הורים מפגינים בפתח תקוה: אל תכפו עלינו בית ספר נפרד - סרוגים

הורים מפגינים בפתח תקוה: אל תכפו עלינו בית ספר נפרד

הורים ותלמידים מבית הספר היסודי הממלכתי דתי 'מורשה' בפתח תקווה, מפגינים נגד העירייה שהחליטה על הפרדת בית הספר בין בנים לבנות. ההורים חוששים מהתחרדות מערכת החינוך בשכונה, שתהרוס לדבריהם את האחדות בין הזרמים בשכונה. בעירייה מפנים את האצבע המאשימה למשרד החינוך.

הורים מפגינים בפתח תקוה: אל תכפו עלינו בית ספר נפרד
  ההורים לא רוצים הפרדה, בית ספר מורשה.

האם משרד החינוך יכפה הפרדה בין בנים לבנות על הורים בבית ספר 'מורשה' בהדר גנים?

בית הספר של השכונה מונה 1,200 תלמידים, בנים ובנות, מה שגרם למצוקת מקום לכמות הגדולה של התלמידים, והביאה את הנהלת בית הספר יחד עם ועד ההורים לחשוב על פיצול בית הספר לשניים.

במשך שמונה חודשים ישבו 125 חברי ועד ההורים יחד עם נציגי העיריה, ששכרה לשם כך יועץ ארגוני עד שהחליטו על חלוקת בית הספר לחטיבה צעירה, כיתות א-ג, וחטיבה בוגרת, כיתות ד-ו, כשכל הכיתות יהיו מעורבות. פתרון זה יושם בהצלחה כבר ביישובים אחרים כדוגמת קרני שומרון וגוש עציון.

הפתרון המוצע עלה להכרעת ההורים, ובהצבעה חשאית הוחלט, ברוב קטן, על חלוקת בית הספר לשתי שכבות הגילאים, ולא על חלוקה לבית ספר בנים ובית ספר בנות.

העיריה אימצה את החלטת ועד ההורים, עם שינוי קל, של הפרדת הכיתות בין בנים ובנות, כבר מכיתה א', דהיינו שתי חטיבות של בית ספר מעורב כשהלימודים בכיתות נפרדות.

לאחר שהועברה דרישת ההורים והעיריה למשרד החינוך, להפריד את בית הספר לשתי חטיבות, החליט משרד החינוך, כי החיטוב (חלוקה לחטיבות) איננה מקובלת עליו, והוא מורה על חלוקת בית הספר לשני בתי ספר נפרדים, בית ספר בנים ובית ספר בנות מכיתות א ועד ו.

נציגי העירייה, החליטו כי הם מחויבים להודעת משרד החינוך וקבעו כי בית הספר יחולק מגדרית לשני בתי ספר.

ההורים, כועסים על הצעד הכפוי שעומד בניגוד גמור להחלטת ועד ההורים, וחוששים כיהצעד של הפרדת בית הספר יוביל להקצנה דתית ולהתחרדות של מוסדות החינוך, מה שיוביל לשינוי המרקם החברתי בשכונה.

במשך קרוב לחודש, ניסו ההורים לשנות את החלטת משרד החינוך, אך ללא הצלחה, כשבעיריה לא מסייעים להם, ומיישרים קו עם החלטת משרד החינוך.

הערב, הם מתכוונים להפגין מול משרדי העירייה בדרישה שזו תפעל לבטל את הפרדת בית הספר לבנים ולבנות.

החלטה מבזה ומקוממת

במכתב ששלח בא כוחם של ההורים, עו"ד ד"ר אביעד הכהן, הוא כותב למשרד החינוך, כי ההחלטה פוגעת בזכויות תלמידי בית הספר והוריהם, פוגעת בזכותם לקיים מסגרת חינוכית שהולמת את אורח חייהם ללא כפייה של נורמות דתיות מחמירות עליהם, מקוממת ומבזה את כלל הורי ביה"ס, ובפרט את חברי ועד ההורים, שהשקיעו שעות רבות בתהליך ארוך וממושך תוך ידיעה ברורה שהכרעתם תכובד."

"החלטה זו, ולא פחות מכך, תהליך קבלתה, עולה לכאורה כדי הולכת שולל של הורי ביה"ס, שהביעו באופן דמוקרטי התנגדות ברורה להפרדה מגדרית." הוא מאשים.

"עמדת משרד החינוך יוצרת קרע עמוק בקרב הורי תלמידי ביה"ס ותושבי השכונה, המאיים על האחדות ששררה במשך שנים רבות בין הזרמים השונים בשכונה ומשנה את הסטטוס קוו שהיה קיים משך שנים רבות בשכונה ובבית הספר מורשה. יש להצר על כך שבי"ס מורשה, שהיה גורם מאחד ומלכד במשך שנים, הופך להיות הגורם המפלג את השכונה." מסכם הכהן.

מוטי זפט: החשש מוגזם

חבר מועצת העיר מטעם הסיעות הדתיות, מ"מ ראש העיר ומחזיק תיק החינוך הדתי, מוטי זפט, אליו בין השאר מופנית ההפגנה הסכים עם ההורים והפנה את הביקורת כלפי משרד החינוך.

בשיחה עם 'סרוגים' הוא אומר: "אנחנו בעיריה הלכנו עם ההורים והסכמנו על ההכרעה שלהם, למרות שהייתה ברוב קטן. אלא שאז בא משרד החינוך והחליט מהסיבות שלו על הפרדת בית הספר."

"מורת הרוח של ההורים נגד העירייה, היא אותה מורת רוח שיש לנו בעיריה נגד משרד החינוך."

את החשש של ההורים מהתחרדות מערכת החינוך בפתח תקווה דוחה זפט על הסף. "החשש הזה מוגזם, כל עוד אני בתפקיד לא אתן לדברים כאלה לקרות. החשש מהתחרדות הוא לא ריאלי, כי אפילו במשרד החינוך לא התכוונו לזה. לא לכך התכוון המשורר."

מעורב לכתחילה

בתנועת נאמני תורה ועבודה דווקא תמכו במחאת ההורים: "כל מקום סיבותיו הוא, וסיפור "מורשה" הינו מורכב ביותר. אעפ"כ, מגמת ההפרדה בחינוך היסודי בחמ"ד, היא תופעה ארצית רחבה, המובלת במקרים רבים בניגוד לדעת הרוב ובשמו של "שלום בית" הבא לרוב רק לטובת צד אחד."

"חינוך לצניעות אמיתית וליכולת התמודדות אמונית יוכל לבא ממקום המכין את ילדיו לעולם ולא מזה הבורח ממנו.  דווקא פעילות חינוכית מעורבת, אשר מעניקה לילדינו כלים להתמודדות אמיתית, מהווה תגובה חינוכית הולמת יותר לאתגרי זמננו, בוודאי יותר מהפרדה זו, בגילאים הנמוכים של החינוך היסודי, שאין לה בסיס מחקרי ופדגוגי".

עד לזמן כתיבת הכתבה טרם התקבלה תגובת משרד החינוך.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
16 תגובות - 16 דיונים מיין לפי
1
הסרוגים פשוט צבועים
עמיחי | 31-07-2011 18:28
או שהם דתיים או שהם חילוניים, אי אפשר ללכת לבריכה מעורבת, לצפות באח הגדול בגרסאת הבריכה ולסקור את הביקיני החדש של בר רפאלי ויחד עם זאת להגיד "אני דתי".....תגידו "אנחנו יהודים מתקדמים" , "אנחנו יהודים פלורליסטים"...אל תגידו אנחנו דתיים, זה מעליב את הדת ומציג אתכם באור של חפיפניקים....ללכתץ עם עיגול על הראש ולא להתפלל במניין, לא ללכת למקוה, לא ללמוד תורה אבל להפגש פעם בשבוע לשעתיים בבית הכנסת כדי לדון בבורסה ובטיולים המופיעים בעלוני השבת לא הופך אתכם לדתיים אלא לייצורים חברותיים...אל תעבדו על עצמכם, בחו"ל הייתם נקראים קונסרבטיביים או רפורמיים..בגלל מיעוט קהילות כאלה בארץ אתם מרשים לעצמכם ליטול תואר לא לכם..... ממ"ד = ממלכתי דתי! (ולדת יש חוקים משל עצמה)
2
תנועת נאמני תורה ועבודה בעניים
עידו ר. | 31-07-2011 18:34
תנועת נאמני תורה ועבודה בעניים - לאן אתם מובלים את העם היהודי? לחורבן? איפה הצניעות שהייתהלאבותינו, איפה שמירת העניים, איפה ההלכה עומדת שאתם באים להטיף לערבוב מינים בגיל ההתבגרות.... רפורמים עם כותרת, העיקר המצפון נקי שהולכים לישון בלילה ואומרים לעצמכם "אני דתי, אני טוב".....לא דתי ולא בטיח, אתם עובדים על עצמכם בעיניים בכך שאתם מלכתחילה דורשים עירוב מינים...זה כמו להגיד שאתם דורשים שהרבנות תקווה ששחיה בבריכה מעורבת תיחשב לטבילה כדי שתוכלו להכשיר את השרץ
3
כשאתם באתר מפרסמים פרסומות של בנות בגופיה ברור למה ...
פרסומות | 31-07-2011 18:38
כשאתם באתר מפרסים םפרסומות של בנות בגופיה ברור למה אתם מובילים קמפיין של עירוב מינים...כי אתם בסה"כ סרוגים!....הדת לא חשובה, ההלכה זה המלצה, כשרות רק אם אפשר , וכל קשר בינכם לדת היהודית הוא מקרי בלבד (ראו פרסומת ליוגה שיש לכם באתר)
4
לא מפתיע שדברי היוהרה הללו מגיע מכיוונם של שני גברים...
יערה כהן | 31-07-2011 23:41
חבל שבחודש אב, אלו סוגי התכנים שמועלים כאן. מי שמכם להיות שופטו של הקב"ה ולהחליט מי "דתי" ומי לא? היוהרה ואטימות הלב מאפיינים את הזרם הדתי אליהם אתם משתייכים
5
הזהרו מן הצבועים
אלרועי דוד | 01-08-2011 9:37
אני תושב פ"ת המתגורר בשכונה . אני רואה איך הורים ומשפחות נקרעים במאבק. אני רואה איך בי"ס למופת מתרסק בלהט המחלוקת. יש לנו מנהיגי ציבור בעיר חינוניים ברוחם שהם לא נותנים לנו אנשי הציונות הדתית לפרוץ קדימה. זפט מוטי הוא אדם שעזר לפתיחת מנין רפורמי בשכונתו. אדם שערכיו התורניים הולמים את זקני הקבוץ הדתי בשנות החמישים. מר הופנברג אינו אלא משענת קנה רצוץ בהשקפותיו הדתיות. האגנדה של הרב שרלו היא המובילה. לכן כך נראת הציונות הדתית. חבל.
6
איתכם במאבקכם הצודק!
| 01-08-2011 10:15
7
ל-5, כל הפוסל במומו פוסל
הילה | 01-08-2011 10:27
אדון דוד אלרועי, תגובתך הינה רפורמה בהתגלמותה. מבחינתך, דיני לשון הרע ורכילות הם המלצה בלבד, נטולת ערך הלכתי של ממש. הזלזול שלך בתלמידי חכמים ממש קורע את הלב, אתה בטח מלמד וכותב יותר תורה מהרב שרלו, נכון??!! בוש והכלם לך, התנהגות לא-דתית כזו לא נצפית בכל יום!
8
ל 2, 1 ו- 5. לפחות הם לא מוציאי שם רע כמותכם
החפץ חיים | 01-08-2011 10:29
9
לאלרועי דוד (5)
משה שילה | 01-08-2011 11:01
עשה טובה. לעצמך. רק תקרא את מה שכתבת. התחלת יפה. שהורים ומשפחות נקרעים. שבית ספר למופת מתרסק בלהט המחלוקת. חשבתי שאתה באמת חושב ככה. אבל... כל זה היה כדי לעשות עוד יותר מחלוקת. עוד יותר שנאה. עוד יותר קרע. לחלק ציונים דתיים למוטי זפט ולרמי הופנברג. להגיד שחבל שהולכים אחרי הרב שרלו. בקיצור, להוסיף שנאה ומחלוקת. אלמד אותך משהו מהאג'נדה של הרב שרלו: "היזהרו מאלה שמדברים נגד המחלוקת ובעד השלום. לכו אחרי אלה שלא עושים מחלוקת ועושים שלום. אלה שמדברים בדרך כלל הם גדולי המסיתים. תראו את "עין חרוד איחוד", ו"עין חרוד מאוחד"; "האיחוד הלאומי"; "יהדות התורה המאוחדת", או כל תנועה מפלגת שאתם מכירים. תמיד איחוד. מי שרוצה שלום ובורח מן המחלוקת לא מבזה אחרים (גם זה חלק מהאג'נדה שלמדתי מהרב שרלו, אם כי לא הייתי בישיבה שלו), מתבטא בעדינות שהוא רוצה לתקן ולא כמו שאתה כותב. סתם כיערת את הויכוח שהוא חם גם בלעדיך. יש לי גם עצה טובה בשבילך: בקש סליחה ממה שפגעת בו בציבור. הלבנת פנים ברבים חמורה יותר מכל דבר אחר. גם את למדתי מהאג'נדה של הרב שרלו אם כי חז"ל אמרו את זה לפניו. ואז גם תלך ללמוד קצת אצל הרב שרלו. לא תפסיד
10
לא אחזור בי
אלרועי דוד | 01-08-2011 12:35
אני מבקש להעמיד את דברי במבחן האמת: 1.העובדה היא כי בי"ס למופת הפך לשדה קרב אידאולוגי-נכון או לא ? 2. העובדה שהורים תורניים לא יכולים לחיות באוירה של פשרנות-נכון או לא ה? 3.העובדה שזפט עזר להקמת מנין רפורמי בשכונתו - נכון או לא ? 4. הציטוט הבא מהכתבה עצמה "את החשש של ההורים מהתחרדות מערכת החינוך בפתח תקווה דוחה זפט על הסף. "החשש הזה מוגזם, כל עוד אני בתפקיד לא אתן לדברים כאלה לקרות. החשש מהתחרדות הוא לא ריאלי, כי אפילו במשרד החינוך לא התכוונו לזה. לא לכך התכוון המשורר."מעיד על טיבו האדאולוגי של נזפט ? - נכון או לא ? 5. השקפותיו של הופנברג אינן לשון הרע זו דעתו. אלו דבריו בכל חוג בית בעיר . הוא בעד חינוך פלורליסטי ללא הקצנה דתית-בעיני זה הקפדה על עצם ההלכה- זה לשון הרע ? כו או לא ? 6. אשר לרב שרלו- עיין במאמרו של הרב דרוקמן שכתב על "הרבנים עמי ותמי יובל ותובל"- קרא חשוב וענה - צודק כן או לא ?
11
ימי בין המצרים
אריאל | 01-08-2011 13:05
בושו לכם כל אלו המתהדרים בתורניות יתר, מדברים לשון הרע ומגבירים שנאת חינם בגללה נחרב הבית. יש החלטה של רוב ההורים והיא היחידה שקובעת, כל הטענות על פשרנות, לא זה מקומם. מי שלא יכול לחיות עם כל אדם שילך למדינת לה לה לנד שם ימצא רק אנשים כמותו. אל לנו לשפוט מי דתי יותר ומי פחות. ידועים סיפורי חז"ל על אנשים שנראו ריקים ולבסוף גדולי הדור ביקשו להיות לידם בגן עדן. ואי אתה יודע מתן שכרן של מצוות.
12
למה שונאים הדלי"ם ת"ח ?
אוסדויטשר נחמן | 01-08-2011 13:51
13
כמה הרס כבר נעשה ?
וידר יעלה | 01-08-2011 13:58
אין מה לעשות לנו בצבור הדתי לאומי אין באמת חיבור לתורה חוץ מאשר אצל החרדלי"ם. אני גרה בשכונה רואה את האמהות מוציאות את הילדים מהגנים ומבתי הספר. חלק ניכר ללא כיסוי ראש (...עוברת על דת יהודית...) חלקן הג-ד-ו-ל במכנסיים. חבוקים ונשיקות בין הורים "חברים"זה לזו אצל זוגות לא נשואים. מורות וגננות ללא כיסוי ראש - איך אשלח את ילדי לשם ואני דתית לאומית.??????? זפט ורמי שייכים ללייטים בעקרון בהצהרה במודע...זה לא לשון הרע. אם תגיד על זפט או רמי שהם חרדלי"ם זה לשון הרע עבורם. אשר לרבנים מקלים אין ללא דברים ששמעתי על הרב שרלו בשם הגאון מרן הרב שפירא זצ"ל ...וכל מילה מיותרת.
14
אין לכפות - אבל....
מנדי ג'רופי | 02-08-2011 1:35
ברור שאם ציבור גדול של הורים חושב שיש לחנך את ילדיו בדרך מסויימת זוהי זכותו. אנחנו חיים במדינה דמוקרטית ולא במדינת ההלכה, ועל כך אין על מה לתוכח. ברור גם, שמהלך של כפיה כזו, יוביל לאנטגוניזים של ציבור ההורים, ויגרע תורנית, יותר מאשר יועיל. יחד עם זאת, מצערת העובדה שהורים נלחמים על דבר שהוא נוגד את ההלכה. מילא אם לא היו מתקנים את הפירצה מיוזמתם, אבל לאחר שמשרד החינוך עשה זו, נלחמים ההורים על כך שילדיהם יחונכו בניגוד לדברי הרמב"ם המזהיר שיש להתרחק מאוד מאוד מעריות. קשה להאמין שבנים ובנות בסוף כיתה ו', היושבים יחדיו באותה הכיתה, יכולים לשאוף לטהרה אמתית בנושא. והרי זוהי מטרתינו, לקיים את דברי התורה ככתבה וכלשונה! שנזכה... "והיה מחנך קדוש, ולא יראה בך ערות דבר"
15
שורש הבעיה היא מפקחי ומפקחות משרד החינוך שכולן חרדליו"ת
ירון | 02-08-2011 13:32
אברהם ליפשיץ פשוט עושה במכנסיים מהן. תראו כמה חילול השם יש במאבק הזה. כמה משרתים כמו אלרועי פותחים ומלבינים פנים של יהודים ,רבנים ,גם אם יש חילוקי דעות. קראו את הכתבה של מלכה פיוטרקובסקי שאמרה שאין מה לעשות יש ציבור חרד"לי ויש לייט. אז קדימה יקימו 3 בתי ספר, אחד מעורב ושניים נפרדים.
16
המכתב רצוף שקרים - והנה מה שבאמת קרה
אחד מהשכונה | 09-08-2011 11:00
המציאות כיום היא שבבית ספר יסודי מורשה אין מקום לכל האוכלוסיה ויש צורך בפתיחת בית ספר נוסף. החשש למעשה של כל הצדדים היא שעלול להיווצר מצב של בית ספר "טוב וחזק" ובית ספר "חלש" ואז יתחילו מריבות על הרישום לבית הספר החזק. שני הצדדים מלכתחילה לא רצו חלוקה של בית ספר תורני ובית ספר מדעי. ואז היו 2 אופציות : א. חלוקה לבנים ובנות. ב. חלוקה לחטיבה צעירה וותיקה. ההחלטה בהצבעה המקורית בעד חיטוב ונגד פיצול בנים-בנות, הייתה ברוב של 7 קולות (47 מול 54 כמדומני), לא היה "רוב מוחץ". לאחר מעשה התברר שמשרד החינוך בכלל לא היה מעורב בתהליך ולא התייעצו איתו, לגבי החלופות שעמדו להצבעה. משרד החינוך, על סמך ניסיון מר ממקום אחר ומשיקולים חינוכיים, נגד פיצול בית ספר *יסודי* לחטיבה צעירה וותיקה. למשרד החינוך אין התנגדות למשל לפיצול ל-2 בתי ספר מעורבים! עם איזורי רישום נפרדים, או לבית ספר מדעי ובית ספר תורני. גם לחלוקת בנים בנות אין התנגדות. הרבה הורים שהצביעו בעד החיטוב, אמרו שאילו הם היו יודעים על עמדת משרד החינוך, הם לא היו מצביעים כפי שהצביעו, כי הם סומכים על שיקול הדעת המקצועי של משרד החינוך. לאוחר שנודע לוועד ההורים על עמדת משרד החינוך, נערכה הצבעה חוזרת וברוב מוחץ נתקבלה ההצעה של חלוקה לבנים ובנות, כי זו האופציה שנותרה ושתאפשר מניעת היווצרות 2 בתי ספר מתחרים. נותר מיעוט קטן שמנסה לכפות את עצמו על רוב ההורים ומעוניין רק בדרך אחת, של חיטוב, שמשרד החינוך מתנגד לה. הוצע למיעוט פשרה של חלוקה ל-2 בתי ספר, תורני מעורב ומדעי מעורב, אבל הם התנגדו ואמרו שלא יגיעו להצבעה על ההחלטה ושאם היא תתקבל הם יירשמו לבית הספר התורני.