כשצילמתי את הסרט, ראיתי מה נוער הגבעות עוברים - סרוגים

כשצילמתי את הסרט, ראיתי מה נוער הגבעות עוברים

אברהם שפירא יוצר הסרט התיעודי "הגבעה האחרונה" על נוער הגבעות מספר מה למד מקבוצת הנערים שלא מפחדת מאף אחד, ולמה הסמח"ט נתן פקודה לרסס אותו בגז פלפל

כשצילמתי את הסרט, ראיתי מה נוער הגבעות עוברים
  (צילום: מתוך הגבעה האחרונה, כאן)

אחרי הרצח בדומא, השב"כ הסיר כפפות והחליט להילחם בתופעת בנוער הגבעות, אבל גם 200 צווי הרחקה ומעצרים מנהליים לא עצרו חבורת נערים צעירים, חדורי אמונה ואידאולוגיה, להקים מאחז על גבעה לא רחוקה משכם.

הערב (ג') ישודר בכאן11 סרטו של אברהם שפירא "הגבעה האחרונה" במסגרת תכנית התחקירים הדוקומנטרית בהגשת אסף ליברמן ובעריכת טלי בן עובדיה "זמן אמת".

בשיחה עם סרוגים מספר שפירא על מה שהניע אותו ליצור את הסרט

"אני מכיר את המציאות של נוער הגבעות כבר שנים, כמובן גם את ההתבטאויות בתקשורת שהביאו בצורה מאוד חד צדדית ושטחית את תמונת המצב שם. ראיתי צורך גדול לקחת מצלמה ולהביא סוף סוף את הסיפור שלהם בצורה אמיתית וכנה. בצורה שבה הכול על השולחן. בלי טיוחים ובלי כיסויים."

מה אתה רוצה להשיג בסרט, איך אתה יכול להציג את הנוער הזה, בצורה שעדיין לא הראו?

הדעות שלהם מובאות כלשונן בסרט וכמובן גם ההקשרים הנכונים של הסיטואציות. אני חושב ובעיקר מקווה שהציבור ישב על כיסא, ינשום עמוק וינסה להסתכל על התופעה הזאת בצורה מחודשת.

עיקר החידוש בסרט הזה זה העומק של הדברים. זה המניע של החבר'ה האלו ומתוך מה ולאן הם שואפים. מה שאני עצמי גיליתי תוך כדי עבודה איתם זה מה עוברים. למרות שאני גר במרחק יריקה מהגבעה שהם הקימו, לא הייתי מודע לאיך שהמערכת מתייחסת ופועלת כנגדם עד שהתחתי לעשות את הסרט – פשיטות יומיומיות, אלימות שוטרים על ימין ועל שמאל, איומים ועיסוק בלתי פוסק בכמה נערים שעלו על הר. בעיני השאלה הגדולה שעולה מהסרט זה ההתנהלות של המערכת. התנהלות של אנשים כביכול בוגרים ואחראיים. בלי טיפה של חשיבה על חינוך. מדובר על נערים בני 16 צריך לזכור.

צפו בשלוש דקות מתוך הגבעה האחרונה זמן:אמת (באדיבות כאן בהרצה)

הותקפתי בהוראת הסמח"ט

החוויה האישית

היה מרתק מאוד לעשות את הסרט. צילמתי שם במשך מאות שעות כשאתה לא יודע מה ילד יום. הייתי כל היום בכוננות קפיצה לגבעה במקרה שיש אירוע. הוקפצתי לשם עשרות פעמים. לפעמים ב-5 לפנות בוקר כשאני מתעורר מתוך דיווח על שופל צבאי שמתקרב לגבעה.
היו גם רגעים מורכבים ואפילו מפחידים בעימות שהתרחש בגבעה עם שוטרים.

במהלך העשייה של הסרט נחקרתי במשטרה בחשד שהפרתי צו שטח צבאי סגור שהוצא למקום. במהלך צילומים של אחת ההפגנות שיזמו הנערים בגבעה, תוך כדי שאני מצלם ועומד על המדרכה הותקפתי בהוראת סמח"ט שומרון בגז פלפל. חוויתי על בשרי מה הנערים האלו עוברים ואני לא רוצה לתאר לעצמי מה היה קורה בלי שהמצלמה שלי הייתה שם.

יוצר הסרט: אברהם שפירא

לאילו תגובות אתה מצפה מהצופים?

אני מאוד מקווה שאנשים יצפו בזה בצורה מחודשת למרות שזה קשה. כי התקשורת עשתה עבודה קשה בסיקור שלהם. אני מקווה שיותר יבינו את האידאולוגיה, את הדרך. יותר יבינו את המניע. כי אני קודם כל חושב שזה מגיע להם כמו לכל ציבור בישראל ואני חושב שבאמת המטרה שלהם לעשות טוב לעם ישראל ולפעול לשיפור ותיקון המציאות במדינה. עם זאת, הם באמת רוצים שיבינו אותם אך לא מתכוונים לוותר על עקרונותיהם בשל כך.

קשה לי לצפות מה יהיו התגובות. נותר לי רק לקוות שהסרט הזה יועיל לשיח כאן להבנת התמונה והמצב.

==

"הגבעה האחרונה" בתכנית "זמן אמת"- שלישי ה-19.12.2017 ב- 21:00 ב-כאן 11 ובדיגיטל

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
להתאפק מול נערה פלסטינאית זה גבורה...אבל להרביץ לנערי גבעות זה בסדר...מדינת סדום
אורי | 19-12-2017 15:23
החיילים רחמנים בני רחמנים
כמעט נכון | 20-12-2017 19:32
קת בראש היתה תגובה יותר הולמת שמתרפסים בפני נערים עבריינים מקבילים בסוף סטירה מילדה ערבית. יש לנערים האלו הורים? לא הולכים לבית ספר ?
2
נערי גבעות זה שם מכובס לעבריינים
צדיק | 19-12-2017 19:15
מפירי חוק מקומם בכלא. מי שמרחם על אכזרים וגו'
תתבייש איך אתה מדבר על הנערים הצדיקים האלה שמוסרים את
יהודי | 20-12-2017 15:42
תתבייש איך אתה מדבר על הנערים הצדיקים האלה שמוסרים את הנפש בשביל עם ישראל וארץ ישראל
3
כבר נאמר: זה לא נוער זה בררה
חבורת הזויים | 20-12-2017 19:45
לא לומדים. לא משרתים בצבא שיגדלו ממה יתפרנסו? יהיה עול על הציבור השקט משלם המיסים. גם ככה אחוז עובדי הציבור בהתנחלויות מרקיע שחקים