חתונה של להט"ב לא ושל מחלל שבת כן? - סרוגים

חתונה של להט"ב לא ושל מחלל שבת כן?

הרב שלמה אבינר מתייחס לסערת חתונת הלהט"ב של חבר הכנסת יגאל גואטה, ומשיב: מדוע לחתונה של מחלל שבת מותר ללכת ולחתונה של להט"ב לא?

חתונה של להט"ב לא ושל מחלל שבת כן?
  (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

יש חבר כנסת ממפלגה חרדית שהשתתף בחתונה של קרוב משפחה שהתחתן עם גבר, ועקב זה הוא נאלץ להתפטר מהכנסת. האם זה כה חמור?

בודאי. יש איסור לחזק ידי עוברי עבירה, כגון אם אדם חורש בשנת שמיטה,אסור לומר לו: אתה חורש יפה. קל וחומר לרקוד, לשמוח ולשמח מי שעושה עבירה חמורה כזו.

כיצד מודדים חומרת עבירה?

כתוב בתורה שהוא חייב מיתה. כמובן, אנו לא נהרוג אף אחד, אדרבה נחמול על האומללים, אך אין לעבור לקיצוניות השניה ולשמוח איתו.

ומה עם מחלל שבת? גם הוא מן הדין חייב מיתה, האם בגלל זה לא נבוא לחתונה שלו?

נבוא אם בחתונה עצמה אין חילול שבת, אך אם הוא מתחתן בשבת בחילול שבת ודאי לא נבוא.

לא מדובר ברבנים קיצוניים?

אנשים טוענים: מה עם אהבת ישראל?

זה לא קשור. אנו אוהבים את כל עם ישראל, אפילו הפושעים. אך אין זאת אומרת שזה נותן לגיטימציה למעשיהם. תמוה מאוד איך אנשים הם שטחיים ואינם מבחינים בין אהבה לבין מתן אישור.

פרמסו שזה בגלל לחץ של רבנים קיצוניים…

זה טיעון לא לעניין. מה שנקרא Ad Personam Argumentum, לפי האדם. במקום לדון לגופו דל עניין, דנים לגופו של האדם. זו הטייה. אם למישהו יש טענה לעניין, שיאמר.

אז לגופו של עניין, אותם הרבנים שסברו שיש לסלקו מן המפלגה, האם אינם קיצוניים?

ודאי לא. קיצוני זה מי שמחזיק בחומרות רחוקות, אך בתורה כתוב שחייב מיתה, – וכמובן לא נהרוג אף אחד – אם כן, לא הרב הוא קיצוני אלא התורה עצמה.

סליחה, למה לחזור על ביטוי: כמובן לא נהרוג אף אחד.

הדרכת זהירות ידועה בגלל אנשים מושחתים שמצטטים ציטוטים מקוטעים באופן מסולף, לכן כל פעם שאומרים דבר שניתן לסילוף, יש לצרף שוברו בצידו.

אבל מדובר בקרוב משפחה?

לגופו של עניין,מה זאת אומרת: מחזק ידי עובדי עבירה? הרי המתחתן הוא החוטא, ולא קרוב המשפחה המבקר?

לפעמים זה עוד יותר חמור, כי אם אדם פרטי חוטא, זה אמנם חמור מאוד, וד' ירחם. אך אם החברה נותנת לגיטימציה, זה אם כל חטאת, זה אבן נגף ומכשול עוון גדול מאוד, זה פותח פתח כתהום לעבירה.

עד כדי כך?!

ודאי. מעשים רעים נשענים על דעות רעות. אי אפשר לעשות הפרדה גמורה בין מעשים לבין השקפות האנשים. כל רעה נוראה מתחילה בהפצת דעות מושחתות.

לגבי החוטא עצמו, יש טענה שכך הוא נולד, ומה יעשה?

קודם כל, זה לא נכון מבחינה מדעית. רוב החוקרים טוענים שזה לא מולד אלא תוצאה של סיבוך פסיכולוגי, ומתוך כך זה ניתן לתיקון, אבל אותם אנשים מפחדים לדבר בגלוי, כי סותמים להם את הפה בצורה אלימה.

זה מבחינה מדעית, ומה מבחינה הלכתית?

נכון, מבחינה הלכתית-מוסרית, אין הבדל אם תכונה רעה מוטבעת האדם מלידה או נקנתה לאחר מכן, כדברי הרמב"ם בתחילת הלכות דעות. גם אם נאמר שזה מולד, נכון שלאדם זה קשה, אך כולנו במצב זה, כלומר כולנו נולדנו עם יצרים. ד' ברא את האדם עם יצר הטוב ועם יצר הרע, ונגד היצר הרע יש להילחם. האמירה: ככה אני, קבלו אותי כמו שאני, היא כפירה בבחירה החופשית של האדם ושורש כל הרעות.

ובסיכום?

אהבת ישראל, כן. לגיטימציה לרע, לא. מלחמה נגד הרע, כן. בעזרת ד' נעשה ונצליח.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
12 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
שטויות כבוד הרב
יור | 17-09-2017 10:43
זה מדעי, בטח שיותר מ״דתיות״ שהיא תכונה נרכשת, וישנה סבירות גבוהה שהיא מתחוללת בעקבות סיבוך פסיכולוגי בקנה מידה היסטורי... עם ישראל לא תומך בשטויות האלה
בוא נצא רגע מתוך הנחה שזה טבעי אוקיי?
אביחי | 29-12-2017 12:02
לפי האסטרולוגיה יש אנשים שנולדים בזמן שמאדים שולט. ואנשים אלו רוצחים מטבעם. אז תבוא אתה הפישר ותגיד להם לא לרצוח? הרי זה טבעי להם!! ועכשיו לענייננו. נניח והומו הוא דבר מולד. עדיין יש הלכה שאוסרת משכב זכר. ההומו לא צריך להפוך את עורו. אין הלכה לא תהיה הומו אבל אסור זה אסור.
הרב ביטא את עמדת התורה
מאיר | 24-09-2017 11:10
ואם דברי הרב לא מוצאים חן בעניך יודע הכל, תעבור לכתבה הבאה. לפי התורה אנשים אלו חייבים מיתה שלא יגרמו בחטאם צרות לכל העם. או שילכו לטיפול שהרי הם חריגים ומפריעים לנורמלים
ליור כדאי שתכנס קצת לבית מדרש ותלמד מסילת ישרים ועוד
אברהם יצחק | 20-09-2017 11:29
דת היא דבר טבעי, יצר הרע הולך וגדל, אולי התכוונת ליצר הרע שהו מולד?
תוכיח שזה שטויות ואל תגיד סתם
חן | 19-09-2017 16:08
דברים בלי להוכיח !
2
דעה
| 18-09-2017 8:24
כבוד הרב יש עצם ויש התכללות, בחתונה הקדושין זה העצם, ובשבת שבת היא העצם , והמחלל אותה זה התכללות
3
יישר כוח הרב אבינר על חיזוק התורה. ברוך אשר יקים את
מאיר | 18-09-2017 11:07
התורה הזאת. שנה טובה
4
כל הכבוד לרב
אודי | 24-09-2017 14:17
מילים נכונות
5
תודה כבודו שאתה מטריח עצמך להסביר לעם ישראל אודות חומרת
אלי | 24-09-2017 15:25
העברה
6
אין שום מקום להשוואה
שלום | 24-09-2017 20:12
הגעה לחתונה של מחלל שבת לא נותן לגיטימציה למעשיו. להגיע ל"חתונה" של סוטים ועוברי עבירה עם דגל, פירושה הכרה במעשה ליצנות שגובל ברשעות. מתן לגיטימציה חד משמעית לסוטה עובר עבירה, באיצטלה של טקס רשמי.
נטיה לאותו מין אינה סטיה
טוהר | 25-01-2018 1:17
סטיה- זה ודאי לא. איסור- כן נטיה חד מינית איננה סטיה.אלא על רצף של נטיות. די לבורות
7
אבל הרב שכח את הטעם המרכזי למה לא
אביחי | 29-12-2017 11:56
כי אין טעם. למה ללכת לחתונת להטב אם אין המשכיות מזה לעם ישראל? אם זוג מחללים שבת זה לא אמור לשנות את זה שהתחתנו כדת וכדין ומצווה לשמח אותם ביום חתונתם. אבל אין שום מצווה ללכת לחתונה של דולפינים למשל. ככה אין מצווה לשמח גייזים ולפי מה שהרב אומר זה אפילו חיזוק ידי עוברי עבירה.