לאחר הנאום: במערכת הביטחון ערוכים לאיומים - סרוגים

לאחר הנאום: במערכת הביטחון ערוכים לאיומים

בבוקר שאחרי הנאום היסטורי, מאיימים הפלסטינים ומנהיגי המדינות הערביות בשלל אירועים אלימים ביהודה ושמרון ובירושלים. ארדן: "לא נירתע מהאיומים" • בארה"ב קראו לישראל למתן את התגובות הנלהבות

לאחר הנאום: במערכת הביטחון ערוכים לאיומים
  (צילום: Yontan Sindel/Flash90)

בבוקר שאחרי הנאום, ההכרזה על ירושלים בירת ישראל וכוונת ארה"ב לפתוח בהליכים להעברת השגרירות האמריקנית לתל אביב מביאה עמה שלל תגובות. בניהם הפלסטינים ומנהיגי המדינות הערביות שמאיימים באירועים של הפרות סדר אלימות ברחבי יהודה ושמרון, הר הבית ורצועת עזה.

בין המדינות בעולם הערבי והמוסלמי שגינו את הצעד נמצאות ירדן ומצרים שלישראל כזכור הסכמי שלום עימם. גם טורקיה, סעודיה ואיראן. לפי הודעת ממשלת ירדן, ההחלטה "מחזקת את הכיבוש הישראלי בחלק המזרחי של ירושלים".

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן תקף את ההכרזה ואמר כי ארצות הברית "נסוגה מתהליך השלום". הוא הוסיף כי ההכרה היא "פרס לישראל שבונה בהתנחלויות ומצפצפת על החוקים הבינלאומיים". לדבריו, "ההחלטה לא תשנה את אופי העיר ולא תיתן לגיטימציה לישראל".

בחמאס קראו בתגובה לערבים ומוסלמים "להתנגד בכל האמצעים". לדברי בכיר בארגון הטרור מחמוד א-זהאר, "טראמפ מנסה לשחד את הלובי הציוני בארה"ב כדי לשמור על כסאו על חשבון הפלסטינים".

 

פלסטינים צופים בנאום טראמפ ברמאללה (צילום: Flash90)

בתוך כך, שיגר אמש השר לביטחון הפנים ולנושאים אסטרטגיים גלעד ארדן הרגעה לציבור: "לא נירתע מהאיומים, בכל מקרה כוחות הביטחון ומשטרת ישראל ערוכים לכל תרחיש אפשרי".

מערכת הביטחון הזהירה מפני אפשרות של ה"ל הכינו תכנית להתמודדות עם הידרדרות לאלימות במוקדי חיכוך בולטים, והפגנות מתוכננות מטעם הארגונים הפלסטיניים השונים.

חרף הנאום האמיץ, גם בארה"ב חוששים מהתגובות. דקות לפני תחילתו דבריו של טראמפ, הוציאה המזכירות האמריקנית מכתב אזהרה לעובדיה, בו הפצירה בהם שלא להגיע לישראל ככלל ולעיר העתיקה בפרט בשל חשש מהתחממות ביטחונית באזור.

כמו כן, ביקשה ארצות הברית מישראל במהלך הלילה (שעון ישראל) כי על אף התגובות הנרגשות לאחר הנאום, עליה לרסן את תגובתה להכרה האמריקנית בירושלים כבירתה ולנהוג באיפוק, בשל החשש בוושינגטון מפני פעולות טרור שיהוו נקמה נגד אזרחי ארה"ב. במסר שנשלח לשגרירים בישראל ובאירופה נדרשו הדיפלומטים לגבות את "הצעד האמיץ".

"בעוד אני מכיר בכך שתברכו באופן פומבי את החדשות שמגיעות מארה"ב, אני מבקש שתרסנו את תגובותיכם הרשמיות", נכתב בפנייה של מחלקת המדינה האמריקנית ששוגר לשגרירות האמריקנית בישראל, והועבר לבכירים במערכת הפוליטית בישראל.

עוד נכתב: "אתם נמצאים בעמדת מפתח, תדגישו שהריבונות בירושלים עוד תעלה לדיון".

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו