בזמן תנועה. זמן השהייה הכולל לאחר ניתוח הינו 6 ימים, כולל יום הניתוח. הצוות המטפל באגף מלווה את היולדות לאורך כל האשפוז, ופתוח לכל שאלה או בקשה".

====================

לפרטים נוספים בנושא היכנסו לאתר הרשמי של המרכז הרפואי מעיני הישועה

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו