עולים על המשקל: איך תדעו אם יש לכם הפרעות אכילה - סרוגים

עולים על המשקל: איך תדעו אם יש לכם הפרעות אכילה

כאשר קיימת הפרעה בדימוי הגוף,  ישנו פער בין התפיסה של הגוף לבין המציאות האובייקטיבית. הפער הזה עלול להתבטא בעיסוק מוגזם במראה הגוף, חשש מוגזם מפני עלייה במשקל, עיסוק אינטנסיבי במשקל ובצריכת מזון, דיאטות, ובמקרים מתקדמים יכול אף להוביל להתפתחות הפרעת אכילה המלווה בדימוי גוף מעוות

author-image
עולים על המשקל: איך תדעו אם יש לכם הפרעות אכילה
  אילוסטרציה ( שאטרסטוק)

דימוי גוף הנו התפיסה של גופינו המשקפת את מכלול התחושות, התפיסות, הרגשות, הציפיות, וההתנהגויות הקשורות בגוף.

כאשר קיימת הפרעה בדימוי הגוף, ישנו פער בין התפיסה של הגוף לבין המציאות האובייקטיבית. הפער הזה עלול להתבטא בעיסוק מוגזם במראה הגוף, חשש מוגזם מפני עלייה במשקל, עיסוק אינטנסיבי במשקל ובצריכת מזון, דיאטות, ובמקרים מתקדמים יכול אף להוביל להתפתחות הפרעת אכילה המלווה בדימוי גוף מעוות.

מה השכיחות?

לפי סקר "מב"ת צעיר" שערך משרד הבריאות בשנת 2004 בקרב תלמידי חטיבת ביניים ותיכון, 23% מן הבנות ו- 12% מן הבנים סבורים כי הם שמנים מדי, כאשר השיעור בקרב בנות עולה עם הגיל. עוד נמצא כי 36% מהתלמידים סבורים כי עליהם לעשות דיאטת הרזיה, כאשר בקרב נערות, אחת מכל שתי נערות סבורה כך. ממצא מדאיג נוסף הוא כי למעלה מ- 60% מבני הנוער שעושים דיאטה, אינם מקבלים הדרכה מגורם מקצועי.

מהם הגורמים לדימוי גוף שלילי?

1. מזג אישי והתבגרות מוקדמת- למזג האישי תפקיד חשוב בהתפתחות הפרעות בדימוי הגוף. רגשות שליליים המאופיינים בחוסר גמישות, אי שקט, עצבנות ותפיסה שלילית תורמים להתפתחות של דימוי גוף נמוך.

התבגרות מוקדמת בנערות עלולה ליצור מצב בו הנערה חווה שינוי בצורת הגוף המתאפיין גם בעלייה בשומן הגוף. נערה החווה התבגרות מוקדמת מאחרות עלולה לחוש אי שביעות רצון מהגוף ורצון להיות "נורמלית".

2. יותר טלוויזיה – יותר בסיכון
מתבגרים הנחשפים יותר לטלוויזיה נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח הפרעות אכילה והתנהגויות בלתי רצויות לשמירה על משקל. המדיה משפיעה על התפיסה אודות משקל גוף רצוי ואידיאלי. אידיאל הרזון הנפוץ בה עלול לגרום למסרים אודות משקל רצוי ולבעיות בדימוי גוף בקרב מתבגרים.

3. הורים בכלל ואימהות בפרט
לחץ מצד ההורים להשגת ירידה במשקל יכול להוביל לבעיות בדימוי הגוף. בעיקר אימהות עלולות להוות מודל להתעסקות בלתי פוסקת במראה הגוף ולהתנהגויות אכילה מופרעות.

מה הבעיה בדימוי גוף שלילי?

דימוי גוף שלילי עלול לגרום להתנהגויות כגון: התקפי זלילה, דילוג על ארוחות, צריכת מזון לא בריא ודיכאון. ברוב המחקרים נמצא קשר בין אי שביעות רצון מהגוף להערכה עצמית ירודה. אי שביעות רצון מהגוף עלולה אף לגרום להתפתחות הפרעות אכילה.

איך אדע אם לילד שלי יש דימוי גוף שלילי?

להלן כמה נורות אדומות שיעזרו לך כהורה לזהות האם הילד/ה שלך סובל מדימוי גוף שלילי:

1. עיסוק יתר (חריג ביחס לסביבה) בהופעה החיצונית, כולל בדיקות חוזרות ונשנות של הגוף בראי.

2. הסתרת הגוף באמצעות בגדים רחבים וגדולים מכפי המידה, הימנעות מהליכה לים או לבריכה, בושה חריפה מחשיפת הגוף בפני גורמים חיצוניים.

3. מחשבות שליליות וקיצוניות לגבי מראה הגוף, לדוגמה: "הגוף שלי מגעיל"; "אני שונאת את השינויים בגופי" או תחושות עזות של שנאה כלפי הגוף, כולל מחשבות או פעולות של פגיעה בגוף (כולל דיאטה חריפה ולא מאוזנת).

4. רצון להידמות לדוגמניות/שחקניות במשקל גוף נמוך מאוד מהנורמה.

5. הסכמה עם סטריאוטיפים ואמונות הקשורות לדיאטות כגון הגבלה בצריכת המזון אשר תוביל לירידה במשקל, הימנעות ממזונות "משמינים", חישוב קלורי יומי וכיו"ב.

6. ביטחון עצמי ירוד, מיומנויות תקשורת ירודות

7. אמירות כמו "לא אלך לים עד שארזה" , "כשאהיה רזה אוכל ללבוש מכנס קצר", "כשאהיה רזה אהיה מאושר יותר" וכיו"ב.

איך לשפר את דימוי הגוף של הילד שלי?

1. הערכה עצמית – המפתח. המונח "הערכה עצמית" מתכוון לשיפוט שאנו עושים על הערך וה"שווי" הכללי שלנו. הערכה עצמית קשורה בקבלה עצמית, כבוד עצמי ושווי עצמי.
הערכה עצמית נמוכה מנבאת דאגות הנוגעות לדימוי הגוף, דיאטות, הפרעות ושיבושים באכילה. פיתוח הערכה עצמית משפר פקטורים אחרים הידועים בתרומתם לדימוי הגוף. התפתחות של דימוי עצמי חיובי ותחושה חזקה של שווי עצמי יכולה לעזור לילדים ומתבגרים להיות שלמים יותר עם מבנה גופם ולפתח עמידות למסרים לא ריאליסטיים בנוגע לרזון המופצים במדיה.

בנוסף, ילדים עם הערכה עצמית מפותחת יותר מסוגלים להתמודד עם בחינות, ביקורת, לחץ וחרדה, שקשורים גם הם לבעיות אכילה. דימוי עצמי מפותח יכול להפחית אובססיה של ילדים לפרפקציוניזם ואת האמונה שהם חייבים להיות מושלמים או לשאוף למושלמות על מנת להיות מוערכים, מקובלים ואהובים. הערכה עצמית מפותחת יכולה לעזור לאנשים צעירים לקבל את עצמם יותר ופחות לשאוף לחיפוש העקר אחר המושלמות.

2. שימוש בפסיכולוגיה חינוכית המתבססת על שיפור ידע המתבגרים והילדים לתזונה, אכילה נכונה ובריאה ופעילות גופנית. המחשבה שמאחורי השיטה לחינוך הנה שהתנהגויות כגון אכילה זללנית ודיאטה מוגבלת קלורית הן תולדה של חוסר מודעות לאכילה בריאה או לנקיטת שיטות לירידה נכונה במשקל.

3. חינוך הקשור לאידיאל הרזון בחברה. גישה הזו מתמקדת בסטריאוטיפים של נשים וגברים בחברה והיתרונות באימוץ דימוי גוף בריא.

חשוב לציין כי אסטרטגיות אלו הן בעיקר מניעתיות ולא מטפלות במתבגרים שכבר סובלים מדימוי גוף פגום והפרעות אכילה. מתבגר/ת בעל דימוי גוף שלילי יש להפנות לייעוץ של איש מקצוע, דוגמת דיאטנית המומחית לתחום. במקרים של הפרעות אכילה יש להפנות למרכז לטיפול בהפרעות אכילה הכולל צוות רב מקצועי של פסיכולוג, פסיכיאטר, דיאטנית ואנשי מקצוע נוספים.

עידית סילמן, מנהלת שיווק בהנהלה הראשית של שירותי בריאות כללית מזמינה אתכם להצטרף ליום שידורים מיוחד ולפתוח את 2018 בריאים יותר. מגוון מומחי כללית בהמלצות וטיפים לחיים בריאים.

לחצו כאן להצטרפות ליום השידורים >> 


לירון שמעוני היא תזונאית קלינית, שירותי בריאות כללית מחוז דרום

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו