תכירו: זהו הטיפול החשוב ביותר לפני כניסה להריון - סרוגים

תכירו: זהו הטיפול החשוב ביותר לפני כניסה להריון

בדיקת אולטרסאונד מאפשרת לבחון את מבנה הרחם ולקלוט הפרעות פוטנציאליות להתפתחות העובר במהלך ההריון. ד"ר ברוך מסינג, מומחה במרכז הרפואי מעיני הישועה, מסביר על השימושים השונים של בדיקות האולטרסאונד

תכירו: זהו הטיפול החשוב ביותר לפני כניסה להריון
  מכשיר אולטרסאונד (צילום: שאטרסטוק)

תכנון והכנת הגוף לקראת הריון ראשון כוללת סדרה של בדיקות והנחיות, ביניהן ייעוץ גנטי, בדיקות דם כלליות ונטילת חומצה פולית. אך לטענתו של ד"ר ברוך מסינג, מומחה במילדות, גניקולוגיה ופריון במרכז הרפואי "מעיני הישועה", ישנו טיפול נוסף וחשוב במיוחד- שלא כולן מודעות אליו.

"כחלק מבדיקות ההכנה וההנחיות בתכנון של הריון ראשון מומלץ לבצע אולטראסאונד גינקולוגי" טוען מסינג. "באמצעות בדיקה זו נוכל להתרשם ממבנה הרחם והשחלות ולשלול מומים רחמיים. באמצעות התלת-מימד ניתן לדעת את כיוון הרחם (קדמי או אחורי) את מבנה הרירית המרפדת את הרחם, ולהתרשם ממבנה השחלות והזקיקים".

מסינג מסביר כי הבדיקה מסייעת באיתור וטיפול בעיות שיכולות להקשות על ההיריון. "המידע הרב שמתקבל מבדיקה קצרה של סונר גינקולוגי יאפשר לנו לגלות פרטים רבים על תקינותה של מערכת המין של האישה בטרם כניסתה להריון" אמר. "ממצאים חריגים המתגלים בבדיקה, יכולים להיות מטופלים, מה שיאפשר בעזרת ה' את הצלחת ההריון המתוכנן".

כיום ניתן לבצע גם אולטרסאונד בתלת מימד, הבוחן לא רק את פנים הרחם אלא גם את המבנה החיצוני. "בדיקת האולטראסאונד של הרחם בתלת-מימד מהווה התפתחות טכנולוגית משמעותית מאוד, מאחר ועד המצאתה בדיקת מבנה הרחם החיצוני נעשתה אך ורק באמצעות ניתוח" מסביר מסינג. "כיום אנו יכולים לקבל תמונה תלת-מימדית שמאפשרת לראות את הקונטור החיצוני של הרחם ולקבוע: האם מדובר ברחם דו-קרני או חד קרני? האם קיימת מחיצה ברחם ובאיזה עומק המחיצה? כך אפשר להחליט האם קיים צורך בהתערבות ניתוחית או שניתן להמשיך בניסיון להרות או בסיוע באמצעות טיפולי פריון".

שימוש נוסף לאולטרסאונד: בדיקת לב העובר

גם לאחר האולטרסאונד הראשוני והכניסה להיריון, נשים רבות עוברות בדיקות נוספות תוך כדי ההיריון. אחד מבדיקות האולטרסאונד החשובות ביותר היא בדיקת אקו-לב עובר. "מדובר בבדיקת אולטראסאונד המתבצעת ע"י מומחה לצורך הערכת לב העובר" אמר מסינג. "צריך לזכור שהחשיבות של בדיקת הלב העוברי נובעת מכך שעד מחצית מההפרעות המבניות, מתרחשות דוקא בלב, כמעט כמו בכל שאר האיברים יחד".

הבדיקה מדגימה את מבני הלב של העובר ומנסה להעריך את התפקוד הלבבי וזרימת הדם אל הלב. עם זאת, הבדיקה לא תמיד מצליחה לתפוס את כל ההפרעות האפשריות. "למרות הניסיון לאתר כל הפרעה, לא כל ההפרעות יודגמו בשלב מוקדם" טען מסינג. "קיימים מומים אשר עלולים להחמיר במהלך ההיריון, כמו היצרות של מסתם, אשר יכולה להיות קלה עד כדי כך שלא ניתן לאבחן אותה בשלבים מוקדמים של ההיריון- אך עלולה להחמיר בהמשך".

למרות החשש והרצון שלב העובר יתפתח בצורה תקינה, לא כל הנשים ההרות נדרשות לעבור בדיקת אקו-לב עובר. מסינג מסביר כי "לבדיקה יופנו רק נשים להן קיים חשד להפרעה במבנה לב העובר, ובנוסף נשים בקבוצת הסיכון, להן מומלץ לבצע אקו-לב עובר בכל הריון, כמו: נשים שילדו בעבר ילד עם מום לב, נשים שהן או בן זוגן סבלו ממום לב, ונשים שסובלות מסוכרת, נוטלות תרופות מסוימות או סובלות ממחלות אחרות".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו