"האולימפיזיקה הסרוגה הפכה למסורת של מצוינות והצלחה" - סרוגים

"האולימפיזיקה הסרוגה הפכה למסורת של מצוינות והצלחה"

בסיומה של תחרות האולימפיזיקה קיבלו הזוכים והזוכות במדליה ומלגת לימודים במרכז האקדמי לב. סא"ל ד"ר בני מילגרום: "הסקרנות והיכולת הסקת המסקנות הן המפתח להצלחה"

author-image
"האולימפיזיקה הסרוגה הפכה למסורת של מצוינות והצלחה"
  צילום: דוד אייזנבך

אירוע האולימפיזיקה המסורתי לתלמידי ותלמידות בישיבות והאולפנות התקיים הבוקר, חמישי, בקמפוס לב ובקמפוס טל במרכז האקדמי לב בירושלים.

במסגרת האירוע, שמתקיים זו השנה החמישית ברציפות וכבר הפך למסורת, התקבצו מאות תלמידים ותלמידות הלומדים במגמת 5 יח"ל לבגרות בפיזיקה בכיתות י"א וי"ב במוסדות הציונות הדתית מכל רחבי הארץ, לתחרות במסגרתה פתרו מבחן ברמה אוניברסיטאית בפיזיקה. את המבחן חיבר ד"ר אלכס נתנזון מהמרכז האקדמי לב, והיום התקיים בהנהלת ד"ר יבגני פרישמן מרצה בחוג להנדסת חשמל ואלקטרוניקה במרכז האקדמי לב. עוד השתתפו גם רקטור המרכז האקדמי לב פרופ' קנת הוכברג וד"ר אבי כספי.

במהלך היום, שמעו המשתתפים והמשתתפות הרצאות על "הכח של האור הבלתי נראה" שהעביר הרב יהונתן אורן, ראש מדרשת "טל" ובוגר הטכניון, "מסע ביקום ובחלל עם איינשטיין" מפי חנה אלבז בוגרת תואר שני בפיזיקת קוונטים באוניברסיטת בר אילן, והרצאה על כוכבי הלכת והשמש בליווי סימולציות והדגמות מפי טניה פודולסקי וד"ר אמיר בן שלום ממוזיאון המדע ומצפה הכוכבים בגבעתיים.

בהמשך התקיים משחק פיזיקה אינטראקטיבי-טכנולוגי נושא פרסים לכלל המשתתפים, ולאחריו הוצגו פתרונות לשאלות המבחן. הזוכים בתחרות יזכו במלגת לימודים במרכז האקדמי לב.

האולימפיזיקה מתקיימת כדי לעודד מצוינות בקרב תלמידי החינוך הדתי, ולתת להם את האפשרות לחלום ולשאוף גבוה, כמו גם לפתח את דרכי החשיבה והלימוד של הצעירים והצעירות ולאפשר להם להתפתח ולפתח את מדינת ישראל במסגרת מקצועות העתיד של המשק.

בסיומו של היום המרתק הוכרזו הזוכים אשר השיגו את מספר הנקודות הגבוה ביותר במבחן המאתגר. בקמפוס לב זכו במקומות הראשונים איתן תירוש מתיכון "תמר אריאל" בנתניה, ובמקומות השני והשלישי זכו בהתאמה אליה פינקלמן ונועם ברקון מישיבת "תורה ומדע" במרכז אקדמי לב.

בקמפוס טל זכתה במקום הראשון מעיין רהב מאולפנת "נתיב האולפנה" בראשון לציון. במקום השני זכתה שובל אמונה מאולפנת אמי"ת אוריה בבאר שבע, ובמקום השלישי זכתה אריקה רוסוניק ממקיף אמי"ת באר שבע.

באירוע השתתף גם סא"ל ד"ר בני מילגרום המשרת ביחידה מיוחדת התחיל כעתודאי במרכז האקדמי לב לפני 20 שנה וסיפר: "התחלתי כאן, כמוכם, לפני 20 שנה והיום אני אחראי במשרד הביטחון על נושאים שמשפיעים על כולנו. שתי מידות חשובות להצלחה אנחנו לומדים מפרשת השבוע: סקרנות כמו שמשה הולך לראות את הסנה ולהבין מדוע אינו אוכל, ויכולת הסקת מסקנות כאשר לא כתוב במפורש בתורה שמרים היא זו שהשגיחה על משה בעת שהיה ביאור. שתי היכולות הללו מביאות הצלחה גדולה כשהן שמשולבות יחד והיהדות מכוונת אותנו למקום הזה".

(צילומים: דוד אייזנבך ומיכאל ארנבורג)

ד"ר צביקה אריכא, המפקח הארצי ללימודי הפיזיקה במשרד החינוך הסביר על החשיבות של כניסת נשים דתיות לעולם המדעים ולהתקדם בתחום. לדבריו "היום עולם ההיי-טק מתאים את עצמו גם לאמהות ושלנשים יש תרומה מאוד חשובה כאשר הן חלק מצוות עבודה ומביאות רעיונות חדשניים ומקוריים, ראיה מקיפה ופתרון בעיות".

מנהל האולימפיזיקה ד"ר יבגני פרישמן אמר: "הפיזיקה חשובה היום לחיינו במיוחד כיוון שכל הטכנולוגיות המתקדמות דורשות ידע בסיסי בפיזיקה. כיום אין לימודים באקדמיה ללא פיזיקה ומתמטיקה, זה מקצוע חובה לכל סטודנט ולדעתי גם לכל תלמידי התיכון בישראל. אנשים נוטים לומר שפיזיקה זה נושא קשה אבל אני יודע להעיד שמי שלומד פיזיקה מתאהב בתחום ומבין כמה זה מעניין, וממילא היחס לפיזיקה משתנה לחלוטין. מטרת האולימפיזיקה היא להכיר לצעירים את עולם הפיזיקה ולראות שאין מה לפחד מהתחום".

ראש בתי המדרש במרכז האקדמי לב הרב יוסף צבי רימון אמר כי "בת פרעה עושה מאמץ שנראה לא הגיוני, אך בסוף היא מצליחה. מחקרים מראים שכאשר אנשים נמצאים במצבי לחץ הם מצליחים יותר מאשר במציאות הרגילה. אם נאמין ביכולות שלנו מתוך תורה לשילוב של תורה ומדע נצליח בגדול. אדם שמגיע עם ראש של תורה יש לו יותר אנרגיות שעוזרות לו להגיע למקומות גבוהים ומיוחדים".

צילום: דוד אייזנבך

נשיא המרכז האקדמי לב פרופ' חיים סוקניק סיפר כי "בדרך לכל הצלחה יש גם כשלונות. אנשים שמצליחים וזוכים בפרסים בינלאומיים יוקרתיים יודעים לספר היטב על חשיבות הכישלון והלמידה ממנו. מרצים שזוכים בפרסים הכי נחשבים אומרים שלא תמיד הם הצליחו והיו גם דברים שהם נכשלו – אבל הם למדו מהכשלונות והתקדמו. תשאלו סטארט-אפיסטים על כך, וגם הם יגידו שהם נכשלו שוב ושוב אבל רק דרך כך מגיעים להצלחה. פתחנו מרכז יזמות בשם Lev Tech כדי לעודד את הסטודנטים להתנסות, להיכשל ולהצליח, ואנחנו מקיימים האקתונים (מירוצי טכנולוגיה בזמן קצוב של 48 שעות). כשאתה מסתובב בין האנשים אתה שומע כמה הם עבדו קשה מאוד ולפעמים פתאום הם היו צריכים לשנות כיוון במהירות תוך כדי התחרות. גם במובילאיי יודעים לספר שהם שינו 5 או 6 פעמים את המודל והכיוון של החברה כדי להגיע להישג שלהם. אם תלמדו מכל טעות אתם בוודאות תתקדמו, תעלו ותצליחו בע"ה. השילוב בין תורה ומדע בימינו ברמה הגבוהה ביותר הוא אפשרי ומוכיח את עצמו שוב ושוב, כפי שפרופ' זאב לב ז"ל, מייסד המקום, היה גם איש הלכה וגם זכה בפרס ישראל לפיזיקה".

ראש קמפוס טל אתי שטרן סיפרה על הייחודיות של קמפוס טל "אנו בקמפוס טל מעודדים את הנשים לעסוק בתחומי המדע והטכנולוגיה ומספקים להן מענה ללמידה אקדמית ברמה גבוהה, יחד עם עיצוב העולם הרוחני של הסטודנטית. אנו נמצאים במקום הראשון בארץ באחוז הנשים שלומדות מדעי המחשב וכ-700 נשים לומדות אצלנו את מקצועות ההנדסה והטכנולוגיה".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו