כותב בלאטמה: צנזרנו מערכון שהיה בוטה מדי נגד השמאל - סרוגים

כותב בלאטמה: צנזרנו מערכון שהיה בוטה מדי נגד השמאל

תסריטאי 'מהדורת השבט' של 'לאטמה' טל גלעד מסביר מדוע החליטו שלא לצלם מערכון נגד מחאת השמאל על חוק החרם מפני שהיה קיצוני מדי. "כאשר מגיעה שעת הסאטירה, עדיין יש בנו המסרבים להכות את השמאל מתחת לחגורה". כנסו לקריאת תסריט המערכון שלא תראו במהדורה השבועית.

כותב בלאטמה: צנזרנו מערכון שהיה בוטה מדי נגד השמאל
  לא מכים את השמאל מתחת לחגורה. עדיין

טל גלעד, תסריטאי ראשי של 'מהדורת השבט', תוכנית הסאטירה של חבורת 'לאטמה' מסביר בבלוג שלו מדוע החליטו לוותר על צילום מערכון נגד השמאל.

תסריט המערכון המדובר מתחיל כשאדם בעל פנים נעימות ותרבותיות, משקפיים עגולים, מדבר למצלמה. פניו ממלאות את המסך. הוא אומר: “זכותנו להחרים אותם. זה חלק מחופש הביטוי. כולנו יודעים שליהודים אין מה לחפש שם, זו לא הארץ שלהם."

"הם פרזיטים המסכנים את המדינה, עושים שם עסקים ועושקים את האוכלוסיה המקומית. אני קורא לכולם לא לקנות אצלם שום דבר. רק ככה נלמד אותם לקח.”

התמונה נפתחת ועוברת בהדרגה לצבעי שחור לבן, מסתבר שהאיש מחזיק פחית צבע ביד ועומד להשלים את הכיתוב JUDE וציור מגן דוד על חנות של יהודי בברלין בשנות השלושים. הוא שולח חיוך קל למצלמה ויוצא.

הקטע שהיה אמור להיות מצולם למהדורת השבט, עורר ויכוח בין חברי מערכת התוכנית, ולבסוף ירד אחרי שחלק מהחברים טענו בתוקף שהקטע קיצוני. גלעד מסביר כי "למרות שהשמאל הוא זה שמשווה את הימין לנאצים בכל פעם שמתנחל מתעטש, התשובה היתה "העובדה שגם הם עושים את זה, היא טיעון חלש"."

"מה לעשות, עדיין לא הגענו לשלב שבמסגרת העימות עם המוטציה הקרויה "שמאל", אנו מוכנים להשיב לו כגמולו באותו מטבע, אפילו כאשר זה מתבקש."

להחרים את כל האשכנזים

גלעד אומר כי בעיניו הקטע הזה היה במקומו, למרות שמדובר בהשוואה לנאצים. "קמפיין החרם של שלום עכשיו מגיע ממקום כל כך שפל, גזעני ואנטי דמוקרטי, שיש מספיק נקודות להצדיק את ההשוואה הזאת במסגרת סאטירה."

"החרמת ציבור שלם על רקע היותו מי שהוא, הקריאות הגלויות לגירושו, הנסיון לפגוע ישירות בפרנסתו במסווה של “חופש ודמוקרטיה”, כל אלה מדיפים את ריחם נטול הדאודורנט של כל מטהרי הגזע במאה האחרונה."

לדבריו "תנועת "כך" הוצאה אל מחוץ לחוק, משום שמצעה היווה אפליה נגד ציבור, ולא משנה כמה אותו ציבור נחשב בעיני רבים בעייתי או אפילו עוין. אתה לא יכול להקים תנועה שתחרוט על דגלה לגרש את כל הערבים, לפטר בלונדינים או להחרים מתנחלים."

"מדהים שאף אחד, כולל כמה ליכודניקי-מחמד של התקשורת (מישהו אמר דן מרידור?) לא קולט כמה עצם הוויכוח פסול מיסודו. אולי ננהל שיחה תרבותית על הזכות להרביץ לאשכנזים? יש בעד ונגד, מה יש – ככה זה בדמוקרטיה."

" לדעתי האשכנזים מסוכנים למטען הגנטי של המדינה, עם כל הוורדרדות הזאת והרגישות לשמש. אני קורא לכל מי שהמדינה יקרה לליבו למרר להם את החיים ולגנוב להם את הקרם הגנה, עד שיחליטו לעלות על מטוס ולעוף מפה. נכון שחוקית הם אזרחים שווי-זכויות, אבל אם נחכה לפוליטיקאים כלום לא יזוז. הגיע הזמן לפעול. לנשק, אזרחים!"

ככה זה בסאטירה

את ההשוואות בין החרם על הקוטג' לבין החרם על ההתנחלויות ממשיל גלעד: "למעשה הדבר המשותף היחיד בין שני החרמות הוא המילה "חרם". אולי מישהו מתכוון לשאול מה ההבדל בין ציור של פיקאסו לבין ציור צלב קרס על קברים? זה ציור וזה ציור. חופש האמנות."

"אני תוהה אם להיות גאה או להצטער על כך שאף על פי כן ולמרות הכל, כאשר מגיעה שעת הסאטירה, עדיין יש בנו המסרבים להכות את השמאל מתחת לחגורה. אני מודה שאני אישית פחות אצילי ולא הייתי מהסס להציג את המערכון עליו דיברנו בהתחלה. ההשוואה מוגזמת כמובן, ככה זה בכל סאטירה ובכל קריקטורה. אבל בהחלט במקומה." מסכם גלעד.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
8 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
מערכון חזק ביותר - חבל שלא צילמתם
משה | 20-07-2011 12:28
2
טוב שלא צילמתם, הייתם מפסידים
מייק גודווין | 20-07-2011 12:34
3
המערכון הנ"ל אכן מוגזם
אני | 20-07-2011 13:01
השמאלנים המגוחכים מספקים מספיק חומר למערכונים גם ככה.
4
אני רוצה לראות את זה!!
שחור כתום | 20-07-2011 13:05
5
מהות החרם
שפוי | 20-07-2011 15:52
החרם המדובר אינו מכוון נגד המתנחלים כאנשים בודדים ואף לא כציבור. לא הוצע מעולם להחרים למשל תוצרת אנשים שהם ימניים או דתיים או שניהם. החרם המוצע הוא על מוצרים שמיוצרים במקום שלדעת המחרימים גורם עוולץ
6
התחלתם לחשוב כמו ביבי , מה יגידו בשמאל,לא מתאים לכם
צחי | 20-07-2011 19:23
עד עכשיו הייתם טובים תעשו מה בה לכם ולא לחשוב כמו ביבי מה יגידו בשמאל תעשו מה טוב למדינה
7
תוכנית "סאטירה" שמפמפמת את מדיניות הממשלה והקואליציה
תומר | 21-07-2011 10:09
היא לא סאטירה, טמבלים.
8
חבל שלא צילמתם
אחד העם | 03-08-2011 2:59
חלאס עם כפפות המשי, התודעה של ההמון נצרבת רק עם פרובוקציות