55% מהילדים ההרוגים בתאונות דרכים - ערבים - סרוגים

55% מהילדים ההרוגים בתאונות דרכים – ערבים

67 מתוך 120 הילדים שנהרגו השנה בכבישים הם ערבים. מנתונים שהוצגו בועדה לזכויות הילד עלה כי למרות שילדי הפזורה הבדואית מהווים רק אחוז מילדי ישראל, שיעורם בין ההרוגים עומד על 24%

author-image
55% מהילדים ההרוגים בתאונות דרכים - ערבים
  (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)

הוועדה לזכויות הילד קיימה היום (ג') דיון בנושא 'תחלואה ותמותת ילדים בחברה הערבית בנגב', במסגרת אירועי 'יום הנגב בכנסת', ולבקשת חברי הכנסת יוסף ג'בארין ומסעוד גנאים.

יו"ר הוועדה, ח"כ יפעת שאשא ביטון פתחה את הדיון: "קיימנו לא מעט דיונים בנושא, עסקנו גם בטיפול הייחודי לכל אוכלוסייה, עם דגש על המגזר הערבי והבדואי. אני מסתכלת על המספרים של תמות הילדים במגזרים הללו מתחילת השנה ומזדעזעת, זה לא נתפס. בדיון נעסוק בדרכים להתמודדות עם  נתייחס לתמותה פתאומי של ילדים במגזר ואיך מתמודדים עם כך".

גלית גלעד, מ'בטרם' – המרכז הלאומי לבריאות ובטיחות ילדים חשפה את הנתונים: "120 ילדים נהרגו מתחילת שנת 2017 עד היום. 67 מתוכם, למעלה ממחצית – מהחברה הערבית, בתוכם 28 מהחברה הבדואית, שילדיה מהווים רק אחוז אחד מכלל ילדי ישראל. רבע מההרוגים הם מאוכלוסייה שמהווה רק אחוז אחד מילדי ישראל. הסיכוי שילד ערבי במדינת ישראל ייהרג בתאונה גדול פי 4.2 מילד יהודי אצל ילד בדואי זה פי 7. התוכנית הלאומית לבטיחות ילדים תשים דגש על החברות הללו, קיבלנו את התקציב בשבוע שעבר. היום אנחנו משיקים 3 סרטונים בשפה הערבית לרגל יום הנגב, בהם מזהירים מפני 3 תופעות המביאות למרבית הפגיעות בילדים בבית".

ח"כ מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת): "מדובר בדימום מתמשך, בכל יום יש לנו קורבן, ילד או תינוק. לכן כולנו צריכים להתגייס למשימה הקדושה הזו בשני מישורים. במישור התודעתי, לחנך לבטיחות הילדים ושלומם לפני כל דבר אחר. בנושא השני  לדאוג שהסביבה כולה תהייה בטוחה, בבית, מחוצה לו ובכביש. צריך תקציבים, שת"פ ותוכניות. צריך באופן מיוחד גם לגייס את הרשויות".

תמותת תינוקת במגזר הבדואי – הגבוהה בישראל

ד"ר מנואל כץ, משרד הבריאות: "אנחנו מדברים על 260 אלף תושבים בחברה הבדואית, מתוכם 80 אלף ילדים מתחת לגיל 6. אנחנו מדברים על נישואים קרובי משפחה בסדר גדול משמעותי, ולכן שמדברים על תמותת התינוקות במגזר הבדואי – הגבוה ביותר במדינת ישראל, 12 מקרי מוות על כל 1,000 תינוקות, כאשר במגזר היהודי זה פחות מ-4 מקרים, צריך לקחת בחשבון שבחצי מהמקרים אלה מומים מולדים הקשורים בנשואי קרובים. בדיקה לפני השידוך לבדוק את המצב הגנטי של אותן משפחות תפתור חלק גדול מהבעיות".

כץ ציין כי יש פריסה נרחבת של קופות חולים וטיפות חלב אך הצביע על מחסור בכוח אדם: "יש לנו קושי להעסיק מטפלות בטיפות חלב שעה שיש 17 תקנים פנויים. יש דרישה בבתי חולים, במערכות פרטיות ויש תחרות".

רחלי הכהן, המועצה לשלום הילד: "יש בעיה של תשתיות בקרב הישובים הערבים עם דגש בדרום. זה רלוונטי לתאונות דרכים אך גם לזמני הגעה של אמבולנסים. יש גם את נושא התשתיות, בתוכו גם ענייני זיהום במים".

יו"ר הוועדה סיכמה את הדיון: "אני מודה לכולם על ההירתמות, הנושא המרכזי הנדרש הוא העלאת המודעות, ככל שנהייה יותר בשטח, נדבר יותר עם האוכלוסייה ונקדם את הנושא, נתרום למעשים ולמזעור התופעה. המעורבות של ראשי הרשויות היא קריטית, אם מדברים על מתקני משחקים, על בטיחות מבחינת חניות ותכנון המרחב ובמניעת מפגעים באזורי המרחב הפרטי בהם יש לרשות סמכות. לגבי משרד החינוך, אשמח לקבל אם יש תכנים ייחודים שנוגעים למגזר הבדואי בדרום וכמובן נזמין את מנכ"ל המשרד להציג את תוכנית החומש. בתוך זה יש לראות איך מתייחסים לישובים הלא מוכרים ומייצרים פתרונות. כל ילד הוא עולם ומלואו, מחובתנו לעשות הכל למען המטרה הזו".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
מה שלא ארשום אצא גזעני אבל ערבים מזלזלים בחורי התנועה
מבוסס על ידע איש | 31-10-2017 15:01
מי שנוסע בכביש הצפון בדגש המשולש וצפונה מגלה את הגונגל על הכביש גם מי שנסע בכביש לים המלח מתוודע לפושיי הכביש שהחיים עבורם הם רק המלצה