ביקורת סרטים: מלחמת הכוכבים-אחרוני הג'דיי• כבר לא לחובבי הז'אנר בלבד

ביקורת סרטים: מלחמת הכוכבים-אחרוני הג'דיי• כבר לא לחובבי הז'אנר בלבד

מלחמת הכוכבים החדש. מעריצי הז'אנר כבר שם, הם לא זקוקים לשום המלצה. אך גם מי שמושגים כמו אבירי ג'דיי ולוק סקייווקר וסנוק והכוח אינם אומרים להם דבר, יכולים ליהנות מהאפקטים ומהצבע ובעיקר מהסיפור האנושי שמאחורי כל הרעש הגלקסי הזה

מלחמת הכוכבים • כבר לא לחובבי הז'אנר בלבד
  (צילום: באדיבות כרמל רבינוביץ)

ביקורת סרטים – מלחמת הכוכבים: אחרוני הג'דיי

גילוי נאות, אינני מחובבי הז'אנר. וזה גילוי חשוב משום שהתחושה הראשונה שעטפה אותי כשהתיישבתי בקולנוע היא שנקלעתי למסיבה של מועדון סגור שהחברים בו מעריצים את כל סדרת מלחמת הכוכבים והולכים אתה יד ביד, כבר שנים.

אם כן, מתוך כבוד למעריצי מלחמת הכוכבים באשר הם, אני מניח בצד את טעמי האישי ומשתדל להביט ביצירה הקולנועית הזו בעיניים נקיות. והאמת, זה לא קשה כל כך, כי מעבר למאפייני הז'אנר ולמדע הבדיוני ולעולם המקביל שהסרט מייצר, יש כאן באמת קולנוע ויזואלי נהדר. קולנוע שיש בו קונפליקט וכאב אנושי והומור וצילומים יפיפיים ודמויות מרשימות.

העולם של מלחמת הכוכבים מתקיים בגלקסיה שרחוק מרחק זמן ומרחק שנות אור מהעולם שלנו. בעולם הזה מתרחשים כל מיני דברים מופלאים וקשים. ממליץ למי מכם שמגיעים ללא רקע, לעשות קצת 'גוגל' לפני כדי להבין מה קדם למה ומה הרקע לכל המתרחש.

מלחמת הכוכבים: אחרוני הג'דיי

ציון כללי

מדד
הצניעות

למה תכה
רעך

מי ומי
צופים

אחרוני הג'דיי עוסק כמעט כולו בניסיונות הבריחה של קבוצת 'הכוח המתעורר', הקבוצה שמורדת בשלטון של המסדר העליון ובעומד בראשה, סנוק.



סנוק ואנשיו רוצים לחסל את שארית ההתנגדות לשלטונם העריץ ובעיקר שואפים לחסל סופית את אחרוני אבירי הג'דיי, אותם אבירים חזקים והרואים שתפקידם תמיד היה לשמור על האימפריה.

 

סיפור על כוכבים

זו איננה אמורה להיות משימה כה קשה משום שאבירי הג'דיי כבר נעלמו כולם והאחרון שבהם, לוק סקייווקר (אותו משחק כמובן מארק המיל), גר לבדו באי מרוחק ורוצה לשכוח מעצמו וכל עולם הג'דיי האבוד. אך כשמו של הסרט, כוחות הג'דיי מתעוררים מחדש דרך דמויות חדשות ומפתיעות והרוע, כמובן, איננו מנצח.

אך לעומת הפשטות הכמעט שטחית בה ז'אנר זה מתאפיין לעתים- ניצחון הטוב על הרע ושלום לכולם. כאן ישנה מורכבות שמצאה חן בעיניי. יש דמויות שנושאות בתוכן קונפליקט, שהבחירה שלהן להיות בצד הטוב או בצד הרע, איננה מובנת מאליה. גם השאלה מי הוא טוב ומי הוא רע איננה ברורה כל כך וזה נותן לסרט ממד עמוק יותר.

בעיניי סרטים בדיוניים עם כוחות אפיים ודמוניים והמון צבע, משקפים בעצם את התנועות הנפשיות שכל אחד מאתנו יכול לפגוש בתוכו. ובתוך התנועות הנפשיות האלה לא תמיד ישנה חלוקה ברורה בין מה שנכון וטוב ובין מה שלא. אין ספק שרוח התקופה גם היא משפיעה על התסריט של מלחמת הכוכבים שנבנה מפרק לפרק.

דמויות נשיות שבפרקים קודמים היו בעמדות כוח אך עמדות כוח עורפיות, כעת מגיעות לחזית עצמה ומנהלות את הקרב מאחור וגם מלפנים. כמו כן, ערכים אקולוגיים, שחרור בעלי חיים מעבדות ואפילו תהייה מרומזת על אכילתם נוכחים בסרט.

נשים מגיעות לחזית

בסוף, מעבר לכל רעש ההפצצות והלייזר והכוכבים. מלחמת הכוכבים הוא סיפור על אנשים יותר ממה שהוא סיפור על כוכבים. אנשים שעוברים תהליכים אנושיים בדיוק כמו האנשים שצופים בהם מכיסאות הקולנוע. שאלות על אהבה ושאלות על העבר, מעסיקות אותנו וגם אותם.

העיסוק בשורשים, בשאלה מאיפה באנו ומי הם ההורים שלנו, שאלה בה נוגעת לאורך כל הסרט, ריי (בגילומה של דייזי ריזלי) היא שאלה שמהדהדת אלינו ולכל אחד ששואל את עצמו מדי פעם, מי הוא, מהיכן בא ולאן הולך. אם כן, מלבד ההנאה מעצם הצילום והמשחק והאפקטים הבאמת מרשימים, אפשר גם לפתוח את הראש והלב וליהנות מסיפורם האנושי ומרגש של הדמויות. שהוא קצת הסיפור שלנו.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו