עיטור האור: אותות הצטיינות לניצולי שואה מצטיינים בתרומתם - סרוגים

עיטור האור: אותות הצטיינות לניצולי שואה מצטיינים בתרומתם

בתחילת השבוע קיימה 'הקרן לרווחה לנפגעי השואה בישראל', זו השנה השישית, את טקס מתן אותות 'עיטור האור' השנתי, בו מוענקים אותות הוקרה לניצולי שואה המצטיינים בתרומתם לחברה ולמדינה ואות הערכה לגופים, בעלי תפקידים ולמתנדבים הבולטים בעשייתם למען רווחתם של הניצולים

עיטור האור: אותות הצטיינות לניצולי שואה מצטיינים בתרומתם

מי שאירח את הטקס בכנסת הוא חה"כ דיכטר, בן לניצולי שואה ולשעבר יו"ר הקרן לרווחה, שאף הופתע ע"י יו"ר הקרן לרווחה, השרה לשעבר, לימור לבנת, כשזו הודיעה לו כי הוא נבחר לקבל השנה את 'צל"ש האור' על פעילותו הענפה למענם של ניצולי השואה, הן כיו"ר הקרן והן כחבר כנסת.

לבנת הביעה את הערכתה המלאה לכל אלו העוסקים במלאכה למענם של ניצולי שואה ובעיקר לאלו ששרדו את השואה ומצאו כוחות לתרום לבניינה של המדינה: " כל אחד מכם בעשייתו שלו, בחר להקדיש את חייו למען ניצולי השואה והחברה ועל כן הערכתי המלאה.

בין מקבלי העיטור היום זכינו לשלושה שורדי שואה שיצאו מהתופת הנוראה, הגיעו לישראל, ומצאו כוחות עצומים להמשכת החיים."

יו"ר הכנסת, חה"כ יולי אדלשטיין כיבד בנוכחותו ובירך את הזוכים, בין היתר אמר: "יש לנו את הזכות לחיות לצד אחרוני ניצולי השואה, אחרוני נושאי הזיכרון. זו זכות – שהיא חובה. החובה להקשיב להם, לשמוע אותם, לראות אותם. החובה לעזור להם לחיות בשלווה ובכבוד, שכל כך מגיעים להם".

את הטקס הנחתה השחקנית שרה פון שוורצה וקורין אלאל היתה אחראית על החלק האומנותי- שתיהן הגיעו בהתנדבות מלאה.

הזוכים השנה:

משה העליון-אל"מ (במיל')  בן 92 יליד סלוניקי שביוון, עלה ארצה ב-1946 לאחר ששרד את התופת באושוויץ. עם הגיעו ארצה הצטרף לחיל התותחנים, ולחם במלחמות ישראל. העליון פעיל בוועד המנהל של הקרן לרווחה לנפגעי השואה, מ"מ יו"ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה, וחבר בוועד המנהל של יד ושם. משה מעביר הרצאות על השואה לקבוצות של תלמידים, מורים, חיילים ועוד.

 איציק יעקובי –בן 88, יליד הונגריה, עלה ארצה ב1947 לאחר ששרד את אושוויץ ומטהאוזן. כל משפחתו נספתה בשואה. התגייס לגבעתי, בקרבות על נגבה- איבד ראייה בעין אחת. לאורך חייו עבד בתפקידים ציבוריים שונים- שימש כעוזרו של בן גוריון, מזכיר ועדות חקירה, סמנכ"ל במשרד ראה"מ ועוד, היה חלק מגופים שפעלו לחידושה ולפיתוחה של ירושלים, פיתח את עיר דוד ועוד.

עדי אלטשולר– בת 31, מייסדת מיזם "זיכרון בסלון" – התכנסות אלטרנטיבית בערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה. לאחר 7 שנים, בשנת 2017 למעלה מ 750,000 איש השתתפו בערבי זיכרון בסלון ברחבי הארץ ובעולם.

פרופ' שאול שאשא– לשעבר מנהל ביה"ח נהריה. עסק בחקר התחלואה והרפואה בתקופת השואה, והיה ממקימי המרכז לחקר הרפואה והשואה בפקולטה לרפואה בטכניון. פרסם מאמרים רבים על תחלואה ורפואה בשואה ויזם את "כנס נהריה השנתי על רפואה ושואה", המתקיים מזה 15 שנים. כנסים אלו זוכים לתהודה רבה ויש להם השלכה על הכשרת הרופאים ועל הדיון בסוגיות ביו-אתיות. מאמריו והכנסים העלו את בריאות הניצולים לדיון ציבורי. עדותו בוועדת דורנר תרמה להכרה בתחלואה מאוחרת בקרב ניצולי השואה ע"י בתי המשפט ומשרד הבריאות. פעילותו של פרופ' שאשא השפיעה באופן משמעותי על חקר השואה בכלל, החינוך הרפואי, קידום חקר הרפואה והשואה. בעקבות מחקריו זכו ניצולים רבים בארץ להכרה ותמיכה מתאימה.

חברת פריון–  החלה מיוני 2014 בפעילות ייחודית עם 100 ניצולי שואה (חלקם נפטרו וכעת מעניקים סיוע ל71 ניצולים), במסגרת פעילות זו מבקרים עובדי החברה  את הניצולים אחת לחודש בביתם  ומעניקים  להם חבילת מזון חודשית שממומנת ע"י החברה.

בנוסף לחבילת המזון, העובדים מדווחים על צרכים נוספים של הניצולים והחברה עושה כמיטב יכולתה לסייע בכל בקשה  (סיוע בתשלום חשבון חשמל, סיוע בשכר דירה, רכישת שמיכות חורף, רדיאטורים, מוצרים חשמליים בסיסיים, מזגנים, תיקונים שנדרשים בבית ועוד).

האחריות החברתית של העובדים, הקשר שנוצר עם הזמן בינם לבין הניצולים, הדאגה והאכפתיות שלהם הינם דוגמא ומופת לכולנו. מדובר בחברה עסקית ולמרות זאת מאפשרת הנהלת החברה לעובדיה להגיע לבקר את הניצולים במהלך היום על חשבון שעות העבודה.

בחגים מזמינה החברה את הניצולים לאירוע הרמת כוסית עם עובדי החברה, החברה דואגת להסיע את הניצולים ולהחזירם הביתה.

מרים הראל– בת 93, מפולין, ניצולת שואה.  פועלת משנות ה-70 להנצחת השואה במכלול של פעילויות: הרצאות על השואה לבני נוער, חיילים ושוטרים ונחשבת למרצה מבוקשת ביותר. בנוסף מצטרפת למסעות לפולין כעדה מלווה. סופרת, הוציאה 18 ספרים שחלקם עוסקים בזיכרון השואה.

רעות עפרוני – בת 27,מתנדבת מזה כ-4 שנים עם ניצולי שואה במסגרת הקרן לרווחה, מטעם מלגת אימפקט. ב2016 יזמה לראשונה את פרויקט "ניחוחות מן העבר" – מיזם שהפגיש בין סטודנטים מהמרכז הבינתחומי ל-12 ניצולי שואה, וחיבר ביניהם דרך עולם הבישול. באמצעות המפגשים הסטודנטים זכו להכיר מקרוב את ניצולי השואה מסיפוריהם האישיים ובישלו עימם את התבשילים שנהגו לבשל\ לאכול בתור ילדים. המתכונים והסיפורים תועדו בספר מתכונים. רעות גייסה את התרומה למיזם ובנוסף הצליחה לרתום את שופטי התכנית "מאסטר-שף" שנכחו באירוע הסיום של הפרויקט.

בעקבות ההצלחה של המיזם בהרצליה, השנה התקיים המיזם בפריסה ארצית ב- 4 ערים, והשתתפו בו 50 ניצולי שואה ו-100 מלגאי אימפקט. המלגאים ביקרו את הניצולים, בישלו ביחד עמם ותיעדו את המתכונים לכדי ספר מתכונים מהודר שהושק באירוע חגיגי בכנסת במהלך חודש יולי 2017. כל ההכנסות ממכירת הספרים מוקדשות לרווחת ניצולי השואה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
כנל
נפרטיטי | 12-04-2018 20:18
לא רוצים את האותות שלכם. תחלקו לילדים. אנחנו רוצים לחיות כמו כל ישראלי . אפילו משכנתה לא נותנים לנו. למה ההורים לא קנו לנו דירה ? כי לא היה משרד נדלן באושוויץ. ובכל מקרה כל כספם עבר לגויים כדי שיצילו אותנו הילדים..תודה לגוימם שהסכימו תמורת כל רכוש הורינו. להציל אותנו.