הרב יהושע שפירא: "הוצאת הקלטת הרב קלנר- מעשה שפל מאוד"

ראש ישיבת ההסדר ברמת גן, הרב יהושע שפירא, התייחס לסערת הרב קלנר, תקף את העיתונאי יאיר שרקי, ומתח בקורת על נשים ה"מכונות רבניות" כהגדרתו: "משמשות שופר לרפורמים"

"הוצאת הקלטת הרב קלנר- מעשה שפל מאוד"
  הרב יהושע שפירא (צילום: דוד שטיין)

ראש ישיבת ההסדר ברמת גן, הרב יהושע שפירא, מתייחס לסערה שהתעוררה בעקבות דברי הרב יוסף קלנר, מסביר כיצד דבר כזה יכול לקרות לתלמיד חכם ברמתו ותוקף באופן חריף את העיתונאי יאיר שרקי, שפרסם את ההקלטה.

במהלך שיעור לתלמידיו ותוכנו הובא באתר הישיבה, הזהיר הרב שפירא מפגיעה בכבודו של תלמיד חכם.

זהירות בכבוד תלמיד חכם

לדבריו: "הרב קלנר הוא תלמיד חכם גדול, אדם מדהים בעל ידיעות מיוחדות במינן בתורה, בעל מסירות יוצאת דופן להסברת עניינים אמוניים, ואין ספק אצלנו שהוא איש צדיק ותלמיד חכם. ממילא, החובה להיזהר בכבודו לא נעקרה ממקומה ולא נפגמה כהוא זה, גם אם בנושא שבו אנו עוסקים אנחנו חלוקים עליו".

ראש ישיבת רמת גן הבהיר כי "לא שמעתי את הדברים שפורסמו בשמו, אבל גם אם "כצעקתה" ואכן נצטרך לחלוק ואפילו בחריפות – עדיין כולנו חייבים בכבודו של הרב קלנר באמת ובתמים. גם כאשר יש לנו מחלוקת עם תלמידי חכמים שאינם מבית מדרשנו, אנו מצווים להפריד בין המחלוקת שלנו איתם לבין היחס למעלתם כתלמידי חכמים וכצדיקים".

הרב שפירא התייחס לתופעת הרל"שים- רבנים לשעבר, ואמר: "נכון שלפעמים המחלוקת מגיעה למחוזות כאלה שנאמר על פלוני שהוא רל"ש. יש היום מושג כזה, כמו דתל"ש יש גם רל"ש – רב לשעבר. זה כאשר מישהו שנקרא רב אומר פתאום דברים שלא ניתן לקבלם. דעות בלתי קבילות. למה אני קורא "בלתי קבילות"? בעיקר למה שעומד בסתירה לי"ג עיקרי אמונה, או למה שמהווה פתח ממשי לקלקול רוחני ציבורי עצום. מתי אומרים את זה, מתי לא אומרים את זה? אלו שאלות גדולות וכבדות משקל. אתם יודעים שעם כל המחלוקות אני מגיע לכמה וכמה בתי מדרשות. בדרך כלל, ברוב המוחלט של המקרים, אנו מכבדים גם תלמידי חכמים שיש לנו חילוקי דעות חריפים אתם, ואת חילוקי הדעות אנחנו אומרים בצורה עניינית. כבוד תלמיד חכם צריך להישאר במקומו".

צפו בדבריו של הרב קלנר שעוררו סערה

זהירות מאנשי רשע

בשלב זה עבר הרב שפירא לתקוף את מוציא ההקלטה וכינה את מעשהו "שפל מאוד", כשהוא מבהיר כי אינו יודע במי מדובר: "מי שהוציא בזדון את דברי הרב קלנר החוצה, אני לא חושב שהוא תלמיד חכם. מדובר במעשה שיש לי חשד עמוק שמניעיו שפלים. גם אם תלמיד חכם אמר דברים שלא היו צריכים להיאמר, דברים שאסור לנו להסכים איתם, דברים שאולי אפילו נחלוק עליהם בחריפות גדולה – ללכת לחפש את זה בארכיונים ולעשות מזה מטעמים ובכך לגרום לחילול ה' ולביזיון הקודש זה ודאי מעשה שפל מאוד"

"אינני יודע מי אחראי לזה", אמר הרב שפירא והוסיף כי "אבל אני חושב שצריך להתרחק מאנשים כאלה, ממניעיהם הלא טהורים ומהאג'נדה העיתונאית שלהם – חובת הציבור לדעת – שמשמשת עבורם כיסוי לכל דבר. אנחנו לא סבורים שחובת הציבור לדעת כל דבר. אצלנו כתוב: "אם ראית תלמיד חכם שעבר עבירה בלילה אל תהרהר אחריו ביום, שוודאי עשה תשובה". ויש עוד לשון מרבותינו: "כסהו כלילה", צריך לכסות אותו. גם אם נעשה מעשה שלא ייעשה, גם אם נאמר דבר שלא היה ראוי שייאמר, אנחנו לא צריכים לפרסם את זה אלא אדרבה, אנחנו צריכים להיזהר שלא יצא מזה חילול ה'. מי שהוציא חילול ה' מהדבר הזה, אנחנו לא חייבים בכבודו".

"בהרבה ספרי מתח הדמות שמתבררת בסוף הספר כאשמה המרכזית היא דווקא לא זו שנראתה ככה לכל אורך העלילה, ואם אתם שואלים אותי מיהו האשם המרכזי בסיפור הזה – אני חושב שזה מי שהוציא את הסיפור החוצה. האינטרסים שלו צריכים הכי הרבה בדיקה, ואני מציע להיזהר מאוד ממנו ומדומיו".

צורבא מרבנן: הצריבה שבתהליך

הרב שפירא התייחס לשאלה "איך קרה לרב קלנר שאמר את מה שמייחסים לו?", והסביר כי "יש מושג שנקרא "צורבא מרבנן". צורבא פירושו גם צריבה, דבר שצורב וכואב. רבותינו דרשו על כך שתורה יש בה גם צריבה. בתהליך ההבשלה, כשהפרי עדיין בוסר, יש בו צריבה. מרירות. צורבא מרבנן זה אדם שעוד לא הבשיל להיות תלמיד חכם, אלא נמצא בתהליך ההבשלה. הרב קלנר הוא ודאי תלמיד חכם בשל מאוד, ואינו צריך את עדותי על כך, אבל יש גם בתורה תהליכי הבשלה, ויש בזה עומק לפנים מעומק, וגם גדול שבגדולים לא יימלט מהעובדה שיש בלימוד שלו תהליך. לעניות דעתי הרב קלנר אמר את דבריו מתוך צריבה, והצריבה הזו נובעת מסיטואציה שאנחנו צריכים להבין אותה היטב, וכשנבין אותה – תשתנה הפרספקטיבה שלנו על כל העניין".

אנחנו בשעת מלחמה

הרב שפירא ייחס את דבריו של הרב קלנר לאווירה החיצונית ואמר: "קודם כל, צריך לזכור: אנחנו נמצאים בשעת מלחמה. כבר זמן ממושך אנחנו לוחמים בעניין שאלת השירות המשותף, שהגיעה למחוזות מאוד מאוד חריפים לכל הדעות. גם לדעת הרב דרוקמן, גם לדעת הרב אלי סדן, גם לדעת הכוחות הליברלים בציונות הדתית – כולם מסכימים שהעניין לגמרי עבר את הגבול הראוי. יש שסבורים שהתיקון שנעשה לזה עכשיו הוא מספק, אני לא סבור כך, אבל זה שהיו בעיות והייתה מלחמה – כולם מודים. הבעיות שבהן מדובר הן תערובת בנים ובנות שמביאה לפריצות (כחלק מבעיה כללית של הידרדרות האטמוספרה התרבותית שלנו, שנעשית יותר ויותר פרוצה בעולם המערבי, בעולם הדתי, באזרחות וגם בצה"ל), ובעיית הטשטוש המגדרי".

יש טשטוש מגדרי

"מה פירוש טשטוש מגדרי? אידיאולוגיה שאומרת שאיש ואישה הם היינו הך. לא רק מבחינת הכישורים שלהם, שזו שאלה בפני עצמה, אלא גם מבחינת מבנה האישיות, הנטיות הנפשיות, התפקיד בחיים – הם היינו הך. מי שדוגל באידיאולוגיה הזו, עבורו לוחם ולוחמת הם באמת אותו הדבר. יכול להיות שבמקומות מסוימים תתגלה בעיה טכנית כלשהי שיוכיחו אותה באותות ומופתים, ואז גם הוא יודה שצריך להתחשב ולהבחין שם בין גברים לנשים. לכן כנראה עוד לא ראינו בג"ץ של בחורה שרוצה להיות בסיירת מטכ"ל. ואולי זו באמת קושיה על השמאל הישראלי, שנרדם בשמירה… אבל הבעיה היא עמוקה ומהותית הרבה יותר מזה, כי מדובר בתפיסה שאומרת שכל ההבדלים בין איש לאישה הם רק הבניה חברתית".

"יש אמנם הבדלים ביולוגיים בין גברים לנשים, אבל כך גם בין שחורי שיער לג'ינג'ים. הטענה היא שיש עיוות היסטורי שהוביל להבניה חברתית שונה בשני המקרים: החברה מבינה שההבדל הביולוגי בין ג'ינג'י לשחור שיער איננו נוגע להבדל בכישרון, בתפקוד או באישיות, אך מצד שני היא מבינה שההבדל הביולוגי בין גבר לאישה כן נוגע להבדלים כאלה. אנשי האסכולה הזו טוענים שזה עיוות שדורש תיקון, והטענה הזו היא בעצם שורש הלהט"ביזם כולו, משום שאם אין הבדל אז באמת מה אכפת לי מי בן זוג של מי, וגם מי הוא מי. יכול להיות שמישהו ייוולד עם נתונים ביולוגיים גבריים, אבל בשלב מסוים בחייו הוא מחליט לבחור בזהות מגדרית אחרת, ואת הביולוגיה כבר יסדרו לו עם ניתוח כזה או אחר. סוף כל סוף, ביולוגיה היא רק עניין ביולוגי, לא יותר".

להט"בים- טומאת ארץ מצרים

הרב שפירא התייחס גם ללגיטימציה המוענקת ללהט"בים בשנים האחרונות ואמר: "כל העניין הזה של הלהט"ביזם הוא טומאת ארץ מצרים. חז"ל לומדים את איסור איש ואישה מהפסוק "כמעשה ארץ מצרים לא תעשו", שאמרו על זה במדרש: "מה היו עושים? איש לוקח איש ואישה לוקחת אישה". יש לנו עכשיו תרבות שלמה שמבוססת על אידיאולוגיה של טומאת ארץ מצרים, ואנחנו במחלוקת חריפה אתה ואיננו מתכוונים לסגת מילימטר. זו מלחמה, וזה כואב! וככל שאדם יותר רגיש לקדושה, כך זה כואב לו יותר".

"בנוסף לזה, יש עוד חזית למלחמה הזו: לא מעט נשים המכונות רבניות משתמשות במעמדן כשופר לעמדות שהן רפורמיות או קונסרבטיביות. הן מגדירות את עצמן כאורתודוכסיות, אבל המסקנות שהן מגיעות אליהן נמצאות הרחק מעבר לגבולות האורתודוכסיה. אחוז התופעה הזו בציבור הנשים יודעות התורה בפירוש גדול יותר מאשר בציבור הרבנים הגברי, וזה מדאיג ביותר".

מרוב כאב מפספסים את המטרה

"מי שרואה את כל הנתונים הללו, ורגיש לזה, ועסוק ימים ולילות במלחמה אמיתית ומהותית על קדושת וטהרת המחנה, הוא אדם שמרגיש את הכאב הגדול שבכל זה. וכשכואב – אנשים עושים טעויות. למה? כי מרוב כאב מפספסים את המטרה. אדם רוצה לכאוב לכאן, והכאב מסיט אותו ויצא שהוא כאב לשם. אי אפשר להסכים עם התוצאה, וצריך הרבה מאוד זהירות כדי שלא יקרו מקרים כאלה, אבל זה קורה. בגלל זה מלמדים בצה"ל שלא יורים בצרורות, אלא רק בבודדת. כי הכאב והפחד והלהט כולם אומרים לך לרוקן על האויב את המחסנית, וזה לא מביא לתוצאות נכונות. יש ביטוי בהגדה של פסח: "אנוס על פי הדיבור". זה חלק מטבעו של דיבור, ובפרט כשהוא נובע מכאב, שאדם מתחיל להיכנס לעניין ומתוך איזו שאלה צדדית הנצרה עוברת מבודדת לצרור – ואז יורים ומפספסים. הראיה, שהרב קלנר עצמו, לפי מה ששמעתי, לא מסכים עם כל מה שהוא עצמו אמר. אז איך הוא אמר? מתוך כאב. ירה צרורות ופספס. כך אני מפרש את האירוע, ובאמת זו בעיה מובנית".

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע
20 תגובות - 13 דיונים מיין לפי
1
לא בדיוק מבין, היכן השפלות באמירת הדברים או בפרסומם????
מלכיאלי | 13-02-2018 17:22
נדמה לי שהתשובה ברורה ואני מקווה שהאתר גם יפרסם את התגובה.......
2
צריך לשמור הכל בבית!
כביסב עושים בבית | 13-02-2018 17:26
אסור לרוץ להתלונן אצל הפריץ. כך היה נכון לעשות גם בפרשות מוטי אלון, עזרא שיינברג וברלנד! עדיף לסבול קצת נשיקות או אונס קל מאשר להיות מוייסר!
היום זה הזמן להוציא הכל כדי שאחרים ילמדו
יפה יוסף | 15-02-2018 22:24
ללכת בדרך התורה ולא רק לשים כיפה וכובע.לצערינו שזה ממש כך .הדרישה בעיקר חיצונית לבוש ושבת ומה עם עריות? זה כנראה מותר כי לא רואים.
באמת כתבת על מוטי אלון עכשיו?
אלי | 14-02-2018 0:14
הרב יהושע שפערא הוא זה שהוציא את הסיפור לפרסום..
איזה מחשבה עקומה וגלותית
פריץ ? | 13-02-2018 20:36
ובערת הרע מקרבך לא תחוס עינך ולא תכסה עליו
3
כל כבודה בת מלך פנימה
ישר כוח | 13-02-2018 17:49
ישר כוח לרבנים ששומרים על התורה, ההלכה והשולחן ערוך על אפם וחמתם של הפמיניסטים
4
לימוד התורה ה"נשי" רק גרם נזק
יעל | 13-02-2018 19:16
האנטי דתיות הגדולות הן לומדות התורה.
5
הטכנולגיה משיגה את הרבנים
קרב אבוד | 13-02-2018 19:18
הם לא השכילו להבין את ההתפתחות שחלה בעולם. היום העל שקוף ואיש ציבור צריך לקחת בחשבון שדבריו יגיעו לכל אוזן. אם זה לא היה שרקי אז זה היה מישהו אחר. במקום לנהל קרב מאסף שנדון לכישלון כדאי לעדכן דעות חשוכות או לפחות לשמור אותן לעצמך.
6
לימדו אותי שת"ח מדברים בשפה אחרת
צחי | 13-02-2018 22:21
לצערי איך ניתן לומר על אדם שנכשל בסגנון לא נאות שהוא תלמיד חכם הוא ידען אולי אפילו ידען גדול אבל תלמיד חכם אני מדגיש חכם הוא לא
7
ברור שהיתה שיפלות נוראה בפירסום!!
כ | 13-02-2018 23:58
אשרי הרב שפירא שמבהיר את דעת תורה - זה היה חילול השם אדיר, וגם עם עריכה זדונית מרושעת!!
8
כזונות המפרכסות זו את זו
טופסי | 14-02-2018 8:32
אלו תלמידי חכמים שבבבל. הרב אומר שרעהו תלמיד חכם. מדבריהם ומשיעוריהם ניתן בקלות להבחין כמה הם רחוקים ממרא ארעא דישראל הראיה קוק זצל אשר מימיו אנו שותים. הראיה קוק עשה את תורתו עיקר ואת הגיונותיו טפל. ואילו הם הפכו מההגיונות שיטה ומטיפים גם לתלמידיהם ללכת בדרכם.
9
כבוד הרב ברצוני לעמוד על הבדל קטן.
חילוני | 14-02-2018 10:09
א. קצת מזעזע שאת רוב הנושאים אתה מגדיר כמחלמה ,אולי אנחנו החילונים צריכים להקשיב לדברייך ולהבין שאנחנו נמצאים במלחמה ולהתנהג בהתאם . ב.כסהו כלילה -אם אתה נאמן לערכייך ועומד מאחוריהם , אין צורך לכסות שום דבר ,ואם יש צורך לכסות אז כנראה שיש בעיה . ופה ארצה לעמוד על נקודה נוספת ,דברי הרב קלנר אינם בגדר מלחמה בין דתיים לחילונים ,גם בחינוך החילוני אדם שהיה בוחר להבהיר את נקודותיו באמצעות מילות גנאי כגון בחורילות ,מוטציות וכדו' ,היא מוצא את עצמו מפוטר לאלתר . אפשר להגיד את דעת התורה בלי לפגוע בציבורים שלמים .
10
למה הרב לא מחה ברב קלנר כשביזה את מרן הרב אברהם שפירא
יעקב | 14-02-2018 11:57
שמעתי במו אזני שיעור של קלנר מדבר בטון מזלזל ומבזה כלפי הרב שפירא והרב ישראלי. לא מעידה ולא כלום. במשך שעה וחצי עשה מהם צחוק ולעג וקלס.פתאום עכשיו אתה קם ומוחה? תתבייש!! איפה כבוד התורה
מתי שמעת
רינת | 18-02-2018 7:58
באיזה עניין זלזל בהם,
התשובה ברורה
טופסי | 14-02-2018 16:58
ברור שהרב קלנר הוא התלמיד חכם האמיתי. מי אלו הרב ישראלי והרב אברהם שפירא? זהו רוח העוועווים שיוצאת מבית מדרשו של הגרציה קוק זצל.
11
סגנון ותוכן של ת"ח
LEO | 14-02-2018 14:48
רמבם הלכות יסודי התורה פרק הויש דברים אחרים שהן בכלל חילול השם, והוא שיעשה אותם אדם גדול בתורה ומפורסם בחסידות דברים שהבריות מרננים אחריו בשבילם, ואף על פי שאינן עבירות הרי זה חילל את השם ט כגון שלקח ואינו נותן דמי המקח לאלתר, והוא שיש לו ונמצאו המוכרים תובעין והוא מקיפן, או שירבה בשחוק או באכילה ושתיה אצל עמי הארץ וביניהן, או שדבורו עם הבריות אינו בנחת ואינו מקבלן בסבר פנים יפות אלא בעל קטטה וכעס, וכיוצא בדברים האלו הכל לפי גדלו של חכם צריך שידקדק על עצמו ויעשה לפנים משורת הדין,
מעניין.
מנחם | 14-02-2018 17:01
12
נמאס עם כל הסגנון המיליטנטי
טוראי במיל | 14-02-2018 16:31
הכל כאן מלחמה, ירי בצרורות, מפקד וכו. די יפשו עולם דימויים לא מיליטנטי. בסהכ מדובר במורה שלמרות שידע שמצלמים אותו לא שמר על פיו ולשונו ולא ידע להתנצל ובסוף יגרום לסגירת המוסד או לצמצום תמיכה ממשלתית.
כשאחד מתחיל במלחמה השני מחזיר מלחמה שערה.
יפה יוסף | 15-02-2018 22:21
הרבנים לא יודעים את זה?
13
דווקא טוב מאוד שהקלטת הופצה .זה לא רק הרב קלנר
יפה יוסף | 15-02-2018 22:15
אלא של כל הרבנים שמשפילים את האשה וכך גורמים לאשה להוכיח את עצמה יותר ויותר. כאשר יעננו כן ירבה וכן יפרוץ. די להתנשאות של הגברים על הנשים והשלום יבוא מאליו.