סוליקא: דו קיום בהצגה שכולה אמונה ומסירות נפש

סוליקא: דו קיום בהצגה שכולה אמונה ומסירות נפש

בלי מילה אחת על קיפוח, הצליחה נערה יהודייה ממרוקו שחייה לפני 200 שנה לגשר בין מגזרים, דתות ועדות כשעל הבמה קאסט שחקנים יהודים וערבים והרבה כבוד למסורת העשירה של עדות המזרח • קפצנו אמש להשקה של המחזמר 'סוליקא' ויצאנו עם תקווה ופרגון של אביב אלוש

השיח העדתי תמיד היה משהו פחות אהוב עלי, בלשון המעטה (אומרת את זה כמרוקאית שלמה) כל הרגשת הקיפוח, אף פעם לא הרגישה לי נכונה לקידום. תמיד האמנתי שקירוב לבבות ותפארת המורשת מגיעים דווקא מהדברים הפשוטים והיפים, בייחוד אם מדובר באמנות ותרבות.

אחרי שהמימונה די הוכיחה את עצמה בעניין, מגיע סיפורה של 'סוליקא' הנערה הצדקת מטנג'יר- שמצליחה לקרב לבבות לא רק בין יהודים ליהודים, אלא גם בין יהודים לערבים. בכך שנשים יהודיות ומוסלמיות מגיעות להתפלל בקברה של סוליקא הנמצא במרוקו סמוך לקבריהם של שני הצדיקים ר' יהודה בן עטר ור' אבנר הצרפתי. וכך גם קורה כשסיפורה של סוליקא מגיע בגאון לבמה.

(צילום:לינוי משעלי)

לפאר את עדות המזרח בלי לדבר על קיפוח

לראשונה תאטרון באר שבע, השיק (אמש) מחזמר ישראלי מקורי המבוסס על סיפורה המרגש של 'סוליקא', הנערה היהודייה ממרוקו בכיכובם של: נסרין קדרי, רעות אלוש, עלאא דקה, אורי זגורי ועוד רבים וטובים שהתגייסו להציג את הסיפור עליו כל מרוקאי כמעט גדל.

"אומנם הסיפור התרחש לפני כ-200 שנה, אך הקונפליקט בו רלוונטי מתמיד גם היום, זה השורשים שלנו". מספרת לסרוגים השחקנית רעות אלוש המגלמת את סוליקא הנערה הייהודיה, שבחרה למות על קידוש ה' בכיכר העיר בפס, כדי לא להתאסלם ולהתחתן עם יורש העצר כמצוות הסולטן.

הגיע לפרגן ולחזק -אביב אלוש ואחותו רעות (צילום:לינוי משעלי)

השחקן אביב אלוש שהגיע לפרגן לאחותו, על כך שנבחרה לגלם את סוליקא מספר לסרוגים "כיף גדול לראות את אחותי הקטנה מצליחה, היא קיבלה פה במתנה תפקיד מהמם, תפקיד ראשי ראשון בתאטרון. מאוד שמח בשבילה ומחכה לראות את התוצאה הסופית".

את הסיפור סוליקא אלוש אומנם לא הכיר מהבית, אך סיפר כי "שמח שזכיתי להכיר את הסיפור הזה, מדובר בסיפור מדהים שמתחבר לנשמה ונוגע בקונפליקט יהודים, מוסלמים, אמונה ואהבה שתמיד הופכים את הבטן. הם ייסעו הרבה בארץ עם ההצגה הזו". ומגלה "לאחותי נתתי טיפ אחד שאני תמיד אומר ומזכיר לה אותו – פשוט שתישאר היא ושוב היא", מסכם אלוש.

(צילום:לינוי משעלי)

לא למזרחיים בלבד

"עיתונאי אחד שאל אותי שאלה קצת תמוהה: 'האם אשכנזים יוכלו ליהנות מסוליקא?' ותשובתי אליו היתה: לפחות כמו שמרוקאים יכולים ליהנות מכנר על הגג, אולי יותר" סיפר במאי ההצגה, רפי ניב המקווה להעביר את סיפורה של סוליקא בצורה שתצליח לחבר צופים מכל גווני הקשת והמגזרים.

"יש הרבה קונפליקטים בהצגה שגם במציאות של ימינו אנחנו נלחמים עליהם" מספרת הזמרת נסרין קדרי, המגלמת בהצגה את חורה השכנה המוסלמית של סוליקא המגשרת בין האהבה של סוליקא לאמונה שלה."אנחנו מקווים לחבר ולאחד דרך ההצגה הזו, ולגרום לצופים לצאת בסוף ההצגה הזו עם דעה קצת שונה ומקבלת".

בעוד שהמתיחות בין ערבים ליהודים ממשיכה להיות מורכבת, נסרין מספרת כי על הסט יש אווירה שמביאה הרבה מקום לתקווה. "כולנו יחד על הסט כמו משפחה, וזה מה שאנחנו מנסים לשדר גם החוצה" ומדגישה "עדין יש תקווה ותקווה מאוד חיובית וזה מה שאני עושה דרך המוזיקה שלי ודרך ההצגה ובעז"ה שנפיץ רק תקווה ואחדות".

"היה חשוב לנו להביא בהצגה דו קיום אמיתי גם על הבמה, כמו שאנחנו מכירים מהתקופות הטובות של מרוקו ולכן שילבנו בקאסט שחקנים ערבים, כמו נסרין קדרי ועל הדקא"  מסביר כותב ההצגה תאיר סיבוני שמכיר את סיפורה של סוליקא כבר מהבית המרוקאי בו גדל.

איזה מסר חשוב לך להעביר בהצגה?

"בתהליך הכתיבה לסוליקא, שנולד בעקבות "חג המחזמר" 2016 בבת ים, היה חשוב לי להעביר את ערך זכות הבחירה, שנדע לקבל בחירות של האחר גם אם לא מסכימים איתם. סוליקא בסוף בחרה באמונה שלה כי זו היתה האמת שלה וזה היה צו ליבה. אני חושב שלדעת לקבל ולהעריך את הבחירה של האחר זו הגדולה כאן"

מלחין ההצגה, מאור סבג ואביו (צילום:לינוי משעלי)

בין עשרות השחקנים והאנשים המכובדים שהגיעו להשקת המחזמר אמש (ג') נכח גם יו"ר ההנהגה של הפדרציה העולמית של מרוקו, ד"ר יוסף ואנונו, שזכה גם לבקר בקברה של סוליקא במרוקו. "התרגשתי מחדש, לראות שהעושר התרבותי של יהדות מרוקו, האמונה התמימה והאהבה למנהגים מקבלים ביטוי מכובד ומיוחד על הבמה" סיפר ואנונו לסרוגים וסיכם "אין ספק שההצגה היא חלק מתהליך שהולך ומעמיק את המודעות למסורת המפוארת של יהדות מרוקו".

להתחבר למסורת דרך המוזיקה

מאור סבג המלחין של המחזמר, סיפר כי האותנטיות והמסורת היהודית ממרוקו מובאת (ומתעצמת אפילו) בשירים המלווים לאורך כל המחזמר. "אני מגיע ממשפחה דתייה וגדלתי על הפיוטים מבית הכנסת שבאים ומתחברים למחזמר הזה יחד עם מוזיקה יהודית ומוזיקה מרוקאית. אני חושב שזו זכות להעלות על הבמה הצגה שמכבדת את האמונה והמורשת שלנו".

וסיכם את הנקודה אולי הכי משמעותית במחזמר: "אני מאוד מזדהה עם סוליקא שבחרה באמת שלה, ודווקא היא שהיתה יפה וכל הדלתות היו פתוחות בפניה לא הסתנוורה מההזדמנויות החדשות ובחרה לדבוק באמונה ובעקרונות שלה, זה משהו שקצת מתחיל להישכח היום וחבל" •

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
סוליקא
דניאלה | 20-03-2018 23:22
בימוי תלבושות ותזמורת מעולים. נאסרין מקסימה . השירה יפה. מחזמר מהנה באופן אסתיטי. אם כי קצת פחות רעש לא היה מזיק. קצב הסיפור זרם יפה. טכנית הצגה מושקעת ויפה. אך לצערי הייתה החמצה בחלק הרגשי . למרות הטרגדיה הנוראה נשארתי אדישה לגורלה של סוליקא וזאת למרות שבדרך כלל אני דומעת בסתר במלודרמות.