שירות לאומי לא שגרתי: הכירו את ארגון של"ח - סרוגים

שירות לאומי לא שגרתי: הכירו את ארגון של"ח

מטה של"ח הוא אחד המקומות הפחות שגרתיים שבהם ניתן לעשות שירות לאומי. בנות השירות יוצאות למסעות וטיולים ועוזרות לילדים לאהוב ולהכיר את הארץ. מרכז בנות השירות יובל אשוש מספר לסרוגים על השירות החווייתי ולמה הבנות הן יותר ממדריכות טיולים

שירות לאומי לא שגרתי: הכירו את ארגון של"ח
  (צילום: מש"צים פלוס)

השירות הלאומי מתקשר בדרך כלל למקומות עבודה מסוימים כגון: בתי ספר או מוסדות חינוכיים אחרים. אך לצד המסלולים הרגילים, קיימים גם מקומות המאפשרים להעביר את שנת השירות באופן פחות שגרתי ויותר חווייתי.

אחד המקומות שזכו לפופולריות גוברת בשנים האחרונות הוא שירות לאומי במטה של"ח (ראשי תיבות של "שדה, לאום, חברה"). במסגרת תפקידם, בנות השירות נכנסות לעבודה חטיבות ביניים ותיכונים ברחבי הארץ ומארגנות טיולים ושיעורים שיובילו את התלמידים להכיר את הארץ.

"הבנות שלנו עובדות שישה ימים בשבוע עם מורי השל"ח בבתי הספר, שהם זן יחיד ומיוחד של מורים" אמר לסרוגים יובל אשוש, איש מטה באגף של"ח המנוהל על ידי אלי שיש. "הן בוחרות את המסלול, מוציאות מסעות, גיחות, ומטפלות בכל מיני אירועים שאנחנו קוראים להם 'אירועי שיא' כמו האירועים לציון שבעים שנה למדינה".

מדריכי של"ח בטיול במדבר יהודה (צילום: מש"צים פלוס)

בנוסף לארגון טיולים, בנות השירות גם מעבירות שיעורים בכיתות. לדבריו של אשוש, "הבנות אצלנו מדריכות. הן מעבירות את החומר לימוד ומנהלות מעגלי של"ח- שיכול להיות גם שיעור לחיים". הן קובעות מה יהיה הדיון, איך הוא מתנהל, ועל מה ידברו".

העבודה נעשית בשיתוף פעולה מלא עם צוות בית הספר. "הבנות הופכות להיות חלק מה שאנחנו קוראים "צוות שלח": מורה מדריך, בת שירות, ומדריכי של"ח הצעירים" נאמר. "הם ביחד אחראים על כל מה שקורה בבית הספר בנושא ידיעת הארץ והכרת הארץ. הם אחראים על הדברים שקורים בבית הספר- פעילויות, הפסקות, אחריות, דינמיקה חברתית, מעגלי של"ח, ועוד".

אשוש מבהיר כי בניגוד לתפיסה המקובלת בציבור, בנות השירות בשל"ח הן לא רק מדריכות טיולים. "מדריכי טיולים לוקחים קבוצה והולכים איתה. הבנות לוקחות את הטיול ככלי חינוכי" אמר. "הן לוקחות את התלמידים למסע שבו הם בונים עצמאות, אחריות, בגרות ואכפתיות ולומדים למה לתרום למדינה ולמה המדינה חשובה לנו. את כל הדברים האלה הם עושים תוך כדי טיול".

בנות השירות מעבירות הדרכה בכנס חנוכה למש"צים (צילום: מש"צים פלוס)

כדוגמה לשימוש בטיול ככלי לחינוך, אשוש מספר על טיול שנערך באזור נחל פרת. "אחד הנושאים שהיו שם זה נושא טיהור השפכים. האזור מזוהם בלי סוף. אנחנו מנסים ללמד על אחריות ושמירת טבע. הבנות ניסו לחשוב איך אני מצליח להחדיר לילד או ילדה את הנושא הזה שנקרא זיהום, אכפתיות לסביבה, או ניקיון, ושהוא מחר יבין את זה יותר לעומק, שלא רק ידבר על זה אלא גם יעשה מעשה? איך הילדים לוקחים את השטח, המדינה והחברה, ומשתמשים בזה לדבר חשוב?".

בנות השירות שרוצות להתקבל לשירות בשל"ח נדרשות לעבור ראיון אישי במכון, שמשבץ את הבנות במחוזות השונים בארץ. הבנות נדרשות לעבור גם מבחן בקיאות וקורס משותף שאורך כחודש לפני שהן מתחילות לעבוד בבתי הספר. השירות נמשך שנה או שנתיים, כאשר הבנות שמסיימות שנתיים של שירות מקבלות היתר הדרכה שיאפשר להן לעבוד כמדריכת טיולים באופן מקצועי.

לטענתו של אשוש, בנות השירות יוצאות משנות השירות שלהן בתחושה שעברו חוויה מיוחדת. "אנחנו דואגים לילדה שיהיה לה טוב, שתרגיש משמעותית. שהיא תרגיש שהיא באה לשנה עם עשייה ותרומה ענקית" אמר בשמחה. "יש המון עומק ואהבה בקבוצה הזו, ומחמם את הלב לשמוע מה הבנות אומרות. אנחנו חלק ממשפחה גדולה, וכולנו מוקפים באהבה, חום, ידע, ומקצועיות. זה משהו מרשים ומרענן".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
מקבלים גם חילוניות שלא רוצות להתגייס?
שאלה | 28-12-2017 19:00
איפה אפשר להצטרף?
2
מדהים.
יפה יוסף | 28-12-2017 23:06