הלוואה

ש: מותר לקחת הלוואה מבנק, או יש בזה איסור ריבית?

ת: מותר. יש היתר עיסקה שתקף גם להלוואה צרכנית.

טבילה

ש: חייל שאשתו טובלת ויקבל שחרור. האם מותר לו לפנות למפקדו או יש בזה איסור פרסום?

ת: מותר. זה לא פרסום.

תפילה במניין

ש: האם עדיף להתפלל במנין על אף שאני עייף ולא אכוון כראוי או ביחידות ולכוון?

ת: במנין. כי המעלה של המנין עולה על כל המעלות הפרטיות של כוונותינו (חתימת ס' חפץ חיים).

גאולה

ש: האם הרב סובר שלא יכולה להיות גלות נוספת, שיש וודאות מוחלטת שמדינת ישראל תקום לעולם?

ת: ודאי תקום לעולם. אם כי ייתכנו סיבוכים ונסיגות. כך כותב מרן הרב קוק.

חסד

ש:האם כשאני עובד בנקיון, זה חסד, למרות שזה בתשלום?

ת: כן. אם אתה עובד בשביל תלשום זה חסד, על אף שזה לא לשמה. אם אתה עובד בשביל החסד, אך מקבל תשלום, זה לשמה (ע' חיי עולם 49-51).

בית כנסת סאטמר

ש: אם אין לי מנין אחר, מותר להתפלל בבית כנסת סאטמר, שהם נגד מדינת ישראל?

ת: כן. לא להחרים אנשים.

הרב כהנא

ש: ראיתי השוואה של השקפת כהנא לתועבה הנאצית. האם כן הוא?

ת: לא כל טעות חמורה או חסרון מוסריות הוא דבר נאציזם חלילה. וגם יש לקרוא לו: הרב כהנא.

ש: מדוע כבוד הרב סובר שהרב כהנא טעה טעות חמורה ושהיה לו חסרון מוסריות?

ת: לא כתבתי שהיה לרב כהנא חסרון מוסריות אלא בהשקפה שלו היה חסרון מוסריות. מותר להתווכח בשיטות של תלמיד חכמים אבל זה לא מרשה לומר שהתלמיד החכם עצמו הוא לא מוסרי. הרב כהנא היה אדם צדיק, מסר את נפשו על עם ישראל ונהרג על קידוש ד'.

אלא יש כמה בעיות בשיטה שלו. בעיה גדולה היא התייחסות ליהודים חילוניים כמתיוונים, ומתוך כך סילוק מצוות ואהבת לרעך כמוך. זאת טעות חמורה וחסרון מוסריות. כלומר, איך צריך להתייחס לזולת. כמובן, זה לא מבטל כל המעלות שלו ושל השקפתו.

כינוי יהודי נאצי

ש: מה ההבדל בין חייל שגירש יהודים מגוש קטיף ובין נאצי?

ת: לפני שבוע מישהו שאל זאת על הרב כהנא. ופעם מישהו קרא לצה"ל יודאו-נאצי. ופעם מישהו כינה אשכנזים כאשכנאצים.

לכן פעם אחת ולתמיד אסור לקרוא ליהודי נאצי. הקורא לחבירו רשע – יורד עמו חייו. קידושין כח א. כלומר, פוגעים בפרנסתו של המתבטא כן (רש"י ותוס' ור"י הזקן שם). רבנו הרב צבי יהודה נזף קשות במכנים יהודי רשע אבל לא עלה על דעתו שיקראו לו נאצי (ע' שיחות הרב צבי יהודה – שמות 45).

בקבוק עם דברי תורה

ש: האם מותר לזרוק לפח בקבוק שתיה שכתוב עליו: אסור לפתוח בשבת?

ת: יש מחמירים, אך מותר, כי אין זה לימוד תורה רק הוראה בלי נימוקים, וגם אינו מיועד להשמר אלא חד פעמי במהותו (שו"ת זקן אהרן ב ע. הליכות שלמה – תפילה פ"כ הערה 72. אמנם הג"ר אביגדר נבנצל כותב ביצחק יקרא על השו"ע קנד ג: הוראה המדופסת על בקבוקים וכדומה, כגון שאין לפתוח בשבת, טעונה גניזה).

מכון שילה

ש: במכון שילה של פסיכולוגיים דתיים יש לגיטימציה לבעלי נטיות הפוכות, אז למה הרב כתב בבטאון שלהם מאמר ואינו מחרים אנשים שהולכים נגד התורה?

ת: לא צריך להחרים. בזה הם ודאי טועים, אבל גם עושים דברים טובים.

לחיצת יד אשה

ש: אם אשה מושיטה לי יד, האם מותר להחזיר כדי שלא תעלב ולהתחשב ברגשות?

ת: לא. אין להעליב חבירו אבל כאן הוא שגורם לעצמו בושה. הגר"ע יוסף לא החזיר יד לראש הממשלה גברת גולדה מאיר. הגר"מ אליהו לא החזיר יד למלכת אנגליה. ובערב שניהם קיבלו התנצלות. אכן יש להתחשב ברגשות של שומרי הלכה (שו"ת שאילת שלמה ד רחצ. ע' בלוג מעלה כה מרחשון).

חוב

ש: קניתי חפץ בכרטיס אשראי, אך עבר זמן רב ולא חייבו חשבוני. האם אני יכול לתרום כסף זה לישיבה?

ת: לא. יש להעיר להם שלא גבו. דין החזרת אבדה.

החלפת סיכות

ש: אמרו לי שאם יולדת שבנה פחות מארבעים יום הולכת לחתונה, עליה להחליף סיכת בטחון עם הכלה. מה בדיוק לעשות?

ת: אמונות טפלות.

צריבת דיסקים

ש: האם מותר לי לצרוב שיר אחד מכל מיני מקומות ומזה להרכיב דיסק?

ת: כן. אך יש לשלם בכל מקום. יש דרך לעשות זאת (שו"ת שאילת שלמה ג תסג).

תיק תפילין

ש: האם מותר להכניס בתיק תפילין גם סידור?

ת: לא. כי התיק תשמיש קדושה, אלא אם כן התנו מראש (שו"ע או"ח מב ג).

אסטרונומיה

ש: האם זה נכון שהרמב"ם לקח חשבונות טסטרונומיים מיוונים?

ת: כן. מדע אפשר מכל. הלכות קידוש החודש יז כד.

טוקבקים

ש: לאחר קריאת כתבה כשרה, מותר לעיין בטוקבקים?

ת: לא. חשש כבד של לשון הרע, הלבנת פנים ודברים בטלים.

תרגום עם שם ד'

ש: האם מותר לקרוא תרגום אונקלוס עם השם המפורש?

ת: כן. זה לא לבטלה (שו"ת יחוה דעת ג יג. פסקי תשובות ב תתלב-תתלג).

כבוד הורים

ש: הוריי רוצים שאנתק קשר עם אחותי עקב סכסוך ביניהם. לשמוע להם?

ת: אמרו לו הוריו לעשות עבירה, לא ישמע להם, כולל שנאת אדם. קצור שו"ע (קמג יא).

תינוק מול ספרי קודש

ש: מותר להחליף בגדים לתינוק מול ספרי קודש?

ת: מותר עד גיל 9. שמירת שבת כהלכתה מהדורה תש"ע פרק כד הערה קטז.