עיר סודית נחשפה מתחת לבסיס הטירונים - סרוגים

עיר סודית נחשפה מתחת לבסיס הטירונים

אנשי מדור ארכיאולוגיה במנהל האזרחי חשפו לפני מספר שבועות, ממש מתחת לבה"ד 4, בסיס הטירונים הגדול של צה"ל שפונה בשנת 1995, ממצאים מרהיבים המעידים על יישוב יהודי גדול שמנה על פי הערכות עשרות תושבים

עיר סודית נחשפה מתחת לבסיס הטירונים
  (צילום: אלכס קולומויסקי, 'ידיעות אחרונות')

אנשי מדור ארכיאולוגיה במנהל האזרחי חשפו לפני מספר שבועות, ממש מתחת לבה"ד 4, בסיס הטירונים הגדול של צה"ל שפונה בשנת 1995, ממצאים מרהיבים המעידים על יישוב יהודי גדול שמנה על פי הערכות עשרות תושבים, והתגלו עדויות לכך שהיה קיים עוד בימי בית ראשון, היה מיושב בתקופה הפרסית, הלך וגדל בתקופה ההלניסטית והחשמונאית ונשאר בידיים יהודיות עד ימי הרומאים. כך פורסם הבוקר (רביעי) ב'ידיעות אחרונות'.

"הממצאים ממש מדהימים", אומר יבגני אהרונוביץ', ארכיאולוג חופר ביחידת הארכיאולוגיה של המנהל האזרחי. "רובם נשמרו באופן מאוד ברור. מצאנו מפתחות לדלתות שהיו מיועדות ליחידות דיור, מצאנו כלי עבודה ששימשו את היהודים וגם סוגי חותם המעידים על התקופה".

לפי הממצאים, האתר נשאר נטוש במשך שנים ויושב מחדש בתקופה הביזנטית. הפעם גרה שם אוכלוסייה נוצרית, ככל הנראה נזירים שגם הקימו לידו מנזר. החפירות חשפו כנסייה, את חדר האוכל ששימש לפי הערכות את הנזירים ובית מרחץ שהשתמר בצורה מאוד יפה.

(צילום: אלכס קולומויסקי, 'ידיעות אחרונות')

היישוב הביזנטי המשיך להתקיים עד הכיבוש המוסלמי ואז הוחרב. הנוצרים גורשו, ואוכלוסייה מוסלמית הגיעה במקומם. באתר נמצאו שרידים גם מתקופה זו: מחסנים שבהם מספר גדול של קנקנים אשר שימשו למסחר בשמן זית.

לדברי המומחים, האתר נהרס פעם נוספת: ברעידת האדמה הגדולה בשנת 748 לספירה. האדמה נערמה, והיישוב נשכח. ועכשיו, ההיסטוריה חוזרת. "מדובר בממצאים שלא האמנו שנמצא. יש באתר הזה צוהר לכל התקופות שהיו כאן מימי בית ראשון", מסביר בני הר־אבן, סגן קצין ארכיאולוגיה במנהל האזרחי. כעת מתכוונים במנהל להכשיר את האתר למבקרים, מה שייקח כמה שנים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
מסתבר שארץ ישראל לא הייתה קיימת לפני תקופת בית ראשון...
נדב | 27-09-2017 12:09
האם אין ממצאים במקום לפני הקמת בית המקדש הראשון (כנראה המאה העשירית לפני הספירה) איך בכלל יודעים הארכיאולוגים שהישוב היה יהודי? הרי בתקופת בית ראשון לא היו בתי כנסת ומקוואות. היו מקדשים ומצבות לשלל האלים המקומיים (אל, בעל, אשרה, יהוה וכו') בכל ישוב.
אתה נשמע סתם מתריס אבל למשל ע"פ הכלים
כ'פת לו | 01-11-2017 1:16
כלי ברזל מקבלים טומאה ולכן אם תמצא אתר שבו כלים מאבן הדבר מאפיין יישוב יהודי. ודאי שהיו מקוואות שהרי העולים לרגל היו צריכים להיטהר.
אפשר לדעת שהיישוב היה קיים בזמן בית מקדש הראשון
דני מרחובות | 27-09-2017 13:20
ובכללי אפשר לזהות על ידי מציאת עצמות של חיות כשרות. ואי מציאת עצמות של חיות לא כשרות כגון חזיר. בנוסף, כתובות בעברית. ועוד...
2
ששת הימים
לנה | 10-04-2019 21:16
הגענו ראשונים לבסיס. חטיבה מרחבית 4 של משה ייטבת. בכניסה היתה וילה. ישנו במיטות שלהם ואכלנו את האוכל שהשאירו. מה עם הוילה?