הרבנות הצבאית: לפטור חיילים מטקסים הכוללים שירת נשים - סרוגים

הרבנות הצבאית: לפטור חיילים מטקסים הכוללים שירת נשים

בחוות דעת הלכתית שכתב רמ"ח הרבנות הראשית, הוא ממליץ כי בטקסים צבאיים יובאו זמרים ולא זמרות. בהופעות של זמרות, "יש לפטור את אלו שהדבר פוגע ברגשותיהם ומי שנאלץ בכל זאת להיות נוכח בטקס: "יימנע מהבטה בזמרת ומהקשבה לקולה, ובזה אינו עובר על שום איסור".

author-image
הרבנות הצבאית: לפטור חיילים מטקסים הכוללים שירת נשים
  פטור משירת נשים (פלשא90)

הרבנות הצבאית מקבלת את עמדת הביניים בשאלת 'שירת הנשים' בצה"ל.

בחוות דעת הלכתית, שכתב רמ"ח הרבנות הצבאית הראשית, אל"מ הרב אייל קרים, שהיה עד לא מכבר ראש מחלקת הלכה ברבנות, הוא ממליץ על צמצום שירת הנשים בצה"ל.

על פי חוות הדעת, שמתפרסת על פני 28 עמודים, ושראשי פרקים ממנה פורסמו הבוקר (ד') באתר Ynet, פוסק הרב קרים כי יש לשחרר חיילים מאירועים בהם יש שירת נשים, אם הם מבקשים זאת.

את פסק ההלכה מתמצת הרב קרים בשורות ספורות: "ראוי ליצור אופי טקסי המכבד את השקפותיהם של כלל הנוכחים בטקס, ולשם כך להביא זמר ולא זמרת…", כותב הרב קרים.

"כאשר הדבר אינו מתאפשר מסיבות שונות, יש לפטור את אלו שהדבר פוגע ברגשותיהם מהנוכחות בטקס ולמצוא להם תפקיד חילופי במידת האפשר."

אפשרות שלישית עבור אלו שנאלצים בכל זאת להיות נוכחים, היא שהחייל "יימנע מהבטה בזמרת ומהקשבה לקולה, ובזה אינו עובר על שום איסור".

הנאה בעל כרחו

כזכור, עלתה שאלת 'שירת הנשים' בצה"ל לכותרות אחרי שלפני כשבועיים הודחו ארבעה צוערים מקורס קצינים, בגלל שיצאו מאירוע מורשת קרב בו הופיעו זמרות.

בצה"ל הוחלט לקבוע את הנהלים של פקודת "השילוב הראוי" בין חיילים וחיילות, פקודה שפרשנותה לא הייתה ברורה ויצרה מתחים בין חיילים דתיים ובין קצינים, בעיקר על רקע סוגית 'שירת נשים'.

פסק ההלכה של הרב קרים, הוא חלק מגיבוש עמדות הרבנות הצבאית הראשית, שיובאו לאישור הרמטכ"ל. דף העמדה הוגש לאישורו של הרב הצבאי הראשי, תא"ל הרב רפי פרץ, וכעת ההחלטה הסופית נמצאת בין הרב פרץ ובין הרמטכ"ל.

פסיקתו של הרב קרים מהווה מעין שביל ביניים, שיאפשר מצד אחד לחיילים דתיים לבקש פטור מטקסים שיש בהם הופעות של זמרות, ומאידך מתיר להם להשאר בטקס בכפוף לכללי ההלכה.

ההיתר להשאר בטקסים, נשען על ההיתרים ההלכתיים 'לאו דרכא אחרינא' (אין דרך אחרת) ו'הנאה הבאה לאדם בעל כרחו', המאפשרים להכנס למצבים בעייתיים מבחינה הלכתית, כשאין ברירה ובלבד שהאדם לא יתכוון להנות מהעבירה.

את הפסק, המתיר להשאר בטקסים צבאיים, נימק הרב קרים בין השאר, במילים: "נושא שירת הנשים בצה"ל מעורר אצל מפקדים רבים "גלי תרעומת ושנאה" כלפי האוכלוסייה הדתית בצבא, ולכן יש להקל בו לשם התועלת שב"הקטנת להבות אש המחלוקת".

"צא וראה שגם הרבנים הראשיים לישראל (בעבר ובהווה), הרבנים הראשיים לצה"ל (מימות הרב גורן זצ"ל ועד היום) וכן רבני ערים וכיו"ב, אינם נמנעים מלהשתתף בטקסים שונים הנערכים בצה"ל ומחוצה לו, וכפי הנראה סומכים עצמם על הנימוקים שהעלינו".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו