הקפאת ביציות: תהליך פשוט לשמירת הפריון - סרוגים

הקפאת ביציות: תהליך פשוט לשמירת הפריון

ב-13.2 ייערך בהדסה עין כרם כנס בנושא שימור פוריות, בשיתוף עם מכון פוע"ה. לקראת הכנס ד"ר טל עימבר, מומחה במיילדות וגניקולוגיה ורופא בכיר במחלקת נשים בהדסה, הציג את התהליך הפשוט לנשים המעוניינות לשמר את הפריון שלהן ככל הניתן

הקפאת ביציות: תהליך פשוט לשמירת הפריון
  תהליך שיאפשר פריון בגיל מאוחר יותר (צילום: מחלקת הדוברות של הדסה)

בשבוע הבא ייערך בהדסה עין כרם כנס בנושא שימור פוריות, בשיתוף עם מכון פוע"ה. ד"ר טל עימבר, מומחה במיילדות וגניקולוגיה ורופא בכיר במחלקת נשים בהדסה, הציג לקראת הכנס את הפתרון לנשים המעוניינות לדחות את תקופת הפריון שלהן ולשמר אותה ככל הניתן.

"שירות שימור הפוריות בהדסה מאפשר לנשים לבצע הליך הנקרא "הקפאת ביציות" בטכנולוגיה חדשנית" טוען ד"ר עימבר. "הדבר מותיר פתח רחב לשימוש בהן מאוחר יותר, כאשר יחליטו כי הגיעה העת להקים משפחה.

נושא שימור הפוריות נתפס כחשוב במיוחד עבור נשות המגזר הדתי והחרדי. "בהקשר של נשים רווקות במגזר הדתי-חרדי, יש אפשרות לשמר את יכולת הפריון לנשים שמסיבות כאלו או אחרות נמנעה מהן זוגיות עד לגיל מאוחר, שבו כבר איכות וכמות הביציות ירודה באופן משמעותי", הוא מסביר. "על ידי הקפאת הביציות בטכנולוגיה החדשנית והמתקדמת הקיימת אצלנו בהדסה, ניתן לשמר את הסיכוי להורות בעתיד, אפילו מעבר לגיל 40".

עימבר מדגיש כי כל התהליך נעשה בליווי של צוות רב תחומי מקצועי ומנוסה הפועל באמפטיה מלאה. "הבנת הצוות את כלל הסייגים וההלכות הקיימים בעולמות הדתיים או החרדיים, הביאו אותנו לקיים שיתוף פעולה מלא עם מכון פוע"ה, המהווה כתובת בטוחה ואחראית לכל שאלה הלכתית" אמר. "זאת כמובן במקביל לאפשרות ההיוועצות והליווי של הרב משה קליין, הרב של המרכז הרפואי הדסה".

מה כולל התהליך?

תהליך הקפאת הביציות יעיל יותר ככל שהאישה צעירה יותר. "הסיכוי להביא ילד לעולם מביציות מוקפאות תלוי בגיל האישה בזמן ההקפאה", מסביר עימבר. "ככל שהיא תקפיא בגיל צעיר, הסיכוי להריון ולידה מהנ"ל עולה. החוק בישראל מתיר להקפיא ביציות מסיבה סוציאלית (כלומר סיבה שאינה רפואית) החל מגיל 30 ועד 41 שנה".

מהו התהליך הטיפולי שעוברים לקראת הקפאת הביציות?

"לפני שמתחילים תפגשי עם רופא ואחות היחידה לשמור פוריות בהדסה. הם יבררו את מצבך הרפואי ויענו לשאלותייך. התהליך בעיקרו מערב גירוי שחלתי קצר (מס' ימים) ע"י תרופות ומעקב במרפאה הכולל מספר בדיקות אולטרסאונד ובדיקות דם".

מתי מתחילים בתהליך?

"הטיפול מתחיל בדרך כלל בזמן המחזור החודשי (ביום השני או השלישי למחזור), אך למעשה לשם הקפאת ביציות ניתן להתחיל בכל יום במחזור החודשי".

האם ניתן להמשיך באורח חיים רגיל לאורך התהליך?

"ודאי. אין צורך באשפוז כלשהו. מדובר במספר מצומצם של בדיקות דם ואולטרסאונד המתבצעים במרפאת נשים בהדסה בשעות הבוקר המוקדמות ולאחריהן תוכלי להמשיך בשגרת יומך".

מהם אחוזי ההצלחה?

כשנשאל בקשר לאחוזי ההצלחה של פריון מביציות מוקפאות, עימבר הדגיש כי גם הם תלויים במידה רבה במועד הקפאתן, וככל שמוקדם- כך ייטב. "הנתונים עדיין ראשוניים ואין תוצאות נרחבות של שימוש בביציות מוקפאות בישראל, אך התוצאות תלויות בגיל האישה בזמן הקפאת הביציות" טוען עימבר. "ככל שמקדימים להקפיא, כך סיכויי ההצלחה ללידה של ילד בעתיד עולים. אנחנו ממליצים להקפיא ביציות לפני גיל 36, מעבר לכך הסיכויים יורדים- בדומה למה שקורה אצל כל הנשים באופן טבעי" .

כמה ביציות צריך להקפיא?

"בחישוב הסיכוי להריון ולידה- ככל שתקפיאי יותר כך הסיכוי גדל! החוק בישראל מאפשר להקפיא עד 20 ביציות, או עד 4 מחזורי טיפול לשם השגת ביציות בשלות להקפאה- הראשון מבין השניים. מניסיוננו, רוב הנשים עוברות מחזור אחד או שניים לשם השגת ביציות בשלות להקפאה".

פרוצדורה קצרה וקלה

לדבריו של עימבר, שיטות ההקפאה המתקדמות הן חלק מהסיבה לעלייה בסיכויי ההצלחה של ההליך. "הביציות מוקפאות בשיטה של זיגוג (vitrification), שהיא שיטת הקפאה הנמצאת כיום בחזית הטכנולוגית בתחום זה ומאפשרת שרידות מקסימלית של הביציות לאורך שנים רבות" הסביר. "הניסיון העולמי בשיטת ההקפאה הנ"ל מראה שרידות של הביציות המוקפאות במעל 85% מהמקרים".

עימבר מוסיף כי שאיבת הביציות היא פרוצדורה קצרה המתבצעת תחת הרדמה קלה (טשטוש) אשר ההחלמה ממנה היא מהירה ביותר. למעשה, האישה משוחררת לביתה עוד באותו היום, כאשר הביציות הבשלות מוקפאות ונשמרות לשנים רבות במכלי ההקפאה.

תהליך הקפאת הביציות מפחית את מאגר הביציות בשחלות?

"לא. הגירוי השחלתי משפיע רק על קבוצת הזקיקים בשחלה שכבר החלו לגדול ולהבשיל באותו מחזור, במידה וזקיקים אלו לא יגיעו לביוץ – הם למעשה יתפוגגו וייעלמו. הגירוי אינו משפיע על מאגר הזקיקים הרדומים השמורים למחזורים הבאים".

התהליך משפיע על המחזור החודשי?

"מספר ימים לאחר שאיבת הזקיקים אמור להגיע דימום נרתיקי דמוי וסת. בהמשך יחזור המחזור החודשי שלך להיות כפי שהיה לפני התהליך".

מה מיוחד במרכז שימור הפריון של הדסה?

"במרכז שלנו בהדסה, תקבלי שירות אישי ברמה הגבוהה ביותר על ידי צוות מיומן של רופאי פריון בכירים, אחיות פוריות מוסמכות ומנוסות. למעבדה שלנו תו תקן איכות עולמי, ניסיון ומיומנות בטכנולוגיות הקפאה ושימור מהמתקדמות ביותר. אנחנו משתפים פעולה עם מכון פוע"ה ומאפשרים השגחה מלאה ע"פ ההלכה. אנו מציעים מחיר מיוחד לפונות להקפאה אצלנו".

להרשמה לכנס ללא עלות לחצי כאן

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו