הרב אבינר: "כדי להרוג רודף לא צריך סנהדרין" - סרוגים

הרב אבינר: "כדי להרוג רודף לא צריך סנהדרין"

די להרוג רודף, לא צריך לא סנהדרין, ולא בית דין, ולא דרישה וחקירה, שהרי זה כדי להציל את הנרדף. הרי מחבל אינו רודף רגיל שמתכוון להרוג אדם מסויים, אלא הוא רוצה להרוג כל יהודי שייקרה בדרכו

הרב אבינר: "כדי להרוג רודף לא צריך סנהדרין"
  (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

מה דעת התורה על הצעת החוק החדשה לתת דין מוות למחבלים?

בודאי. הוא רוצח. וגם אם ניסה לרצוח ולא הצליח, ב"ה היה נס, אך אין זה פוטר אותו מדין מות.

אבל מאז שהסנהדרין יצאה מלשכת הגזית, אין לנו דיני נפשות?

נכון. אבל יש לו דין רודף. וכדי להרוג רודף, לא צריך לא סנהדרין, ולא בית דין, ולא דרישה וחקירה, שהרי זה כדי להציל את הנרדף. הרי מחבל אינו רודף רגיל שמתכוון להרוג אדם מסויים, אלא הוא רוצה להרוג כל יהודי שייקרה בדרכו. וכן הנסיון מראה ש50% של המחבלים ששוחררו שוב מעורבים ברצח. אם נשאיר אותו בחיים, הוא ירדוף הלאה לרצוח יהודים.

ואם הוא עשה תשובה וביקש סליחה?

איני מאמין לו. ומלבד זאת יש עוד נימוק שני לגזר דין מות למחבלים: כדי שאחרים יראו וייראו ולא יזידון.

מוציאים להורג אדם א' כדי שאדם ב' לא ירצח! זה הגיוני?

כן. זאת ההגדרה של הרתעה. הרמב"ם כותב במורה נבוכים שהעונשים של התורה אין עניינם דווקא להעניש את האדם, בשביל זה יש רבונו של עולם, אלא להרתיע מן העבירה. הוא מונה ארבע אמות מידה לחומרת העונש: א. חומרת העבירה. ב. תפוצת העבירה. ג. קלות ביצוע העבירה. ד. עוצמת היצרים המובילים לעבירה. וכאן יש לנו כל ארבעה גורמים אלה באופן חמור.

באמת אחרים יירתעו?

בוודאי. אם מחבל יושב בתא נחמד בבית-סוהר, לומד באוניברסיטה פתוחה על חשבון ארגוני טרור, וכאשר הוא משתחרר הוא מתקבל בריקודים כגיבור לאומי – זה לא ירתיע מחבל.

אבל בית משפט הם רק בני אדם והם יכולים לטעות. אם טועים בממונות, אפשר לתקן. אם מוציאים אדם להורג והוא חף מפשע, אי אפשר לתקן. זו אחריות!

נכון זו אחריות. אבל קודם יש אחריות שלא ייהרגו יהודים חפים מפשע, ועל זה נאמר שמי שמרחם על אכזרים, הינו מתאכזר על הרחמים. אך בענין זה אנו סומכים על בתי-המפשט שלא יוציאו אדם להורג, בלי להיות בטוחים מאה אחוז שהוא מחבל.

ש: ובסיכום?

כידוע, אין לומר: מוות לערבים. אבל בהחלט, אפשר לומר: מוות למחבלים. ובכל זאת, כמובן זה ללמוד, להלכה ולא למעשה, ומי שקובע בעניינים כלל-ישראליים זה הרבנות הראשית לישראל (עיין שו"ת אגרות משה חו"מ ב סח, שהגר"מ פיינשטיין כותב למושל מדינת ניו יורק שאחד התפקידים של ממשלה הוא להגן אפילו אם צריך להעניש בדין מוות. וכשתפסו את הערבי שעשה את הלינץ' שהיה אז ברמאללה בתקופת האינתיפאדה השנייה, והוא הודה במה שעשה, אמר הג"ר עובדיה יוסף, אחד כזה חייבים לתת לו עונש מוות. "רבנו" לרב אליהו שטרית עמ' קנג – מ"צ).

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
ומה הדין של מי שמעסיק פרוצות למען ארץ ישראל ?
גבי | 09-01-2018 10:24
ילמדנו רבנו האם דרך ארץ קדמה לתורה אך לא קדמה לארץ ישראל
בענין פרוצות יש להתיעץ עם מומחה
חיים | 10-01-2018 20:18
תנסה אצל יאיר נתניהו שבדק את הנושא לעומק
הוא יזכה לסעוד על שולחנו של ראש הממשלה
אין עם זה בעייה | 10-01-2018 20:03
הכל למען עם ישראל וארץ ישראל
2
ומה עם סקילת מחללי שבת ?
נאה דורש | 09-01-2018 19:12
אולי יסקלו באבנים את איילת שקד? ומה דינו של אמיר אוחנה?
.
. | 09-01-2018 22:12
למחלל שבת אין דין רודף. צריך עדים התראה וסנהדרין.
3
כדאי להתעסק במוות בצורה יותר רצינית
א.ג | 11-01-2018 13:58
דין רודף מדבר רק ברודף אחר חבירו להורגו, ולא במחבל אזוק באזיקים בבית המשפט. ב.בעיה שלך שאתה לא מאמין לו, אי אפשר להכריע דין על פי הרגשות.(אפשר לא לקבל את הסליחה מטעמים אחרים) ג. כדי שאחרים יראו וייראו, זה לא טיעון הלכתי, זה ציטוט פסוק ד. הרמב"ם דיבר על דברים אחרים , ולא התכוון להריגת רוצח, הוא התכוון עונשים בכללי וזה לא נחשב עונש ה. מאיפה לרב לדעת אם אנשים יירתעו או לא. ו. יש עוד שיקולים חוץ מההלכה. ז. זה בעיקר תפקידה של ממשלת ישראל ,ולא דין הלכתי. ח. ורק בבית משפט.