בושה • זמן המתנה לתור בדרום: פי ארבעה מהמרכז - סרוגים

בושה • זמן המתנה לתור בדרום: פי ארבעה מהמרכז

בכנס של הפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון, הרשות לפיתוח הנגב וקרן מיראז', קראה חה"כ שולי מועלם לממשלה ליישם החלטות הקשורות לשוויון בבריאות הציבור בנגב

בושה • זמן המתנה לתור בדרום: פי ארבעה מהמרכז
  (צילום: ד.ט.נ)

חברת הכנסת שולי מועלם, יו"ר סיעת הבית היהודי ויו"ר סיעת שוויון בבריאות, השתתפה היום (שלישי) בכנס של הפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בר אילן והציגה נתונים אודות הפערים בין תושבי המרכז לתושבי דרום הארץ.

"אני רוצה להציג היום שלושה נתונים חשובים", פתחה מועלם. "ראשית – שיעור תמותת תינוקות בדרום גבוה בהשוואה לשאר הארץ. שנית, שיעור מיטות בבתי חולים בדרום לילדים בגילאי 0-14 הוא הנמוך ביותר בארץ. שלישית, על פי דו"ח מבקר המדינה האחרון – ילדים הנזקקים לטיפולים במרפאות התפתחות הילד בדרום הארץ צריכים להמתין 13 חודשים".

מועלם פנתה לפרופ' עמוס כץ, דיקן הפקולטה למדעי הבריאות באוני' בן גוריון, ואמרה לו: "אם לא תפתח מסלול קלינאות תקשורת נמשיך לבכות על חוסר השוויון של ילדים בעלי צרכים מיוחדים בנגב לעומת המרכז. ברור לי לגמרי שהעובדה שלומדים פה פיזיותרפיה וסיעוד, עוזר בצמצום הפער".

"הגיל הרך הוא הזמן הקריטי לצמצם את הפערים שאחר כך כולנו רואים והם היוצרים את הפריפריה החברתית. הגיל הזה הוא נקודת המפתח. לדבר על זכותם של הילדים בנגב לרפואה מונעת איכותית, זמינה ושוויונית אינה חסד אלא זכות. על כל שקל שנשקיע פה, נחסוך 10 שקלים אחר כך. אני רוצה להוציא קריאה לממשלה – זה הזמן ליישם החלטות הקשורות לבריאות בכלל ובריאות הנגב בפרט".

ורד גושן, סמנכ"לית הרשות לפיתוח הנגב אמרה, בדבריה: "המנוף המרכזי לקפיצת מדרגה בבריאות הילדים בנגב הוא ההון האנושי. הפתרון בטווח הארוך נעוץ בקידום תשתיות, הגדלת ההיצע של כוח האדם וטיפוחו באמצעות הכשרות ומודל תמריצים שיאפשרו את פתון כשל השוק. הרשות לפיתוח הנגב מקדמת הקמת ארבעה מרכזים אינטגרטיביים לגיל הרך ובשנה האחרונה מפעילה מאגר מטפלים פרא רפואיים להנגשת היצע המטפלים הקיים להורים המחפשים אחר מטפל בנגב. לצד כל אלה שמנו לנו למטרה לקדם את נושא הבאת ההכשרות כאן אלינו לנגב, על מנת שאותם מטפלים ירכשו את הידע, יתנסו במסגרות הטיפול ויקבעו כאן את מקום מגוריהם ועבודתם. במסגרת קידום ציר זה הרשות תעמיד משאבים לטובת מעטפת תומכת למסלולים שיפתחו וללומדים".

נזכיר, כי דו"ח מבקר המדינה ממאי האחרון מצא כי ילדים בנגב אשר נזקקים לטיפולים במרפאות להתפתחות הילד נאלצים להמתין לעתים 13 חודשים בשל מחסור קריטי במטפלים פרא רפואיים. משנת 2009 נסגרו שש יחידות להתפתחות הילד, רובן בפריפריה ובמגזרי המיעוטים. גם בנושא טיפות החלב המחסור מורגש – ההמתנה לתורים מתארכת חודשים ארוכים מעבר לתקופה המומלצת ומחסור בתקציבים מונע הקמת סניפי טיפת חלב בכל שכונה חדשה שנבנית.

נעמה דהן, מנכ"לית קרן מיראז': "הזכות לבריאות במאה ה-21 היא זכות יסוד בסיסית שכלל הציבור בישראל זכאי לקבל וליהנות ממנה. ראוי שמקבלי ההחלטות ייערכו בהתאם לשינויים הדמוגרפיים והמגמות בנגב, ולא יסתפקו ב"פלסטר" כנגד תחלואי המצב הקיים. אנו נדרשים לספק פתרונות עומק ארוכי טווח כדי להתמודד עם הגידול באוכלוסיית הנגב והאתגרים הצפויים לנו בשנים הקרובות. לכנס מצפה חשיבות גדולה לצמצום הפערים בתחום הבריאות ולהגברת השוויון ברמת השירותים הרפואיים שבין מרכז לפריפריה. הכנס הצליח, במהלך השנים האחרונות לבסס לעצמו מעמד, ומהווה במה מרכזית וחשובה להצגת מחקרים ופתרונות בתחום. לשמחתנו, הכנס שותף לתהליכים משמעותיים ואינו מסתפק באיתור הבעיות בלבד, כי אם שותף בקידום חלופות ופתרונות בשטח".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו